Buitenfilter


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo, ik heb een Superfish 70liter met het standaard geleverde filter nu vroeg ik mij af of het een aanrader is om een buitenfilter aan te schaffen zoals bijvoorbeeld een Eheim classic 250 ?
 
Edit**** Zou iemand mij ook wat kunnen vertellen over de aansluiting hiervan en de extra dingen die nodig zijn ik heb geen enkel benul en een buitenfilter is nieuw voor mij.
 
Ik zou de plus variant kiezen. Deze heeft ook dubbele kranen voor de aanzuig en terugvoer. En dat is gemakkelijk bij onderhoud aan het filter. De slangmaat is 12/16 mm.


Een optie kan ook zijn de JBL Cristalprofi 702e bijvoorbeeld. Die is ook helemaal compleet en heeft ook slangmaat 12/16.
Mechanisch en biologisch filtermedia.


Met een buitenfilter heb je meer filtervolume en keuze in filtermedia. Voordeel is dat het geen plaats inneemt in het aquarium.
 
Edit**** Zou iemand mij ook wat kunnen vertellen over de aansluiting hiervan en de extra dingen die nodig zijn ik heb geen enkel benul en een buitenfilter is nieuw voor mij.

Ik zou 100% voor de JBL CristalProfi 402 gaan, complete set incl vulling 75 euri
Die heeft als 1 van de weinigen een perfect regelbare uitstroom en verbruik is slechts 4 Watt
 
Welk filter je kiest, bijvoorbeeld de JBL Cristalprofi 402e of 702e is ook afhankelijk van de ruimte in het meubel bijvoorbeeld. Met de 702 heb je meer volume.
Ik zou niet de startknop gebruiken voor het aanzuigen.
 
Ik zou de plus variant kiezen. Deze heeft ook dubbele kranen voor de aanzuig en terugvoer. En dat is gemakkelijk bij onderhoud aan het filter. De slangmaat is 12/16 mm.


Een optie kan ook zijn de JBL Cristalprofi 702e bijvoorbeeld. Die is ook helemaal compleet en heeft ook slangmaat 12/16.
Mechanisch en biologisch filtermedia.


Met een buitenfilter heb je meer filtervolume en keuze in filtermedia. Voordeel is dat het geen plaats inneemt in het aquarium.

Ik zou 100% voor de JBL CristalProfi 402 gaan, complete set incl vulling 75 euri
Die heeft als 1 van de weinigen een perfect regelbare uitstroom en verbruik is slechts 4 Watt
Bedankt vooor jullie reacties! De reden dat ik de eheim classic 250 als optie gaf was mede omdat ik deze 2e hands voor een redelijke prijs kan krijgen (nog bijna in nieuwe staat). Ik heb zelf echt 0 ervaring met buitenfilters maar dit zou wel een goede manier kunnen zijn als introductie. Als dergelijke andere filters stukken beter zijn kan ik natuurlijk beter daarvoor gaan. Had toevallig op dit forum gehpord dat de eheim series van goede kwaliteit was vandaar!
 
--knip knip--

Een optie kan ook zijn de JBL Cristalprofi 702e bijvoorbeeld. Die is ook helemaal compleet en heeft ook slangmaat 12/16.
Mechanisch en biologisch filtermedia.


Met een buitenfilter heb je meer filtervolume en keuze in filtermedia. Voordeel is dat het geen plaats inneemt in het aquarium.

LOL@Friesian
De beste man gelijk in de war, 702 / 402 ,.. Jaaa eeeeeuh wat is het nou ?

De Jbl is een pracht pomp en het aantal liters p/u tsja dat hangt van veel dingen af zoals beplanting bestand enz..

achja verschil is ca. 10 euro
 
Mijn voorkeur heeft meer filtervolume. Koop je een grotere bak heb je ook een voorsprong.

*Edit* Let niet te veel op liters per uur. Wanneer de JBL gevuld is met filtermedia houdt je netto minder debiet over.
 
Bedankt vooor jullie reacties! De reden dat ik de eheim classic 250 als optie gaf was mede omdat ik deze 2e hands voor een redelijke prijs kan krijgen (nog bijna in nieuwe staat). Ik heb zelf echt 0 ervaring met buitenfilters maar dit zou wel een goede manier kunnen zijn als introductie. Als dergelijke andere filters stukken beter zijn kan ik natuurlijk beter daarvoor gaan. Had toevallig op dit forum gehpord dat de eheim series van goede kwaliteit was vandaar!

Brrrrrrrrrrrrrr ik vind een 2dehands doodeng, voor die paar tientjes ging ik echt voor een nieuwe met NIEUW filtermateriaal
 
Mijn voorkeur heeft meer filtervolume. Koop je een grotere bak heb je ook een voorsprong.


Jazeker, maar als je bijv een betta of guppies hebt mag het allemaal wel iets minder
mijn filter draait nog neit eens op de helft en ik zie alle planten heen en weer bewegen, dan denk ik uhhuh stroming zat
Ohja en ik heb een Betta hè
 
Even de gebruiksaanwijzing geraadpleegd op jbl.de netto debiet.

CP e402: 200 – 250 l/h
CP e702: 350 – 400 l/h

Dus bij een 402 ga je van 400 liter per uur naar realiteit 200 - 250 l/h.
 
Brrrrrrrrrrrrrr ik vind een 2dehands doodeng, voor die paar tientjes ging ik echt voor een nieuwe met NIEUW filtermateriaal
Er zit zelfs nog garantie op geloof ik maar ik begrijp je reactie zeker, misschien heb je hierin ook wel gelijk

Mijn voorkeur heeft meer filtervolume. Koop je een grotere bak heb je ook een voorsprong.

*Edit* Let niet te veel op liters per uur. Wanneer de JBL gevuld is met filtermedia houdt je netto minder debiet over.
Oooh oke dat was wel.een factor waar ik op lette indd.
 
Ik heb de 1502 nu op een 180 liter bak, 3 JBL gaatjesbuis over de achterwand. Meer gaatjes betekent een rustigere stroming.
 
200 liter is theoretisch 3 keer passeren per uur voor 70 l bak voldoende (nogmaals afhankelijk van bestand ook)

Ik had in de grote Vision 450 een 1600 l/u ding stond permanent op een derde van de doorstroom en dat heeft bijna 9 jaar gedraaid
 
Ik zou 100% voor de JBL CristalProfi 402 gaan, complete set incl vulling 75 euri
Die heeft als 1 van de weinigen een perfect regelbare uitstroom en verbruik is slechts 4 Watt
Wat meer wattage betekent meer power als de sponzen wat voller geraken minder verlies om het omhoog te pompen.
 
Er zit zelfs nog garantie op geloof ik maar ik begrijp je reactie zeker, misschien heb je hierin ook wel gelijk


Oooh oke dat was wel.een factor waar ik op lette indd.


En nieuwe vulling kopen ben je ook zo 25 - 30 euro kwijt
 
Belangrijkste is.... @KevinMi hebben we je goed geholpen? Mocht je nog vragen hebben trek dan aan de bel. Dur zijn hier heul errug veul prettig gestoorden :DD die met raad en daad klaarstaan.
 
Laatst bewerkt:
Op JBL krijg je na registratie 2 jaar extra garantie bovenop de standaard 2 jaar. Dus in totaal 4 jaar garantie.

*Edit*
Bij de witte JBL balletjes geldt eerst even spoelen onder de kraan. Ik laat er minimaal één dag de buis af om de restlucht in het filter. Beetje heen en weer bewegen van filter.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt vooor jullie reacties! De reden dat ik de eheim classic 250 als optie gaf was mede omdat ik deze 2e hands voor een redelijke prijs kan krijgen (nog bijna in nieuwe staat). Ik heb zelf echt 0 ervaring met buitenfilters maar dit zou wel een goede manier kunnen zijn als introductie. Als dergelijke andere filters stukken beter zijn kan ik natuurlijk beter daarvoor gaan. Had toevallig op dit forum gehpord dat de eheim series van goede kwaliteit was vandaar!

Resumerend
JBL is in dit geval een betere keus dan Eheim, en de hele bubs als filtermateriaal, slangen buisjes bochtjes enzo zit er standaard bij en idd 4 jaar garantie
Tussen beide JBL modellen zit zo ong. 15 euro verschil, tsja dat is ook al gering
succes met kiezen
 
Wij gebruiken de classic 2213 op een 60x30x30 met een betta plus 9x corydoras habrosus en wat garnalen. Werkt erg goed. We maken het filter ongeveer elke 1,5 maand schoon en dat is ook nodig. De plusversie is het beste ivm de dubbele kranen die je nodig hebt en de sponsvulling.

Wij combineren het met een mini "hang on the back" filter vanwege de stroomrichting die we gebruiken met het oog op de betta.

Voor de aanzuig- en uitstroom gebruiken we de in-set en uit-set van jbl, omdat dat beter werkt bij ons en we het mooier vinden dan het standaard fel groene in en uit werk van Eheim. Die sets kosten 8 tot 10 euro.

De 2213 is wat mij betreft een goede stroming en maat voor een 55 tot 70ltr bak.

Onze ervaringen met de jbl 402, 702 en 902 waren ondanks de vele beloftes op de verpakking minder, en wij gebruiken nu alleen de eheim classic in onze bakken, met spons en een afgepaste hoeveelheid siporax (1ltr per ongeveer 200ltr aquariumwater).
 
Of JBL beter is dat durf ik niet te zeggen en beide merken zijn goed. Ik heb ook de 2213 jaren naar tevredenheid gebruikt dus voor een mooie prijs is dat een goede deal.
 
Welk filter je kiest, bijvoorbeeld de JBL Cristalprofi 402e of 702e is ook afhankelijk van de ruimte in het meubel bijvoorbeeld. Met de 702 heb je meer volume.
Ik zou niet de startknop gebruiken voor het aanzuigen.
Waarom eigenlijk de startknop niet gebruiken?
 
Waarom eigenlijk de startknop niet gebruiken?
Omdat sommigen er wel eens problemen mee krijgen. Als t goed is hoef je die vaak ook niet te gebruiken zolang er water in de slangen blijft staan. Gewoon je filter na het reinigen vol met water zetten en dan aansluiten en kranen open. Dan stroomt het filter zo weer vol.
 
Of JBL beter is dat durf ik niet te zeggen en beide merken zijn goed. Ik heb ook de 2213 jaren naar tevredenheid gebruikt dus voor een mooie prijs is dat een goede deal.

Er is weinig verschil als in kwaliteit of zo, de JBL is wel regelbaar en anzienlijk prettiger geprijst + extra garantie tov. die simpele pot van eheim
dus imo de betere keuze van de twee
 
Laatst bewerkt:
Er is, en er zal altijd, een tweestrijd zijn tussen de Eheim en JBL gebruikers. Ik heb jaren een JBL 901 gehad op een meterbak. En heb nu 2 Eheim filters op mn 150 staan. Kan nog niet veel verschil ontdekken. Het is vooral een persoonlijke keuze.
er zijn meerdere goede wegen naar Rome.
 
Er is weinig verschil als in kwaliteit of zo, de JBL is wel regelbaar en anzienlijk prettiger geprijst + extra garantie tov. die simpele pot van eheim
dus imo de betere van de twee

Op welke manier is jbl beter regelbaar? En met jbl heb je altijd het risico dat het water een weg langs het filtermateriaal zoekt, met de classic niet zo snel.

Bovendien maakt de eheim classic veel meer waar van de belofte van aantal liters per uur dan de jbl.

Dus mijn voorkeur zou altijd bij de eheim classic liggen.
 
Persoonlijk vindt ik de aansluitingen voor de slangen bij JBL Cristalprofi beter, zowel op filter als aan- en terugvoer.
 
de JBL is wel regelbaar

Ja maar ook daar moet je zover ik weet mee oppassen want dat kun je eigenlijk alleen met electronisch regelbare filters doen voor langere tijd. Bij de gewone zou ik dat niet doen want dat kan schade aan de impeller/rotor geven zover ik weet.
 
Bovendien maakt de eheim classic veel meer waar van de belofte van aantal liters per uur dan de jbl.

Bij een ongeveer gelijk wattage zoals bij de 901 en de 2217 heeft de JBL wel veel meer filterinhoudt en dus meer ruimte voor de bacteriecultuur.
 
Bij een ongeveer gelijk wattage zoals bij de 901 en de 2217 heeft de JBL wel veel meer filterinhoudt en dus meer ruimte voor de bacteriecultuur.

Nee, niet meer filterinhoud. Met filterinhoud doen ze hetzelfde als met liters per uur, maar de meeste mensen nemen niet de moeite de gebruiksaanwijzing goed door te lezen en te kijken wat ze nu echt hebben.

Het is geen slecht filter, maar ze blazen hun nummers erg op, en de meeste mensen trappen daar in.
 
Ja maar ook daar moet je zover ik weet mee oppassen want dat kun je eigenlijk alleen met electronisch regelbare filters doen voor langere tijd. Bij de gewone zou ik dat niet doen want dat kan schade aan de impeller/rotor geven zover ik weet.
Precies. En dan praat je over een andere prijsklasse. deze staat bij mij op de Fusion150 icm de 4/600 versie.
Dit door een foutje bij de leverancier. Ik had een 4/600 besteld maar ze stuurden deze.
na telefonisch contact mocht ik hem houden omdat hun een foutje maakten in de verzending.


prima filter Trouwens. Om de 24u reset hij zichzelf weer. En draait hier op 100% mee. Als de stroming minder wordt dan gaan er bij de lampjes vd electronica wat uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij nog ergens van vlak voor mijn indraai herinneren dat ik ergens riep van OHJEEEEE ik heb JBL slang op een Eheim pomp, komt dat wel goed ??

Ik heb dus de 400+ 600 2de hands, (jawel) maarja die zat nou eenkeer bij de bak
ding heeft 2 dagen azijn staan draaien en een week water, en volledig nieuwe medium erin voor dik 70euro, nou ik had net zo goed een nieuwe kunnen kopen
en of de ene of de andere dat boeit mij weinig..

Je hebt Audi mensen, je hebt Mercedes mensen en je hebt als het maar rijdt mensen
 

Terug
Bovenaan