Buitenfilter keuzestress


Zelf ben ik een Eheim fan. Maar de JBL is ook goed.
Mits je deze een beetje aanpast.

Zoals mijn advies.


Zelf zou ik de 1902 als volgt indelen.

Onderste bak: Keramische filterbuisjes (Eheim mech, sera biopur)
Dan 2 bakken met sera siporax.
De 4e bak met de jbl kogels. Die zit normaal onderop.
Daarop komt de standaard combi filterbak met voor en na filter.
Dankje! Neem ik zeker mee, voor en na filter zit daar filterwat in? Want dat gebruik ik nu als bovenste laag in de interne filter en werkt eigenlijk heel goed
 
Goh het kwartje is me nu ineens gevallen. Waarom JBL zijn filterkogels onderop stopt.

Hierin zitten de filterbacterien. En als je de sponzen (die daar standaard boven zitten) verschoond of vernieuwd.
Dan ben je de bacterien voor een groot deel kwijt.
Maar die komen dan weer uit die ballen.
Maar als je dus geen sponzen meer hebt, kun je de ballen dus hoger plaatsen.
En ander meer mechanisch filtermateriaal onderop. Keramische buisjes bijv.
Ik ga denk ik maar allemaal screenshots nemen want dit krijg ik allemaal niet in mn hoofd 😅
Maar de sponzen moeten amper vervangen toch? Is me toch zo verteld ‘lifetime’🙈
 
Door de tips op het forum zorg ik bijvoorbeeld bij een herinstallatie of nieuw installatie van het buitenfilter dat deze eerst is gevuld met (aquarium)water. Dat vergemakkelijkt het opstarten van het filter, het aanzuigen.
Ik ga de buitenfilter laten meedraaien met de interne filter, zou 4 weken voldoende zijn? Ik dacht eraan om dan de sponzen van de interne filter ook even in de buitenfilter te stoppen
 
Ik heb een afsluiter in de aanzuigleiding geplaatst.
Schoongemaakte pomp weer aansluiten, aanzetten, afsluiter open en die goeie ouwe wet van communicerende vaten doet de rest.

En mocht die geholpen moeten worden dan een beste zuig aan de uitstroom slang.
Never fails.
Ok dit is chinees voor mij 😅
 
Dankje! Neem ik zeker mee, voor en na filter zit daar filterwat in? Want dat gebruik ik nu als bovenste laag in de interne filter en werkt eigenlijk heel goed
Dan toch nog een tip. Gebruik filterdoek! Dat is handiger dan filterwatten en vele malen her-te gebruiken door gewoon uit te spoelen. Bovendien kan je dit in het laatste uitgaande mandje onder de spons leggen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200125_134516.jpg
    IMG_20200125_134516.jpg
    362.5 KB · Weergaven: 50
Dan toch nog een tip. Gebruik filterdoek! Dat is handiger dan filterwatten en vele malen her-te gebruiken door gewoon uit te spoelen. Bovendien kan je dit in het laatste uitgaande mandje onder de spons leggen.
Hoe lang laat jij dat zitten Ben?

Want ze zeggen max 24 uur.
 
Ik ga de buitenfilter laten meedraaien met de interne filter, zou 4 weken voldoende zijn? Ik dacht eraan om dan de sponzen van de interne filter ook even in de buitenfilter te stoppen
4 weken is minimaal.

Zou het iets langer laten duren.

Maak je interne filter steeds minder vaak schoon. Daardoor gaat deze langzaam minder goed werken. Dan neemt de nieuwe steeds meer over.
 
Ik ga denk ik maar allemaal screenshots nemen want dit krijg ik allemaal niet in mn hoofd 😅
Maar de sponzen moeten amper vervangen toch? Is me toch zo verteld ‘lifetime’🙈
Sponzen hoef je zeker niet te vervangen.
Maar sponzen (vind ik) moet je niet teveel gebruiken in een extern filter.
Ze verstoppen sneller. En als je ze schoon moet maken dan raak je weer veel bacterien kwijt.
Ik gebruik daarom liever siporax en mech in externe filters.
Blijft langer goed doorstromen.

Je hoeft dan alleen de voor en na filters schoon te maken.
 
Dan toch nog een tip. Gebruik filterdoek! Dat is handiger dan filterwatten en vele malen her-te gebruiken door gewoon uit te spoelen. Bovendien kan je dit in het laatste uitgaande mandje onder de spons leggen.
Gewoon uitspoelen zoals we de sponzen uitspoelen dan? Handig, bedankt! En met laatste mandje bedoel je de bovenste, toch?
 
4 weken is minimaal.

Zou het iets langer laten duren.

Maak je interne filter steeds minder vaak schoon. Daardoor gaat deze langzaam minder goed werken. Dan neemt de nieuwe steeds meer over.
Goede tip! Ik dacht 4 weken omdat ze dat aanhouden bij indraaien van een nieuwe bak, dus ik moet die sponzen van de interne niet in de buitenfilter gaan stoppen?
 
Sponzen hoef je zeker niet te vervangen.
Maar sponzen (vind ik) moet je niet teveel gebruiken in een extern filter.
Ze verstoppen sneller. En als je ze schoon moet maken dan raak je weer veel bacterien kwijt.
Ik gebruik daarom liever siporax en mech in externe filters.
Blijft langer goed doorstromen.

Je hoeft dan alleen de voor en na filters schoon te maken.
Ik ga je reactie over de indeling van de filter aanhouden, even opslaan 👌 maar filterdoek mag er dan niet constant in, of heb ik dat verkeerd gelezen
 
Heb even snel alle merken bekeken, en de jbl bevalt me het beste van prijs, eheim was de voorkeur maar aan de 2000l/uur komt ie best duur uit, zit nu alleen te twijfelen aan de 1502 of 1902
 
Als het voor een Juwel aquarium is , hou er dan rekening mee dat de in en uitlaat van de e1902 te groot zijn voor de uitsparingen die in de rand van de juwel bak zitten.
 
Heb even snel alle merken bekeken, en de jbl bevalt me het beste van prijs, eheim was de voorkeur maar aan de 2000l/uur komt ie best duur uit, zit nu alleen te twijfelen aan de 1502 of 1902
Hoi Kellykellyy.

Ik heb even wat research gedaan. In een van je topics zie ik dat het is voor een aquarium van 350 liter.

Zowel de JBL 1502 als de 1902 zouden kunnen. Er is idd verschil in slangdikte en aansluitmateriaal. De 1502 heeft een slangmaat van 16/22. De JBL 1902 heeft 19/27..



En ter informatie onder het bovenste mandje met het voorfilter (groffe spons) zit een mandje vastgeklikt met het nafilter (fijne spons).

Voor de Juwel Rio 180 die ik heb gebruik ik een JBL Cristalprofi 1502. Aansluiting daarvan is eigenlijk ook te groot voor de openingen maar het meer capaciteit biedt mij en ik denk dat dat voor jou ook geldt de doorslag. Je hebt gewoon nog meer mogelijkheden naast wat je bij het filter nog meer zou kunnen aansluiten. Maar die keuze is aan jou. Zowel de 1502 als de 1902 zijn geschikt qua liters aquarium.

*Kleine edit*
Trouwens na registratie op jbl.de van de technische producten van JBL heb je 4 jaar garantie in plaats van 2.
En met losse setjes van de spraybar kun je ook nog eenvoudig de spraybar verlengen en over de achterwand laten lopen als je dat wilt.
 
Laatst bewerkt:
Heb even snel alle merken bekeken, en de jbl bevalt me het beste van prijs, eheim was de voorkeur maar aan de 2000l/uur komt ie best duur uit, zit nu alleen te twijfelen aan de 1502 of 1902

Ik zou met onderstaande info je keuze bepalen.

Als het voor een Juwel aquarium is , hou er dan rekening mee dat de in en uitlaat van de e1902 te groot zijn voor de uitsparingen die in de rand van de juwel bak zitten.
 
Als het voor een Juwel aquarium is , hou er dan rekening mee dat de in en uitlaat van de e1902 te groot zijn voor de uitsparingen die in de rand van de juwel bak zitten.
Dankje, had ik niet eens aan gedacht
 
Hoi Kellykellyy.

Ik heb even wat research gedaan. In een van je topics zie ik dat het is voor een aquarium van 350 liter.

Zowel de JBL 1502 als de 1902 zouden kunnen. Er is idd verschil in slangdikte en aansluitmateriaal. De 1502 heeft een slangmaat van 16/22. De JBL 1902 heeft 19/27..



En ter informatie onder het bovenste mandje met het voorfilter (groffe spons) zit een mandje vastgeklikt met het nafilter (fijne spons).

Voor de Juwel Rio 180 die ik heb gebruik ik een JBL Cristalprofi 1502. Aansluiting daarvan is eigenlijk ook te groot voor de openingen maar het meer capaciteit biedt mij en ik denk dat dat voor jou ook geldt de doorslag. Je hebt gewoon nog meer mogelijkheden naast wat je bij het filter nog meer zou kunnen aansluiten. Maar die keuze is aan jou. Zowel de 1502 als de 1902 zijn geschikt qua liters aquarium.

*Kleine edit*
Trouwens na registratie op jbl.de van de technische producten van JBL heb je 4 jaar garantie in plaats van 2.
En met losse setjes van de spraybar kun je ook nog eenvoudig de spraybar verlengen en over de achterwand laten lopen als je dat wilt.
Dankje, heb ze even vergeleken, ook leuk van de garantie 👌

Het is de 1502 geworden, net besteld 👌
 
En dan nog ff een tip wat betreft de startknop. Ik zou die niet te vaak gebruiken en voor het gebruik sowieso even behandelen met bijvoorbeeld JBL siiconenspray of met zuurvrije vaseline die verkrijgbaar is bij de bouwmarkt.
 
En dan nog ff een tip wat betreft de startknop. Ik zou die niet te vaak gebruiken en voor het gebruik sowieso even behandelen met bijvoorbeeld JBL siiconenspray of met zuurvrije vaseline die verkrijgbaar is bij de bouwmarkt.
Is die niet nodig bij opstarten na het schoonmaken van de filter dan? Ben nog niet echt mee met alles van de buitenfilters, ken er niet veel van 😅 had gisteren een filmpje gezien die man deed gewoon dat stukje met de op en afvoerslang loskoppelen en het stekker uit trekken
 
Wanneer je het filter dadelijk hebt aangesloten en eerst al water in het filter hebt toegevoegd zodat het water zichtbaar is in het bovenste mandje. Je sluit de filterkop aan dan issue heel gemakkelijk aan te zuigen en ook begint hij dan altijd heel gemakkelijk weer. Geen/minder lucht in filter.

Ik zou de aan-/terugvoer bij elkaar dicht bij het filter plaatsen in de opening die je kiest.

En idd er zitten 2 kraantjes op dus dat werkt wat jij zag. Een tip van Nickey Vis zag ik op YT: filter uitzetten bij waterwissel. Dan komt hij na het vullen ook goed op gang wanneer je hem weer aansluit. Ik denk dat het nieuwe filter je dadelijk heel goed bevalt.

Het wil wel eens gebeuren dat de startknop blijft hangen. Daarom mijn tip van JBL siliconenspray of zuurvrije vaseline wat ook goed is met mate voor bijvoorbeeld de rubbers. Trouwens, niet te veel schoonmaken het filter daar zit de kracht van biologisch. Logisch toch? ;)
 
Laatst bewerkt:
Als er bij onderhoud water in de buizen blijft staan en je de pot voldoende vult dan is die rotknop niet nodig hoor. Als ik de uitstroom buis incidenteel schoonmaak dan gebruik ik hem wel even maar anders hoeft dat niet.
 
Mijn bedoeling is wel de interne filter eruit te halen als de buitenfilter ingedraaid is, want die interne doet volgens mijn zicht niet echt veel tenzij ik hem om de drie/vier dagen ga uitspoelen,
Wat gaat er op dit moment met je huidige filter niet goed, waardoor je elke drie/vier dagen je filter onder handen neemt?
Heb je nu relatief snel ammoniak/nitrietopbouw? Of is er iets anders aan de hand?
 
Wanneer je het filter dadelijk hebt aangesloten en eerst al water in het filter hebt toegevoegd zodat het water zichtbaar is in het bovenste mandje. Je sluit de filterkop aan dan issue heel gemakkelijk aan te zuigen en ook begint hij dan altijd heel gemakkelijk weer. Geen/minder lucht in filter.

Ik zou de aan-/terugvoer bij elkaar dicht bij het filter plaatsen in de opening die je kiest.

En idd er zitten 2 kraantjes op dus dat werkt wat jij zag. Een tip van Nickey Vis zag ik op YT: filter uitzetten bij waterwissel. Dan komt hij na het vullen ook goed op gang wanneer je hem weer aansluit. Ik denk dat het nieuwe filter je dadelijk heel goed bevalt.

Het wil wel eens gebeuren dat de startknop blijft hangen. Daarom mijn tip van JBL siliconenspray of zuurvrije vaseline wat ook goed is met mate voor bijvoorbeeld de rubbers. Trouwens, niet te veel schoonmaken het filter daar zit de kracht van biologisch. Logisch toch? ;)

Ok, dus de aan en afvoer moet niet eentje links en de ander rechts van het aquarium? Want dat idee had ik 😅 ik kan de filter links of rechts in de kast kwijt, ben er niet niet uit welke kant.
Ook zag ik dat sommigen een co2 fles gebruiken, waarvoor is dat? En heb ik mijn luchtpomp eigenlijk wel nodig?😅 ik lees vaak dat cichliden geen luchtpomp nodig hebben ofzo 🤷‍♀️

Ik denk ook dat ik deze filter beter ga vinden, lijkt me ook veel minder gedoe om schoon te maken en lijkt me ook ‘beter’ omdat het water echt uit het aquarium wordt gehaald en er schoon weer in gaat, tegenover die interne filter..

Zal eens kijken waar ik die vaseline hier kan vinden 😅 en nee vaak moet deze filter niet schoongemaakt toch? Zag iemand op youtube die na 5 maanden eens alles ging uitspoelen, leek me wel erg lang 🤣
 
Als er bij onderhoud water in de buizen blijft staan en je de pot voldoende vult dan is die rotknop niet nodig hoor. Als ik de uitstroom buis incidenteel schoonmaak dan gebruik ik hem wel even maar anders hoeft dat niet.
En dat water blijft in de buizen staan door gewoon die ‘afkoppeling’ aan de filter zelf te gebruiken toch?
 
Wat gaat er op dit moment met je huidige filter niet goed, waardoor je elke drie/vier dagen je filter onder handen neemt?
Heb je nu relatief snel ammoniak/nitrietopbouw? Of is er iets anders aan de hand?
Het is een interne sponsfilter van juwel (die wat standaard bij hun aquariums zit) maar die zit gewoon na max 5-7 dagen zo vol dat er geen uitstroom meer is en als ik dan de sponzen ga schoonspoelen zitten die echt helemaal vol, ik heb ook geen idee hoe oud de filter zelf is want dit is een aquarium dat ik van iemand heb overgenomen omdat hij er geen interesse meer in had.
iig last van waterwaardes heb ik niet, het gaat meer om de uitstroom en als die wegvalt zuigt hij ook niet meer goed het water aan.
En de vissen poepen heel veel 😅
 
Ik ben ongeduldig als een klein kind dat op een snoepje wacht 😅 de levering is gepland voor volgende week woensdag/donderdag/vrijdag, ga alvast morgen de inhoud aanschaffen die ik erin wil doen 😅
 
Mijn mening:
Ga voor het bekendste merk dat je budget kan dragen.

Eheim, JBL, RENA...
Allemaal merken die, naar mijn ervaring, wat duurder zijn maar het over twintig jaar nog doen.
En zo niet dan haal je een nieuw onderdeel (Die 35 jaar na aanschaf nog verkrijgbaar zijn. Mijn ervaring) en hij gaat weer jaren mee.

Merken als superfish zijn een stuk goedkoper, doen hun werk, maar minder lang en stuk is stuk.

Ik heb gisteren de filter van jbl besteld, maar zie dus net dat ze hier enkel de reserve onderdelen van superfish verkopen, en jbl niet, daar moet ik voor naar nederland rijden, ik hoop dat ik nooit een onderdeel zal nodig hebben 😅 of moet ik, als we nog eens de grens over gaan, de belangrijkste onderdelen van jbl gewoon aankopen zodat in ze iig thuis heb liggen moesten ze ooit nodig zijn
 
Ik las trouwens een erg goede Jip en Janneke tip van @benvo . Met een tang de slangkoppeling open zetten dan kun je met een slangen borstel de koppeling reinigen. Werkt echt super!
Ook zag ik dat sommigen een co2 fles gebruiken, waarvoor is dat? En heb ik mijn luchtpomp eigenlijk wel nodig?😅
De CO2 fles is voor een aquarium met planten. De CO2 staat bij mij bijvoorbeeld aangesloten op een inline diffuser waarbij de CO2 dan verdeeld wordt in het aquarium via een spraybar over de achterwand. Gaatjes een beetje schuin naar beneden richting de voorkant.

Wanneer je een rimpeling hebt van het oppervlak komt er ook zuurstof in het water. Een luchtpompje met steentje verdrijft de CO2 en dat willen we niet.
 
Ik las trouwens een erg goede Jip en Janneke tip van @benvo . Met een tang

De CO2 fles is voor een aquarium met planten. De CO2 staat bij mij bijvoorbeeld aangesloten op een inline diffuser waarbij de CO2 dan verdeeld wordt in het aquarium via een spraybar over de achterwand. Gaatjes een beetje schuin naar beneden richting de voorkant.

Wanneer je een rimpeling hebt van het oppervlak komt er ook zuurstof in het water. Een luchtpompje met steentje verdrijft de CO2 en dat willen we niet.
Ok ik begrijp het, dat heb ik dan niet nodig want ik heb geen planten 👌
 
Vergeet je niet de slangen borstel. Buigzame lange veer met aan de uiteinden een borstel?

Volgens mij kun je gewoon de luchtpomp blijven gebruiken.

Het kan nooit kwaad om een slangadapter (koppeling filterkop) en een reserve rubber van de pompkop in huis te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet je niet de slangen borstel. Buigzame lange veer met aan de uiteinden een borstel?

Volgens mij kun je gewoon de luchtpomp blijven gebruiken.

Het kan nooit kwaad om een slangadapter (koppeling filterkop) en een reserve rubber van de pompkop in huis te hebben.
Handig, had ik niet eens aan gedacht, ik ben die persoon die op het laatste moment altijd beseft ohja had ik dit maar in huis, en dan snel naar de winkel rent om daar tot conclusie te komen dat ze het niet verkopen 😅
Als ik de filter in huis heb ga ik even alle nood onderdelen opschrijven en nabestellen, anders sta ik daar mooi als er wat stuk gaat😅
In het slechtste geval heb ik dan nog de interne filter moest de buitenfilter echt stuk gaan en de winkel dicht zijn
 

Terug
Bovenaan