Budget 54 Liter starten


S

sjoukie

Guest
Goedendag hobbyisten,

Deze week heb ik goedkoop een juwel monolux van 54 liter op marktplaats kunnen halen. Ik ben een student die een tijdje rustig aan moet doen vanwege een burn-out. Erg vervelend, maar mij leek het leuk om weer de aquariumhobby op te pakken. Nu breng ik veel tijd door bij mijn ouders in Friesland en dat is dan ook de plek waar het bakje komt te staan. Voor de rest hoop ik later steeds vaker naar mijn kamertje en sociale leven te kunnen gaan in de stad van de blauwvingers.

6 jaar geleden heb ik een Rio 180 gehad. Ook goedkoop via marktplaats kunnen halen en veel te enthousiast begonnen zonder enig ervaring. Een kant en klare plantenset gehaald en tijdens het indraaien lekker kunnen wegzwijmelen met de mooie bakken van de mede hobbyisten op dit forum. Telkens wanneer je een mooie bak zag fantaseerde je hoe je eigen bak er uiteindelijk uit zal zien. Erg mooi werd het niet, maar had er ontzettend veel plezier van. Ik had toentertijd veel beginnersfouten gemaakt als het ging om vissenbestand en het karige apparatuur. Veel blauwalg gehad en matige plantengroei. Na een jaar kwamen we erachter dat de pomp op halve kracht werkte. Domme fouten die ik had kunnen voorkomen. Toen op kamers gegaan en de hobby links moeten laten liggen.

Dit keer wil ik het anders doen en me beter voorbereiden. Een ezel stoot zich namelijk niet 2 keer tegen dezelfde steen. Hij staat op dit moment bij mijn ouders in de woonkamer op een relatief donkere plek. De belofte die ik heb gemaakt is dat het een mooi aquarium moet worden, maar ik ga er vanuit dat dit ieders uitgangspunt is:D .

De enige belemmering waar ik op dit moment tegen aanloop is geld. Ik heb niet veel te besteden dus moet vaak voor naar de goedkopere spullen, planten en vissen kijken. Voor mij is dat alleen maar meer een uitdaging. Mijn ouders investeren een stukje mee gelukkig, maar het is relatief gezien niet veel. Voor mij is het een leuke bezigheidstherapie om het internet af te sneupen naar goeie reviews e.d..

Nu heb ik een grote bestelling gedaan op Aquaplantsonline omdat ik daar nogal wat korting had opgebouwd. Echter ben ik bang dat ik iets ben vergeten wat uiteindelijk cruciaal is voor de start van het aquarium waardoor ik misschien nog weer een investering moet doen. Wanneer het puntje bij paaltje komt heb ik altijd nog topouders die willen bijschieten, maar natuurlijk probeer je dat te voorkomen.

Ik zal even op een rijtje zetten wat ik nu allemaal heb of heb besteld:

De marktplaatsdeal
- Monolux 60 (licht: arcadia original tropical f013?)
- Superfish filter 50/100 liter
- Mooi stukje kienhout bijgekregen
- Luchtpompje (denk alleen niet dat ik die ga gebruiken)
- Verwarming (was niet verstelbaar op temperatuur, nieuwe dus)


Mijn aquaplants bestelling
-Superfish Nano Heater 100 watt, verwarming
-JBL Sansibar Dark 5 kg, fijne zwarte bodemgrond (is dit genoeg?)
-Nymphaea red (tijgerlotus) (was een must)
-Vallisneria asiatica
-Lilaeopsis Novea-Zelandiae op mat
-Ludwigia sp. Mini Super Red
-Rotala sp. Green
-Limnophila heterophylla
-Plantenvoeding (Plantenpracht 500 ml) (op aanraden van vrienden)
-Aqua Medic T-Meter, digitale thermometer
-Superfish Aqua-Flow 100 Easy Click filter cartridge
-Colombo CO2 basic set, CO2 basis set voor aquarium tot 50 liter

Ik wil nog eigenlijk javavaren erbij halen, maar vraag me af of ik dan niet teveel soorten heb.

Het uitgangspunt is een mooie contrasten en uiteindelijk een volle plantenbak te creëren, dat was bij de Rio 180 niet gelukt namelijk. De C02 setje is daarom een uitprobeersel. Ik lees positieve reacties over C02 bemesting. Wanneer het bevalt kan ik misschien voor een duurdere variant gaan. In de kap zit 1 lamp van Arcadia. Een arcadia original tropical f013 om precies te zijn? Er staat ook op de lamp dat het een 'plantengroeilamp' is, nou dat is mooi meegenomen:D Een tegenvaller van mij was dat ik niet had verwacht dat het licht zo kort aan kan. Ik lees 8 á 9 uur, daar moet ik dan maar mee leven.

Achterwand. Die heb ik niet gekocht omdat het zo duur is. Zelf dacht ik het op te lossen met een stuk karton achter het aquarium. Of moet ik echt voor een poster gaan. Dan bedoel ik niet een foto poster, die vind ik persoonlijk afschuwelijk. Of mag ik dat niet zeggen op dit forum:oops:...

Qua vissenbestand zou ik graag actieve visjes willen. Ik vraag me af of cory's op mijn bodem kan. Anders lijken vuurgarnaaltjes ook leuk. Verder wil ik heel graag pareldanio's en nog een mooi koppeltje. Maar mijn prioriteit is op dit moment eerst de opstart. Over de visjes kan ik nog een mooi tijdje over nadenken.


Het is een lang bericht, ik ben van nature lekker chaotisch en wil alles met jullie delen, maar zie ik iets over het hoofd wat ik uiteindelijk nog moet halen? Donderdag komen mijn planten binnen dus ben de dagen aan het tellen:rolleyes:.

Ik weet dat het misschien goedkope troep is voor menig persoon, maar wie weet kan ik er wat moois van maken.


Donderdag hoop ik met trots een fotootje te kunnen plaatsen.


Met vriendelijke groet,
Sjouke (en stiekem toch een enthousiaste vader die door mijn enthousiasme is aangestoken:p)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjouke,wat een verhaal man! ;)
Normaal sla ik zulke lappen tekst over want heb ik geen geduld voor om aandachtig te lezen maar in dit geval heeft mijn nieuwsgierigheid de overhand gehad.

Ik kan je op dit moment helaas geen tips of adviezen geven want heb ik geen energie meer voor op dit tijdstip.
Zal wel goed komen want je hebt zelf al ervaring en zijn zat andere leden die je kunnen helpen.
Heel veel succes en vooral plezier met de start!
 
Qua lamp kan je eens kijken bij bv.Philips tl buizen. Die passen vaak ook in de Juwel lichtkappen. Scheelt een boel geld, zo'n tl buis is rond de 10 euro. Als je planten neemt die niet zo moeilijk zijn en niet heel veel licht nodig hebben, heb je voldoende aan één tl buis. En als je planten hebt die makkelijk te houden zijn heb je ook geen CO2 nodig. Scheelt ook weer een aardige duit in de zak.
Alleen de tl buizen van Philips geven wel iets minder watt dan de buizen van bv. Juwel, maar zolang je gewoon planten hebt die niet zoveel licht nodig hebben, is dat niet erg.

Dan de achterwand, je kan de achterkant van je aquarium zwart verven om maar een voorbeeld te noemen. Of afplakken met donker cadeaupapier of zo.

En met een zak van 5 kg heb je meer dan voldoende, gok zelfs nog teveel. Met een niet te dikke bodem heb je minder snel bodemrot, dus ik zou zeker geen al te dikke laag er in doen.

Ik heb ook een paar aquaria via Marktplaats gekocht hoor. Is niks mis mee (zolang ze niet lek zijn).

En wat betreft de planten, misschien kan je via het forum naar stekken kijken?
 
Dag Sjouke wat een mooi verhaal zeg en toch leuk als je goeie ouders achter je staan hebt in geval het echt nodig mocht blijken en dat je het wil vermijden siert je alleen maar maar weet ook dat het absoluut geen schande is om hulp te vragen hoor.
Veel succes met de opstart en er iets bijzonder moois van te maken en veel plezier ermee,we kijken alvast uit naar je foto's.:thumbs:
 
Hoi Sjouke, tof dat je onze mooie hobby gebruikt voor het verwerken van die burn-out, veel sterkte daarmee! Het ziet er naar uit dat je inderdaad goed voorbereid te werk gaat, dus wat dat betreft sluit ik me graag jij de rest aan. Wat visbestand betreft zou je het bakje ook perfect kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een koppel apistogramma borelli, of een klein schooltje klein blijvende vissen. In het laatste geval zou er nog wel een groepje corydoras panda/hastatus/habrosus bij kunnen.
 
Als je wil besparen dan kun je voor deze 60cm met T8 beter een buisje bij de bouwmarkt halen voor goed 3 euro. Je hebt veel planten maar je moet even bekijken hoe dat staat en past denk ik.
Succes met de opstart alvast.
 
Dat mag je prima zeggen hoor en ik deel je mening, maar over smaken valt niet te twisten (helaas) :D
Ik gebruik ze achter al mn bakken en dan vaak die met het rotsmotief. Reden is dat je zo geen vuil achter een achterwand kunt krijgen en je ziet vaak op een achterwand nog wel wat algen.
 
Ik gebruik die posters ook wel eens hoor, maar dan inderdaad rotsmotief. Meestal zet ik er toch planten voor zodat je er weinig meer van ziet.
 
Lekker lang verhaal:D Ben benieuwd wat het word, fotoalbum aanmaken dus:deal::p
Luchtpompje (denk alleen niet dat ik die ga gebruiken)
:thumbs:
Door de extra oppervlakte beweging etc. zorg je er namelijk voor dat het CO2 uit het water zal gaan, omdat lucht een lagere concentratie CO2 heeft;)

Achterwand. Die heb ik niet gekocht omdat het zo duur is. Zelf dacht ik het op te lossen met een stuk karton achter het aquarium. Of moet ik echt voor een poster gaan. Dan bedoel ik niet een foto poster, die vind ik persoonlijk afschuwelijk. Of mag ik dat niet zeggen op dit forum:oops:...
Je kunt er ook eentje zelf maken, ik was voor €30,- klaar.
Van piepschuim een wandje uitsnijden, 3 lagen tegellijm eroverheen, de laatste laag met verf mengen, daarna 2 lagen epoxy eroverheen. Daarna heb ik hem 2 weken laten draaien met alleen actieve kool in het filter, en om de dag al het water eruit. Voor de zekerheid.

JBL Sansibar Dark 5 kg, fijne zwarte bodemgrond (is dit genoeg?)
Het zal erom spannen. Je kan ook filterzand halen, is een stuk goedkoper, nadeel is dat het maar in 1 kleur verkrijgbaar is;)
 
Wat voor filter heb je precies?
Een suprfish 100 binnen filter is echt veel te klein vind ik zelf.
Co2 is niet nodig
de achterkant van je bak kun je zwart verven met de goedkoopste hobby verf van de action en een rollertje
 
Superfish Aqua-Flow 100 Easy Click filter cartridge
Als ik het goed heb wordt er aangeraden om elke maand een nieuwe cartridge erop te klikken, niet doen!
Als de doorstroming van het pompje minder wordt deze gewoon schoonmaken/uitknijpen in afgeheveld aquariumwater en weer terugplaatsen.
De actieve kool die erin zit kun je eruit halen en bewaren voor als je het een keer nodig bent. Deze opening kun opvullen met bv een paar keramische rondjes.
 
Als ik het goed heb wordt er aangeraden om elke maand een nieuwe cartridge erop te klikken, niet doen!
Als de doorstroming van het pompje minder wordt deze gewoon schoonmaken/uitknijpen in afgeheveld aquariumwater en weer terugplaatsen.
De actieve kool die erin zit kun je eruit halen en bewaren voor als je het een keer nodig bent. Deze opening kun opvullen met bv een paar keramische rondjes.


Zo doe ik het ook en heb de kool er ook uit gegooid.
 
Oke, de superfish 100 kan dus wel :D :D :D

Blijkbaar ben ik de enige die hem te klein vind.
Niet qua stroming, maar meer qua filteroppervlakte.

Grappig dit. Wel het mooie aan dit forum dat ieder zijn eigen mening heeft en dat die ook gewoon zo uiteen kunnen en mogen lopen.
 
Door verschillende meningen kom je uiteindelijk tot je eigen conclusie en niemand is te oud om te leren zeg ik altijd.:thumbs:
 
Ontzettend bedankt voor alle reacties en de tips. Erg fijn dat jullie meedenken. Stelt me wat gerust en maakt me tegelijkertijd alleen maar enthousiaster. Een fotootje volgt zeker. Ik kan me uren vermaken met jullie bakken, wie weet kan ik jullie ook vermaken straks met de mijne:D

Ik heb ten eerste niet eens stilgestaan bij het feit dat een tl buis in de loop van de tijd zwakker licht kan geven. Er zit een kalklaagje op dus ik veronderstel dat de tl buis al enige tijd in gebruik geweest. Ik zal proberen te achterhalen hoelang hij aan heeft gestaan bij de vorige eigenaar. Enig probleem is wel dat ik 1 kant van de buis kan losdraaien en dat de andere kant klemt. Is dat bij jullie bekend? Is er misschien een handige tip om hem alsnog los te kunnen krijgen zonder iets te beschadigen?

Qua achterwand betreft heb ik eigenlijk alleen nog maar gekeken naar de poster met planten e.d.. Vanuit die posters heb ik mijn menig gebaseerd. Een poster van een achterwand is nog discutabel. Ik zou het wel is met eigen ogen willen zien, ik denk dat ik een achterwand poster nog op mijn verlanglijstje zal zetten om uit te proberen. De prijzen vallen me erg mee. Maar voor nu is het nog even een stuk papier. Verven durf ik eerlijk gezegd niet omdat je dat er niet zomaar kan afhalen. Zelf 1 maken zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Ik heb twee linkerhanden en zie me dat niet snel doen.

De tips van de filter zal ik meenemen. Een winkelmedewerker vertelde mij nog dat ik elke maand mijn filter moest vervangen. Echter heb ik slechte ervaringen met de expertises van Winkelmedewerkers bij mijn eerdere aquarium. Omspoelen is ook een stukje goedkoper:thumbs:

Ik heb trouwens niet 5 maar 10 kg grind gekocht. Vergeten te vermelden dat ik 2 zakken van 5 kg heb besteld. Gelukkig is dat wel genoeg.

Wat betreft de visjes wil ik eerlijk gezegd nog weinig naar kijken. Ik moet straks 4 weken wachten.:stars:

Zojuist een bevestiging gekregen dat de plantjes e.d. zijn verzonden. Nu al zin!
 
Die verf van de action kan je er heel gemakkelijk terug afhalen hoor das geen enkel probleem.
 
Hij wil een echte plantenbak creeëren, dus het is wel degelijk nodig;)

Ik had anders best behoorlijk wat planten in mijn bakken, zonder co2. Moest elke week snoeien. Alleen ik had vooral planten er in die makkelijk te houden waren.
 
Ik heb de 200 in 60cm en ik vind deze eigenlijk veel te groot, en geeft teveel stroming, zelfs op de laagste stand.

En teveel lawaai.

Maar Superfish filter is qua prijs-kwaliteit prima. Aquael heeft ook filters te koop die niet zo duur zijn en nog best goed van kwaliteit.
 
Ik gebruik de Aquaell mini pat in de nano s maar die zijn niet voldoende voor een 60cm denk ik en daar zul je bv de 500 voor moeten nemen. Ik ben ook verder best te spreken over de SF filtertjes hoor.
 
Mmmm een kleine tegenvaller.. Ik heb mijn pakket vanochtend in ontvangst genomen. Mooi de spulletjes uitgepakt en toen gelijk maar begonnen met zand spoelen. Toen ik het zand vanuit de zak in de emmer gooide kwam er al een dikke stofwolk vanaf. Per 2,5 kg in een 10 liter emmer proberen te spoelen. Eerste keren was het water echt bruin. 3 uur en wel 300 á 400 liter verder is het water nog steeds troebel. Ik heb het alsnog in het aquarium gegooid en de bodem bedekt met folie en een paar gebakschaaltjes omdat het laatste uur spoelen naar mijn idee geen verschil gaf. Aquarium voor de helft gevuld, zonder succes. Ik kan 10 centimeter ver kijken. Nu al 3x weer leeg gehaald (ik heb alle tijd) en opnieuw het water erin 'gelegd', alsnog zonder succes.

Iemand tips? Moet ik de filter aanzetten o.i.d.? Ik zou graag willen planten, maar ik kan nog niks met het water...

Ik ben zoveel stof niet gewend..
 
Bak vullen en filter aanzetten, met filterwatten?

Zo heb ik het gedaan, toen ik het spoelen zat was:p
 
Bedankt voor de tip.
Had ik ook al in gedachten. Hopen dat de lfs hier in Drachten dat heeft.
 
Geduld is ook hier een schone zaak al hoop ik dan wel dat je potje niet net als de mijne leeg is;)
 
Daar heb je zeker gelijk in John. Toch wel 1 van de moeilijkste dingen van deze hobby:D.

Filterwatten waren goedkoop gelukkig bij de lfs. Ze zitten er nu 10 minuten en zie nu al dik verschil. Verwacht dat het binnen een uur helder genoeg is om te planten!
 
Hoop dat je zeer snel kan beginnen met planten want ik popel om de foto's te kunnen zien.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan