Budget 54 Liter starten


Ik denk dat het beter is om morgen een fotootje te plaatsen. Ik ben nu bezig met inrichten en moet telkens even wachten omdat het water weer gefilterd moet worden omdat ik anders de achtergrondplanten niet eens kan zien. Wel genieten hoor. Langzaamaan maak je wat je al dagen in je hoofd hebt. Leuk klusje!

Moet wel meegeven dat ik prachtige planten heb ontvangen. De Lilaeopsis Novea-Zelandiae die ik op een matje heb ontvangen viel wat groter uit dan verwacht, maar is een pronkstuk in de bak.


Ik moet hier mee stoppen want heb het idee dat jullie alleen maar ongeduldiger worden:D:D:D
 
Als je het goedkoop wilt zul je op marktplaats moeten kijken. veel van wat je bested hebt is voor weinig op marktplaats te vinden.

planten voor een paar cent en vissen voor een paar euro. spullen kosten helemaal niks.
Stenen heb ik zelf gewoon uit de tuin gehaald en deze met een grote hamer gebroken, ook lekker therapeutisch.
 
Klopt Niels. Voor de volgende plantjes e.d. ga ik grotendeels proberen over te nemen van anderen via mp of andere netwerken. Scheelt me inderdaad een boel. Dat ga ik de komende tijd goed in de gaten houden.
 
Leuk dat de plantjes het goed doen! Mocht je nog iets aan achterwand willen proberen, kun je ook zwarte raamfolie proberen. Lekker goedkoop en kun je gemakkelijk aan de buitenkant van het aquarium plakken. Geeft een mooi neutraal gezicht.
 
Bedankt voor de tips!
Ik ben in zekere zin overgehaald om een achterwandposter te halen. Voor nu heb ik een groot zwart stuk karton.

Ik heb een paar fotootjes mede omdat ik jullie expertise ook even nodig heb:D De Lilaeopsis Novea-Zelandiae op mat heb ik te horen gekregen dat die wat dieper in het zand mag. Als ik dat voor de foto deed ging het zand weer stuiven dus vandaar dat ik dat morgen ga doen. De uitstekende wortels zien er niet heel fraai uit. Ik had bij het uitpakken ook totaal niet verwacht dat hij zo hoog was. Het was de bedoeling om hem in het midden te zetten, maar uiteindelijk heeft hij de rechterkant toegewezen gekregen. Het enige waar ik me op had verkeken is dat de Lilaeopsis Novea-Zelandiae max. 25 graden aankan. Dat is dus afwachten aangezien ik het water op 26 graden heb. Wie weet doet hij het wel. Hopelijk kan hij dat C02 apparaat wegwerken door hoger te groeien. De rest van de planten zouden in mijn wateromstandigheden moeten overleven.

De achtergrondplanten zijn nog best klein. Ze kwamen allemaal met een boggel uit de verpakking dus ik verwacht dat ze nog recht naar boven groeien. Hopelijk raken ze over een tijdje de oppervlakte. Of is het niet echt een goeie achtergrondplant.

Ik kan echter niks vinden over de Colombo CO2 set op het internet. Er staat op de verpakking een QR code voor een handleiding die dus niet werkt. Het is dus de bedoeling dat ik 1x in de zoveel tijd wanneer het licht aangaat dat doorzichtige dingetje (zie foto) volspuit. Vanmiddag geprobeerd en ik zie dat hij langzaam leegloopt. Of ik de tijd dat hij leegloopt kan regelen weet ik niet. Hoevaak ik dat moet doen weet ik echter ook niet. Iemand tips?

DSC02070.JPG
DSC02072.JPG
DSC02074.JPG
DSC02075.JPG
DSC02077.JPG
DSC02078.JPG
DSC02079.JPG
 
Leuk bakje zo al hoor en als de Lotus een knol heeft dan moet je die half uit de bodem trekken of liefst nog iets meer;)
 
Bedankt voor de reacties en de tips! Leuk om feedback te krijgen.
De Lilaeopsis Novea-Zelandiae rechts zitten op een plastic mat. Ik heb ze een klein beetje uitgedund en een stuk dieper gezet. Knolletje van de lotus staat nu een Stuk hoger.

Die handleiding van Colombo heb ik ook gezien. Echter kan ik niks vinden hoevaak ik die diffusor moet ´bijspuiten´. De CO2 maatstaf is ook vaak belletjes per seconde. Ik zie ook geen belletjes uit de diffusor komen uitkomen. Ik heb vrijdagochtend de diffusor volgespoten en zie dat hij aan het einde van de dag leeg is. Hij werkt blijkbaar wel. Maarja, je moet ook niet teveel verwachten van een €10,- apparaat. Het is ook puur om uit te proberen.

Ik zal nog even speciaal een topic aanmaken voor mijn lichtbak. Ik krijg de lamp er niet uit namelijk. erg vervelend.
 
Gegroet medehobbyisten,

Allereerst mijn exuses voor mijn lange berichten. Ik heb moeite om het kort te houden:D. Komt mede door mijn enthousiasme aangezien ik op mijn werk wel formeel en kortgebonden kan zijn. Achja, misschien ook wel leuk leesvoer toch?


Een dikke maand geleden had ik deze topic gestart omdat ik een 54 liter was gestart. Nu een maandje verder heb ik toch een aantal dingen aangepast.
Omdat mijn budget niet groot is heb ik toentertijd relatief goedkope spullen aangeschaft.


Dat CO2 setje van Colombo is lomp gezegd pure crap. Je zet een plastic buisje in het aquarium wat verbonden is via een buisje met een spuitbus. Dat buisje moet je telkens vullen met CO2 door handmatig die spuitbus in te drukken. Nadeel is dat je totaal geen idee hebt hoeveel je er überhaupt instopt. Elke week heb ik mijn waardes laten checken bij de lfs (ik heb veel tijd deze periode) en die gaf aan dat de CO2 gehalte er fluctueert wat niet goed zou zijn voor de visjes. Planten hadden het daardoor afgelopen maand ook moeilijk. Ze groeiden wel, maar niet recht en verschilde met de tijd. Ik kon het goed zien aan de Limnophila heterophylla. De lengte tussen de veerbladeren varieerde erg.
Naja, ik heb het geprobeerd. Ik ben van de week begonnen met easycarbo en profito, dat zal vast wel werken. Ik wil niet beginnen met een bio CO2 namelijk.


In week twee van het indraaien kreeg ik van een vriend van mij kleibolletjes voor precies het oppervlak van mijn aquarium. Ik heb er nog 30 kleine bolletjes tussen de planten gegroeid.


Verder zit er een bleheri bij ipv van de Valisneria die geel werd. Kwam later achter dat hij gewoon te diep geplant was (domdom). van de week nog een cyperus helferi ingedaan ipv dat lelijke CO2 apparaat. De Lilaeopsis Novea-Zelandiae op mat laat ik nog even staan. Misschien dat hij met easycarbo en profito nog mooi wordt. Dat is hij nu niet namelijk.
Gisteren mijn eerste visjes mogen halen :D. Helemaal happy clappy bij de lfs een koppel dwerggoerami's opgehaald die nu zitten te shinen in mijn aquarium. Wat een fijn gevoel geeft het om na 5 jaar weer vissen in bezit te mogen hebben. Ik had al een tijdje in mijn hoofd om dwerggoerami's te halen omdat ik ze zo mooi vind:D.


Nu is de vraag wat er nog bij moet. Garnaaltjes leek mij in eerste instantie leuk, maar ik wil misschien toch wel cory's. Enige nadeel is dat ze best prijzig zijn. Als ik cory's wil kan ik ze niet gelijk deze week halen.
Daarnaast wou ik ook graag een kleurrijk schooltje erbij. Ik sta open voor suggesties want ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Ik kan gewoon niet kiezen...


Voor de rest heb ik nog een paar vraagjes:
1. Ik heb een superfish 100 filter erin zitten. Je kan aan dat filtertje de stromming instellen. Nu had ik hem, omdat iemand het adviseerde altijd op zijn hardst. Alleen vroeg ik me af of dat de beste instelling is. Ik heb hem vanochtend zachter gezet (1/3 van wat hij kan) en de goerami's laten zich eigenlijk nu pas zien.
2. Links op de foto staat een plant waarvan ik niet weet welke soort het is. Ik had een Rotala sp. Green besteld en deze ervoor in plaats gekregen. Ik kwam er jammer genoeg te laat achter om het te melden, maar weten jullie wat het is? Ik vind hem niet zo mooi eigenlijk en hij groeit zo gek. Niet omhoog, maar opzij...

Als het goed is heb ik twee fotootjes toegevoegd. Het is wel net na het snoeien dus alles is nog relatief laag en de lotus heb ik flink uitgedund.

Tips zijn altijd welkom!

DSC02115.JPG
DSC02117.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk bakje. Wat dacht je ervan om de plantjes aan de rechter kant uit elkaar te halen en ze door de bak te verspreiden?
 
Leuk bakje. Wat dacht je ervan om de plantjes aan de rechter kant uit elkaar te halen en ze door de bak te verspreiden?

dankje!
Het is een plant op mat. Er zitten twee lagen groen ijzerdraad onder de plantjes waar ze helemaal in vast zijn gegroeid. Ze doen het ook niet zo goed. Ik moet wekelijks veel gele bladeren eruit trekken. Komt waarschijnlijk ook omdat het te dicht op elkaar is geplant.
 
garnaal prijs valt trouwens wel mee als je ze besteld of via marktplaats ophaalt. Via de winkel is het inderdaad belachelijk duur
 
Mooi!

1. Ik heb een superfish 100 filter erin zitten. Je kan aan dat filtertje de stromming instellen. Nu had ik hem, omdat iemand het adviseerde altijd op zijn hardst. Alleen vroeg ik me af of dat de beste instelling is. Ik heb hem vanochtend zachter gezet (1/3 van wat hij kan) en de goerami's laten zich eigenlijk nu pas zien.
Dan zou ik hem hier op laten staan, gewoon wat uitproberen. Zou er nog wel wat drijfplantjes erin doen, voor de lalia's, zoals limnobium laevagetum.

erbij. Ik sta open voor suggesties want ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Ik kan gewoon niet kiezen...
Rasbora gallaxy, R. hengli, R. espei en nog wat meer rasbora soortjes:D
Hyphessobrycon amandae, H. erythrozonus.;)

Gewoon kleinere visjes die op een neutrale ph kunnen.
 
Leuk bakje! Mijn enige tip is om wat drijfplanten te nemen in je bak. Je zult direct zien dat goeramies dit waarderen. Ze zullen actiever worden en mischien zal het mannetje ook een nestje maken (;
 
Mooi bakje is het al geworden proficiat en drijfplantjes voor gourami's is altijd aan te bevelen net zoals bij een betta.
 
mmm ik twijfelde altijd aan drijfplantjes. Ik dacht misschien dat de Bleheri ook schuilmogelijkheden zou bieden. Zullen de planten het dan niet minder doen als ik er drijfplanten bij doe?

Op internet lees ik ook dat de Goerami wat schuw kan zijn, maar heb tot nu toe nog niks gemerkt. Ze gaan beide doodleuk hun gangetje in de bak en zijn super actief. Komt misschien ook omdat ze tot nu toe nog de enige bewoners zijn.
Ik neem de tip van de drijfplantjes mee, maar wacht het toch nog even af tot de nieuwe bewoners komen. Kijken hoe ze daarop reageren. Als ze niet goed reageren dan haal ik drijfplantjes. Dierenwelzijn heeft de prio. Vanmiddag ga ik naar de lfs om wat visjes inspiratie op te doen en zal wel vragen naar de drijfplantjes. Ik kan ook heel impulsief zijn en alsnog thuiskomen met drijfplantjes:D

Galaxy's zijn mooi! Rasbora Galaxy had ik al langer in mijn hoofd om te nemen totdat ik ze in de winkel zag. Ik had ze namelijk een stukje groter verwacht.. Als ik de vuistregel neem (1 cm per liter) is er de mogelijkheid om voor iets grotere te kiezen.
 
net contact gehad met iemand die rasbora's houd.. In de lfs zijn ze gewoon een stuk kleiner omdat ze natuurlijk jong zijn.

Ik ben overgehaald:D.

Vanmiddag bij de lfs kijken welke rasbora's nou echt het mooist zijn.
 
Zolang je er voor zorgt dat de drijfplanten niet helemaal dichtgroeien en niet al te lange wortels hebben zal ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Heb je al eens aan de Hygroyza aristata gedacht? Ik vind dat een makkelijke drijfplant en maakt niet van die hele lange wortels aan zoals de Limnobium laevigatum bv. doet.
 
Zolang je er voor zorgt dat de drijfplanten niet helemaal dichtgroeien en niet al te lange wortels hebben zal ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Heb je al eens aan de Hygroyza aristata gedacht? Ik vind dat een makkelijke drijfplant en maakt niet van die hele lange wortels aan zoals de Limnobium laevigatum bv. doet.
Ziet er mij een mooie fraaie plant uit die het licht wel zeer goed zal dempen.
 
Leuk bakje! Mijn enige tip is om wat drijfplanten te nemen in je bak. Je zult direct zien dat goeramies dit waarderen. Ze zullen actiever worden en mischien zal het mannetje ook een nestje maken (;

Hier ben ik het inderdaad ook mee eens. Bij labyrinthvissen ben je het haast verplicht, aangezien ze er ook hun schuimnest mee bouwen. Je hebt ook nog kans dat als ze geen drijfplanten kunnen gebruiken, ze aan je gewone planten gaan plukken om er een nest van te maken.
Mijn gourami verplaatste de drijfplanten regelmatig om er een nest mee/van te bouwen. Ook plukte hij regelmatig Javamos van de achterwand los om het aan zijn nest toe te voegen.
 
Sorry mensen dat ik hier niet op heb gereageerd. Afgelopen twee weken ben ik (voor mijn doen) ontzettend druk geweest waardoor ik hier niet aan toe kwam. Ben weer langzaam aan het re-integreren wat veel stress en energie kost. Gaat supergoed hoor. Gelukkig heb ik veel aan mijn bakje kunnen hebben. Ik voer ze rond een uur of 7 en zit vaak een half uurtje te turen. Heerlijk rustgevend. Omdat ze in de woonkamer staan ben je onbewust toch veel aan het kijken. Mooie hobby is het ook.

Ik heb twee weken geleden drijfplantjes bij een lfs gehaald. Phyllanthus fluitans om precies te zijn. De enige drijfplanten die ze verkochten. Kostte me nog 5 euro, maar ze zouden snel vermeerderen werd mij verteld. Echter waren ze binnen 3 dagen waren ze allemaal weg. Dat was wel een domper. Betekent dit dat ik ze te weinig voer? Ik voer ze elke dag 1 keer wat ze in een paar minuten op hebben. Voordat ik nieuwe haal wil ik er namelijk zeker van zijn dat ze niet weer zo snel verdwijnen.

Vandaag heb ik ook het bestand mogen uitbreiden met 6 Corydoras Julii. Het zijn relatief kleine julii's. Ze waren bijna allemaal verkocht en de kleine waren nog over. Vind ik persoonlijk alleen maar leuker dat ik de kleinere heb. Ik heb immers maar 60 centimeter.
Ik weet dat 6 stuks het minimale is waarin ze moeten worden gehouden. Ik wacht het af en als ze toch wat schuw zijn haal ik er nog 1 of 2 bij.

De rest van de visjes doen het bijzonder goed. Ze komen allemaal mooi voorbij. Goerami's vinden soms fijn om tussen de bleheri te zitten dus ik snap dat ze graag drijfplantjes willen. Alleen wil ik dus eerst achter de oorzaak komen zodat ze niet weer verdwijnen.

Daarnaast groeien de planten goed op de wekelijkse Profito en Easycarbo. Licht staat van 13:00 tot 21:00 aan. Lotus had telkens te lange stengels en groeide soms wel naar het wateroppervlak. Ik heb twee weken lang de lotus teruggebracht op 3 bladeren zodat je haar 'uitdaagt 'en met succes! De stengels zijn stukke korter. Deze week moet ik wel weer snoeien zoals jullie kunnen zien op de foto. Middelste planten woekeren een beetje. Linkerplant groeit echter heel traag. Dat wacht ik nog af.

De rechter voorgrondplant (grasmat) wat zo dicht op elkaar zit zit op een mat. Uit elkaar halen is geen optie. Hij werd steeds geler en gelder, maar sinds ik 3 weken profito en easycarbotoevoeg begint hij wat kleur te krijgen. Van mijn pa mag die er niet meer uit:D. Hij vind hem veelste mooi.


Maar mijn bak zit nu vol. Nu moet ik niet weer de fout maken door het bestand telkens maar weer uit te breiden zoals ik vroeger deed.

Ik ben tevreden!:D

DSC02137.JPG
DSC02138.JPG
DSC02146.JPG
DSC02149.JPG
DSC02150.JPG
 
Ojah, en mijn Hengeli's. Deze foto's waren direct na het uitzetten. Zwommen ze nog lekker gestrest tegen het raam:D.
Mooie en leuke visjes om naar te kijken. Thanks voor het aanraden van deze visjes.

DSC02120.JPG
DSC02122.JPG
DSC02124.JPG
DSC02125.JPG
 
Mmm ja nu je het ze zegt. Ze hebben meer overeenkomsten met de trillineatus dan de julii.

Verkoopt men ze bewust of onbewust onder de naam julii? Leveren ze zo meer op?

Wel jammer aangezien de Trillineatus groter worden als ik zo snel google.

Maar laat dat de pret niet bederven . alsnog leuke beestjes.
 
Je bak lijkt veel groter dan 60 cm! Echt heel mooi ingericht!

De fluitans drijfplantjes doen het niet in alle bakken.
Bij mij doet hij het in een paar bakjes wel en in een paar anderen rotten ze heel snel weg.

Ik zou daarom ook niet te snel ongerust zijn hoor.
Kan alles te maken hebben met het soort lamp en de temperatuur van je bak, maar ook je waterwaarden bijvoorbeeld.

Je hengeli's lijken erg mager, dus die mogen wel lekker wat te eten hebben.
Uiteraard niet te veel voeren, maar zou ze zeker in het begin even 2 keer per dag een beetje geven.
 
Ik reageer erg slecht op de berichten die hier binnenkomen. Alles wordt echter (meerdere malen) gelezen, alleen ik vergeet domweg gewoon te reageren. Ik zal er op letten de volgende keren aangezien ik zoveel handige tips krijg van jullie.


Nog weer een maandje verder. Enorme blunder gemaakt. Ik heb 2 weken geleden gesnoeid en de bodem schoongezogen. Vaak stop ik dan wat filterwatten in mijn filter om dan het omhooggekomen stof snel te filteren. Na een dag is het aquarium dan weer mooi helder. Nu ben ik dus vergeten die filterwat eruit te halen de dag erna.

Erg vervelend aangezien het aquarium bij mijn ouders staat en ik niet altijd thuis ben. Na een anderhalve week op mijn studentenkamertje te hebben gezeten kreeg ik al via mijn ouders te horen dat de planten het steeds slechter deden en ze er niet konden achterkomen wat nou precies het probleem was.

Toen ik dus thuiskwam is had ik het probleem dus al snel gevonden. De filter is verstopt geraakt door het kleine stof en de bak had daardoor een slechte filter en stroming waardoor de plantjes het moeilijk hadden. Domdomdom... Mijn rode achtergrondplantjes zijn bijna al hun blaadjes verloren en de rest van de planten hebben nu een bruine waas, waarschijnlijk vuil wat is gezakt. Nu weer goed gesnoeid en hopen dat het weer goed gaat. Ook heb ik mijn stengelplant rechtsachterin (zie foto vorige post) weg moeten gooien omdat die niet meer te redden was.

Erg balen. Ook omdat het een stomme blunder is. Ik hoop dat de planten er snel weer bovenop komen. In ieder geval zal dit nooit meer gebeuren:D
 
De bodem moet je eigenlijk ook zoveel mogelijk met rust laten. Wat voor filter gebruik je? Is het geen bruinalg wat je hebt?
 

Terug
Bovenaan