Bruinalg / Silicaten


Ik ben ermee genokt en veel snelgroeiers erin gedaan zoals cabomba waterpest hoornblad en ik geef nu enkel 5 ml easycarbo en 5ml planten voeding meer niet geen co2 niks meer en als ik meet mijn no3 en po4 staat gewoon op 10-15 ppm en po4 tussen 0.4-0,8. Ik zeg dit ook erbij wat voor mij werkt betekent niet dat voor jou zelfde is maar is wel proberen waard.ik gebruikte ook de ei methode en had ook een po4 waarde van boven de 5 en no3 30ppm of meer. Sinds ik meegenokt bent heb ik nog steeds een waarde van 10-15 en ik geef niks aan no3 en zelfs mijn plantenvoeding zit geen no3 en po4 in dus dit blijf je over houden
 
hugop zei:
Waterwaardes worden op alles gemeten behalve silicaat omdat dit bij wet niet verplicht is.
Wel hadden ze een silicaat waarde van een andere zuiveringsinstallatie van het ruwe water, maar daar heb ik niet zoveel aan.

Ik lees dus vooral "Geduld",
Geduld kan ik wel opbrengen, maar als ik dus met EI en 50% waterwissel elke keer kiezelzuren inbreng, dan kan ik veel geduld hebben, maar oplossen zal het dan mogelijk niet?
Of zie ik dat verkeerd.

Hoor graag of er nog mensen zijn met mogelijke oplossingen.

Is het zeker dat je silicaten in hoge concentraties inbrengt bij het verversen dan?? Je moet dan de waarde in je leidingwater weten of meten.
Zolang niet vast staat dat die hoog is dan vind ik het onzin om met de EI te stoppen omdat je denkt dat je daar veel silicaten mee inbrengt.
Ten tweede heb ik op diverse sites gelezen dat Purigen wel nitraat onttrekt aan het water. Nu is dat best met de EI te combineren, maar dan zal je meer moeten meten.
Als je zonder de EI wil werken en geen tekorten wilt dan zal je ook regelmatig moeten meten en je verbruik moeten weten.

Ik zou eerst eens achterhalen wat nu het silicaatgehalte van het leidingwater is voordat je een besluit neemt om met de EI te stoppen. 1x p/w wat verversen is denk ik minder werk dan steeds tussendoor te moeten meten om tekorten te voorkomen.
Maar goed ik ben een groot voorstander van de EI methode en een ieder kan en mag zijn eigen natuurlijk over de EI denken.
 
Buiten het silicaat probleem kun je best met de EI stoppen alleen moet je dan wel eerst je verbruik van voeding zien te achterhalen om tekorten te voorkomen.
Als je dan het verbruik weet kun je wekelijks zo doseren dat je net iets boven het verbruik gaat zitten.
Maar ja bij een wijziging van beplanting of verlichting e.d. kan het verbruik weer wijzigen zodat je weer veel moet meten.
Ik denk zelf dat de EI losstaat van je silicaatprobleem. Het komt weleens voor dat dat gehalte dusdanig hoog is dat het bruinalg veroorzaakt maar dan moet dat gehalte behoorlijk hoog zijn. Tot 4 mg krijg je volgens ingewijden geen bruinalg in je bak.
Zoals al eerder gezegd zou ik eerst een test halen om de silicaatwaarde te kunnen meten. Salifert is o.a. een merk die deze test heeft. Ik gebruik deze ook af en toe.
Als je dan vaststeld dat het door het silicaatgehalte komt kun je overwegen of je iets gaat toepassen om het eruit te halen of evt met de EI wil stoppen.

Zoals al in de post van Bertus staat verwijderd Purigen ook nitraat. En ik ken mensen waar het ook de fosfaat onttrok aan het water bij het gebruik van de EI.
 
MRG zei:
Ik ben ermee genokt en veel snelgroeiers erin gedaan zoals cabomba waterpest hoornblad en ik geef nu enkel 5 ml easycarbo en 5ml planten voeding meer niet geen co2 niks meer en als ik meet mijn no3 en po4 staat gewoon op 10-15 ppm en po4 tussen 0.4-0,8. Ik zeg dit ook erbij wat voor mij werkt betekent niet dat voor jou zelfde is maar is wel proberen waard.ik gebruikte ook de ei methode en had ook een po4 waarde van boven de 5 en no3 30ppm of meer. Sinds ik meegenokt bent heb ik nog steeds een waarde van 10-15 en ik geef niks aan no3 en zelfs mijn plantenvoeding zit geen no3 en po4 in dus dit blijf je over houden

Ik moet zeggen dat een po4 van 5 of meer ook wel erg hoog is en dat geldt ook voor een nitraat van altijd minimaal 30.
Het is afwachten in hoeverre je in de toekomst geen algen gaat krijgen door toch een te lage waarde. Een po4 van 0,4-0,8 is vrij laag denk ik.
Maar zoals je al aangeeft kan het in jou bak wellicht werken. Dat hangt van veel factoren af dus het gaat misschien toch wel goed op deze manier. Maar in een bak met redelijk veel licht en/of co2 zal het denk ik niet voldoende zijn. ik heb ook een 60 cm bakje waar ik niks toevoeg en dat gaat prima, maar het verbruik is daar ook erg weinig omdat er niet veel licht boven zit en er geen co2 wordt toegediend. Dus het kan zeker wel zonder toevoegingen ja.
 
Alle planten waren hier compleet bruin en nu groen groen er zit minimaal alg boven aan de toppen maar echt minimaal en ik gaaf echt alles co2 ei pfff noem maar op
 
Ik kan moeilijk beoordelen waarom jij die bruine alg hebt gehad maar in een echte relatie tot de EI heeft het denk ik niet gestaan. Gelt op jou beplanting heb je denk ik ook geen co2 en veel verlichting nodig.
Iedere bak is weer anders he.
Ik denk dat de TS eerst beter kan nagaan of er echt veel silicaten in het verversingswater zit.
 
Nou ik had nog veel meer erin en ik heb nu bijna same gedaan als garnalen bak en ja bevalt me prima zo. En ja over de ei methode ik vindt dat eerlijk niet nodig als je einde van de week voor verversing alsnog hoge waarde heb dus in mijn geval hield ik nog dik 30 no3 en5+ po4 en nu nog zonder dat ik iets toevoegd heb ik als nog no3 van 10-15 zelfs zo verbruik je planten niet veel heb ik idee en po4 ook same 0.4-0,8 dus dan heb ik zoiets wrom wel die middels toevoegen als dan toch overhoud. En trouwens op die foto's kan je ze niet zien maar er zijn ook volop drijf plantjes in kikker beet van 2 stekjes naar over de 40. Dus in mijn geval denk ik zeker wel dat de ei methode de boosdoener was geweest
 
In de regel krijg je bruinalg door de opstart of een hoog silicaatwaarde in et water. Dit staat los van de EI. Neemt niet weg dat in jou bak het wellicht overbodig is de EI te volgen als de planten nu ook goed groeien.
Maar de oorzaak is niet de EI. Hooguit het hoge silicaargehalte van het leidingwater dat je gebruikt bij het verversen.
Dus dan is niet direct de EI er schuld aan, maar het water dat je toegevoegd hebt. Maar ik weet niet hoe hoog dat Si gehalte is geweest bij jou.
Ik weet zeker dat de EI als methode opzich geen bruinalg geeft.
Want dan zouden alle gebruikers van deze methode er last van moeten hebben. Wel mooi dat nu alles goed gaat in je bak. Top.
 
jessicapilon zei:
In de regel krijg je bruinalg door de opstart of ....

Waarschijnlijk ontvang je binnenkort wat goede informatie via de mail .. :D
 
hier ook de nodige ervaring met bruin alg / silicaten ...

En zit nog steeds met de Ei methode...

En toch is het probleem voor 98% opgelost nu ...


De oplossing..... Hoornblad ;)


En iets andere dosering qua ei methode
 
Ja dus eigenlijk ook geen ei meer maar meer een scramble ei geworden:)))
 
jessicapilon zei:
In de regel krijg je bruinalg door de opstart of een hoog silicaatwaarde in et water. Dit staat los van de EI. Neemt niet weg dat in jou bak het wellicht overbodig is de EI te volgen als de planten nu ook goed groeien.
Maar de oorzaak is niet de EI. Hooguit het hoge silicaargehalte van het leidingwater dat je gebruikt bij het verversen.
Dus dan is niet direct de EI er schuld aan, maar het water dat je toegevoegd hebt. Maar ik weet niet hoe hoog dat Si gehalte is geweest bij jou.
Ik weet zeker dat de EI als methode opzich geen bruinalg geeft.
Want dan zouden alle gebruikers van deze methode er last van moeten hebben. Wel mooi dat nu alles goed gaat in je bak. Top.
ik gebruikte toen osmose water john en daar staat silicaat op 0 d8 ik maar goed. de keuze licht aan de TS wat ie wil doen. ik zeg alleen wat ik allemaal heb geprobeerd om er vanaf te komen en dit was de oplossing geweest voor mij :thumbs:
 
Straatklinkerfm zei:
hier ook de nodige ervaring met bruin alg / silicaten ...

En zit nog steeds met de Ei methode...

En toch is het probleem voor 98% opgelost nu ...


De oplossing..... Hoornblad ;)


En iets andere dosering qua ei methode
zeker wel waterpest cabomba ook deze 3 heb ik toen ook ingedaan :petjeaf:
 
Heb de bakken aardig wat in,van alles wat.
Hoornblad,Cabomba ,waterpest.en nog meer.
Vanavond de stromingsbak wat opgeschoond,haalde er stukken van een meter uit.


en geef 1 x in de 14 dagen half dopje profito.
Heb ook Veel drijfgroen, dempt ook het licht.
 
jessicapilon zei:
Zoals al in de post van Bertus staat verwijderd Purigen ook nitraat. En ik ken mensen waar het ook de fosfaat onttrok aan het water bij het gebruik van de EI.

Wil mezelf niet herhalen, maar purigen verwijderd GEEN nitraat en fosfaat.
Aan Indianen verhalen hebben we niets.

from the horses mouth:
--------------------------------------------------------------------------------

There is a common misconception that Purigen removes such contaminates. This is not the case, Purigen controls them by removing the nitrogenous organic waste that is converted into these compounds. When using Purigen, people see their nitrates gradually drop and they believe that it is actually removing them when, in fact, it is actually removing the waste that causes them.
 
Waar ik het las, Staat het wel beschreven.
Dan liegen hun?
Info:
Purigen� is een eersteklas synthetisch absorptie middel dat anders is dan andere filtratie producten. Het is GEEN mix van ionen uitwisselaars of andere absorptie middelen, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en niet oplosbare onreinheden verwijdert uit het water met een snelheid en capaciteit dat alle andere producten voorbij streeft, met meer dan 500%. Purigen�; Verwijderd prote�nen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal. Het verhoogt zienderogen de redox. Het maakt het water helder tot ongekende helderheid Purigen� wordt naderhand donkerder van kleur wanneer het uitput, en kan ��nvoudig weer geactiveerd worden dmv huishoudelijke bleek. 100 ML zak Purigen� zuivert en verhelderd tot 400 liter water voor een duur tot 6 maanden. Purigen� is ontwikkeld voor zowel zeewater als zoetwater gebruik.


Indianen verhalen?
 
Uitspoelen voor gebruik. Gebruik een fijnmazige filterzak. Elke 250ml behandelt tot 1000 liter water tot 6 maanden. Uitputting is te herkennen aan een duidelijke kleurverandering naar donderblauw / zwart van de parels.

Regenereren:
Bedekken met een 1:1 verdunning van huishoud bleek en water voor 24 uur. Week het materiaal in een plastic container in een goed geventileerde ruimte buiten bereik van kinderen. Gebruik gepaste voorzichtigheid met bleek. Goed uitspoelen, en 8 uur weken in een oplossing die 2 eetlepels Safe�, Prime� bevat per kop water. Goed uitspoelen. Originele kleur en activiteit moet nu hersteld zijn en Purigen� is klaar voor gebruik.

LETOP ! Sommige slijmhuid producten kunnen Purigen� permanent vervuilen en kan regeneratie moeilijk maken. Niet opnieuw gebruiken wanneer u een chloor geur kunt waarnemen. In geval van twijfel, week de parels in een klein beetje water en test het water op eventuele chloor residu met een chloor testset.
 
Weet niet wat je bron is Bertus, die van mij komt alle sinds van Seachem zelf.
Heb hier al over gemaild met Seachem zelf, en kreeg hetzelfde antwoord.
Het voorkomt dat no3 en po4 gevormd wordt, maar verwijderd het niet!
Siporax bv verwijderd wel nitraat dmv denitrificatie, is een andere proces.
Als je me niet geloofd, stuur eens een mailtje naar Seachem dan weet je het zeker.
 
maar het voorkomt dat het gevormd word ,en wat nou als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de ei methode?

Mischien een domme vraag...maar ja
 
Dan is er geen enkel probleem.
Als je no3 waarde zakt komt het door verbruik van de planten of door denitrificatie in de bodem\filter.
Of purigen verhinderd dat er helemaal geen no3 en po4 gevormd zou ik niet weten, nog geen cijfers over gevonden.
steek het wel als laatste in je filter, zo verhinder je dat je luie bacteri�n krijgt.
 
backplay zei:
Weet niet wat je bron is Bertus, die van mij komt alle sinds van Seachem zelf.
Heb hier al over gemaild met Seachem zelf, en kreeg hetzelfde antwoord.
Het voorkomt dat no3 en po4 gevormd wordt, maar verwijderd het niet!
Siporax bv verwijderd wel nitraat dmv denitrificatie, is een andere proces.
Als je me niet geloofd, stuur eens een mailtje naar Seachem dan weet je het zeker.

Dat zijn geen indianenverhalen want ik heb contact met mensen die de EI gebruiken en na het toevoegen ervan zakt de no3 zeker in als ik weet niet wat. Ik denk dat je de fabrikant juist niet teveel moet geloven want die willen alleen maar graag verkopen.
Mensen met praktijkervaring kunnen er denk ik beter over oordelen.
Ik weet ook niet waar Bertus het heeft gelezen, maar dat doe er ook niet toe, want de praktijk heeft het bewezen.
 
jessicapilon zei:
backplay zei:
Weet niet wat je bron is Bertus, die van mij komt alle sinds van Seachem zelf.
Heb hier al over gemaild met Seachem zelf, en kreeg hetzelfde antwoord.
Het voorkomt dat no3 en po4 gevormd wordt, maar verwijderd het niet!
Siporax bv verwijderd wel nitraat dmv denitrificatie, is een andere proces.
Als je me niet geloofd, stuur eens een mailtje naar Seachem dan weet je het zeker.

Dat zijn geen indianenverhalen want ik heb contact met mensen die de EI gebruiken en na het toevoegen ervan zakt de no3 zeker in als ik weet niet wat. Ik denk dat je de fabrikant juist niet teveel moet geloven want die willen alleen maar graag verkopen.
Mensen met praktijkervaring kunnen er denk ik beter over oordelen.
Ik weet ook niet waar Bertus het heeft gelezen, maar dat doe er ook niet toe, want de praktijk heeft het bewezen.

Sceptisch zijn over wat fabrikanten beweren is altijd goed, alleen hoef je wel met empirisch bewijs afkomen als je het tegenovergestelde wil bewijzen.

Vul eens een emmer met ro water, voeg er een x hoeveelheid no3 aan toe en laat het filteren met alleen purigen.
Zo makkelijk kan je de bewering weerleggen, moest het waar zijn.

Ik neem aan dat je het zelf niet gebruikt en je afgaat op bevindingen van andere mensen.
Dan is het ook nodig dat je weet welke andere factoren kunnen meespelen zoals bodem, ander filtermateriaal, bezetting,...
Kan je me bronnen geven die je bewering staven?

De (her)uitvinder van de EI Tom Barr geeft zelf aan dat no3 en po4 niet worden opgenomen.

Gebruik het zelf in 2 bakken die VOL staan met planten en merk er echt niets van. Mocht dit wel het geval zijn had ik het er al lang uitgehaald.
Het heeft de ORP zelfs op een positieve manier be�nvloed.

Kan je mij uitleggen op welke manier purigen het uit het water haalt?
De meeste biologische filtermaterialen die het uit het water halen zorgen ervoor dat er ideale omstandigheden ontstaan voor anaerobe bacteri�n, die dan voor denitrificatie zorgen.

Wil niet discussi�ren om te discussi�ren, maar er hoeft wel juiste informatie geven worden.
als je de claim van seachem kan weerleggen, zal ik je zeker volgen en doe ik wat zout op mijn hoed en eet ik hem met alle plezier op.
 
Zo,

Allen goede dagen achter de rug?
Nou hier komt even wat ik van Purigen gelezen heb.
Het verwijdert geen nitraat maar wel de organische stoffen die omgezet worden in nitraat.
Dit zou dan ook verklaren waarom de no3 bij andere gebruikers is gezakt.
Dat komt dan omdat ze alleen nog maar meten wat ze zelf aan no3 toegevoegd hebben.
Er word door de purigen namelijk op stoffen gefilterd die normaal nitraat aanmaken.

Verder allen dank voor het meedenken en meepraten.
Ik denk om alle twijfel weg te nemen het verstandig is dat ik even een silicaat test haal en mijn leidingwater test.
Zo kunnen we alleen achter de mogelijke waarheid komen.

Zodra ik die waarde gemeten heb horen jullie dat uiteraard.

Groet,
 
Ik heb ergens gelezen dat een te sterk filter ook bruinalg kan veroorzaken.
Of dit juist is weet ik niet.
Ik heb een Eheim Prof 3 350 erop staan pompt 1050 liter per uur.
Wel loopt deze door een slangmaar van 12/16 van mijn max mix terwijl de standaard slangmaar 16/22 is.

Hij word dus geknepen op de max mix aansluiting en door de max mix reactor zelf.
Zou dat geen issue kunnen zijn?
 
Nou daar is ie dan.

Zojuist een silicaat test van Salifert gehaald, en ik meet 0,25 mg/l
 
Uit kraanwater?
Ja,dat zal er best in zitten.
 
uit kraanwater 0,25 mg/l
 
Maar die waarde veroorzaakt volgens mij geen kiezelalgen/bruine algen. Ik weet toevallig via een EI gids dat dit boven de 0,4 kan gebeuren.

Natuurlijk kan ik geen bronnen noemen omdat dit ook leden zijn die recht op privacy hebben. Ik mag echter aannemen dat ze niet zomaar iets beweren. Maar je hebt gelijk dat ik het zelf niet gebruik. Wellicht hangt het ook af van de hoeveelheid die je gebruikt of zoals Hugop al aangeeft dat ze dan alleen de nitraat meten die is toegevoegd.
Je kunt niet iedere bewering zelf testen vind ik en soms moet je wel afgaan op een oordeel van een ander ( al moet je dan wel voorzichtig zijn).

Nu blijkt dus dat de hoeveelheid silicaten niet eens zo hoog is in het bedoelde leidingwater dus dan betwijfel ik ook of dat de oorzaak is. Ik ben benieuwd naar de verdere bevindingen.

Maar zoals al gezegd verwacht ik niet dat die 0,25 silicaten de oorzaak is van de bruine alg en ben ik ook wel benieuwd wat het gehalte van het aquariumwater is.
 
Waarom treed dat dan op in opstart bakken?
En met veel snelgroeiers niet.
Factor licht ook mee rekenen.
Net T8 minder last dan een nieuwe T5.
Dus dat zou ook minder kunnen dan.

Kan ook andere waarden zijn die bruin veroorzaken.

De plantenbakken met T8 branden hier 4 uur,en geef alleen een half dopje profito in de week.


Bij de Malawi,s Heb ik wel bruinalg,op de witte maansteen. ook T8.
 
Ik heb t8 erboven , en mijn aquarium waarde is zo'n beetje hetzelfde
 
Ik word er echt een beetje verdrietig van.

Vandaag weer een poetsbeurt, alles zat er weer helemaal onder.
Zometeen even hornblad halen.

Kijken of dit op termijn het probleem wil verhelpen.
 

Terug
Bovenaan