Bruinalg / Silicaten


H

hugop

Guest
Beste Forumleden,

Wederom heb ik een vraag.
In mijn bak merk ik steeds een soort bruine laag op de bladeren.
Dit op alle plantensoorten.
Ik poets het elke week van de bladeren af, maar komt net zo hard weer terug.
Het is niet zo dat planten het niet goed doen, want groeien doen ze perfect alleen ik wil erg graag van deze aanslag af.
Nu las ik ergens dat dit bruinalg kan zijn door een te hoog gehalte aan silicaten.

Er kan een middel in het filter gedaan worden hiervoor.
Dit wil ik best doen, maar dan wil ik wel zeker weten dat dit de oorzaak is.
Hierbij een paar foto's

bruinalg5.jpg

bruinalg7.jpg
bruinalg3.jpg

bruinalg4.jpg


En wederom alvast enorm bedankt voor het meedenken.
 
Wat is de silicaatwaarde van je water en het leidingwater??
 
Hoe achterhaal ik dit?
 
Je kunt er meetsetjes voor kopen hoor bij de lfs. Salifert is een merk dat ze verkoopt en zo zijn er meerdere.

De oorzaak zit vaak in de opstart als niet alles nog op orde is of bij te weinig licht.
Hoelang draait je bak nu??
 
Volgens mij kan een zakje purigen van Saechem sowieso geen kwaad. ik lees er overal positieve berichten over.

Heb ik dan aan 100 ml genoeg op 180 liter? water of kan ik beter 2 zakjes bestellen van 100 ml
 
Volgens mij haalt het ook de po4 eruit die je via de EI doseerd. Dus dat moet je wel in de gaten houden.
 
Ervaringen van andere gebruikers laten me wat anders zien.

Lees dit maar eens

Linkje!!
 
Opstart kan het absoluut niet zijn draait nu al bijna 5 maanden, en water en bodem en filter komen uit mijn vorige bak.

Blijft aanwezig, en waar ik benieuw naar ben.
Is dit nu bruinalg??

Als dit zo is wil ik dat purigen wel proberen.
Dat purigen verhaal las ik op http://www.aquascaping-blog.com/bruine-alg
 
http://www.thereeftank.com/compare-filt ... a/reviews/

Hier lees ik ook dat het no3 en waarschijnlijk po4 verwijderd. ik heb die verhalen al vaker gelezen, dus als je de EI volgt moet je daar rekening mee houden.

Volgens mij is het bruinalg. Roetalg heb je ook maar heeft de oorzaak vaak in veel belasting en vervuiling of niet goed werkende filters.
Je kunt ook op roetalg googelen dus.
Ik denk zelf bruinalg.

Bruinalg veeg je er makkelijk af en je vinger kleurt dan een beetje rood/bruin na het vegen.
 
http://www.aquaplantsonline.nl/p/794/se ... -ml-zakje/

Hier lees ik ook dat het no3 opneemt. Dus wellicht is het de no3 die wordt opgenomen naast de Si.
Dus wel een reden om dat in de gaten te houden ivm de toegevoegde stoffen.
Ik heb eens een ander AF lid gehoord die wel een sterke afname van de po4 had bij de toepassing van dit middel.
 
Kga het morgen nog eens nalezen.
Ook ga ik het toch proberen hou dan mijn waardes in de gaten
Want die bruine Alg wil ik heel graag vanaf.
 
Ja of een Si test kopen om te zien of het aan een hoge Si waarde ligt.
 
Ha John,

Ik las op aquascaping-blog dat het mijns inziens 2 algen kunnen zijn.
Bruin alg. of puntalg de zachte variant.
Maar als ik dan lees wat de oorzaken zijn van de zachte variant, dan kan ik me dat haast niet voorstellen.

En dan moet ik de alg 3 weken met rust laten, dat heb ik al meerdere keren geprobeerd.

Dus lijkt mij dan bruinalg en bij de standaard oorzaken kan ik mezelf ook niet in vinden aangezien ik EI hanteer en po4 en no3 en co2 ruim voldoende aanwezig zijn aan het eind van de week.


Denk je dat ik het zo goed interpreteer?
 
De puntalg is een groene alg die je vaak krijgt bij een po4 tekort.
De dustalgue bedoel je denk ik dan.
bruinalg staat ook helemaal los van de EI. Die krijg je bij veel silicaten en bv te weinig licht en in de opstartfase.
 
Ha John,

Die po4 tekort in mijn situatie kan ik me niet voorstellen aangezien ik aan het eind van de week nog rond de 2 mg/l po4 in mijn water heb zitten.

Heb nog eens goed nagezocht en purigen vreet niet je nitraat en fosfaat op.
Wel de organische stoffen die nitraat aanmaken zoals het afval en vervuiling van de vissen.
Dit lijkt me juist alleen maar goed omdat je dan met een grotere preciesie de EI kan nastreven omdat er geen nitraat meer door de bak zelf word aangemaakt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Dank tot zover!!
 
Nee ik denk dat je geen po4 tekort hebt met de EI. Maar wat ik lees en heb gehoord over Purigen is dat het wel nitraat en/of fosfaat onttrekt aan het water.

Onderstaande tekst komt uit de link van gister en daar staat toch echt dat het nitraten onttrekt:

Verwijderd prote�nen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal.


Zoals ik al zei ken ik een ander lid die het gebruikt en de EI volgt en toch echt tussendoor moet toevoegen.
Maar goed daar kom je ook wel achter als je het gaat gebruiken als je nameet.

Als je het van de blaadjes afveegt, laat het dan ook een bruin/rode kleur op je vinger achter?? En veeg je het gemakkelijk af?
 
hugop zei:
Ik las op aquascaping-blog dat het mijns inziens 2 algen kunnen Denk je dat ik het zo goed interpreteer?

Van die site is wel bekend dat niet alle informatie betrouwbaar is.
Je zou dus voorzichtig moeten zijn met een eventuele diagnose.
Aan de andere kant zijn er 10 tallen soorten bruine alg en allerlei oorzaken te bedenken.
Voor een beter antwoord, zou je beter een topic kunnen openen in een andere groep..
 
@Tom,
Bij deze :)
 
Inmiddels purigen in mijn filter gedaan.
Ik lees op meerdere plekken dat het aan de silicaten zou kunnen liggen.
Iemand nog andere mogelijke problemen die het kunnen zijn?

Ik las verlichting.
Ik heb eeb nieuwe 840 en een nieuwe JBL Color erin.

Ergens anders las ik dat het een te hoge ph zou kunnen zijn. is bij mij 6,75 met een kh van 6
 
Misschien nog interessant om te melden.
Het komt ook voor op achterwand, en hout etc. dus zeg maar de "Dode" materialen.
 
@Tom zei:
hugop zei:
Ik las op aquascaping-blog dat het mijns inziens 2 algen kunnen Denk je dat ik het zo goed interpreteer?

Van die site is wel bekend dat niet alle informatie betrouwbaar is.
Je zou dus voorzichtig moeten zijn met een eventuele diagnose.
Aan de andere kant zijn er 10 tallen soorten bruine alg en allerlei oorzaken te bedenken.
Voor een beter antwoord, zou je beter een topic kunnen openen in een andere groep..

Dat Tom, ik hoor van jou graag welke informatie dan onbetrouwbaar is.
 
Ik krijg vandaag waarschijnlijk de silicaatwaarde van mijn waterbedrijf te horen.
Dan kan ik dus weten of het daar aan ligt.

Verder, als het silicaten betreft kan het kloppen dat als ik de EI volg er elke zaterdag weer een hoge hoeveelheid in de bak zit en dit dus nooit opgeruimt word.
Tevens las ik hier op het forum ook alles zoveel mogelijk los te maken en ook van de achterwand etc voor het verversen omdat we zo ook veel van de algen dus weghalen met de verversing.
Is dat correct?
 
jessicapilon zei:
Maar wat ik lees en heb gehoord over Purigen is dat het wel nitraat en/of fosfaat onttrekt aan het water.

Purigen verwijderd geen no3, po4 of silicaten.
Het verwijderd organische stikstof afval.

Het effect was bij mij zeer klein, ik neem aan dat de planten de meeste ammonia voor hun rekening nemen en er sowieso niet veel no3 geproduceerd werd.

Het gebruik van veel Siporax had bij mij een grotere invloed op de productie van no3.
 
Waterwaardes worden op alles gemeten behalve silicaat omdat dit bij wet niet verplicht is.
Wel hadden ze een silicaat waarde van een andere zuiveringsinstallatie van het ruwe water, maar daar heb ik niet zoveel aan.

Ik lees dus vooral "Geduld",
Geduld kan ik wel opbrengen, maar als ik dus met EI en 50% waterwissel elke keer kiezelzuren inbreng, dan kan ik veel geduld hebben, maar oplossen zal het dan mogelijk niet?
Of zie ik dat verkeerd.

Hoor graag of er nog mensen zijn met mogelijke oplossingen.
 
Purigen - 250 ml.

Purigen� is een eersteklas synthetisch absorptie middel dat anders is dan andere filtratie producten. Het is GEEN mix van ionen uitwisselaars of andere absorptie middelen, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en niet oplosbare onreinheden verwijdert uit het water met een snelheid en capaciteit dat alle andere producten voorbij streeft, met meer dan 500%. Purigen�; Verwijderd prote�nen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal. Het verhoogt zienderogen de redox. Het maakt het water helder tot ongekende helderheid Purigen� wordt naderhand donkerder van kleur wanneer het uitput, en kan ��nvoudig weer geactiveerd worden dmv huishoudelijke bleek. 100 ML zak Purigen� zuivert en verhelderd tot 400 liter water voor een duur tot 6 maanden.

Of veel Limnobium in de bak doen.
Neemt ook stoffen op,en remt het licht.
 
Purigen heb ik er inmiddels ingedaan.
 
Bertus, was uw reactie bedoeld als mogelijke oplossing?
 
hugop zei:
.. maar als ik dus met EI en 50% waterwissel elke keer kiezelzuren inbreng,
dan kan ik veel geduld hebben, maar oplossen zal het dan mogelijk niet?

Klopt. Ik heb het zelf ook ondervonden bij hogere hoeveelheden verversen.
Op zich kun je het inderdaad ook zien als water naar de zee dragen.
Het water is als het ware, te alkalisch, te arm en mogelijk te hard ..
Je zou dan ook eens kunnen kijken naar de KH en GH van je nieuwe water.
Het middel dat je aan het gebruiken bent, zal ook een negatief effect hebben.


Verder vraag ik mij af of dat het klopt dat je zit met lichamelijke beperkingen ?
In z'n situatie is het waarschijnlijk lastig om met veel emmers te gaan leuren..
 
@tom
wat zijn de negatieve gevolgen van purigen volgens jou?
 
hugop ik kan je maar 1 ding zeggen stop die ei maar in een pan en bak het maar en dan vreet het op.MAW stop ermee en dan zal je zien dat je niks meer heb ik ben ook hier geweest en maar voor een tijd mee genokt en nu top top geen bruine shit meer te bekennen maar goed oplossing ligt bij je zelf. alles wat je hier probeerd of test heb ik hier nog liggen van purigen tot silicaatex en nog meer middel getest van de duurdere merken niks hielp klauwen met geld gekost om maar vanaf te komen heb toen besloten om effe mee te nokken en nu geen last meer van niks. suc6 ermee
 
Zit zelf te denken om de ei te halveren of te stoppen maar hoe dan no3 en po4 en voeding doseren?
Ook nog extra snelgroeiers erbij die silicaten opeten een idee?
 
Ei is bedoeld voor mensen doe niet willen\kunnen meten.
Eigenlijk is het een simpele manier om ervoor te zorgen dat er geen tekorten zijn.
Voor een beginner is dit dus een makkelijke oplossing.
Is het de beste oplossing en een garantie om geen algen te krijgen?
Denk zelf van niet, ieder zijn mening natuurlijk.
Als je wil halveren kan je best meten wat je plantjes nodig hebben, en zo de voeding aanpassen.
Snelgroeiende planten is zeker een goed idee, geduld nog het beste.
mij is altijd het advies gegeven om de bacteri�n de tijd te geven en dat het silicaat probleem dan vanzelf wordt opgelost.
 

Terug
Bovenaan