booster filter (potfilter op uitstroom met bio materiaal)


peter van der meer

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2018
Berichten
78
Leeftijd
34
goede morgen!

ik ben op zoek naar een potfilter zonder pomp welke ik op de uitstroom van mijn normale pomp wil bevestigen. hier wil ik een biofilter van maken. ik kwam op youtube iemand tegen die het een boosterfilter noemt. ik kan hier alleen bijna geen resultaten voor vinden op google. dit is wat ik bedoel (het rechter kleine filtertje):

hqdefault.jpg


heeft iemand een link waar ik deze kan bestellen in nl?
 
excusses. ik heb er 1 gevonden en besteld. ik probeer de tread te verwijderen.
 
Beste doe je daar sponzen en flies in. En in de pomp alleen biologisch.
Dan eerst door die sunsun en dan de pomp.
Dan komt erg geen grof vuil in je pomp en kan die zich lekker bezig houden met nitrificatie.

Kranen en snel koppeling ertussen en je hoeft alleen die sunsun af en toe schoon te maken.
 
is het niet zo dat een pomp beter weerstand kan hebben bij de uitstroom ipv de instroom? dus die pot na het filter op de uitstroom plaatsen? de rotor zal toch zo nu en dan schoon gemaakt moeten worden dus waarom niet gewoon een mechanisch filter in de originele pomp en een groot bioloog in de pot ip de uitstroom? wat zijn daarvan de nadelen? ik zal zowizo nog 1 fijn filter onderin het bioloog doen. die maak ik dan zelden schoon maar houd nog net even wat rommel tegen voor t bioloog.
 
Zoals ik voorstel hoef je hooguit 1 x per jaar je pomp te reinigen en mischien dat niet eens.
De weerdstand is naar mijn idee niet anders waneer je alles in de pomp hebt zitten.
 
ok daar heb je zeker een punt, maar ik heb maar een klein pompje,
Eden 511 buitenfilter:
  • Afmeting: 200 x 120 x 240 mm
  • Vermogen: 11 W
  • Liter per uur: 600
  • Filteroppervlak in cm³: 1950
  • Maximaal aquariumgrootte: 120 liter
20180829_171720.jpg


veel meer liter als de booster is het niet:

Filtervolume: ca. 1.5 liter
Afmetingen: 14x14x25.5 cm

regelmatig (maandelijks) het pompje schoonmaken is geen probleem (het pompje staat meer vooraan dan waar de booster komt te staan) en dan houd ik de rotor ook goed bij. een groter bioloog is waar het mij om gaat.

hoor het graag als dit mij in de problemen brengt:)


p.s. het gaat om een max 20L bakje.
20180821_205443.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is dat niet een beetje overkill voor 20 liter?
Heb je bepaalde problemen die je zo op wil lossen?
 
kleine bakjes schijnen snel in de problemen te raken door nitriet pieken die moeilijk op te vangen zijn door het kleine volume water. dit wil ik graag opvangen omdat dit kleine bakje voor langere duur is. dit is mijn strategie maar of t werkt moet nog blijken
 
het is dus meer voorkomen als genezen. en zit nu nog in de opbouwende fase waarin nitrietpieken wel een drama zijn. dit is nu stabiel maar nog niet verholpen.

Screenshot_20180829-175156_JBL PROSCAN.jpg
 
Of een klein bakje in de problemen komt qua nitriet hangt erg van de belasting af.
Wat wil jij er voor levende spul in?
20 liter is eigenlijk alleen geschikt voor wat garnaaltjes in die zullen dat pompje niet over belasten.
 
ik heb er 3 blauwoogjes in.. helaas begon het met een aantal meer maar deze hebben de schommelingen niet overleefd.
 
aii.. nou goed, ik knijp hem af tot hij stuk is dan kijk ik wel weer verder. misschien niet het handigste zo. toch ga ik door op deze wijze. bioloog en stroming zat in ieder geval. bedankt allen!
 
ik denk heel slecht maar in principe mag het daar ook langzaam langs vloeien. er zal toch een beetje ingedrukt en uitgezogen worden lijkt mij. ideeen om de flow te testen? misschien toch even een kraantje anders. scherp oog tuinkabouter!
 
bedenk mij ineens dat hij ook beter andersom kan ivm vuil... zucht.. terug naar de tekentafel!
 
Dit ziet er in mijn ogen uit als een hele omslachtige en overdreven manier van filteren. Maar als je het toch wilt gebruiken; zou ik het zo vormgeven: Even snel getekend want dat gaat wat sneller dan paint ofzo :D
20180830_202725.jpg

Vanuit je aquarium door de sunsun om mechanisch te filteren. Zo haal je het vuil uit het water en stroomt er mechanisch schoon water door. Door eerst mechanisch te filteren blijft dit filter en inhoud ook schoon en hoef je de rotor en inhoud nauwelijks nog te verschonen (wat eigenlijk alleen maar slecht is voor je biomedia om steeds schoon gemaakt te worden
Daarna je Eden met biologische filterinhoud, zo wordt je water biologisch gefilterd.
Van daaruit langs je UV, zo is het water zo schoon mogelijk en zal deze niet tot nauwelijks smerig worden van de binnenkant.

De rode streepjes zou ik kraantjes tussen zetten, als je toch bezig gaat. Zo kun je elk onderdeel vervangen als dit nodig is en kan de rest gewoon door. Vooral het kraantje boven de uv is belangrijk, zodat je deze gesloten kunt houden. Dan moet je water wel door de uv en heb je hier nog wat aan. Water zal de weg van de minste weerstand kiezen en echt nauwelijks door je uv gaan zoals je het nu hebt.

Of; de eenvoudige oplossing. Enkel een kraantje tussen beide T-stukken of hier de hele slang überhaubt tussenweg. Van de uitstroom van je Eden aan de ene kant in je uv en aan de andere kant eruit. En vanaf daar de bak in. Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel
 
klopt! Dirk gaf dit ook al aan. ik ga daar toch nog maar even over nadenken. misschien wel beter. de kraan bij het uv zal ik zowizo gaan plaatsen. het mag er zo langzaam mogelijk langs lopen maar niets is natuurlijk te min. en inderdaad. de lamp achter alle filtratie ga ik ook gewoon doen. ergens anders op het forum werd aangegeven dat er mogelijk goede bacteriën de bak in moeten waaien vanuit de uitstroom. maar ach.. ik brand alles wat los in het water waait toch 4x per uur dood.. bedankt voor de tips!
 
Nog even een laatste update, alles draait ok en heb besloten een betta te nemen. deze heeft de laatste 2 blauwoogjes wel als snack gezien. nitriet en nitraat is tollereerbaar voor nu en hoop dat het zakt. na een nieuwe voorraad van de jbl teststrips bkelen de waarden veel beter. de bovenste 4 vakjes hadden dan ook een andere kleur voordat ze in het aquarium werden gedompeld. ze moeten blijkbaar een zelfde blauwe kleur hebben voor het testen. beetje jammer van jbl dat ze niet ok bleken te zijn. bedankt voor alle tip's!

20180921_175830.jpg


20180921_175846.jpg


20180921_175857.jpg
 
Nog even een laatste update, alles draait ok en heb besloten een betta te nemen. deze heeft de laatste 2 blauwoogjes wel als snack gezien. nitriet en nitraat is tollereerbaar voor nu en hoop dat het zakt. na een nieuwe voorraad van de jbl teststrips bkelen de waarden veel beter. de bovenste 4 vakjes hadden dan ook een andere kleur voordat ze in het aquarium werden gedompeld. ze moeten blijkbaar een zelfde blauwe kleur hebben voor het testen. beetje jammer van jbl dat ze niet ok bleken te zijn. bedankt voor alle tip's!

20180921_175830.jpg


20180921_175846.jpg


20180921_175857.jpg
 
klopt, wat meer outflow met wat minder beweging in het water. klein "omleidingkje" boven de spons zorgt voor wat rimpeling op het water.
 
Waarom heb je zo,n dikke bodem? Met de helft volstaat het ook, he.
En meer zwemruimte. voor de Betta.
 
idd maar ben blij dat het stabiel is allemaal. wil niet de kleime voorgrond plantjes uit de bodem trelken en boedongsbodem vermengen. ga nu niet meer wroeten in de bodem. had wat heuveltjes gemaakt die weer vlak zijn gaan liggen. komt wel als de bodem op is.... betta lijkt tevreden.
 

Terug
Bovenaan