Boodschappenlijstje nieuw aquarium


Als je voor een scape gaat zijn volgende zaken misschien handig:

-Een plantenpincet: bijna een must als je veel en makkelijk wilt planten, ook handig om bvb makkelijk iets uit de bak te halen zonder dat je perse met de handen in de bak moet.

-Een schaartje voor het snoeien.
Specifieke plantenschaartjes zijn vrij duur maar niet altijd hun geld waard... Klein en scherp vind ik het belangrijkst, ik heb er een paar maar het meest gebruik ik eigenlijk een heel klein (nagel)schaartje dat ik voor 7 euro kocht bij Kruidvat ------- https://www.kruidvat.be/nl/kruidvat-professional-nagelschaar/p/3695322
- een visnetje, altijd handig :D

- als je toch de aanschaf van een nieuw filter overweegt kan je misschien eens kijken naar externe filters? Minder storend in de bak en het werkt iets leuker. Er zijn veel verschillende modellen/prijsklasses.

- een emmer of iets dergelijks (bidon,...), eventueel een afwassponsje, een zeemvelletje die je allemaal specifiek voor het aquarium voorbehoudt

- wat waterslang(en) om te verversen

Bij een scape zou ik persoonlijk voor een (zwarte) achtergrond buiten de bak gaan, een stuk zwarte plexi kan, schoolbordverf, karton, ...
 
Overmorgen ga ik naar de viswinkel nog en vrijdag vertrekken we voor 14 dagen op verlof. Ik zou nu zoveel mogelijk gaan halen zodat ik vrij snel alles kan opstarten als wij terug zijn. Ik ga ook nog wat werk hebben aan diene scape. Na de vakantie ga ik wel nog achter de plantjes gaan
Welke viswinkel ga je om je visjes als ik vragen mag ? Bij vijvercenter Lierde bij Matthias ? Wij zijn praktisch buren weet je Liedekerke is niet zo gek ver van Giesbergen.
Dan wens ik je bij deze een super mooi verlof(naar waar ga je) en ben ik reuze benieuwd hoe je het in zijn totaliteit gaat aan pakken en foto's zijn altijd meer dan welkom.:thumbs:
 
De Aquaell 500 is wel geschikt lijkt me zo maar ik betwijfel of een vrij grote Japonica garnaal in dit filter kan komen maar dat kun jij het beste beoordelen denk ik. Ze worden zo n 4-5 cm las ik.
 
Welke viswinkel ga je om je visjes als ik vragen mag ? Bij vijvercenter Lierde bij Matthias ? Wij zijn praktisch buren weet je Liedekerke is niet zo gek ver van Giesbergen.
Dan wens ik je bij deze een super mooi verlof(naar waar ga je) en ben ik reuze benieuwd hoe je het in zijn totaliteit gaat aan pakken en foto's zijn altijd meer dan welkom.:thumbs:

Ja, tis daar dat ik ga gaan. Ik Ben daar vorige Week ook al geweest en heb daar heel veel en uitgebreid uitleg gekregen. Van bij mij thuis is dat 20 min rijden. Enkel de visjes, die ga ik bij hun collegas halen in erpe mere. Aqua valley. Ze hadden mij dat vorige Week in lierde aangeraden. Die hebben daar 120m aan aquariums en hun keuze in visjes Is uitgebreider . Vb voor de garnaaltjes hadden ze in lierde enkel de japonica en vuurtjes. In erpe mere hadden ze wel een 7 à 8 soorten. Ik moet er wel 45 min op rijden. Maar het is niet dat ik iedere Week achter visjes moet rijden e . Voor de filter ga ik het nog eens navragen. Ik denk dat ik daar een eerlijk antwoord zal krijgen.
 
Ok, dit is dus mijn lijstje tot nu toe.

- bodem
- plantjes
- thermometer
- watertesten
- eventueel garnaalvriendelijke filter
- achterwand
- visvoeding

Zijn er nog spullen? Meschien spullen voor het onderhoud die de moeite zijn om aan te kopen?

Heb je al in gedachten welke watertesten je gaat kopen? Denk je aan strips of druppeltests? De strips zijn meestal erg onnauwkeurig en zijn waarschijnlijk een teleurstelling in gebruik. Los zijn de druppeltesten vaak prijzig maar om te beginnen heb je er maar 2 of 3 nodig. NH, NO2 en eventueel NO3 (maar waarschijnlijk koop je al rap de PO4 erbij). De strips meten bij mijn weten allemaal geen NH en eigenlijk heb je dat nodig tijdens het indraaien van je aquarium.

Ik begrijp dat je in België woont en ik weet of deze https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html ook naar België wordt verzonden, maar dat zou een heel erg goede aankoop zijn. Het koffer is erg compleet en prijstechnisch aantrekkelijk. Navullingen zijn ook te koop. Dit koffer is gelijk aan de Colombo koffers. Ik heb hem zelf niet maar hij wordt vaak aangeraden hier op het forum.
Prijs trekt natuurlijk wel even door ten opzichte van striptesten.

Dan schiet me binnen, watervoorbereiders - meestal niet nodig maar ik weet niet hoe de drinkwaterkwaliteit is waar je woont. Word je water behandeld met chloor of chloramine zul je iets dergelijks wel nodig hebben, geen idee hoe dit in België zit. Misschien even vragen bij je drinkwaterbedrijf?
 
Ik heb die koffer wel en hij bevalt prima en qua prijs erg aantrekkelijk. Dan kun je zeker jaren vooruit.

Ik lees weleens dat er in Belgie wat chloor in het water kan zitten maar dat kun je wel nagaan of testen.
 
Ik heb dat ook gehoord dat er zou Chloor zijn. Ik zal het eens navragen.

Voor de filter had Ik nog een vraagje. Is dat niet zo dat je voor een 54l bak een binnenfilter moet plaatsen? Ik heb gehoord dat je voor een buitenfilter minste sur een 75 l bak moet hebben. Omdat de stroming te hard zou zijn
 
Zeker bij de opstart van een aquarium vind ik een water voorbereider wel erg nuttig. Dit omdat je in een keer een hele bak vult met kraawater.
Kraanwater kan wel zuiver zijn, maar is toch te hard en onnatuurlijk voor vissen.

Of het altijd nodig is, dat hangt van het kraanwater af.
 
Nee een Eheim 2211 zou prima kunnen en die heb ik ook op een Aqua 60 draaien hoor.
 
Ik heb dat ook gehoord dat er zou Chloor zijn. Ik zal het eens navragen.

Voor de filter had Ik nog een vraagje. Is dat niet zo dat je voor een 54l bak een binnenfilter moet plaatsen? Ik heb gehoord dat je voor een buitenfilter minste sur een 75 l bak moet hebben. Omdat de stroming te hard zou zijn

Nee hoor! Hier ook een externe filter gehad op mijn rekord 600 (54L).
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Ik zou toch eerder een modernere filter nemen. Deze heeft de dubbele kraan er al bij.
En deze heeft filtermandjes in plaats van een grote filterpot.
Heeft een voorfilter, zodat je de andere filters minder hoeft schoon te maken.
En de filtermedia zitten er al bij.

Bijvoorbeeld deze.
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/ecco-pro


Ja dat klopt Marcel maar ik wilde eigenlijk alleen meer aangeven dat het wel kan en op zich is een nieuwer model wel aan te bevelen natuurlijk;)
 
OH, en laterieballetjes of kegeltjes. Die steek je in de bodem, voor een goede plantengroei, en hey, een zak schuursponsjes vcan de Appie. Om je ruiten mooi schoon te maken.
 
Voedingscapsules zijn inderdaad handig bij de moerasplanten en je kan deze eventueel bij lid Backplay bestellen. 30 voor 5 euro kosten die daar.

Daarnaast vloeibare plantenvoeding doseren.
 
Hallo

Bedankt voor jullie reacties allemaal. En ook voor jullie links :thumbs:. Ben vandaag al naar de winkel gegaan :D. Ik heb dus het grotendeel van mijn gerief.


Maar er schiet mij nog een vraag te binnen voor de filter. Wat ik nu zeker weet is dat de biobox 2 er niet in komt. Ook in de winkel kreeg ik de raad om deze niet te gebruiken, al verkopen ze die daar ook. Hij raadde mij een Eheim biopower binnenfilter aan. Ik heb hem nog niet mee, wou eerst jullie mening. :D. Volgens wat ik hier gevonden heb, blijkt er wel wat extra onderhoud aan die filtertje. Iemand ervaring mee?

Bovendien zit ik nog te twijfelen tussen een binnen of buiten filter. Ik zit namelijk met een kap boven mijn aquarium, zo te zien zijn er enkel drie gaatjes voorzien voor de bedrading. Maar hoe kan ik er dan een buitenfilter op bevestigen?

IMG_2905.JPG
 
Meestal zijn de kappen van plastic waar je met een ijzerzaagje vrij eenvoudig, als het nodig is, een iets grotere inkeping in kan zagen. Hier ook gedaan onlangs bij mijn Dubai (en voorheen ook bij de 54L) om in dit geval het deksel plat te laten liggen. Even met een zaklamp foto's gemaakt omdat ik met de lamp in de kamer een schaduw over deze plek werp.

Buizen even aan de kant zodat je het gezaagde kan zien:
15004113725352046802621.jpg


En met dr buizen zoals ze normaal zitten
15004114344931968958502.jpg


Past de klep dus mooi dicht. In mijn geval zaten er al wel inkepingen in de bak, al was het aan de ene kant voor een kabeltje. Omdat ik laatst het interne filter als het ware terug heb geplaatst (zie mijn topic voor uitleg) wat moeten verzagen om de buizen voor mijn externe filter goed te kunnen plaatsen. Maar dit is ook in jouw kap waarschijnlijk eenvoudig toe te passen. Alleen even oppassen dat er geen draden voor de lamp zitten
15004114517321858393722.jpg
 
Hey Guppy101 hoe is je gewone naam eigenlijk,mooi dat je al zo ver staat en dat je toch eerst hier raad vraagt voor je iets koopt en Mike (Killerfish)heeft het fantastisch uit gelegd.
Veel succes hoor we blijven het op de voet volgen.:thumbs:
 
Hey Guppy101 hoe is je gewone naam eigenlijk,mooi dat je al zo ver staat en dat je toch eerst hier raad vraagt voor je iets koopt en Mike (Killerfish)heeft het fantastisch uit gelegd.
Veel succes hoor we blijven het op de voet volgen.:thumbs:

Mijn naam is Cecile :)
 
ik zag het. Ik wil één kilo gaan bestellen voor in een garnalenbakje. Ik ga het toch proberen.
 
Ik heb trouwens vernomen dat als je de stenen OP het bodemsubstraat zet het geen probleem is voor je glasbodem
 
Mijn naam is Cecile :)
Dat weten we dan ook alweer dat je een vrouwtje bent,als je wil kan je het in je onderschrift (handtekening)plaatsen dan vergeten we dat niet meer tenzij je dat niet wil natuurlijk daar is iedereen vrij in.:zwaai:
 
Zijn mooie stenen en naar het schijnt niet moeilijk om die te breken. Een bijtel en hamer zouden voldoende zijn. Of ze dan ook breken hoe je wilt dat valt af te wachten. Er staan handige video s op you tube daarover. De prijs was geloof ik 4 euro de kilo.
 
Dat weten we dan ook alweer dat je een vrouwtje bent,als je wil kan je het in je onderschrift (handtekening)plaatsen dan vergeten we dat niet meer tenzij je dat niet wil natuurlijk daar is iedereen vrij in.:zwaai:

Wil ik wel doen, geen probleem. Kan je mij ook zeggen hoe ik de link naar mijn foto album kan plaatsen in mijn onderschrift? Is dat via handtekening?
 
Je gaat met je pijl bovenaan rechts op je forumnaam staan dan verschijnt er een lijst van wat je kan doen en dan zie je daar staan handtekening en daar klik je op en dan kan je daar ingeven wat je wil en dan moet je enkel nog onderaan klikken op " bewaar wijzigingen".
 
Ik zie dat je het al gevonden hebt voor ik je mijn reactie kon geven hahahaha
 
Ter info. Er zit tamelijk veel chloor in belgisch leidingwater. Deze wordt gebruikt om.water te zuiveren van ziekteverwekkers. Dus heb ik een bus easy life water conditionner meegenomen. Ook heeft de winkel mij aanbevolen om mijn bak de helft te vullen met leidingwater en de andere helft met Osmose water, omdat ons water hier vrij hard is.
 
Ter info. Er zit tamelijk veel chloor in belgisch leidingwater. Deze wordt gebruikt om.water te zuiveren van ziekteverwekkers. Dus heb ik een bus easy life water conditionner meegenomen. Ook heeft de winkel mij aanbevolen om mijn bak de helft te vullen met leidingwater en de andere helft met Osmose water, omdat ons water hier vrij hard is.
Ik gebruik niets van osmosewater en ook geen regenwater dus gewoon van de kraan en alles is hier tip top in orde maar ik ververs regelmatig en nu zeker met dat warme weer en er staat elke avond een koeler te draaien boven de bak om verkoeling te geven aan mijn vissen en mijn planten geef ik 4 soorten vloeibare plantenvoeding.
 
Ik gebruik niets van osmosewater en ook geen regenwater dus gewoon van de kraan en alles is hier tip top in orde maar ik ververs regelmatig en nu zeker met dat warme weer en er staat elke avond een koeler te draaien boven de bak om verkoeling te geven aan mijn vissen en mijn planten geef ik 4 soorten vloeibare plantenvoeding.

Hoeveel keer ververs je? Ik heb zo al vannalles gehoord. Sommige weekelijks, andere doen het slechts maandelijks. In de winkel hadden ze mij aangeraden om de 3 a 4 weken.
 
Hoeveel keer ververs je? Ik heb zo al vannalles gehoord. Sommige weekelijks, andere doen het slechts maandelijks. In de winkel hadden ze mij aangeraden om de 3 a 4 weken.
Omdat er bij mij in mijn oude bak nu iets teveel vis zit (zitten vissen in die binnenkort naar mijn nieuwe bak verhuizen)en het feit dat het zo extreem warm is (woon op een appartement waar de zon meeste van de dag vol op schijnt)ververs ik nu toch wekelijks 1/3de en om de 6 weken ververs ik de helft.
 

Terug
Bovenaan