Boodschappenlijstje nieuw aquarium


G

Guppy101

Guest
ik weet niet waar ik dit post juist moet plaatsen, dus zet ik het maar hier. Indien hij ergens anders moet. Verplaats hem dan maar

Ik ben dus mijn boodschappenlijstje aan het maken voor mijn nieuw aquarium. Overmorgen ga ik nog wat spullen halen, zodat ik na mijn verlof zo snel mogelijk aan de slag kan. Zou het kunnen vragen aan de verkoper maar die zouden mij meschien wel dingen aansmeren die niet nodig zijn.

Dus op mijn lijstje staan al

- bodem
- plantjes
- een thermometer

Wat moet er nog allemaal bij? Binnenfilter, verwarming en verlichting waren meegeleverd met de aquarium

Groetjes
 
Eventueel iets voor een achterwand, schoolbordverf, een poster, een wand van de binnenkant (dan ook kit).

Welke bodem ga je kiezen en wat worden de bewoners? Niet alle vissen kunnen op grind.
 
Ik heb je topic even verplaatst;). Misschien wat watertesten om te zien of je nog schadelijke stoffen aan boord hebt? Niet een must maar soms wel handig. Wat voer verkruimelen bespoedigd de opstart dus daar heb je eigenlijk geen opstartbacterien voor nodig.

Misschien een achterwand als je die nog niet hebt? Ik gebruik zelf van die achterwand posters en die zijn ook niet zo duur.
 
Eventueel iets voor een achterwand, schoolbordverf, een poster, een wand van de binnenkant (dan ook kit).

Welke bodem ga je kiezen en wat worden de bewoners? Niet alle vissen kunnen op grind.

Tropische beginners visjes, zoals guppy, platy, tetra s, molly ect. Ook garnalen en wat ruitenkuisertjes, ook heel wat beginnersplantjes en mos. Tot nu toe dacht ik aan aquatic pro soil, lijkt mij zo iets die voor elk bewoner ongeveer past en ook voor de planten. Dat zijn klein afgeronde bolletjes. Is ook geschikt voor garnalen en bodembewoners. Hoornbach was hier ook al verschillende keren gevallen maar die is niet te verkrijgen in belgie.
 
Ik heb je topic even verplaatst;). Misschien wat watertesten om te zien of je nog schadelijke stoffen aan boord hebt? Niet een must maar soms wel handig. Wat voer verkruimelen bespoedigd de opstart dus daar heb je eigenlijk geen opstartbacterien voor nodig.

Misschien een achterwand als je die nog niet hebt? Ik gebruik zelf van die achterwand posters en die zijn ook niet zo duur.

Bedankt jessica, wist niet goed waar ik deze moest plaatsen.

Aan een achterwand had ik ook al gedacht. Ik had zo een zwarte poster gezien van juwel. Ik denk dat zo mijn plantjes en visjes beter zullen uitkomen. En neemt ook niet zoveel plaats dan die achterwanden voor in de aquarium zelf
 
Blauw kan ook mooi zijn en zelf gebruik ik ze ook met een rotsprint erop. Maar smaken verschillen en je moet nemen die jij mooi vindt. ik bevestig ze met wat dun behangplaksel overigens;). Dat is later makkelijk weg te halen als je dat zou willen.
 
Guppen zijn vaak niet zo makkelijk als men denkt en je leest ook hier daar veel problemen mee. Daarbij kun je veel nakweek krijgen en ook dat is iets om rekening mee te houden.
 
Ik lees de laatste tijd dat er veel guppen en endlers mannen dood gaan, allen onverklaarbaar.
 
Klopt Ton en daarom zou ik ook geen Guppen nemen. Persoonlijk heb ik het niet zo meer op de levendbarenden vanwege de vele nakweek.

Guppy,
Misschien is het handig om in samenstelling visbestand een topic te openen voor adviezen;)
 
Wat voor bak heb je gekocht als ik vragen mag?

Een aquatlantis 60, 54 l.

Als er hier guppen moesten komen, zullen het enkel mannetjes zijn. Ik wil zo weinig mogelijk kweek, want mijn bakje zal snel overvol zitten denk ik. Tenzij het visjes zijn waar niet teveel babyvisjes moesten van voort komen
 
Als je garnaaltjes wil, dan zijn niet alle filters geschikt. Heb je er een biobox bij gekregen? Grote kans dat daar garnalen inkruipen en vermalen worden door de rotor. Evt kun je even een foto plaatsen van het pompje, mocht je twijfelen. Kunnen we meekijken. Hangt er ook een beetje vanaf welke garnalen.
 
Ik zou alvast vissenvoer kopen. Als je jouw aquarium op gaat starten kan je af en toe wat voer in je bak doen, dat gaat leggen rotten en bevordert de bacteriengroei in je bodem en filter. Ten tweede zou ik de door jou gewenste decoratie in huis halen, Inderdaad een achterwand en een thermometer, die werdt dacht ik niet meegeleverd. Maar daar wil ik vanaf zijn.
 
Dit is de mijne . Voor 45 euro. Was opruiming bij dieren speciaalzaak en extra korting omdat Ik vaste klant Ben. De filter zal Ik straks eens kijken. Ben niet thuis nu. Er komen japonica garnalen in

IMG_3691.JPG


IMG_3687.JPG
 
Bij de biobox zit een klein pompje, op de doos zit het rechtsonder in het filterhuis. Het gaat met name om de openingen in dat pompje. Waarschijnlijk passen (jong) vuurgarnalen erin.


De pomp

image.jpg


image.jpg
 
De babygarnaaltjes dan? Ik ga japonica garnalen houden. Er werd mij gezegd dat deze niet kweken in een aquarium. Klopt dat?

Kunnen er anders geen netje ofzo geplaats worden aan de uiteinde van de filter? Zodat die er niet in kunnen?
 
De babygarnaaltjes dan? Ik ga japonica garnalen houden. Er werd mij gezegd dat deze niet kweken in een aquarium. Klopt dat?

Kunnen er anders geen netje ofzo geplaats worden een de uiteinde van de filter? Zodat die er niet in kunnen?
Ik durf je niet te zeggen of Japonica's erin kunnen of niet. Ze kweken inderdaad niet in zoet water.
Ik heb een grote biobox liggen, ik ga eens kijken of en hoe die te beveiligen zou zijn.
 
De babygarnaaltjes dan? Ik ga japonica garnalen houden. Er werd mij gezegd dat deze niet kweken in een aquarium. Klopt dat?

Kunnen er anders geen netje ofzo geplaats worden aan de uiteinde van de filter? Zodat die er niet in kunnen?

Mijn biobox en pomp zijn veel groter maar het model is hetzelfde. Die van mij zou nog gehakt kunnen maken van Japonica's. Bij die van jou durf ik dat natuurlijk niet te zeggen.

IMG_0557.JPG


Je zou er een panty omheen kunnen trekken maar panty verstopt snel, erg lastig om dan steeds de pomp eruit te moeten halen.

Er kleeft nog een nadeel aan de biobox, de cassettes met filtermateriaal kun je niet openen om het filtermateriaal eens uit te knijpen als het dicht slipt. Aquatlantis wil graag dat je nieuwe cassettes koopt. Duur en ook niet best voor het evenwicht in je aquarium. Je kunt de cassettes wel met een dremel openen ;-) Dan kun je bij de sponzen en hoef je ze niet onnodig te vervangen. Sponzen vervang je namelijk normaal gesproken niet maar knijp je lichtjes uit in een emmer met aquariumwater - dit om zoveel mogelijk bacteriën te behouden.

Edit: koolstof hoort er normaal ook niet in, dit filtert voedingsstoffen voor je planten eruit. Wordt wel gebruikt om bv medicijnen eruit te filteren. Dat bakje zou je bv ook kunnen vullen met Spons of keramisch materiaal
 
Ow, het was die opening die je wou zien :). Ik en techniek dat is 2 lol. Hier is die dan. Ik heb wat rondgeneusd op google. Maar ik vind er maar niets over.

Ik had ook al gezien dat er onderdelen regelmatig moeten vervangen worden. Sommige zelfs wekelijks. Ik ga dus naar u raad luisteren en sommige onderdelen vervangen. Bedankt voor de tips

image.jpg
 
Ow, het was die opening die je wou zien :). Ik en techniek dat is 2 lol. Hier is die dan. Ik heb wat rondgeneusd op google. Maar ik vind er maar niets over.

Ik had ook al gezien dat er onderdelen regelmatig moeten vervangen worden. Sommige zelfs wekelijks. Ik ga dus naar u raad luisteren en sommige onderdelen vervangen. Bedankt voor de tips

Bekijk bijlage 28193
Ik durf het je nog steeds niet te zeggen of Japonica's kunnen, ik zou er zelf denk ik niet op gokken.

Misschien een garnalen veilig filtertje aanschaffen als je echt garnalen wilt houden? Dit http://www.onlineaquariumspullen.nl/en/aquael-aquael-turbo-filter-500.html zou een hele goede zijn, en dan hoeft ook de biobox er niet in. De verwarming kun je dan gewoon blijven gebruiken, hang je ergens waar de stroming goed is. Het is maar een suggestie hè?
 
Is ook een optie, het zeker voor het onzeker. En voor diene prijs.

Dan houd ik de biobox gewoon als reserve filter, als er iets moest mis zijn met de andere heb ik in nood nog 1 liggen. En dan is er ook al dat gedoe niet met die bakjes. Bedankt voor de tips

De aquael filter lijkt mij ook niet zo groot als de biobox. Ook wat meer ruimte in de aquarium dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat maar eens bezinken, je hebt nog even tijd. Je ging eerst nog met vakantie toch?

Ik kreeg ook een biobox bij het aquarium maar gebruik hem niet. Ik had er ooit eerder een gehad en voor mij zaten er best veel nadelen aan. Zo sprong the slang bv ook te gemakkelijk van de pomp. Het idee is goed maar niet erg gebruiksvriendelijk IMHO
 
Overmorgen ga ik naar de viswinkel nog en vrijdag vertrekken we voor 14 dagen op verlof. Ik zou nu zoveel mogelijk gaan halen zodat ik vrij snel alles kan opstarten als wij terug zijn. Ik ga ook nog wat werk hebben aan diene scape. Na de vakantie ga ik wel nog achter de plantjes gaan
 
Overmorgen ga ik naar de viswinkel nog en vrijdag vertrekken we voor 14 dagen op verlof. Ik zou nu zoveel mogelijk gaan halen zodat ik vrij snel alles kan opstarten als wij terug zijn. Ik ga ook nog wat werk hebben aan diene scape. Na de vakantie ga ik wel nog achter de plantjes gaan
Veel plezier dan overmorgen en een hele mooie vakantie!
 
Bedankt Nicole, al moet ik zeggen dat ik dit keer graag naar huis zal komen :D
 
Ok, dit is dus mijn lijstje tot nu toe.

- bodem
- plantjes
- thermometer
- watertesten
- eventueel garnaalvriendelijke filter
- achterwand
- visvoeding

Zijn er nog spullen? Meschien spullen voor het onderhoud die de moeite zijn om aan te kopen?
 

Terug
Bovenaan