Bioloog gemaakt van piepschuim???????


Ik weet ook niet of het gaat lukken, maar ik vind het wel het proberen waard.
 
En anders toch aanzuigen met de mond en me maat die kan dan water toevoegen tot alles vol zit en terug valt in het zwemgedeelte.
 
En anders toch aanzuigen met de mond en me maat die kan dan water toevoegen.

Fulltime blijven zuigen/toevoegen dan? Maar ja, dan gaat je bak overlopen op een bepaald ogenblik natuurlijk. ;)

Anyhow: ik ben benieuwd naar het resultaat. Als het werkt kan je best eerst het ontwerp patenteren voor je het hier deelt want daar is geld mee te verdienen volgens mij! :p
 
Ik vind het cool dat je me helpt en het is niet zo dat ik veel verstand heb. Heb licht autisme en licht dwangmatigheid. Weet dit pas sinds kort.

Dan doen we het samen geld verdienen, omdat je me helpt :thumbs:
 
Daarom een klep onderin, openzetten eerst, aanzuigen en dan weer klep ietsje dicht doen om stroming te regelen
 
Daarom een klep onderin, openzetten eerst, aanzuigen en dan weer klep ietsje dicht doen om stroming te regelen

Je kan maar proberen inderdaad!
Maar onthoud gewoon dat je altijd een pompje kan inbouwen mocht het niet lukken zonder... ;)
Qua kosten (aankoop en verbruik) valt dat alvast mee en er zijn voorbeelden genoeg te vinden van ontwerpen voor dergelijke systemen. Dus dat is altijd een reserve oplossing.

Dan doen we het samen geld verdienen, omdat je me helpt :thumbs:

Thanks!!
Met een klein percentje ben ik al tevreden, hoor! :engel:
 
Ik had al een B plan. Mocht het niet lukken een dompelpomp, met stroming en filtering.

Liever met mensen die verstand hebben en zo meer leer over vissen, deel ik graag mee.:)
 
1.50Lx70Hx60D dus ruime bak, wil een riparium met vissen. Wil alles rustig uitzoeken hoe en wat ik wil. :)
 
Zonder pomp vrees ik inderdaad dat je idee niets word. Lees je eens in over de "Wet van de communicerende vaten" als je wilt weten waarom niet.

De waterdruk, ongeacht hoe groot je bak is is overal gelijk. En water wil altijd zo ver mogelijk omlaag door de zwaartekracht.
8nU9WKN.png
Als je dus een (open) slang van onderin je aquarium, naar boven brengt zal je slang vollopen tot het niveau waarop je aquarium staat. (Daarna heb je namelijk een evenwicht, en kan het water niet verder omlaag)

Vul je de slang eerst (of door hem aan te zuigen) en houd je het uiteinde onder je wateroppervlak in het aquarium (zie afbeelding 2)
Siphon_(PSF).png

dan zal je aquarium leeglopen tot de slang lucht aanzuigt, het water zal weer doorstromen tot het op het laagste niveau is, en dus het aquarium leeg is.

Omdat het water altijd naar beneden wil, is het dus niet mogelijk om het water op natuurlijke wijze te laten terugstromen bovenin je aquarium. En de stroming is tijdelijk, omdat als het water op gelijk niveau is, het stopt met stromen.

Dus een degelijke pomp lijkt me verstandig. De pomp moet ongeveer 6 tot 10x per uur het aquariumwater rondpompen.


Succes met het project!
 
Ik zit te denken om een wand illusie te maken.

Ik ga een aflopende bodem maken waarin ik een HDPE buis verstop en die richting een rots laat lopen (verstopt in de bodem die diagonaal schuin naar beneden ligt als afvoer buis).
Ik maak de rots 4 lagen piepschuim dik en maak ruimte voor een spiraal (HDPE buis verborgen in de rots die het water ontvangt vanuit de afvoerbuis) waarbij de spiraal omhoog cirkelt, maar onder de wateroppervlak ligt en daarna een klein stukje schuin afloopt en mijn bioloog vult in het landgedeelte) en daarna steeds verder afzak en daarna overgaat als een glijbaan waarbij ik over de breedte van het glijbaantje, HDPE buisjes verstop en zo water terug in de bak laat stromen, boven het water.

Nu ga ik dus onder de glijbaan die schuin afsnijden en afronden, zodat het lijkt alsof het water ver boven de waterlijn ligt (illusie). Dan kan ik daardoor verder aan mijn wand bouwen, alsof de waterlijn hoger ligt. Wat ik hoop is dat hij genoeg water doorbrengt, omdat het valt in een buis, iets meer stuwing kan maken en mijn tuintje door kan vullen.

De opening waar het water inkomt, ligt dan schuin omhoog voor een inval van water en ik ga dan een plat schuifklepje maken van piepschuim, die ik boven het gat kan schuiven en onder een stukje piepschuim schuif, met achter het schuifje een stukje verhoging waar je 'm tegen aan kan schuiven. Die verhoging kan je dan gewoon meten en snijden. Op het gat komt dan ook een gaasje. Ik kan beginnen als een trappetje zeg maar (platte delen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou ik een illusie kunnen maken op deze manier??? Bedankt voor de goede info van je!:petjeaf:
 
Mijn vraag is:

Zou het dan mogelijk zijn om de bioloog met tuingedeelte hoger uit te snijden, door te laten vullen dan de wateroppervlak, maar ook niet te hoog, maar zo dat het genoeg is om niet over te laten stromen, als ik maar iedere keer een lagere uitstroom heb en eindig met een waterval????

Is het op deze manier mogelijk om de waterlijn te laten stijgen door water over te hevelen met de mond en dan steeds door laten lopen tot ik een diepte heb en toch een kleine waterval????

Kunnen grotere vissen tegen zo'n schuin lopende afvoer die diagonaal verstopt zit in de bodem. (afvoer met een schuifje die je over het gaasje kan schuiven). Een klein dakje maken met 4 kleine pootjes op de hoek en zo eronder schuif en boven het gat kan schuiven.

Ik hoop dat je het begrijpt over: afvoer, spiraal verstopt in een rots en ingang bioloog in het land gedeelte.

gr Lesley
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou het gewoon eens kunnen proberen na te maken, dus niet meteen in je aquarium. Maar een soort van opstelling, net zoals in de tekeningen van Xfixit hierboven, om uit te testen of het water wil stromen. Dan kan je tweaken en uitproberen zonder dat je gehinderd wordt door je aquarium of je aquarium beschadigt.
 
Tnkx voor je reactie:

ik zat al te denken om dit te te doen inderdaad, zonder een nieuw aquarium te beschadigen. en meer met vierkante en rechthoekige delen en langzaam stap voor stap testen.

Dank je Esther
 
Idee van wasbak creeëren:?????

Gaatjes vanaf de bodem omhoog voor verschillende instroom mogelijkheden. Wandje komt boven het aquarium uit, rechtsvoor in de hoek.

Ik hoop dat met het wandje rechts, het reservoir kan vullen door middel van gaatjes en hopelijk daarmee het water oppervlak in het zwem gedeelte hoger kan laten.

Land gedeelte rechtsvoor is 5 cm hoog, loopt af tot 2 cm hoog boven de bodem, diagonaal naar het spiraal toe.

Door eerst het zwemgedeelte te vullen, het over laat lopen in de afvoer met bredere diameter ten opzichte van het spiraal waar het naar toe wordt geleidt en dan blijf door vullen tot ik 'misschien' een waterlijn heb, onder de water oppervlak, achter de wand in stroomt waarbij mijn tuin bioloog bodem weer 1 cm lager ligt, vanuit de spiraal gezien, door blijft vullen en wanden en ruim boven het water kan gaan bouwen en af laat lopen tot een glijbaan waarvan lijkt of het zweeft, maar simpel aan de zijkant een stuk uit snij en afrond om de waterlijn eronder
door te laten lopen over de gehele lengte van mijn bak.

Wat ik hoop, is dat er genoeg water is om door te stromen in het reservoir, goede doorstroming heb door een schuin aflopende afvoer, die een bredere diameter heeft dan het spiraal. Door de smallere ingang van het spiraal, waterdruk krijgt en zijn weg omhoog volgt, tot redelijk vlak onder het water oppervlak. Bodem van het tuinbioloog ligt een 1/2 cm of 1 cm dieper dan de uitmonding van het spiraal en dan tuin bioloog vul. Ondertussen kan ik de wandindelingen achter hoger bouwen en spelen met wat je aanzicht is en waar ongeveer je glijbaan komt. Uiteraard maak ik de bioloog niet te diep, max 8 cm en dan ongeveer 3 cm laat zakken voor doorstroming.

Helaas zijn maten fictie, maar mocht iemand ergens mijn idee begrijpen of info heeft dat dit onmogelijk is, dan hoor ik dat graag.

Dank je wel alvast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry 1 foto was wel genoeg en excuus als randen niet netjes zijn. Ben niet de beste in 3D tekenen.
 
Ik kan zien dat je er goed over nagedacht hebt! En nu gaan uitproberen, kijken of je het kan nabouwen. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Maar hou rekening met het feit dat het kan tegenvallen he, dat het water toch doet waar het zin in heeft. Maar goed, dat geeft niet, je leert er een hoop van in ieder geval. :)
 
Ik probeer er wat van te maken, denk graag met je mee.
maar ik kom er niet helemaal uit wat en hoe je dat dan wil bereiken.

Houd ons sws op de hoogte, wellicht dat we (ik) het vanzelf beginnen te begrijpen.
 
Ik ben sowieso iemand met weinig ervaring qua theorie kennis, en ik heb licht autisme en lichte dwangmatigheid. Daardoor geef ik het niet snel op :), maar besef ook dat je natuurkunde niet kan op je eigen manier kan oplossen (wetten zijn wetten) en gezondheid van dieren staat bij mij voorop. Water doet natuurlijk wat het wilt, zoals jij en anderen aangaven. Heb liever aquarianen die mij erop wijzen welke fouten je maakt en waar je aan moet denken.
Ben zelf niet goed met rekenen, scheikunde en natuurkunde, meer iemand die visualiseert in gedachte.

1: Als ik de wand rechtsvoor een soort halve zeshoek maak en 2 laags dik. Ipv gaten recht erin te
boren op verschillende plaatsten, schuine spleet ingangen, die de vorm van de wand
aanhouden, 2e laag een grotere ingang en randje afronden voor betere stroming. Dit vanaf
onderaan en als een trappetje omhoog. Zodat water langs de wand wordt getrokken en vissen
makkelijker door zwemmen.

2: Ik kan boven het gaatje een dakje plaatsen en als water erin valt van onder en boven, daardoor
een soort vacuüm kan maken en desnoods wat horizontale delen achter de wand plaatsen
om te vertragen.

3: Nadeel: weet niet zeker om afval deeltjes meegevoerd gaan worden door het spiraal en zo in mijn
bioloog achter mijn wand komt en het goed kan filteren.

Uiteraard, als ik het compleet fout heb, komt er sowieso een pomp, dus mijn riparium gaat wel komen. Wil lekker knutselen en veel leren, vind ik leuk.

Gr Lesley
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik ga proberen is het volgende:

Wand gedeelte ff afsluiten met passend stukje onderaan de wand, zwem gedeelte
(als dat lukt)??? Instroom wand naar reservoir.

Schuifje achter het reservoir, voor boven de afvoer en onder het dakje kan.

Bodem achter het reservoir is schuin aflopend naar de afvoer en afvoer loopt bijv van: 5 cm hoogte naar 2 cm hoogte diagonaal naar de rots naar beneden, waar een spiraal zit en water opvangt en doorstuurt naar bioloog land gedeelte.

Diameter afvoer is breder dan die van het spiraal. (rots wordt meerdere lagen)

Zwemgedeelte vullen tot een redelijke hoge waterlijn. (40 cm diepte)

A: Waterlijn reservoir op 5 cm diepte en dan aanvullen vanuit zwemgedeelte.
B: Waterlijn in het reservoir tot op 65 cm hoogte vullen.
(vanaf 5 cm van de bodem af gezien, 60 cm hoogte).

Alleen keramieken bio filter/watten matten en kleine reservoir achter de wand tot aan het randje vullen. (Bij geringste contact, sneller op de glijbaan is en zacht stroomt).

Aqua tuin bioloog laat ik vol stromen. (als dat lukt, ruim boven het water oppervlak). Bodem ligt wel 6 cm onder het water oppervlak, 34 cm. (Zwem gedeelte 40 cm).

Hoop dat het dan mogelijk is om hogere wanden te bouwen achter mijn illusie wand en water oppervlak in het tuingedeelte op 55 cm kan krijgen??? en glijbaan op 48 cm hoogte aflopend naar 47 cm hoogte afstroom rand glijbaan.

Ik hoop door eerst snel het schuifje, binnen het reservoir, water snel gaat zakken, vlak daarna blokje aan de binnenkant (zwem gedeelte), snel weghaal en dat het dakje boven de afvoer een soort 'zuig reflex' ontstaat en tegelijkertijd druk ontvangt zodat het achter het reservoir niet te ver zakt en toch vanuit het zwem gedeelte water kan laten opzuigen en reservoir blijft aanvullen.
Wil water richting water kering sturen, als dat lukt????? (liefst beetje spuitend)
(onderstroom maken?).

De wand is 2 laags en probeer in 1e instantie: 1 sleuf die aan de binnenkant brede(zwem gedeelte brederer is en een smallere sleuf/uitsparing binnenkant (bijv: 3 mm), naar het reservoir maak en kan blijven vullen vanuit het zwem gedeelte en het wateroppervlak hoger kan houden in het reservoir dan het zwemgedeelte. Hoop dat massa water zwemgedeelte druk opvangt en niet terugvalt vanuit reservoir naar het zwemgedeelte.

Nu hoop ik met een schuine water kering achter het reservoir, het dakje, afrondingen bodem richting afvoer, helpt voor doorstroming en niet mijn reservoir overloopt en ook niet wegzakt
in het zwemgedeelte. Daarom bedacht ik eerst 1 ingang aan de voorzijde en water langs de voorkant bodem wordt getrokken. (onderstroming). Bodem zal ook golvend worden.

Maten zijn fictief en zal dit in werkelijkheid moeten doen.

De hoop dat het spiraal blijft vullen en niet erg vertraagd, waardoor water terugzakt en inderdaad gewoon niks doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Lesley, mag ik vragen wat nou precies je idee is met dit aquarium? Wat voor vissen, wat voor inrichting.

Je waterhoogte is 40cm terrwijl je aquarium zelf 70cm is.
Dit samen met de hele constructie houd je gewoon erg weinig zwemruimte over. En dan alsnog denk ik niet dat wat je nu wilt gaat werken.

Als je een plantenfilter wilt, zou ik voorstellen om een bak boven(in) je aquarium te maken waar je stroming in creert met een opvoerpompje.



Zoiets. Ik geloof dat hier op het forum iemand bezig is met het bouwen van een zogehete aquaponics systeem met eenzelfde principe.

Maar dan heb je de rest van je aquarium voor de vissen en de planten. Zonder ingewikkelde constructies die als ze verstopt zitten er helemaal uitgehaald moeten worden. Een pomp is 1 element wat je moet vervangen, maar als je dit allemaal zo aan elkaar knoopt dan heb je veel meer kans op problemen.


Maar mocht je het toch proberen, dan zie ik graag je fotos tegemoet!
 
dank je voor deze informatie, ga eens daar in verdiepen en kijken of ik hier wat van ga begrijpen.:thumbs:
 
Ik wil 1 soort vis heb ik besloten:

crossocheilus latius (Aquaria veldhuis)

prachtalgeneter.

Wordt een mooi maatje en is een rustige vis en kan een schooltje nemen.

Ik heb nog een ander plan, waarbij ik de hele bak kan gebruiken en buiten het aquarium een groot landgedeelte bouw en erop aansluit en vacuum zuig vanaf de bodem en dan over de breedte van het aquarium hoger laat terug stromen in het aquarium. Dan heb ik ook minder land nodig en meer zwemruimte.

Wil graag een aqua tuin aangesloten aan mijn aquarium.
 

Terug
Bovenaan