Bioloog gemaakt van piepschuim???????


L

Lesley

Guest
Hello beste aquarianen, deze bovenstaande vraag zal vast weleens gesteld zijn en ik ben nieuw hier en hoop dat mijn uitleg hieronder meer vragen en antwoorden kan geven of dit mogelijk is.

Toekomstige bak:

1.50x70x60

Zoet koudwater aquarium

30Br x 60L x 40 D land en 1.20L water en zwem oppervlak

Osmose water ipv kraanwater.

wavemaker wil ik erbij
2x uitstroom steen met grondblok 13 cm voor zuurstof in de nacht en s' ochtends uitgaat.

Wil voornamelijk eerste 2 maanden draaien om veel zuurstof planten te plaatsen en wil veel hoog gras gebruiken. Andere planten weet ik nog niet.

Oever bouwen die aansluit op nagemaakt zandsteen, trapsgewijs voor het maken van de oever.
Laat ik zeggen dat de oever links ligt, zwemgedeelte rechts.

Wil rechts van de trap, onderste 'zandsteen', door de trap heen omhoog een gat branden, waar een flexibele buis
omhoog loopt en zo via de druk onderin de bak (wel het gaatje opzij dus moet ook van de zijkant inbranden), het water omhoog gaat en het zo laat stromen in de bioloog.
Ik heb dan als idee dat ik eerst 3 tuintjes wil met aquatische en semi aquatische planten, die dan de eerste nitraten
kan opvangen. In die tuinen wil ik dan ook bijv: ADA amazonia en bacteriën gebruiken voor de eerste filtering. Het gedeelte v/d tuintjes ligt lager dan die v/d filter materialen!!!!
Kan dat???? is mijn vraag??

(idee is een soort jing jang van boven af gezien!

Ik wil dus door middel van vakjes, gaatjes of sleuven het water omhoog laten lopen, maar het verschil probeer binnen de 2 cm te houden en water dus vanuit het laatste tuintje doorstroomt naar de filter materialen:
Filterspons, diverse keramieken en als laatst doorstroomt door matten.

Problemen:

Ik vermoed dat als het beetje ruime slangetje water krijgt vanaf de bodem, de druk te hoog is en te snel overstroomt en het teveel aan zwemwater gedeelte, die vakjes te ondiep zijn en dus een stukje hoger en diepere vakken moet bouwen.

Als ik het wil testen en het zijn allemaal losse onderdelen, dan heb ik als nadeel dat ik sommige delen al moet kitten en als het niet werkt, terwijl alles afgewerkt is, naar de klote is. Ik zou dus een prototype kunnen proberen als back up!

Ik heb een kleine studio als appartement en totaal geen UV licht nodig, omdat ik zons op en ondergang heb in mijn huis, warmte schommelt van winter tot zomer van 18 tm 30 graden. Ik zoek dus een leuke school visjes die grote schommelingen aankan, lage ph waarden waarderen en wil geen verwarmt aquarium. Enig idee iemand, tot dus zover alleen vetjes gevonden.
Mijn planten groeien als een malle bij mij en wil graag leren landscapen, leren over technieken, voeding en eco systemen, ziektes enz.

Ik hoop dat iemand hierop kan reageren en mij graag wil adviseren.

Gr Lesley

Excuus als mijn verhaal onsamenhangend is en niet begrijp wat ik wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
staat het bioloog boven het aquarium of er naast op de zelfde hoogte. Want dat kan ik niet echt goed opmaken uit je hele verhaal en mischien een soort tekenignetje van je plannen is mischien ook wel makkelijk voor onze beeld vorming
 
Hallo Jan,

Bedoeling is dat het linker gedeelte opgevuld wordt met zand en volledig afgekit van het zwemgedeelte. Wil de waterlijn proberen op 40 cm diepte te houden in het zwemgedeelte, zal zeer waarschijnlijk anders worden vermoed ik ten eerste.

Sorry ben niet goed in tekenen:oops:, zal het proberen uit te leggen.:sorry:

Als je vanaf de rechter kant ( korte glas gedeelte) in de lengte van je bak kijk, ligt de tuin hoger dan het steen gedeelte. Dan zie je de oever als een Jing (wit) Jang (zwart).
(wit visje links naar beneden/zwart rechter visje omhoog).
Bio filter gedeelte wordt afgedekt door een lig gedeelte van opgebouwd 'zandsteen' in ongeveer de vorm van Jing (wit). Tuin kun je wel zien en wil dus het zandsteen gedeelte aansluit tegen de tuinen, misschien wat randen die over het aquatische gedeelte gaat.

Oever 40 cm hoog, 30 breed en 60 cm diep.Oever is opgevuld met uitgesneden smalle delen piepschuim in en vorm van meerdere kruizen en deze opvullen met zand als versterking.

Het zwarte gedeelte is verdeeld in 3 tuinen met aquatische en semi aquatische planten, voedingsbodem met bacteriën, voor eerste filtering.
Oever gedeelte probeer ik min 1cm boven de waterlijn te houden. Hoogte van de bak is 70 cm en wil dus speling voor als de over hoger gebouwd moet worden als mijn waterlijn niet klopt.

Zoals ik aangaf hoe je in de lengte van de bak kijkt, je opgebouwde namaak zandsteen (piepschuim), trapsgewijs plakt en rechts een input uitbrand en door de rest van het trap gedeelte omhoog ter grote van je flexibele buis en zo water door druk naar boven loopt en in je ingebouwde bioloog met filtermaterialen door een mini doolhof eindigt in een waterval.

Nou hoop ik als idee dat de instroom van mijn 1e tuintje/vakje 7/8 cm diep is, met min 3cm voedingsbodem + bacterién toegevoegd tegen nitraten, doorloop gaatje op 6/7 cm hoog naar 2e tuintje omhoog (ander korte glas gedeelte/wandgedeelte) op dezelfde hoogte en doorstroomt naar links, 3e tuintje en zo doorstroomt naar de filter materialen, waarbij de doorstroming elke keer een aantal millimeter zakt, ten opzichte van het tuintje, en zo uitkomt als een water val, zeg tussen 2 en 3 cm hoogte ten opzichte van de water lijn. Althans het idee. (Waar ik mee zit is dat deze afstanden alleen in gedachte zitten en grote kans is dat deze totaal niet kloppen, wil dus uitzoeken hoe deze waterlijn dus wordt.

Vraag 1: zou het kunnen dat de druk te hoog is, omdat ik het water gewoon laat stromen, zonder kraantje handmatig/computer/machinaal geregeld???
(Dopje voor het buisje als nood om te stoppen en back up protoype bouwen voor dat ik de echte test.)

Vraag 2A: Is het verstandig om het tuin gedeelte zonder vakjes te doen voor betere doorstroming of toch vertraging door het tuin gedeelte in 3 tuintjes te verdelen???
Vraag 2B: zelfde vraag als voor het bio filter gedeelte.

Vraag 3: Is het mogelijk om een aquatisch tuintje aan te leggen in een aquarium, wat je bijv. bij vijvers ziet?????? en daarna pas filtering krijgt in bio filter materiaal en dan uitstroomt in het zwem gedeelte???? is dit ooit weleens gedaan?????

Ik hoop dat je nog meer vragen hebt!

Bedankt voor je reactie alvast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wou het net zeggen een plannetje aan de hand van een duidelijke tekening zou wel veel helpen.
 
ik heb even een zijaanzicht gemaakt hoe ik denkl dat het gaat komen.
Graag even aangeven of het klopt.

probeersel.jpg


rode lijn is slang hoe ik denk hoe die loopt.
 
slang meer in spiegelbeeld dan, maar goed, je snapt wel wat ik ongeveer bedoel
 
en wil je een pomp onder in het aquarium plaatsen want anders gaat het niet lukken om het water in het filter te laten stromen
 
Dat is het hem juist. Ik hoopte door stroming in het buisje dat je de overstroom zo kan regelen dat dat gewoon doorloopt. ( denk aan de kunst van MC Escher, mocht je dat kennen).
 
Probleem is dat de maten die ik in gedachte heb, 99% niet kloppen en alleen nog een project als idee heb.

Wil principe vacuum zuigen en dan stromen als een gesloten circuit.

Maten oever en trap gedeelte is dus onduidelijk en ik weet niet hoog diep de vakjes moeten zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry Altispinosa, heb niet zo goed ruimtelijk inzicht met tekenen, hoop dat uitleg en aangegeven tekening van Jan iets duidelijker is.
 
Ik moet uitzoeken met een prototype, hoe ik dit kan testen,dus dubbel werk helaas, maar wel een uitdaging.
 
dat weet ik ook, dat dat onmogelijk is, lol

Maar wil door vacuum zuigen een doorstroming ontwikkelen, zonder pomp.
 
Misschien moet de oever wel ruimer boven de waterlijn, langere flexibele buis, diepere vakken en het tuin gedeelte 1 of 2 vakken doe. Overige vakken (bio filters), iedere keer iets lagere input voor doorstroom tot het eruit valt als een watervalletje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ligt ongetwijfeld aan mij maar ik snap je concept toch niet volledig vrees ik... Ik heb geprobeerd om je verhaal te lezen en te snappen maar je raakt me toch een aantal keer kwijt. Het is moeilijk om op basis daarvan een juist beeld te vormen van wat je nu juist bedoelt... :sorry:

Maar wat ik wel merk is dat je plannen niet haalbaar zijn zonder pomp. Wat bedoel je met "door vacuum zuigen een doorstroming creëren zonder pomp"?
Ga je de natuurwetten dan veranderen zoals Escher? Vanaf het moment dat je water in het onderste gedeelte komt gaat het toch nooit vanzelf weer naar boven stromen? :S

Vraag 1: zou het kunnen dat de druk te hoog is, omdat ik het water gewoon laat stromen, zonder kraantje handmatig/computer/machinaal geregeld???

En wat bedoel je daar mee? Welke druk? :stars:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat als het beetje ruime slangetje water krijgt vanaf de bodem, de druk te hoog is en te snel overstroomt en het teveel aan zwemwater gedeelte, die vakjes te ondiep zijn en dus een stukje hoger en diepere vakken moet bouwen.

Deze zin bvb is een compleet mysterie voor mij, zelfs na drie keer lezen.. :oops::rolleyes:

Ik heb een kleine studio als appartement en totaal geen UV licht nodig, omdat ik zons op en ondergang heb in mijn huis,

UV licht? Hoe bedoel je? En wat heeft de zonsopgang en -ondergang daar precies mee te maken?
 
Het lastige is dat ik niet kan tekenen, dat ten eerste.

Daarom is het voor mij ook moeilijk te vertellen, wat in mijn hoofd zit. Me maat zegt qua idee, omdat hij mijn principe van dichtbij begrijpt, denkt dat het wel mogelijk moet zijn.

Wat ik bedoel te zeggen:

Vacuum zuigen met de mond en zo voor stroming zorgen naar boven. Zonder een pomp te gebruiken.
Of er is genoeg water, dat water alsnog omhoog stroomt, maar wel eerst nog water moet toevoegen om de doorstroming te realiseren. Wil dan ook dat het landgedeelte hoger ligt.
Me maat gaf aan dat dit misschien (niet zeker), kan lukken, maar is niet makkelijk.

Ik heb grotendeels van het jaar constante zon in huis en bak wordt opgewarmd. Omdat ik deze website ben geweest, wil ik een onverwarmd aquarium, maar geen goudvissen.
Planten groeien heel goed in mijn studio en lang zon in huis heb. Dus wil geen extra UV lamp gebruiken.

http://www.fishhealthpro.com/koudwater.html

Bedankt voor je reactie, hopelijk ietsje duidelijker, maar hoe meer vragen ik krijg, hoe beter.

gr Lesley
 
Wat betreft het landgedeelte: moet ik met een prototype achter komen wat ik bouw, diep genoeg is en toch goed kan doorstromen. Wil namelijk een aquatisch tuingedeelte voor 1e filtering,
daarna doorstroomt naar bio filtermateriaal gedeelte waar watten/matten liggen en opgevangen wordt aan het einde en een waterval wordt.

Bijv:

Stel, ik krijg het water omhoog, dan wil ik dat de instroom in het tuingedeelte 1 cm onder het randje blijft, daarna doorstroming krijg op 2cm onder het randje, waarbij elke volgende input 3 mm lager ligt, ten opzichte van input in het tuintje aan het begin.
 
Vacuum zuigen met de mond en zo voor stroming zorgen naar boven.

Ik denk dat de redenering daar al een beetje fout is: vacuum zuigen is niet hetzelfde als hevelen en ik denk dat je eerder hevelen bedoelt aangezien je over aanzuigen met de mond spreekt.
Maar als je water overhevelt stroomt dat water altijd van boven naar beneden, niet omgekeerd. Dat is gewoon zo.
Dus stroming naar boven realiseren lijkt me niet mogelijk zonder pomp of dergelijks.
Als je een constante waterbeweging creëert in dergelijk systeem zonder hulpmiddelen/toegevoegde energie dan ga je rijk worden denk ik... :D;)
Een beetje het perpetuum mobile verhaal. :deal::!

Maar goed, misschien mis ik iets omdat ik niet het gehele plaatje voor me zie...

Dus wil geen extra UV lamp gebruiken.

Je bedoelt dat je geen (extra) verlichting wil gaan gebruiken boven de bak? TL of LED of welke lamp dan ook maar een UV lamp is iets anders. Dat is geen lamp die je zomaar ophangt tenzij je blind wil worden, UV licht wordt toegepast in een afgesloten koker waar je water doorstroomt (dus tussen je filter). Het UV licht heeft dan geen verlichtingsfunctie maar werkt als 'waterzuiveraar'...
 
Me maat zegt, als ik ruim 1.20 lengte water, 60 cm breed en 40 cm diepte water. Land gedeelte ligt stukje hoger ten opzichte van watervlak, genoeg water heb om door het gaatje omhoog te laten gaan.

Misschien dan wel water toevoegen eventueel, als dat nodig is. Of het spuit zo hard omhoog dat ik een regelaar erop zet om snelheid te controleren, onderin op de flexibele buis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed mijn probleem is dat ik niet werkelijk weet of het werk, maar wel de moeite voor wil doen, om dit te realiseren.
 
Bedoel dus: of deze water massa genoeg is om door te stromen om hoog
 
Is niet erg Honeybadger, ben juist blij dat ik advies krijg

Je kan het wel eens proberen voor de fun maar zoals ik zei gaat het water gewoon stilvallen.
Water stroomt niet vanzelf omhoog.
Als ik het min of meer begrijp is het doel dat de druk van je water het water door een buisje omhoog duwt? Dat zal effectief gebeuren maar vanaf het moment dat het water in het buisje op gelijke hoogte staat met je waterniveau in de bak zal het stoppen. Waarom zou het hoger geduwd worden volgens jou of volgens je maat?

Maar met een pompje kan je dat makkelijk in gang houden. Zonder pompje ga je toch eerst iets moeten uitvinden waar al lang naar gezocht wordt... :D;)
 
Daarom zou het goed kunnen zijn, dat ik dan rustig water moet toevoegen tot ik de gewenste doorstroom heb.
 
Me maat bedoeld:

Omdat mijn land gedeelte maar 30 cm breed is, genoeg water heb om toch te laten stromen.

Hij zegt dat de omvang van het water meer dan voldoende is om door te stromen, maar wel op het buisje onderin een regelaar/waterklep nodig heb, anders spuit het eruit. Hij is loodgieter.
 
Me maat bedoeld:

Omdat mijn land gedeelte maar 30 cm breed is, genoeg water heb om toch te laten stromen.

Hij zegt dat de omvang van het water meer dan voldoende is om door te stromen, maar wel op het buisje onderin een regelaar/waterklep nodig heb, anders spuit het eruit. Hij is loodgieter.

Maar hoe gaat het blijven stromen? Waarom zou het blijven stromen? Dat gaat gewoon stilvallen tot stilstaand water. Is hij dan naast loodgieter ook een revolutionaire uitvinder? :D:petjeaf:
Ofwel begrijp ik je verkeerd maar ik heb de indruk dat je hier een natuurwet tracht te omzeilen? Is het doel dat je water op het hoogste punt (hoger dan je wateroppervlak) uit het buisje stroomt en zo terug, over het hoger gelegen landgedeelte, naar het water stroomt?
Allemaal vanzelf? Door de waterdruk in de waterkolom??

Daarom zou het goed kunnen zijn, dat ik dan rustig water moet toevoegen tot ik de gewenste doorstroom heb.

En wanneer je stopt met gieten stopt het doorstromen toch ook?
Je waterniveau zal gewoon over de ganse bak stijgen als je blijft toevoegen natuurlijk...
 
Het gaat er dus om dat water gestuwd wordt, maar dan door de hoeveelheid water op een natuurlijke manier.

Daarom weet ik ook niet hoe diep ik het landgedeelte moet maken om stroming te krijgen. Het is ook een puzzel.
 
maar wel op het buisje onderin een regelaar/waterklep nodig heb, anders spuit het eruit.

Hehehe, sorry hoor maar ik moest toch lachen toen ik dit las... Spuiten zelfs!! LoL

;)

Het gaat er dus om dat water gestuwd wordt, maar dan door de hoeveelheid water

Nee, niet als het water lager gelegen is dan het uitstroompunt. Sorry maar dat is onmogelijk, zo werkt waterdruk niet...
 

Terug
Bovenaan