binnen filter


Oke nog één berichtje dan, anders maak ik jullie helemaal gek 🤣

Als ik het dus goed begrijp is dit wat ik heb aan de buitenkant van het aquarium niet zo'n ramp en hoef/kan ik er niets aan doen, zolang de binnenste kitnaden allemaal maar oke zijn? Worden de binnenste kitnaden de 'seal' genoemd? Die zijn zover ik kan zien nog prima in orde, voelen zoals mn huidige bak, geen gekke dingen of harde stukken.

Sorry voor alle vragen, dit is voor het eerst dat ik een aquarium heb waar ik nog niet de volle 100% vertrouwen in heb. Zodra ik dat heb zou ik deze bak graag zo snel mogelijk gebruiken vanwege zn mooie achterwand. Als het echt niks wordt toch op zoek naar een nieuwe, zonder dan, helaas, de achterwand 😅

In ieder geval bedankt voor alle reacties :)
 
Oke nog één berichtje dan, anders maak ik jullie helemaal gek 🤣

Als ik het dus goed begrijp is dit wat ik heb aan de buitenkant van het aquarium niet zo'n ramp en hoef/kan ik er niets aan doen, zolang de binnenste kitnaden allemaal maar oke zijn? Worden de binnenste kitnaden de 'seal' genoemd?
De kit aan de binnenzijde wordt idd de seal genoemd, deze heeft als enige taak het waterdicht houden van de bak. Groeit daar alg tussen dan zijn ze in slechte staat en zul je ze moeten vervangen. Zijn deze netjes strak dan is er niets aan de hand.
 
@Xammy39 Kijk dat geeft me al wat meer hoop.
Mijn gedachte was juist dat die buitenste kitnaad, waar dus nu wat ruimte tussen zit op een deel, de hele bak ongeveer bij elkaar houd zonder uit elkaar te klappen 😅
Hij heeft bijna 24 uur gestaan zonder te lekken, vanavond leeggehaald voor het geval er toch iets moest gebeuren. Misschien dan toch binnenkort een poging wagen hem naar de eerste verdieping te verplaatsen 🙈😅
 
Nee, zoals ik al eerder schreef zorgt de kit tussen het glas voor mechanische sterkte. De hechting komt door de etsende werking van het azijnzuur in de kit, vandaar dat je voor aquaria altijd kit op azijnzuurbasis moet hebben. Snij je die kit weg en spuit je er nieuwe kit tussen dan zal die niet hechten op het glas omdat het niet meer etst.
Bij bestaande bakken alleen de seal wegsnijden en opnieuw aanbrengen, nooit de kit tussen de glasplaten!!

Op de foto is het lastig te beoordelen of deze kitnaad in goede staat is.
Kan je die etsende werking niet herstellen?
 
@Xammy39 Kijk dat geeft me al wat meer hoop.
Mijn gedachte was juist dat die buitenste kitnaad, waar dus nu wat ruimte tussen zit op een deel, de hele bak ongeveer bij elkaar houd zonder uit elkaar te klappen 😅
Goed lezen wat ik schrijf! De kit tussen het glas zorgt voor de mechanische sterkte, die houdt dus de bak bij elkaar!
De kit aan de binnenzijde zorgt voor het waterdicht zijn.
 
Kan je die etsende werking niet herstellen?
Nee, sowieso zul je nooit alle kit resten van de kopse kanten van het glas krijgen. Siliconenkit is enorm sterk mits juist gebruikt, die sterkte komt door het azijnzuur dat zich als het ware door het oppervlak van het glas vreet. Als er een keer siliconenkit op het glas heeft gezeten blijf je ook altijd een vlek zien, die vlek zit echt in het glas en krijg je er alleen uit door het te slijpen. De kit voor aquaria is niet te vergelijken met wat je in je badkamer/keuken gebruikt, dat is vrijwel reukloos en heeft ook geen etsende werking.
 
@Xammy39 Oke, het wordt me te veel werk wat wel en wat niet voor iemand met twee linkerhanden, ik denk dan dat ik maar een nieuwe bak aanschaf. Ben dan toch te bang dat ik straks 450 liter water door het huis heb lopen. Bedankt voor alle info, ik ga er vast nog wel wat aan hebben in de toekomst👌🏽
 
@Xammy39 Oke, het wordt me te veel werk wat wel en wat niet voor iemand met twee linkerhanden, ik denk dan dat ik maar een nieuwe bak aanschaf. Ben dan toch te bang dat ik straks 450 liter water door het huis heb lopen. Bedankt voor alle info, ik ga er vast nog wel wat aan hebben in de toekomst👌🏽
Breng die bak maar hier 🤣🙈
 
Breng die bak maar hier 🤣🙈
Hahha van mij mag je hem hebben hoor. Zat al te kijken waar ik heen moet met zo'n ding. Nu wil ik er ook zo snel mogelijk van af voordat hij straks toch gevuld en wel staat met alle gevolgen van dien 🤣🤣
 
@Ferre Christiaens heeft al een bak alleen is aan het rond kijken voor groter en informatie aan het verzamelen 😄 wij zitten hem vooral gek te maken met alle mogelijkheden die er zijn 😜
Hahaha ja ik had niet gedacht dat we van het onderwerp "binnenfilter" naar "onderhandelen op mp of 2de hands" naar "het afkitten van aquaria " gingen gaan maar veel mensen zijn er mee geholpen en dat is het belangrijkste
 
Hahaha ja ik had niet gedacht dat we van het onderwerp "binnenfilter" naar "onderhandelen op mp of 2de hands" naar "het afkitten van aquaria " gingen gaan maar veel mensen zijn er mee geholpen en dat is het belangrijkste
Wacht maar Ferre, dadelijk komen misschien ook kroketten ter sprake. :DD
 

Terug
Bovenaan