binnen filter


De bak nooit uit elkaar halen! Een bak is verlijmd en geseald, het randje kit wat aan de binnenzijde zit is de seal, die zorgt voor de waterdichtheid van de bak. De rest van de kit houdt de bak bij elkaar. De seal vervang je, dat kun je vrij eenvoudig wegsnijden met een scheermesje waarbij je donders goed moet uitkijken dat je niet de kit tussen het glas stuk snijdt. Vervolgens alles goed reinigen en een nieuw randje siliconenkit aanbrengen. Belangrijk hierbij is dat je de juiste kit gebruikt, de juiste kit stinkt naar azijn, deze etst zich vast in het glas. En je moet de complete bak in een keer doen, verse kit hecht niet op uitgeharde kit. Dus niet denken dat je alleen de bodem of de hoeken doet want dan gaat hij lekken op de overgang van oude naar nieuwe kit.
Een bak die compleet uit elkaar is gehaald kun je weggooien, je krijgt de kopse kanten nooit helemaal schoon waardoor de nieuwe kit zich daar niet goed op hecht.
Waarom al die moeite?
Gewoon om de paar jaar een nieuwe grotere in elkaar lijmen. Vooruit 100 cm hoog lijkt mij wel wat.
 
Waarom al die moeite?
Gewoon om de paar jaar een nieuwe grotere in elkaar lijmen. Vooruit 100 cm hoog lijkt mij wel wat.
Doe je mee? :cool:
Overigens is het zoveel moeite niet, mijn bak van 225*70*70 was 3,5 uur werk, een meterbak heb ik in anderhalf uur klaar. Het verwijderen van de oude seal en het schoonmaken is het meeste werk. Nieuwe seal aanbrengen is bij een groot aquarium in 10 minuten gebeurd, mits je handig bent met een kitspuit.
 
Zolang een bak in gebruik is en niet lekt is het ook niet nodig, kruipt er alg tussen kit en glas dan wordt het tijd. Staat een bak lang leeg dan zou ik het ook doen, dit omdat de kit best wel uitgerekt wordt door de waterdruk die een tijd weg is geweest.
Dus in het geval van de mp advertentie? De bak is 14 jaar oud en staat amper een halve maand leeg. Zou dat gelijk betekenen dat de kit vervangen moet worden?
 
Niet dat het belangrijk is maar zag net iets passeren en het leek me leuk om het even te delen door het voorgaande gesprek...

2de hands aquarium, 550L, met meubel en dat voor de volle....
€95!
Foto's tonen het aquarium in perfecte staat, ziet er zeer mooi uit, echt een koopje!

Als dat vorige aquarium al sketchy was, dan is dit al helemaal verkeerd!

Voor de geïnteresseerden:
Ik zou in de plaats van Ferre eerder kiezen voor deze bak. Met de aanschaf heb je te maken met de ruimte in huis. Ook een week testen in de tuin.

Qua afstand is het overbrugbaar en gebruikt dus ook lager bieden.
 
Dus in het geval van de mp advertentie? De bak is 14 jaar oud en staat amper een halve maand leeg. Zou dat gelijk betekenen dat de kit vervangen moet worden?
Bij een bak van 14 jaar oud zou ik de seals sowieso vervangen, het is echt een werkje van niks.
 
Ik zou in de plaats van Ferre eerder kiezen voor deze bak. Met de aanschaf heb je te maken met de ruimte in huis. Ook een week testen in de tuin.

Qua afstand is het overbrugbaar en gebruikt dus ook lager bieden.
Ja ik ga niet deze kopen maar ik heb een andere gevonden in de buurt. Een juwel vision 260 waar ik nog op moet bieden, klein beetje gebruiksporen maar voor de rest dik in orde. Had ik een eigen huis en meer ervaring hadik misschien wel mijn kans gewaagd voor die van 500l
 
En dan haal je de bak leeg, ga je deze verplaatsen en klapt die in je huiskamer alsnog uit elkaar. :ROFLMAO:
Stop Motion No GIF by Mouse
 
Ja ik ga niet deze kopen maar ik heb een andere gevonden in de buurt. Een juwel vision 260 waar ik nog op moet bieden, klein beetje gebruiksporen maar voor de rest dik in orde. Had ik een eigen huis en meer ervaring hadik misschien wel mijn kans gewaagd voor die van 500l
Heey das toevallig hetzelfde merk en type aquarium als dat mijn zwager heeft. Als dat zou lukken heb je een prachtige bak, een prima basis. Qua hoogte erg fijn voor planten.
 
Ja ik ga niet deze kopen maar ik heb een andere gevonden in de buurt. Een juwel vision 260 waar ik nog op moet bieden, klein beetje gebruiksporen maar voor de rest dik in orde. Had ik een eigen huis en meer ervaring hadik misschien wel mijn kans gewaagd voor die van 500l
Ik denk een betere keus dan de bak van 14 jaar.
 
Niks mis met een bak van 14 jaar...
Ik zou mn vingers er niet aan branden willen want ja je koopt zo n bak toch om er een aantal jaren van te genieten en met die leeftijd kijk ik liever verder.
Nu weet ik niet of zelfbouw beter is qua kwaliteit dan een fabrieksbak.
 
Ik zou mn vingers er niet aan branden willen want ja je koopt zo n bak toch om er een aantal jaren van te genieten en met die leeftijd kijk ik liever verder.
Nu weet ik niet of zelfbouw beter is qua kwaliteit dan een fabrieksbak.
Ligt er ook aan wie de bak in elkaar heeft gezet lijkt me.

Ik zou de bak die Aquabeek heeft te koop gehad, zelf in elkaar gezet eerder vertrouwen door de jarenlange ervaring. Was een bak van 240 liter met T8 lampen.
 
Klopt Andre en de bak van mn vader heeft ie dik 20 jr geleden laten bouwen bij een aquariumbouwer hier destijds in de stad. Die heeft het lang volgehouden maar ja daarom zeg ik al ik weet ook niet of een bak van een erkende bouwer langer mee zal gaan dan een bak van bv Aquatlantis.
Glas is glas en kit is kit maar ja.
 
Nope.

Er zit een enorm kwaliteitsverschil in kit.
Kit van vandaag is vele malen sterker dan van 10 jaar terug.

Daarnaast zit er een verschil in wit kit en zwart kit.
Zwart kit is wit kit met koolstof poeder toegevoegd om het zwart te maken en dat koolstof niet gevolg het totaal hecht minder per vierkante centimeter dan hetzelfde witte kit. Maar dat is vandaag de dag niet erg omdat het zwarte kit voldoende trekkracht heeft.

Zwart kit van nu is sterker dan wit kit van 10 jaar terug ongeacht de hoeveelheid toegevoegde koolstof.

Dus die stelling van jou gaat niet zomaar op.
 
Nope.

Er zit een enorm kwaliteitsverschil in kit.
Kit van vandaag is vele malen sterker dan van 10 jaar terug.

Daarnaast zit er een verschil in wit kit en zwart kit.
Zwart kit is wit kit met koolstof poeder toegevoegd om het zwart te maken en dat koolstof niet gevolg het totaal hecht minder per vierkante centimeter dan hetzelfde witte kit. Maar dat is vandaag de dag niet erg omdat het zwarte kit voldoende trekkracht heeft.

Zwart kit van nu is sterker dan wit kit van 10 jaar terug ongeacht de hoeveelheid toegevoegde koolstof.

Dus die stelling van jou gaat niet zomaar op.
Ja alleen ik denk dat john bedoeld dat of je nou een erkende bouwer bent of fabriek ,het kan in bijde gevallen net zo slechte/goedde kit zijn.
 
Het blijft handwerk.
Ook van een erkende bouwer.
Ik kreeg 5 jaar garantie op het plakwerk van mijn bak mits ik hem door de bouwer zelf waterpas liet plaatsen in mijn woning.
Ik denk dat dit genoeg zegt?

Vroeger werden bakken trouwens anders gebouwd. In die tijd was volglas nog een dingetje. Bakken werden van betonplex of aluminium gebouwd met alleen aan de voorkant glas wat door de waterdruk in het frame werd gehouden. Zulke bakken gingen met gemak 30 jaar mee.
 
Nope.

Er zit een enorm kwaliteitsverschil in kit.
Kit van vandaag is vele malen sterker dan van 10 jaar terug.

Daarnaast zit er een verschil in wit kit en zwart kit.
Zwart kit is wit kit met koolstof poeder toegevoegd om het zwart te maken en dat koolstof niet gevolg het totaal hecht minder per vierkante centimeter dan hetzelfde witte kit. Maar dat is vandaag de dag niet erg omdat het zwarte kit voldoende trekkracht heeft.

Zwart kit van nu is sterker dan wit kit van 10 jaar terug ongeacht de hoeveelheid toegevoegde koolstof.

Dus die stelling van jou gaat niet zomaar op.
Het was witte kit en ik moet zeggen dat zowel de kast als het aquarium er prima uitzagen. Qua gewicht wel zwaarder dan een doorsnee Juwel aquarium.
 
Sorry dat ik even inbreek 🙈

Ik zit dus ook met een wat oudere ( hoe oud precies weet ik niet ) Juwel vision 450 die een jaar of 3 droog heeft gestaan. Nu zit ik te twijfelen om hem opnieuw te gaan kitten alleen heb ik dit dus nog nooit gedaan.
Hij is gisteravond gevuld en vanmorgen leek het alsof ook de kit rechtsboven in de hoek wat begon te rekken. Is dit aan te raden om zelf te doen? Iemand erbij te halen met ervaring? Of gewoon sparen voor een gloednieuwe? 😅
 
Sorry dat ik even inbreek 🙈

Ik zit dus ook met een wat oudere ( hoe oud precies weet ik niet ) Juwel vision 450 die een jaar of 3 droog heeft gestaan. Nu zit ik te twijfelen om hem opnieuw te gaan kitten alleen heb ik dit dus nog nooit gedaan.
Hij is gisteravond gevuld en vanmorgen leek het alsof ook de kit rechtsboven in de hoek wat begon te rekken. Is dit aan te raden om zelf te doen? Iemand erbij te halen met ervaring? Of gewoon sparen voor een gloednieuwe? 😅
Mij lijkt het echt vrij eng zelf te kitten, als eerste keer. Zou het bijna niet aandurven. Is een hele kwaliteit aan leren als je zo iets doet. Zou het stoer vinden als je het probeert! Ik denk dat mensen zoals jij en ik, die bang zijn iets fouts te doen. Beter in kitten zijn, dan mensen die het maar zo ff doen (en nooit eerder gedaan hebben) en vervolgens niet omkijken naar inperfecties en foutjes. Volgens mij is het namelijk best goed te doen kitten. Valt het uiteindelijk reuze mee. Zo iemand als @Xammy39 die doet dat gewoon even, daar ga ik me niet mee vergelijken, die ik volgens mij geboren met klushanden 😄

Of je beter voor nieuw kan gaan, ja.. maar vaak is financieel daar wat minder ruimte. Ook zijn aquariums en glasplaten duurzame producten die best goed herbruikt kunnen worden dus ik vind dat eigenlijk nog beter dan nieuw. (Afhankelijk van het formaat misschien)

Als iemand mee kan helpen met ervaring nog beter misschien. Maar om zelf zo iets te doen en aan te leren is niet mis 😄

Dr staan op youtube heel veel goedde tutorials en gigantisch handige tips over hoe je in het algemeen moet kitten en aquariums kit.
 
Sorry dat ik even inbreek 🙈

Ik zit dus ook met een wat oudere ( hoe oud precies weet ik niet ) Juwel vision 450 die een jaar of 3 droog heeft gestaan. Nu zit ik te twijfelen om hem opnieuw te gaan kitten alleen heb ik dit dus nog nooit gedaan.
Hij is gisteravond gevuld en vanmorgen leek het alsof ook de kit rechtsboven in de hoek wat begon te rekken. Is dit aan te raden om zelf te doen? Iemand erbij te halen met ervaring? Of gewoon sparen voor een gloednieuwe? 😅
Sorry is werkelijk niet nodig. Je stelt een vraag die goed aansluit. Persoonlijk zou ik je aanraden om eens op deze site te kijken of er iets interessants bij staat.

 
Sorry dat ik even inbreek 🙈

Ik zit dus ook met een wat oudere ( hoe oud precies weet ik niet ) Juwel vision 450 die een jaar of 3 droog heeft gestaan. Nu zit ik te twijfelen om hem opnieuw te gaan kitten alleen heb ik dit dus nog nooit gedaan.
Hij is gisteravond gevuld en vanmorgen leek het alsof ook de kit rechtsboven in de hoek wat begon te rekken. Is dit aan te raden om zelf te doen? Iemand erbij te halen met ervaring? Of gewoon sparen voor een gloednieuwe? 😅
Ik heb onlangs deze video gekeken, ik zelf vond de uitleg zeer duidelijk.
Misschien dat je er iets uit leert:
 
Ik heb onlangs deze video gekeken, ik zelf vond de uitleg zeer duidelijk.
Misschien dat je er iets uit leert:

Ferre, of je het jezelf toevertrouwd om een bak te kitten is het sowieso gunstig om in je achterhoofd te houden dat lekkage en daardoor een nieuwe vloer te moeten leggen laminaat /parket of de besparing op een nieuwe bak wel opweegt tegen de uiteindelijke kosten..
 
Ferre, of je het jezelf toevertrouwd om een bak te kitten is het sowieso gunstig om in je achterhoofd te houden dat lekkage en daardoor een nieuwe vloer te moeten leggen laminaat /parket of de besparing op een nieuwe bak wel opweegt tegen de uiteindelijke kosten..
wow wacht, ik ben (nog) niet van plan om zelf een bak in elkaar te zetten hoor hahaha, dan zou ik echt te snel gaan. Ik vertrouw me daar totaal niet mee. Het leek me gewoon een interessant filmpje en het kwam van pas bij de vraag die gesteld werd. Ik heb parket liggen dus het is echt geen goed idee. Moest ik een ruimte hebben (garage ofzo) waar er beton ligt, dan zou ik het eens wagen. Maar als ik die ruimte had, was ik al begonnen met de bettakwekerij haha.
 
Ferre je kan beginnen met oefenen voor een burobakje van 5x5x5 cm. Gaat dat mis dan heb je weinig waterschade;)
 
Toen ik weer kwam van werk zag het er zo uit. De binnenkant lijkt prima, dit is alleen de buitenkant (glas op glas?) Beneden ziet het er nog prima uit, vanaf de helft naar boven ziet het er dus zo uit..

IMG_20230614_181508.jpg
 
Of je beter voor nieuw kan gaan, ja.. maar vaak is financieel daar wat minder ruimte. Ook zijn aquariums en glasplaten duurzame producten die best goed herbruikt kunnen worden dus ik vind dat eigenlijk nog beter dan nieuw. (Afhankelijk van het formaat misschien)
Ik schreef het al eerder, een aquarium moet je niet uit elkaar halen, de glasplaten zijn niet geschikt voor hergebruik. Dit omdat de kit door het zuur een etsende werking heeft waar het de hechting aan ontleent. De kit tussen het glas dient voor de mechanische sterkte, het kleine randje kit wat aan de binnenzijde zit, de seal, is slechts om het waterdicht te maken, daar komt dus geen mechanische belasting op, slechts de waterdruk en die is precies in de goede richting. Vandaar dat je die seal makkelijk kunt vervangen.
@Ramson Als jouw bak leeg niet zover uitgerekt is zou ik deze niet meer gebruiken. Maar zo te zien is dit gewoon scheef geplakt en dan zou er niks aan de hand zijn. Glas op glas is niet goed bij een aquarium, er moet minimaal een mm kit tussen de glasplaten zitten.
 
@Xammy39 oke, ik heb er eerlijk gezegd gisteren met vullen niet heel erg op gelet, alleen de kitnaden aan de binnenkant. Kan ik dit naadje eventueel wel leeg halen en er nieuwe kit tussen doen? Ik weet niet zo goed wat verstandig is hahah. Ik zou hem zo gebruiken maar mn vriendin denk daar anders over omdat we net anderhalve week de sleutel hebben van een gloednieuwe woning 🙈🙈

Edit: nu ik goed aan het kijken kom lijkt hij inderdaad iets scheef geplakt te zijn. Beneden zit minder ruimte tussen dan boven, zo ook aan de andere kant. Misschien dat dit te maken heeft met de gebogen voorruit? Dat dat het lastiger maakt hem perfect recht te krijgen?
 
@Xammy39 Kan ik dit naadje eventueel wel leeg halen en er nieuwe kit tussen doen?
Nee, zoals ik al eerder schreef zorgt de kit tussen het glas voor mechanische sterkte. De hechting komt door de etsende werking van het azijnzuur in de kit, vandaar dat je voor aquaria altijd kit op azijnzuurbasis moet hebben. Snij je die kit weg en spuit je er nieuwe kit tussen dan zal die niet hechten op het glas omdat het niet meer etst.
Bij bestaande bakken alleen de seal wegsnijden en opnieuw aanbrengen, nooit de kit tussen de glasplaten!!

Op de foto is het lastig te beoordelen of deze kitnaad in goede staat is.
 

Terug
Bovenaan