binnen 2 dagen 11 discussen dood gegaan.


J

jvz22

Guest
Ben al 7 jaar bezig met Discus vissen en nooit problemen gehad,maar nu binnen 2 dagen 11 van de 18 stuks dood, Waterwade is goed, wie heeft er een idee wat het kan zijn.
 
Heb je iets veranderd aan het filter? Of �berhaupt iets veranderd,vissen inrichting etc etc.
En wat zijn goede waterwaarden,en hoe meet je die?
 
Aan de filters heb ik niets veranderd ik heb een bak van 720 ltr 2 filterpompen. ik heb alleen 3 weken geleden een
filterpomp vervangen door een nieuwe Eheim.Water waarde gecontroleerd met stripjes en ook nog bij de winkel laten controleren.
 
Vissen bijgeplaatst? Hoe is het ziektebeeld van de vissen,uiterlijke kenmerken van ziekte? Hoe gedroegen ze zich?
 
De vissen net of ze naar lucht happen boven in de bak, en volgende morgen zijn ze dood. Ik heb alleen een nieuwe vis een malawi maar die kon goed bij de Discus werd mij verteld, komt uit het zelfde gebied als de Discus.
 
En die zaak heeft ook discus? Google eens op kruisbesmetting bij discus.
 
Ja, bij alle 2 de winkels verkopen ze discus vissen.Bij Kruis besmetting heb ik ook gekeken niets uit kunnen halen.Is alleen jammer dat alles wat er is opgebouwd binnen 2 dagen is verdwenen. is echt een raadsel.
 
Plaats eens wat bruissteentjes bij. Lijkt wel op zuurstof-tekort?

Wat zijn je waterwaardes in cijfers?
 
jvz22 zei:
De vissen net of ze naar lucht happen boven in de bak, en volgende morgen zijn ze dood. Ik heb alleen een nieuwe vis een malawi maar die kon goed bij de Discus werd mij verteld, komt uit het zelfde gebied als de Discus.

Zeiden ze bij de winkel dat "een" Malawi uit hetzelfde gebied komt als een Discus ??
Aiiiiiii.
 
KH waarde tussen de 6 en de 10 PH 7,2 ik heb al extra zuurstof er bij gedaan en vreemd mijn andere vissen hebben nergens last van
 
Ja en dat ze goed bij elkaar kunnen in een bak
 
Jammer weer een dood in de bak
 
jvz22 zei:
Ja en dat ze goed bij elkaar kunnen in een bak

Discus....zuid amerika...zacht en heel schoon water

Malawi...afrika...hard water.

Niet direct "hetzelfde" gebied.

On topic.... Waterverversen en meten.
 
jvz22 zei:
Aan de filters heb ik niets veranderd ik heb een bak van 720 ltr 2 filterpompen. ik heb alleen 3 weken geleden een
filterpomp vervangen door een nieuwe Eheim.Water waarde gecontroleerd met stripjes en ook nog bij de winkel laten controleren.

Stripjes zijn niet heel betrouwbaar en een winkel waar ze zeggen dat Malawi in Zuid Amerika is of de Amazone in Afrika zou ik ook niet veel waarde hechten aan hun conclusie ivm een watertest.

Wat is het precies voor filter die dan nog draaide in combinatie met het nieuwe filter?
 
Ik Heb van het begin af aan jBL en een Eheim pomp erop staan die alle bij goed zijn om het aquarium alleen te kunnen filteren. Ik heb altijd veel overcapaciteit in de bak mocht er iets uitvallen draait alles gewoon door.De oude Eheim heb ik vervangen 3 weken geleden voor een nieuwe.
 
Voor nu waterverversen,zo veel mogelijk. En water testen op no2 en nh3/4
 
jvz22 zei:
KH waarde tussen de 6 en de 10 PH 7,2 ik heb al extra zuurstof er bij gedaan en vreemd mijn andere vissen hebben nergens last van

Vind je kh waardes en ph voor discussen nogal hoog.
Kh...tussen 3 en 5 en ph tussen 6,5 en 7 lijkt mij beter.

Discus kenners/houders...kom er maar in.
 
Hangt ervan af,wildvang of nakweek discus. Maar dan nog,daar gaan ze niet in rap tempo dood van.
 
Lijkt me ook niet,denk echt dat het iets van een ziekte moet zijn of de waterwaarden die uit balans zijn geraakt door het verhaal met de filters.
Dat het oude filter niet genoeg capaciteit aan filtermateriaal heeft gehad om de boel in balans te houden bv.
 
Hallo
heb je het water op amoniak getest?
 
En als ze al heel lang op die waardes zitten. Is dat geen langdurige aanslag op hun conditie? Ts spreekt zelf over 7 jaar.
Ik weet het ook niet, maar probeer mee te denken.

Foto van de bak zou ook helpen om mee te kunnen denken.
 
Het lijkt mij op een acute ammoniakvergiftiging!

meteen minimaal de helft van het water verversen en aanzuren naar een ph van 6,5 en regelmatig kontroleren of die waarde niet boven 7 uitkomt!
 
hoe vreemd alles ook klinkt, maar alles klopt. De waarde,s kloppen ook allemaal. Temperatuur 29 graden 2 pompen op volle toeren extra lucht elke week 40% water verversen. het is een groot raadsel.In 7 jaar tijd 4 tot 5 Discussen verloren en nu inmiddels al 12 stuks kwijt in 2.5 dag.Water gisteren en van daag weer ververst.
 
Om het zuurstofgehalte te verhogen moet je de temp op 25 graden brengen. De diskus kan makkelijk nog lagere temperaturen aan.
 
jvz22 zei:
Ik heb alleen een nieuwe vis een malawi maar die kon goed bij de Discus werd mij verteld, komt uit het zelfde gebied als de Discus.
Volgens mij was de verkoper stom dronken... Dat een verkoper dat vertelt is zeer beneden peil. Zuid-amerika en Afrika liggen ook zeer dicht bijelkaar. ;) De verkoper is vast slecht in Aardrijkskunde.

Als koper heb je trouwens ook een zgn opzoek plicht. Bijna elke telefoon heeft tegenwoordig internet, dus je had vast even kunnen kijken of het wel klopte. Had je gewoon even tegen de verkoper kunnen zeggen datje even meer informatie wilde zoeken op je telefoon en de meeste verkopers doen dan niet moeilijk.

Ik vind trouwens dat 18 Discussen wel heel erg veel is voor 720 liter.
 
jvz22 zei:
hoe vreemd alles ook klinkt, maar alles klopt. De waarde,s kloppen ook allemaal.

Het is belangrijk om deze waardes in cijfers te weten.
Als je het over "alles" hebt, dan heb je voor ons ook de waardes van je no3 en no2 lijkt mij.
Wat zijn deze?
 
jvz22 zei:
hoe vreemd alles ook klinkt, maar alles klopt. De waarde,s kloppen ook allemaal. Temperatuur 29 graden 2 pompen op volle toeren extra lucht elke week 40% water verversen. het is een groot raadsel.In 7 jaar tijd 4 tot 5 Discussen verloren en nu inmiddels al 12 stuks kwijt in 2.5 dag.Water gisteren en van daag weer ververst.

40% is wel erg weinig met zo,n bezetting.
 
18 discussen kan op deze liters zolang er maar genoeg ververst wordt.
Hier 12 discussen op 450 liter en dat gaat prima. Mits er genoeg water ververst wordt 2x per week 60-70%.

Temperatuur verlagen daar 25 graden zou ik niet doen. Is wat teveel.
Je kan beter een bruissteen erin hangen en de pomp uitstromen naar boven richten voor extra zuurstof.

Het happen naar lucht boven in het aquarium en dat er een compleet nieuw filter geplaatst 3 weken geleden.
Doen mij heel erg denken aan een acute vergiftiging door slechte waterwaarden.
1 filter weg halen als je er 2 hebt betekent dus de helft van je biologische evenwicht.

Waterwaarden met teststrips bepalen is nooit betrouwbaar ga voor een goede druppeltest.
Je zegt ook waterwaarden zijn goed, maar wat was je nitraat, nitriet, ammoniak dan toen de vissen overleden zijn?

Succes verder
 
jvz22 zei:
hoe vreemd alles ook klinkt, maar alles klopt. De waarde,s kloppen ook allemaal.

Er is nu al een paar keer gevraagd naar die waardes, ik heb ze nog steeds niet gezien. Belangrijk in dit geval NO2, NO3, NH3
 
No2 geeft o aan No3 geeft 10 aan volgens mijn strip.
 
Met teststrips weet je eigenlijk nog niet veel.
Ze zijn niet nauwkeurig genoeg en onbetrouwbaar.
Het is een te grove indicatie wat je waterwaarden zijn.
Zeker bij gevoelige vissen als discus wil je het precies weten. Druppeltesten zijn veel nauwkeuriger met een veeeel kleinere afwijking.
Hoe doen de overige vissen het nu trouwens nog die over zijn. Deze happen niet meer?
 
Zo als het er nu naar uitziet gaat het goed ze reageren normaal. Ben voor de zekerheid vandaag voor de tweede keer water aan het verversen
 
Dat is een goede actie waterverversen.
Het lijkt toch op een vergiftiging dus houdt je waterwaarden goed in de gaten de komende tijd.
Liefst met druppeltesten en dan voornamelijk nitraat, nitriet en ammoniak.
Gaan ze weer naar luchthappen/donker kleuren weer water verversen.
 

Terug
Bovenaan