Betta kweek


T

Thomba

Guest
Hallo iedereen! :petjeaf:
ik wil me bij deze even voorstellen, ik ben Thom 23 jaar en zo lang als ik me kan herinneren met aquaria bezig.
ik zal mijn vissenbestand even voorstellen:
(aquarium=80cm)
co2 aanwezig
zuurstof aanwezig
het aquarium is erg vol beplant, veel mos en ''gras'' op de bodem en een paar stukken kienhout.
verder wat cabomba,echinodorus grisebachii, bacopa etc.

4x betta splendens (1 man uiteraard)
2x Otocinclus Affinis
8x kardinaal tetra
1x beaufortia leveretti
+- 20 crystal red garnalen
2x anatome helena
aantal posthoornslakken


Mijn grote vraag sinds gisteren is de volgende:
ik wil graag mijn betta's kweken, wat is nu het slimst?


ik heb gisteren ook meteen een kweekbakje opgezet (30l)
met minimale stroming, verwarming, piepschuim voor het nest, wat schuilplekken en wat zuurtofplanten.

kan ik mijn betta's denken jullie in mijn gezelschapsbak kweken? of is het aan te raden de man in de kweekbak te zetten en dan na een dag of 2 het vrouwtje erbij (via ''fles'' methode)?
op dit moment word de man nogal wild als hij een van de vrouwen ziet en zwemt hij er druk achteraan. de vrouwtjes lijken alleen te vluchten en het nest ontbreekt nog!.(ook in deze bak is voldoende beplanting en piepschuim voor het nest aanwezig!)

de andere vissen worden grotendeels met rust gelaten, de garnalen zijn regelamtig interessant maar weten altijd te ontsnappen!
de tetra's vormen samen een team om te overleven wink

Liefde voor de betta's is opgebloeid!!!
:smitten:

foto's volgen.
 
Heb je fotos van de vissen?
Ik zou, als je jongen wilt houden, de fles methode doen of kijk eens op mijn site, hoe ik kweek
Link in onderschrift ;)

Zorg dat de temperatuur op ongeveer 27 graden is, laat het mamnetje en het vrouwtje tegelijk los, dan hebben ze beidennnog geen territorium....
Na een uurtje of twee het vrouwtje in de fles doen, ze mag watnhappen uit haar staart heben
Dan een catappa blad of stukje piepschuim op het water en dan gaat de rest vanzelf

Wat wil je de kleintjes gaan voeren?
 
het zit nu nog allemaal in mijn gezelschapsbak!, gaat allemaal nog goed, de vrouwen hebben genoeg schuilplekken.
wat raad je me aan als voer voor de kleintjes?
en waar haal ik dit?

de kweekbak draait al wel, zit nog geen vis in dus.
maar tegelijk erin doen en daarna de vrouw in de fles?
voor hoe lang laat ik haar dan in de fles?

gr thom
 
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/955326_0_82_20140209_122659

[ATTACH=full]203602._xfImport[/ATTACH]

[ATTACH=full]203603._xfImport[/ATTACH]
 
656447_0_82_20140209_122659.jpg
 
637475_0_82_20140209_133933.jpg


de kleurehn komen op de foto's totaal niet uit, helaas!
een van de vrouwen is mooi blauw, de andere twee hebben mooie kleurrijke rode en blauwe vinnen.

489755_0_82_20140209_133949.jpg


473828_0_82_20140209_134015.jpg


466917_0_82_20140209_134243.jpg


566356_0_82_20140209_142246.jpg


176972_0_82_20140209_142222.jpg
 
Hahaha ik bedoelde alleen de bettas hoor :p
Mooi mannetje!
Je moet kijken naar welk vrouwtje het best bij hem past
Je moet het vrouwtje nemen met de mooiste toplijn, mooi in balans en die het mannetje weer wat verbetert
Ik denk het vrouwtje van de zesde foto, maar die is wel een beetje onduidelijk

Als voer is het beste artemia naupuli�n, moet je maar even googlen
Ik haal de eitjes daarvan altijd bij armin van bettaspride maar er zijn nog wel meer mensen die ze verkopen;)
 
Hallo Thomba,

Kweken zou ik altijd in een klein kweekbakje doen. Deze vul je met 10/15 cm water en je zorgt voor wat cambomba en of ander groen, een grotje of halve bloempot om in te schuilen, een colafles aan beide zijdes afgeknipt en evt een piepschuimen vierkantje voor een hoek als hulpmiddel voor het schuimnest.Een 25/50 watt heater op 28 graden. Je paar moet wel op topconditie zijn, dus een week geconditioneerd met levend/diepvries voer. Dit is wel bvelangrijk om de kweek te laten slagen.

934368jootje67_0_82_breeding1.jpg


Het paar wat je wilt kweken (het is geen showkweek dus kies een mooie leuke vrouw)doe je
samen in het kweekbakje dan zet je pas je heater op 28 graden. Je laat het vrouwtje 2 dagen in de fles zitten en het mannetje,maakt het schuimnest. Na 2 dagen laat je het vrouwtje los, dan kunnen er eitjes zijn binnen een dag of 3, hou dit in de gaten want dan haal je de vrouw er voorzichtig uit. De man doet de broedzorg. Als er eieren zijn zou ik 2/3 druppels liquifry in je kweekbakje erbij doen. Dit zorgt al voor de infusorien die nodig zijn om de kleintjes de eerste dag a 3 te voeden. Het beste voer is eigen kweek artemia uit de kleine eitjes. Daar is ook een eenvoudige methode voor, ik gebruik namelijk 2 flessen met een luchtpomp.

Na ongeveer 24/36 uur komen de eitjes uit en blijven de kleintjes hangen in het nest aan een dooier, ze vallen regelmatig uit het nest maar paps zorgt dat ze er weer in komen, vandaar de lage waterstand. het zorgt er ook voor dat meer jongen het overleven.
Na nog eens 2 dagen gaan ze horizontaal zwemmen en als alles zwemt dan mag paps eruit!! en kun je je ukken laten opgroeien. Tot 3/4 maanden is er niet veel commotie in het bakje maar ikzelf verhuis ze naar een uitgroeibak als ze ongeveer 6/8 weken zijn. daarna rond die tijd die ik noemde krijg je de eerste dominante mannen en vrouwen!! Dan is het belangrijk dat je ruimte hebt om ze apart te zetten.

Kijk ook eens in dit topic: http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?f=6&t=201

943843jootje67_0_82_2_nest_ct_006.jpg


977713jootje67_0_82_2_nest_ct_015.jpg
 
Jootje67 zei:
Tot 3/4 maanden is er niet veel commotie in het bakje maar ikzelf verhuis ze naar een uitgroeibak als ze ongeveer 6/8 weken zijn.
Hoe pak je dat verhuizen aan? Gewoon met een schepnetje of gaat het subtieler?
 
idd met een schepnetje, in een bakje met z'n allen, dan heel voorzichtig overwennen

foto's zijn van Joep
914657_0_82_bt060713fry5wka.jpg


441241_0_82_bt060713fry9wkb.jpg
 
We hebben een speciaal schepnetje die niet zoals de standaard netjes, helemaal dicht is, zo kunnen de ukken niet beschadigen en door ze in een schenkkan te doen kan je ze heelhuids over zetten.
 
ze zitten in de kweekbak, vrouw zit nu een dag in de fles, schuimnest is gebouwd!
nu gauw naar de winkel om het voer in orde te maken, morgen de fles weghalen en hopen op een klein wonder

de betta's krijgen nu afwisselend droogvoer en larven.
:smitten:
 
Thomba zei:
ze zitten in de kweekbak, vrouw zit nu een dag in de fles, schuimnest is gebouwd!
nu gauw naar de winkel om het voer in orde te maken, morgen de fles weghalen en hopen op een klein wonder

de betta's krijgen nu afwisselend droogvoer en larven.
:smitten:

Probeer ook eens gevriesdroogd visvoer, zoals gedroogde rode muggenlarven, watervlooien, tubifex of artemia. Dit blijft ook nog eens drijven waardoor de betta het perfect kan pakken. Mocht je het willen proberen kan ik je gratis wat proef porties toesturen (Moet je even je adres sturen via PB)
 
wederom bedankt voor de nuttige en snelle reacties!

nog een vraagje voor de artemia kwekers, wat is hier de beste opzet/methode voor?
dit zou ik ook graag eens proberen, foto's zijn welkom!
 
Ikzelf kweek in 2 flessen, met dop en daarin 2 gaten. In het ene gat gaat een slang en het andere blijft open als ware een ontluchtingsgat. Je zet de slang met genoeg lengte op een pomp en je kan aan de slag.(heb ook een verdeelstuk voor 2 slangen)
Je gebruikt 500ml water, een grote eetlepel zout zonder jodium (en die zijn er al vanaf 35ct een zak) dit meng je eerst doorelkaar.Dit kan dan in de maatkan waar je het water al hebt afgemeten. De artemia eitjes stop je met een piepklein lepeltje of een mespuntje in je fles. Dan kan je de dop en slang erop aansluiten en kan je het laten bubbelen.
Na zo`n 24 tot 30 uur heb je de eerste lading artemia om te voeren. Ik gebruik daar bamibakken voor die doorzichtig zijn met een klein bureaulampje op een hoek, zodat de artemia naar die hoek gaat. Met een klein injectiespuitje zuig ik de artemia op en geef het ongespoelt aan de bettababies. Het bevat maar relatief weing zout! daar kunnen de ukken best wel tegen!

Heb zeker foto`s maar waarschijnlijk staan ze zoals gewoonlijk op mijn andere laptop grrrrr%^^%%$%$#@#@#^&&**))_(*&^%$#@!grr.
 
haha oke, dat is een uitleg waar ik wat mee kan!

ik vraag me tevens ook af wat ''normaal'' gedrag is na het loslaten van de vrouw uit de fles, ze wordt nu haast de dood in gejaagd lijkt wel!
dit ondanks voldoende schuilplekken... en eindelijk zichtbare verticale strepen :help:

antwoord op mezelf!:
http://www.youtube.com/watch?v=B96EK5UXZM4

het lijkt er allemaal normaal uit te zien! spannend, zo'n eerste kweek!
 
Horizontale strepen zijn stress strepen maar dat jagen is ook normaal hoor pas als er happen en stukken in de bek van de ander zitten is het niet normaal.
Verticale strepen is paarbereidheid. Hou ze wel in de gaten.
 
ja er zijn dus verticale strepen!

helaas nog geen eitjes, hoelang kan dit ongeveer duren? een dag of twee?
wanneer zouden jullie het vrouwtje eruit halen?

ze lijken nog steeds tikkertje te spelen!
 
Wij laten het paar 3 dagen bijelkaar, als het dan niet lukt dan het koppel weer herconditioneren. Dus weer met veel levend /diepvries voer en droogvoer.
 
hmm laatste dagje dan, het schuimnest is echt gigantisch haha, maar ze lijken te weinig ervaring te hebben.
ik wacht vandaag nog even af en dan kunnen ze morgen weer uit elkaar, herconditioneren!

wie niet waagt wie niet wint!
 
kijk, zichtbare strepen, veel duidelijker worden ze niet!
heb ze toch maar uit elkaar gehaald zodat ze weer even op adem kunnen komen.
wanneer denken jullie dat ik het nog eens kan proberen?

959239_0_82_20140215_123523.jpg


964325_0_82_20140215_123535.jpg


hier nog het nest!:
727351_0_82_20140214_154129.jpg
 
nadat ik vandaag de twee toch weer bij elkaar heb gezet, na goede voeding en rust. zijn er eitjes!!!!
de vrouw zag er zo ''zwanger'' uit dat ze wel leek te klappen, vandaar toch iets sneller terug bij elkaar gezet.
de eitjes worden dit moment nog gelegd, mijn vraag is: hoe lang kan dit ongeveer duren? en wanneer is het slim de vrouw eruit te halen.

ik heb 2 druppels liquifry toegevoegd.


wat een geweldig schouwspel om te zien!
WAUW
 
Nice! Mijn man is ook bezig met een bubbelnest, geloof aan toch?( correct me if im wrong!)
 
ohhhhhh man, dit is frustrerend!

ik kom thuis, het schuimnest is zo goed als verdwenen en alle eitjes lijke ook weg te zijn!

zou er een betta man honger hebben gehad?!
aangezien hij de enige in de bak is....


wat nuuuu
 
Paren kan wel 3 tot 5 uur duren, je ziet
vanzelf dat het vrouwtje zich schuil houd en dan mag ze eruit.
 
Eieren eten gebeurt soms,dan kan het verschillende oorzaken hebben,
Niet goed geconditioneerd
Waterkwaliteit/temperatuur
Eitjes niet bevrucht

Soms is de oorzaak niet te achterhalen want het zijn toch dieren. Het enige wat je kan doen is nogmaals goed conditioneren en nogmaals proberen.
Sommige kwekers hebben daar ook last van,soms meerdere malen,wie weet gaat poging 2 beter.
 

Terug
Bovenaan