Bestrijden van “zeldzame” slijmzwam


florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Goedemiddag,

sinds meer dan een maand ben ik in bezit van mijn eerste aquarium. Tot nu toe gaat alles redelijk goed, de planten groeien goed en de vissen en garnalen zien er gezond uit.

nu loop ik echter tegen een probleem aan en dat is waarschijnlijk slijmzwam.

Heeft er iemand tips hoe je dit uit een aquarium verwijderd (zonder opnieuw te moeten beginnen)?

(Ik begreep dat er weinig medicijnen werken, en hetgeen wat werkt is weer slecht voor de vissen en garnalen)
 

Bijlagen

  • 7D590F07-C13E-477B-89CB-47000329EFA9.jpeg
    7D590F07-C13E-477B-89CB-47000329EFA9.jpeg
    83.9 KB · Weergaven: 269
Wegzuigen helpt tijdelijk maar niet op de lange termijn, je waterwaardes hebben geen bal met een slijmzwam te maken.

Alles maar dan ook letterlijk alles wat in aanraking komt met je aquariumwater is ermee besmet en de enige oplossing is alles met zeezout behandelen

*edit: uitleg over slijmzwammen https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365525.0
Bedankt voor je reactie, daar was ik al bang voor. Ik vindt het eigenlijk jammer om mijn aquarium wat nog niet lang draait opnieuw te gaan opstarten.

gaat de zwam ook mee met vissen? Dus als ik deze overplaats naar een andere bak kan de andere bak het dan ook krijgen?
 
Heb t wel is eerder voorbij zien komen op t forum, maar inderdaad zeldzaam!

weet je zeker dat alles nu besmet is? ik ken het verder niet hoor.
 
Bedankt voor je reactie, daar was ik al bang voor. Ik vindt het eigenlijk jammer om mijn aquarium wat nog niet lang draait opnieuw te gaan opstarten.

gaat de zwam ook mee met vissen? Dus als ik deze overplaats naar een andere bak kan de andere bak het dan ook krijgen?
Je vissen zijn ook besmet dus als je ze verhuisd, verhuis je het probleem
 
Heb t wel is eerder voorbij zien komen op t forum, maar inderdaad zeldzaam!

weet je zeker dat alles nu besmet is? ik ken het verder niet hoor.
Het is een sporenplant en die sporen zitten letterlijk door het hele water (zijn microscopisch klein) dus ook je schepnetje, je filter, je filterinhoud, je potje voer die je met natte handen vastpakt, letterlijk alles
 
Jemig, nog niet eerder van gehoord, klinkt niet tof .
 
Klopt en de bak is nog niet zo oud dus wellicht is het meegekomen met planten of wat dan ook maar.
Op 1 van de garnalenfacebookgroepen waar ik zit, zit een kweker die het juist verheerlijkt die slijmzwam (ze heeft meerdere bakken en heeft het ook in alle bakken en verkoopt ook uit die bakken, ze vind het een cadeautje van de natuur (denk dat ze vriendin is van Marianne Thieme :stom: ) Dus zo verspreid zich dat
 
Een paar jaar geleden was hier een lid welke het ook had en heeft het als proef laten zitten, hij/zij vondt het wel een erg bijzonder iets, maar het is toen na verloop van tijd weggetrokken kan ik mij nog herinneren.
 
Kan die slijmzwam eigenlijk kwaad, los van dat iemand het lelijk kan vinden?
 
Ik weet dat het niet helpt maar ik heb nu eigenlijk alles weg gezogen. Nu is het afwachten of het terugkomt en waar het terugkomt. Ik heb ook wat speciaal zaken gebeld daar werdt mij nog verteld dat je het beste kan afwachten meestal verdwijnt het vanzelf weer heb ik begrepen.
 
Kan die slijmzwam eigenlijk kwaad, los van dat iemand het lelijk kan vinden?
Wat mij is verteld is het niet schadelijk voor je aquarium. Dit is wat JBL erover schrijft:

"Van de ongeveer 1200 erkende soorten kunnen slechts enkele permanent aquatisch, d.w.z. onder water, leven. Een van deze groepen is de orde Didymium waarvan enkele soorten in aquaria voorkomen. Didymium soorten komen onder andere voor op hortensia's in tuinen; ze komen dus niet uitsluitend onder water voor.

In aquaria leven ze meestal in de bodemgrond, zodat de aquariaan zich meestal niet bewust is van hun bestaan. Soms komen ze uit de grond en kruipen ze als een wit, samenhangend netwerk over stenen, wortels en waterplanten. Ze doen dit met een snelheid van enkele centimeters per uur en verschijnen daarbij op verschillende plaatsen en verdwijnen ook weer even snel. Een eventuele bestrijding met een geneesmiddel als bijvoorbeeld JBL Fungol Plus 250 of een ander middel tegen schimmelziektes is onwerkzaam.

Voor planten en vissen zijn ze onschadelijk en ze zijn volkomen ongevaarlijk. Als u ze desondanks uit uw aquarium wilt verwijderen, heeft u geen andere keus dan het gehele aquarium te ontsmetten met JBL Desinfekt waarbij alle decoratieve voorwerpen vernieuwd of zorgvuldig ontsmet moeten worden, omdat slijmzwammen zeer snel groeien en zich uit minuscule deeltjes opnieuw kunnen regenereren."

 
Wat mij is verteld is het niet schadelijk voor je aquarium. Dit is wat JBL erover schrijft:

"Van de ongeveer 1200 erkende soorten kunnen slechts enkele permanent aquatisch, d.w.z. onder water, leven. Een van deze groepen is de orde Didymium waarvan enkele soorten in aquaria voorkomen. Didymium soorten komen onder andere voor op hortensia's in tuinen; ze komen dus niet uitsluitend onder water voor.

In aquaria leven ze meestal in de bodemgrond, zodat de aquariaan zich meestal niet bewust is van hun bestaan. Soms komen ze uit de grond en kruipen ze als een wit, samenhangend netwerk over stenen, wortels en waterplanten. Ze doen dit met een snelheid van enkele centimeters per uur en verschijnen daarbij op verschillende plaatsen en verdwijnen ook weer even snel. Een eventuele bestrijding met een geneesmiddel als bijvoorbeeld JBL Fungol Plus 250 of een ander middel tegen schimmelziektes is onwerkzaam.

Voor planten en vissen zijn ze onschadelijk en ze zijn volkomen ongevaarlijk. Als u ze desondanks uit uw aquarium wilt verwijderen, heeft u geen andere keus dan het gehele aquarium te ontsmetten met JBL Desinfekt waarbij alle decoratieve voorwerpen vernieuwd of zorgvuldig ontsmet moeten worden, omdat slijmzwammen zeer snel groeien en zich uit minuscule deeltjes opnieuw kunnen regenereren."


Erg interessant, dankjewel voor het delen :thumbs:
 
cool zou het gewoon laten zitten joh doet tog niks kwaat
 
mijn eerste reactie zou zijn om te kijken hoe het reageerd op peroxide.

edit. en daarna wss een uv lamp inzetten tegen de sporen.
 
Ik weet dat het niet helpt maar ik heb nu eigenlijk alles weg gezogen. Nu is het afwachten of het terugkomt en waar het terugkomt.

Stel dat het terug komt en je gaat opnieuw aan het hevelen mag je de zwam (of een fragment) gerust in een zipbag doen en naar me opsturen!
Ik ben namelijk al een tijdje fan van slijmzwammen!
Ik vind ze zeer mooi en intrigerend en hoop eigenlijk stiekem al lang op eentje... maar op verzoek verschijnen ze niet zo spontaan helaas. ;) Meestal duiken ze op waar ze minder welkom zijn heb ik de indruk.

Dus stuur me zeker een PB mocht het terug opduiken (op voorwaarde dat je het ziet zitten om iets te versturen natuurlijk)!
Ik betaal graag de verzendkosten!

Edit: ik zou me niet teveel zorgen maken hoor. Meestal verdwijnen ze na een tijdje. Ze leven voornamelijk uit het zicht in de bodem om af en toe eens op te duiken. Het lijkt me veel gedoe om alles schoon te maken en alle sporen te verwijderen. Ik zou er al helemaal geen middeltjes tegen gaan gebruiken.
Aangezien het onschadelijk is en zelden invasief wordt lijkt me dat onnodig...
 
Laatst bewerkt:
Stel dat het terug komt en je gaat opnieuw aan het hevelen mag je de zwam (of een fragment) gerust in een zipbag doen en naar me opsturen!
Ik ben namelijk al een tijdje fan van slijmzwammen!
Ik vind ze zeer mooi en intrigerend en hoop eigenlijk stiekem al lang op eentje... maar op verzoek verschijnen ze niet zo spontaan helaas. ;) Meestal duiken ze op waar ze minder welkom zijn heb ik de indruk.

Dus stuur me zeker een PB mocht het terug opduiken (op voorwaarde dat je het ziet zitten om iets te versturen natuurlijk)!
Ik betaal graag de verzendkosten!

Edit: ik zou me niet teveel zorgen maken hoor. Meestal verdwijnen ze na een tijdje. Ze leven voornamelijk uit het zicht in de bodem om af en toe eens op te duiken. Het lijkt me veel gedoe om alles schoon te maken en alle sporen te verwijderen. Ik zou er al helemaal geen middeltjes tegen gaan gebruiken.
Aangezien het onschadelijk is en zelden invasief wordt lijkt me dat onnodig...
Hi Willem, zoals je misschien heb gelezen heb ik de zwam zo goed als verwijderd (ik heb de zwam sinds gisteren niet meer gezien). Mocht deze terug komen dan vindt ik het geen probleem om de zwam naar jouw toe op te sturen.
 
Bij het miniscuulste deeltje dat je niet verwijderd hebt kan het terug regenereren, dus ik denk dat dat nog wel mogelijk kan zijn :p:D
Klopt heb ik ook gelezen, alleen ik heb geen idee hoe hard het groeit. ik heb namelijk enkele centimeters verwijderd uit het aquarium. Voordat het deze grote weer heeft zou het wel even duren denk ik.
 
Ja dat zal dan nog wel even duren.
Heb je die aantal centimeters (opvallend) zien aangroeien in je bak?
de eerste keer toen ik het zag wist ik niet precies wat het was, het zat op het raam en heb het toen eraf geveegd zonder het op te zuigen. Vervolgens was het de volgende dag terug maar bijna 2x zo groot. toen de zwam terug kwam was deze verplaats van de achter naar de zij ruit. hier heb ik het even laten zitten en op dit moment zag je de zwam wel groeien en zich verplaatsen naar de voorruit. dit was het moment dat ik de zwam heb opgezogen.
 
Hi Willem, zoals je misschien heb gelezen heb ik de zwam zo goed als verwijderd (ik heb de zwam sinds gisteren niet meer gezien). Mocht deze terug komen dan vindt ik het geen probleem om de zwam naar jouw toe op te sturen.

Ook al hoop jij dat het niet gebeurt, toch hoop ik stiekem op een kleine (en eenmalige) verrijzenis! :D
Bij voorbaat dank!!
Spannend!

Bij het miniscuulste deeltje dat je niet verwijderd hebt kan het terug regenereren, dus ik denk dat dat nog wel mogelijk kan zijn :p:D

Nounou, het lijkt wel alsof we het over de baarlijke duivel hebben (iets als blauwalg bvb :p).
Nogmaals: het is doorgaans slechts tijdelijk en occasioneel. En je ziet zelden horrorverhalen dat het de bak overneemt of de planten verstikt of zo.


Klopt heb ik ook gelezen, alleen ik heb geen idee hoe hard het groeit. ik heb namelijk enkele centimeters verwijderd uit het aquarium. Voordat het deze grote weer heeft zou het wel even duren denk ik.

Ik denk dat het deel dat boven de bodem zit (dus het zichtbare deel) wel zeer snel gevormd kan worden. Een beetje zoals andere zwammen, het 'bovengrondse' deel groeit zeer snel dacht ik en kan zelfs op één nacht uit het niets vrij groot worden
(en ook weer in het niets verdwijnen op korte tijd :thumbs:).
Het kan zich ook relatief snel door de bak bewegen.

It's alive!! It's alive i tell ya!!! :eek::6
 
de eerste keer toen ik het zag wist ik niet precies wat het was, het zat op het raam en heb het toen eraf geveegd zonder het op te zuigen. Vervolgens was het de volgende dag terug maar bijna 2x zo groot. toen de zwam terug kwam was deze verplaats van de achter naar de zij ruit. hier heb ik het even laten zitten en op dit moment zag je de zwam wel groeien en zich verplaatsen naar de voorruit. dit was het moment dat ik de zwam heb opgezogen.
Dan kan het toch wel plots heel snel gaan.
Al een geluk dat het niet schadelijk is, dus dan kan je het makkelijk opvolgen zonder zorgen :)
 

Terug
Bovenaan