beginnend aqua40 voor garnaaltjes(tips en advies gevraagd)


Ja ik denk dat ik ook inderdaad ga voor die van john. Die is ook mooi compact.
:)
 
die john heeft heb ik ook in de vuurtjes bak maar dan een wat groter formaat werkt perfect ook daat kun je een gewone luchtslang aan hangen als je bubbeltjes wilt maar hoeft niet hij staat hier op de slaapkamer
ook het ik de luchtfilter van sera mijn ervaring is dat als je een regelkraantje tussen je luchtpomp en je sponsfilter zet dat het trillen ook nihil is neem dan wel een iets zwaardere pomp omdat je niet het maximale gebruikt
 
We hebben nu met het indraaien wel dat slangetje eraan zitten maar die gaat er later wel weer af. We gebruiken al een Oxidator namelijk.
 
Hallo het is alweer een paar dagen geleden en had toch weer wat vragen.

Ik heb dus een nieuw filter aangeschaft, de. Aquael pat mini en die gaat er als ik nog wat tijd heb morgen avond in. Omdat het aquarium nog aan het indraaien is, moet ik dan een tijd met twee filters gaan draaien of kan ik ze nu gewoon vervangen?

Ik heb even onderzoek gedaan voor de slakken ik wilde eerst voor de zebra slak gaan maar omdat die graag zijn moeilijk verwijderbare eitjes achter laat ben ik tot de conclusie gekomen dat ik die toch niet wil. Nu denk ik aan een puntslakje maar ik ben bang dat ik er dan heel veel krijg en zo de garnalen verdruk qua populatie. Ik zag dat john wel puntslakjes heeft misschien heb jij daar ervaring mee? Of iemand anders?

Verder qua inrichting wil ik toch links achter een wat smalle hogere plant hebben om de apparatuur een beetje weg te werken heeft iemand een suggestie voor een makkelijke plan die daar kan staan? En ik wil graag rechts voor een mooi licht groen matje/veldje maken weet iemand welke mossoort of welk plantje ik daar het makkelijkste voor kan gebruiken?

Alvast bedankt :)
 
Ik heb zelf zebraslakken, geweislakken, posthoorn en puntslakken. De posthoorn- en geweislakken omdat ik ze mooi vind, de andere twee omdat ze vooral praktisch zijn. Puntslakken houden de bodem los, zebraslakken de ramen en hardscape schoon. Eitjes van de zebraslak tref ik regelmatig aan, doe ik niks mee, heb er geen last van en komen niet uit omdat daar brakwater voor nodig is. Mocht ik te veel puntslakken krijgen vang ik die uit en geef ik die wel weg.
 
Ik heb eventueel nog wel puntslakken voor je als je dat wil hoor. je filter draait vanaf 18 mei dacht ik dus dat is zo n 11 dagen. Je kan de nieuwe filter alleen erin doen maar dan moet je wel weer langer indraaien. Ik zou dus de nieuwe filter erin doen en laten meedraaien zodat je niet weer 11 dagen extra hoeft in te draaien. Zo is je bak dan toch rond 18 juni ingedraaid.
 
Oh john dat zou wel fijn zijn. Ze worden bij jou geen plaag?

Oke dan laat ik het filter er bij draaien maar hoelang moet ik dat doen? Is een week oke?

Heeft iemand nog idee�n over de plantjes, ik wil maandag mijn water laten testen bij frits kuiper in de stad en wil eigenlijk gelijk wat plantjes meenemen. :)
 
Je zou een plat stukje hout voor je filter kunnen zetten en daar mos op laten groeien. Dat vinden de garnalen ook heel fijn.

sagittaria subulata, is een leuk voorgrond plantje en groeit heel makkelijk.
 
Hallo ik ben gister naar Frits Kuiper geweest om mijn water te laten testen.

Alles was goed alleen vond hij de Ph te laag, zijn indicator ging niet lager dan 6,4 en hij verwachte dat de Ph in mijn bak 5,5 a 6 is. Dan gingen mijn planten er aan maar hij stelde voor om 50% waterwissel te doen maar dat vond ik wel heel drastisch haha. Weet iemand wat ik moet doen?

Verder heb ik toch nog wat plantjes gekocht om de bak wat voller te maken en het sponsfilter draait nu lekker mee haha. Ik kan niet wachten tot de garnaaltjes er in kunnen! nog een paar weekjes :)

Foto:
plantjesbak.jpg
 
50% waterverversingen is niet zo drastisch hoor, bij E.I. is dat een wekelijks gebeuren om alles even te "resetten" , dus ik vind het een goed advies.
Je verstoort hierbij niet je bacterie cultuur omdat deze in je filter en in je bodem zit en nauwelijks in je water.
 
ik zie niet hoe er gezegd kan worden dat bij een Ph < 6 je planten er aan gaan. 2 van mijn 3 bakken komen nooit boven de 6 en ik snoei me suf (uiteraard wel m�t plantenvoeding)
 
Oke, dus ik verstoor mijn indraaiproces niet door 50% te vervangen? Ik heb zondag 10% gedaan en gister 20% als ik vandaag 30% doe is dat dan oke?
 
Ph van 5,5-6,0 is gewoon prima hoor. Dit komt door je ph-verlagende bodem en voor crystals is dit gewoon perfect. ;)
De meeste bacterien zitten in de bodem en t filter, het komt allemaal niet zou nauw met verversen en al. Zorg dat de nitriet weg is en dan pas de garnalen erin, overleven doen ze bijna altijd en voortplanten vaak ook wel.
 
Ja want het nitriet gehalte was nul dus dat is wel fijn
 
Hallo allemaal,

Even een update,

Ik heb het oude filter nu eruit en het nieuwe hangt nu op de oude plek en je ziet er bijna niks van. Ik hoor het pompje bijna niet echt super!
Verder heb ik bij john mijn toekomstige garnaaltjes kunnen bewonderen en heb wat puntslakjes op kunnen halen! voor mijn idee slaan de planten goed aan. alleen de monte carlo heeft het wat moeilijker maar ik had gelezen dat hij eerst wat gaat wortelen en dan pas nieuwe bladeren krijgt.
Iedereen allemaal bedankt voor de tips en als er nog meer tips zijn, zijn ze altijd welkom.
Als de garnaaltjes er zijn zal ik een foto-album maken zodat jullie het ook een beetje kunne volgen als jullie dat leuk vinden.

Hier nog wat foto's:
fasdfasgasdfdsa.jpg

een totaaltje

img_1964-1.jpg

Aan het eten

img_1965-1.jpg

Op het raam
 
Doet die 'Monte Carlo het zonder co2??? Vind ik wel interessant... Ik ben namelijk van plan om een onverwarmde vuurtjes en neritina aquascape op te starten in de (nabije?) toekomst. Ik wil hem non-co2 en plantenvoeding, dus ben rond aan t kijken
 
Heb hem er nu een week in. Het is dus even afwachten of hij het gaat doen. Maar ik had wel ergens gelezen dat hij eerst wortel gaat schieten en dan nieuw blad gaat maken. Dus hoop dat het ern mooi groen veldje word anders word het waarschijnlijk een mos. :)
 
Je verwent de slakken weer veel te veel :D ;).
Ziet er leuk uit zo hoor.

Btw, ik heb zelf dat luchtslangetje niet aangesloten op dat filtertje. Ik heb voor zuurstof een oxidator erin zitten. Maar jij hebt hem wel aangesloten zie ik en dat kan ook best zo.
 
Dankjewel john!

Ja ik heb hem met luchtslang want dat scheelde weer een oxidator aanschaffen. Kan ik altijd nog doen als dit niet bevalt.
 
Ja daar heb je gelijk in. In de andere bakjes hebben we de Aquaflow dus vandaar dat we daar wel met oxidator werken.
Nou is het wel zo dat die luchtbelletjes maar voor 21% uit zuurstof bestaan en daar maar weer een deel van wordt opgenomen. Maar goed, wij hebben ook altijd zonder oxidator gewerkt hoor en dat kan ook prima.
 
Dat valt erg mee, de belletjes die je ziet is verlies van productie, maar de belletjes die je niet ziet, een soort mist is juist de werkende productie van de oxydator.
 
Ik bedoelde de belletjes die je ziet uit de binnenfilter Ton ;).
Dat is hetzelfde als de belletjes van een luchtpompje met steentje.
Ik denk dat een oxidator wat effectiever is dan het gebruik van een luchtsteentje.
 
Hey allemaal,

Waarschijnlijk kan ik vrijdag eindelijk mijn garnalen ophalen! (CAN'T WAIT!)
Ik heb vandaag mijn aquarium een onderhoudsbeurt gegeven en ik zag dat mijn anubias van het hout losraakte dus ik dacht ik haal hem er even uit om hem te bekijken. nu is echt de helft van het blad er gewoon afgevallen en de wortels zagen er ook niet al te best uit dus heb ik hem goed afgespoeld en weer goed op het hout gebonden( ook de worteltjes er voorzichtig opgebonden) nu vraag ik mij af wat er is??
ik heb geen plantenvoeding want ik dacht dat dat niet nodig was omdat de rest van mijn planten aanslaan, aangezien mijn javamos goed groeit en de langeplant rechts achter allemaal nieuwe scheuten krijgt. mijn javavaren doet het ook goed maar heb hem toch opnieuw opgebonden omdat ik toch al bezig was.
mijn monte carlo heeft het helaas niet overleeft ik denk dat hij toch co2 nodig heeft en dat wil ik niet.

ik heb mijn licht ingesteld van 9-12 en van 3-10 is dit teveel?? heb geen last van draadalg.

verder ververs ik iedere week 10% water.

verder nog wat foto's
img_1992.jpg


img_1996.jpg


img_1991.jpg
 
foto is wat wazig maar ziet er goed uit, verversen zou ik wel zo 20-25% doen in de week.
doe ik ook bij me crystal red S gradatie en me bak zit sinds paar weken vol met kleintjes :)
 
Dank voor de tip!
Maar weet iemand ook de rede dat mijn anubias zo aan het uitvallen is?
Moet ik dan toch overgaan op plantenvoeding?
 
Staat die in de bodem? Moet bijna vrij staan.
Wortels moeten vrij van de bodemzijn.
 
De garnalen gaan hier weg komen en op 30 liter ververs ik wekelijks 4 liter.
Ook hier staat het licht zo n 9 uur aan. Ik zou geen plantenvoeding gaan gebruiken bij TB garnalen.
 
oke dan hoop ik dat de anubias het weer leuk gaat vinden na een opfrisbeurt :D :p
 
Bertus zei:
Staat die in de bodem? Moet bijna vrij staan.
Wortels moeten vrij van de bodemzijn.

Ja hij is op hout gebonden en het hout ligt los op de bodem
 
hillegina zei:
Doet die 'Monte Carlo het zonder co2??? Vind ik wel interessant... Ik ben namelijk van plan om een onverwarmde vuurtjes en neritina aquascape op te starten in de (nabije?) toekomst. Ik wil hem non-co2 en plantenvoeding, dus ben rond aan t kijken

hier zit de monte carlo in de Crystal bak en doet het lekker hoor
 
hillegina zei:
Doet die 'Monte Carlo het zonder co2??? Vind ik wel interessant... Ik ben namelijk van plan om een onverwarmde vuurtjes en neritina aquascape op te starten in de (nabije?) toekomst. Ik wil hem non-co2 en plantenvoeding, dus ben rond aan t kijken

Monte Carlo heeft veel licht nodig, dus dan is de co2 behoefte ook hoger. Bij mij deed de plant het nauwelijks en heb hem uiteindelijk weggegooid.
 
Ja bij mij wilde hij ook niet aanslaan ben nu opzoek naar een alternatief voor een mooi fel groen matje op de voorgrond, een mos ofzo maar ik moet nog even kijken.
 
Smaken verschillen maar wij hebben weinig planten in de garnalenbakjes zodat je ze goed en veel kan zien ;).
In de meeste hebben we mos zitten en hooguit 1 plantje.
 
Ja ik vind ook qua grotere planten dat ik wel genoeg heb, maar ik wilde nog wat maken waar de garnalen lekker op kunnen grazen om ze wat meer naar de voorgrond te krijgen zegmaar. :D ik had ook laatst mijn foto's is vergeleken maar mijn javavaren is ook wel heel erg gegroeid ook al merkte ik daar in de eerste instantie niks van dus die krijgt binnekort ook is een snoeibeurt.
 

Terug
Bovenaan