beginnend aqua40 voor garnaaltjes(tips en advies gevraagd)


M

M.M.aqua.40

Guest
Hallo,

Voor dat ik met mijn vragenstroom begin, wil ik toch iets over mij vertellen om zo een duidelijker beeld te krijgen. wilt u naar de vragen dan kunt u natuurlijk het onderstaande gewoon skippen haha.

Ik ben 20 jaar en ben een fysio student in de stad Groningen en woon zelf bij mijn ouders in Overijsel. Ik heb jarenlang mijn aqua40 draaiende gehad maar ben toen gestopt door onder ander mijn studie en mijn planten gingen steeds dood. Waarschijnlijk door een stukje overbevolking(guppen) en omdat ik weinig aandacht gaf aan mijn aquarium. Nu heb ik toch weer wat kriebels om weer een bakje op te starten en heb eerst veel onderzoek gedaan op het internet en ben tot de conclusie gekomen dat ik een garnalenbakje wil maken van mijn aqua40.

Ik had nog een verwarmings element en een nieuw filter bij het aquarium dus hoefde alleen nog de spullen te halen voor het indraaien. Omdat ik veel las dat een PH verlagende bodem toch wel een must was heb ik die aangeschaft. qua planten heb ik Anubias, javavaren en javamos en verder heb ik 3 stukken spiderwood (zie foto).

Het aquarium draait nu in sinds woensdag avond(18-05-16) en wil hem de komende 4 a 6 weken in laaten draaien. hij staat bij mijn vriend thuis in de buurt van groningen en kom daar ieder weekend en 1 keer door de weeks. Het aquarium staat daar omdat ik plannen heb om bij hem in te trekken maar dat is nu nog niet mogelijk.

Nu zit ik toch met een paar vragen:
- Ik heb mijn spullen gehaald bij frits kuiper(ben super geholpen vond ik zelf) en hij zei dat ik bij het indraaien niks hoeft te doen maar ik weet dus niet of dat waar is want voor mijn gevoel kom ik er dan wel heel makkelijk van af de komende 4 a 6 weken haha?
- ik heb zoals u al hebt gelezen voor makkelijke planten gekozen omdat ik graag wil dat ze goed aanslaan en ik er niet veel aandacht aan hoef te besteden(behalve snoeien). moet ik verder nog iets doen voor het behoud van de planten?
- Ik weet niet welke garnalen ik er in moet doen, ik wil heel graag cr garnalen houden(niet kweken). ik weet dat ik geen garnaal is voor beginners maar als ik met een groep lage gradaties begin is dat dan een idee? vuurgarnalen vind ik toch niet zo leuk omdat ik bang ben dat ik er uiteindelijk te veel krijg en ik er niet meer van af kom.
- Ik wilde er ook voor de variatie 2 appelslakjes bij doen, Kan dit? Ik weet dat ik moet kijken naar de soort die de planten laat staan.
- verder zit ik met het uiteindelijke voeren van de garnalen omdat ik er niet iedere dag ben en ik graag zelf voor het aquarium wil zorgen. heeft iemand tips of advies?

iedereen die zover is gekomen met lezen alvast bedankt voor de aandacht. :)

PS: alvast sorry voor de spellingsfouten doe mijn best maar heb er moeite mee haha.

Hier de foto:

aqua40garnalenbakje.jpg
 
Hey!
Spellingsfouten heb ik niet gezien of overheen gelezen, geen probleem dus haha.
Leuk bakje! Er zijn een paar dingen die me zo opvallen. Anubias en javavaren moeten altijd op hout of steen worden gebonden, anders rotten de wortels weg in de bodem. Is dit het geval?
Verder is het altijd mooi om vooraan de kleinste plantjes te zetten en zo een beetje op te bouwen naar achteren, ook de bodem is achter meestal dik(ker).
Crystal Reds zijn hartstikke leuke garnalen! Leuke beestjes :)
Normale filters zijn over het algemeen niet echt geschikt, veelal komen er jonge garnaaltjes in etc. Voor garnalenbakjes wordt er meestal een sponsfilter aangeraden. Dit draait op lucht en er kunnen dus geen garnaaltjes klem komen te zitten. Wel moet je rekening houden met het geluid, meestal maken die luchtpompjes herrie dus op je slaapkamer is niet aan te raden.

Crystal Reds kun je prima houden op een ph-verlagende bodem. In mijn onderschrift staat een link naar een bakje waar ik een paar jaar terug Crystal Reds heb gehouden. Ook gewoon een ph-verlagende bodem, en verder niet heel veel speciaals. Werkt prima, bij mij ging het als een tierelier dus na een jaar zat ik tegen de 200 garnaaltjes. Je raakt ze gelukkig wel heel makkelijk kwijt op marktplaats, en je verdient er ook nog wat aan.

Voeren moet je niet al te vaak doen. 2-3 keer in de week is prima en af en toe wat sla of brandnetel en dan komt het helemaal goed!

Indraaien kom je best makkelijk vanaf haha. Mensen zeggen dat je er een beetje visvoer in kan verkruimelen om zo het bacteri�le proces te versnellen. Voor garnalen moet je rond de 6 weken wachten helaas. Ze zijn erg gevoelig voor nitriet en het zou zonde zijn als ze binnen een dag op hun rug liggen.

Begin met een stuk of 10-20 en dan lekker genieten.

Hopelijk heb je er wat aan!
 
Hoi mm!

Leuk bakje hoor!
Het indraaien is idd erg saai. Je kunt elke week een deeltje water verversen en wat voer erin kruimelen.

Wat heb je voor filtertje? Kan hem niet zien op de foto.
De meeste mensen gebruiken de veilige sponsfilters om bovenstaande reden.
Het geluid heb ik zelf geen moeite mee, maar daarin kun je zelf het een en ander doen.

Kies een stil luchtpompje.
Kies een sponsfilter dat je op het glas met een zuignap bevestigd.
De uitstroom doe je ter hoogte van de waterspiegel.
Onderstande twee modellen gebruik ik zelf.

http://a65.tinypic.com/2uszvxy.jpg
http://a64.tinypic.com/x1jzt0.jpg


Kies je voor een staand model sponsfilter dan maken de luchtbellen erg veel lawaai, wat je dus niet hebt met die andere sponsfilter. Deze gebruik ik dus niet meer.

http://a66.tinypic.com/11acxgz.jpg



Er zijn ook veel mensen die voor een klein binnenfiltertje kiezen, bijvoorbeeld de onderstaande...
Let er wel op dat de baby garnaaltjes door de kleinste kiertjes worden opgezogen. Hier kun je watjes in stoppen of een pantykousje omheen doen.

http://a67.tinypic.com/5bwr5w.jpg
http://a64.tinypic.com/att5c5.jpg

De superfish filtertjes gebruik ik niet meer, ik was daar niet tevreden over, maar je hebt ook mensen die erbij zweren.
De eheim in de laatste link heb ik in twee bakken, het kleinste en een na kleinste model. Hier ben ik zeeeer tevreden over. Over het onderste deel heb ik uiteraard wel een zwart pantykousje.


Qua voeren, als je zorgt dat je goede voeding hebt voor garnalen dan kun je drie keer in de week voeren. Je hebt veel gargnalen voer dat meer als tussendoortje wordt gegeven zoals pompoen en zo. Dus daar moet je even op letten. Verder kun je ook een catappa of mulberrie blad erin leggen. Dit is erg voedzaam en goed voor het water ook nog.

Verder vinden ze gnoeg voeding in het mos en hout en op bijvoorbeeld het sponsfilter.

Veel succes en plezier met de garnalen!

Ps ik heb zelf alleen maar neocaridina garnalen in allerlei kleurtjes. dus geen ervaring met cr en caridina garnalen.
 
Hallo,

Bedankt voor de tips, ik ga vandaag gelijk wat dingen veranderen in mijn aquarium. Het anubias staat inderdaad op hout gebonden maar de javavaren staat klem tussen het spiderwood en het grind(niet echt in de bodem gedrukt. die ga ik vandaag gelijk op dat stukje hout binden rechts achterin. Dan blijft deze ook makkelijker liggen want het er al ruzie mee aangezien hij elke keer weer wilde gaan drijven haha.

Over het filter, ik heb dit filter(zie onderstaande link) het onderste gedeelte waar je de gleuven ziet, daar zit de spons in. Hij lijkt heel erg op het superfish filter maar ik vond hem makkelijker schoon te maken. Volgens mij kunnen de toekomstige kleintjes daar niet inkomen maar als ik het fout heb moeten jullie het zeggen.

https://cdn.sera.de/fileadmin/product_i ... fil-60.jpg

- Moet ik tijdens het indraaien mijn filter ook nog een keer schoonmaken?

Voor het indraaien had ik al verwacht dat het zes weken ging duren maar dat vind ik ook niet zo erg want ik wil ook graag dat mijn planten aanslaan en ben bang dat ze het niet willen doen, zo kan ik tijdens het indraaien daar wat meer aandacht aan geven.

Verder zal ik jullie nog wel een update geven als jullie dat leuk vinden, ik vond het namelijk ook leuk om dat soort dingen te lezen hier op het forum. En als iemand nog op of aanmerkingen heeft of tips dan hoor ik ze graag want wil het graag goed doen en heb nog niet veel ervaring.
 
Leuk dat je ook in Groningen woont en met garnalen wil beginnen. In zoverre hoef je tijdens het indraaien ook niks te doen. Alleen bij de opstart een klein beetje voer verkruimelen is voldoende.
Nu je een ph verlagende bodem hebt moet je er wel op letten dat je garnalen neemt die hiervoor geschikt zijn. Zelf voer ik 2x per week dus dat hoeft niet dagelijks hoor. Een stukje blad erin kan ook een oplossing bieden.
Mocht je garnalen willen aanschaffen voor de ph verlagende bodem dan ken ik denk ik wel een kennis/kweker uit de buurt hier die wat voor je heeft zitten. Je mag me als het zover is wel een pb sturen als je wil.
De keuze bij Frits is niet groot en hij is niet echt goedkoop met garnalen.

Ik gebruik de SF Aquaflow 100 bij de garnalen maar ook daar heb je sleuven en kiertjes en daar moet je wel dan iets aan veranderen. Later kunnen vooral de kleine garnalen hierdoor makkelijk in je filter komen. Een optie is om een stukje pantykous om die sleuven te doen of om over te stappen op een sponsfilter.
Deze is erg geschikt:
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... -mini.html
 
zoals john hier boven al aangeeft probeer in elk geval een kweker uit je buurt te vinden die een beetje met dezelfde waterwaardes zit als jij
bij de crystals moet je wel opletten dat de geleidbaarheid (microsiemens) en dergelijke goed zijn anders kunnen ze problemen krijgen met het vervellen wat de dood tot gevolg heeft maar daar heb je ook weer mineralen voor of mineraalstenen voor
ik gebruik zelf een tds meter voor en vul daar waar nodig is aan met GH+ minerals van beeshrimp
ik gebruik DEZE maar ook omdat ik met osmose water werk ik heb inmiddels zelf zo'n apparaat maar voor �5,-- had ik hier in de regio als 20 ltr dit haalde ik dan bij een LFS
verder ziet je bakje er leuk uit
appalslakken zijn geen probleem als je hen maar bij voert met speciaalvoer van dennerle wat je inmiddels kunt kopen(niet goedkoop)
hierin zit kalk en dergelijke wat een slak nodig heeft om zijn huisje sterk te houden omdat de PH (kalk) in je bakje laag is door de bodem je kunt ook kijken of je kalktabletten (geschikt voor menselijke consumptie)zonder smaakjes en geurtjes (slak zit echt niet te wachten op een pepermuntsmaakje) of ze die willen eten mijn ervaring is dat ze ditr soms wel en soms niet eten zal wel met de behoefte te maken hebben ik heb daarom zelf voer gemaakt van groentes en daar een paar tabletten onder verkruimelt en dan met agar agar (geleermiddel) blokjes van gemaakt soms moet je creatief zijn. verder zijn garnalen en slakken gek op komkommer courgette paprika en dergelijke ik prik dit aan een vorkje en laat het dan in het aquarium zakken.
 
Wij wonen vlakbij de TS (zijn bakje) en hij mag altijd even langskomen om te kijken ;).
 
Een ph verlagende bodem is niet goed voor appelslakken.
Het huisje zal heel langzaam kapot gaan door de lage waterwaardes.
Een Neritina natalensis of wel Zebrarenslak kan wel.
Maar altijd in een dichte bak houden.
Ze willen er nog wel eens uitkruipen.
En je hoeft zelf bijna geen ramen aan de binnenkant meer schoon te maken.
Het zijn dus hele goede algeneters.
Alleen ze kweken op brak water dus jongen zul je er nooit van krijgen.
 
Wat is er dan anders aan het huisje van een appelslak en Neritina dat bij de een een lage pH wel zou kunnen en bij de ander niet? Ander materiaal?
 
Precies wat ik ook afvraag.
 
Geleidbaarheid hoef je bij de iets lagere gradaties vaak niet op te letten. Meestal voldoet een ph-verlagende bodem goed hoor! Begin lekker met C-S gradaties en het komt helemaal goed. Het filter weet ik zo niet, maar een rotortje is een goede garnalensoep-maker. Weet niet of deze er in zit. Als ik jou was zou ik eens bij John langs gaan, ze hebben erg veel bakjes en hij kan je er waarschijnlijk veel over vertellen. ;)
 
Als je makkelijke garnalen koopt die op leidingwater zijn gekweekt dan is een ph verlagende bodem niet echt geschikt vaak. Je zou dan vervellingsproblemen kunnen krijgen.
 
Dat klopt. Maar de meeste lage Crystal Red gradaties zijn toch wel op een ph-verlagende bodem gekweekt. Daar moet je wel even op letten indd.
 
Heey hallo,

Iedereen echt super bedankt voor alle tips en adviezen ik heb er veel aan gehad.

De update :p
Ik heb alvast een waterverversing gedaan en gelijk mijn javavaren op hout gebonden. Verder heb ik mijn planten wat verplaatst want Thomas had wel gelijk dat het er gelijk wat mooier uitziet als je de planten van laag naar hoog zet.

Foto aquarium:
fullsizerendvghvhgfvhgver.jpg

Ik ga dan toch een sponsfilter kopen ik zag dat deze niet echt duur waren.

sponsfilter
Is deze prima?
En hoelang kan deze mee?
Heeft dat ook nog gevolgen met het indraaien(had iets gelezen over goede bacterie vorming in het filter)?

Over de slakken, ik als het waar is dat de slakken niet op een ph verlagende bodem kunnen, dan ga ik toch nog wel even op zoek voor andere medebewoners, ik wilde er eigenlijk geen vissen bijdoen omdat ik dan bang ben dat dat de voortplanting verstoord voor de garnaaltjes. Ik kan dan eventueel wel een andere slakken soort er bij doen. Maar het indraaien duurt nog even dus heb tijd zat om daar over na te denken, maar misschien hebben jullie nog wel een optie voor een goede medebewoner voor de garanaaltjes.

Nogmaals ik waardeer de tips en adviezen wil graag meer weten over mn nieuwe hobby.

Met vriendelijke groet,

Mike
 
Die sponsfilter lijkt me verder prima hoor. Ik heb ook slakjes bij de garnalen op een ph verlagende bodem. Ik heb hier de puntslakjes in de bakken zitten.
Je sponsfilter gaat heel lang mee hoor. Alleen moet je hem incidenteel even licht uitspoelen maar verder slijten ze amper tot niet. Natuurlijk moet je dan ook een luchtpompje erbij hebben.
 
oke, en welke zijn geschikt daarvoor heb er al 1 gezien van superfish.
 
Er zijn verschillende geschikte luchtpompen, maar ligt er ook aan wat je zoekt. Waar staat het bakje? Wil je echt een stille pomp of maakt wat geluid ook niet uit?
 
Hij staat in de woonkamer dus heel veel geluid moet hij niet maken en wat zijn de voordelen eigenlijk van een luchtpomp? ik las dat het de stroming bevorderd maar zijn er nog meer voordelen?
 
Zelf ben ik geen fan van luchtpompen. Ik weet niet of het bij alle modellen zo is, maar de meeste modellen maken toch wel flink geluid. Zelf gebruik ik voor m'n garnalenbakje deze:
https://www.aquarium-enzo.nl/filters-in ... 15182.html
https://www.aquarium-enzo.nl/filter-acc ... 15133.html
Ze zijn echt heerlijk stil, je hoort ze bij mijn ervaring alleen als je er dichter dan een halve meter op zit. Dat tweede linkje is een soort fijnmazige voorfilter om de babygarnaaltjes niet mee te laten zuigen.
 
Bak ziet er al super uit. Als je een sponsfilter wilt met zo goed als geen geluid is deze ook zeer geschikt. Hier een hele tijd op mijn garnalenbak gehad. Is eigenlijk een sponsfilter alleen is deze met een mechanische pomp. Ik heb hem hier op mijn slaapkamer gehad en zelfs vlak naast mn bed was die niet te horen.
 
De luchtpompjes van superfish zijn niet echt stil eigenlijk.

Een beter alternatief zijn die van Resun
En als je wat duurder gaat die van Eheim

Met andere merken heb ik nog geen ervaring, maar bovenstaande drie heb ik in huis, vandaar dat ik ze kan vergelijken.
 
Oke even uitzoeken dus want wil er niet te veel geld aan uitgeven.
 
filter die puddle jumper aangeeft bevalt mij ook heel erg, ik hoor hem op 40cm afstand (staat op mn bureau) gewoon niet.

luchtpompen trillen allemaal, die trillingen maken het meeste lawaai. dit kan je heel erg beperken door de pomp in de lucht te hangen aan visdraad, en de slang die naar je aquarium loopt nergens tegenaan te laten hangen.
 
En zoals Sanneke al suggereerde, veelal is goedkoop duurkoop.
Zelf zeer goede ervaringen met Eheim-pompjes.
 
Klopt. Ik heb een sponsfilter met een pompje van Superfish, en deze hoor je overduidelijk. Iniedergeval in de kamer. De optie die mike aan geeft lijkt mij ook erg geschikt, heb je 2 in 1.
 
Ik heb ook die van Tetra en JBL gehad en die stond in de keuken maar 8 meter verderop in de woonkamer hoorde ik ze wel als het stil was in huis.
Vandaar dat ik nu heb gekozen voor die uit de link.

Die van Mike vind ik zelf weer wat groot voor een 40 liter bakje.
 
Oh dus als ik het goed begrijp heb je dus ook wel sponsfilters met luchtpomp. Dat maakt het ook weer een stuk makkelijker. Ook met de ruimte in het aquarium. Dan zal ik is gaan rondkijken maar dat filter van john ziet er wel mooi en compact uit.

Dan zal ik jullie wel weer een update geven als er weer wat veranderd is want het indraaien is natuurlijk niet zo spannend meer haha.

En als mensen nog meer tips hebben dan hoor ik die natuurlijk graag :p

Dan heb ik trouwens nog 1 vraagje ik ga denk ik als medebewoner voor de garnalen toch een soort slak er in doen, wel 1 die geschikt is. Kan/moet ik die er eerder of later indoen dan de garnalen?
 
Ik doe meestal tijdens het indraaien er al wat puntslakjes in. Deze vervuilen licht en dat is dan wel weer goed voor het indraaien. Je kan ook een heel klein beetje voer verkruimelen.
Puntslakken houden ook je bodem mooi los en luchtig.
 
M.M.aqua.40 zei:
Oh dus als ik het goed begrijp heb je dus ook wel sponsfilters met luchtpomp.

Je hebt sponsfilters die via een luchtslangetje werken op een luchtpompje.
Je hebt sponsfilters die werken op een motortje en die je direct in het stopcontact stopt. Hier heb je dus geen luchtpompje bij nodig.

Die van John is de tweede soort. Schijnt ook heel goed te werken, heb er zelf geen ervaring mee.
 
Zoals Sanneke al zegt heb je die ik aangaf en besteld heb en je hebt die met een losse luchtpomp.
 
Puddle Jumper zei:
Zelf ben ik geen fan van luchtpompen. Ik weet niet of het bij alle modellen zo is, maar de meeste modellen maken toch wel flink geluid. Zelf gebruik ik voor m'n garnalenbakje deze:
https://www.aquarium-enzo.nl/filters-in ... 15182.html
https://www.aquarium-enzo.nl/filter-acc ... 15133.html
Ze zijn echt heerlijk stil, je hoort ze bij mijn ervaring alleen als je er dichter dan een halve meter op zit. Dat tweede linkje is een soort fijnmazige voorfilter om de babygarnaaltjes niet mee te laten zuigen.

Deze heb ik ook een tijdje draaiende gehad en was daar super tevreden over. Uiteindelijk ben ik toch voor dubbele sponsfilters gegaan (garnalen mogen hier graag op "grazen") en heb ik de hier eerder besproken Aquael Pat mini uitgerust met dubbel spons zoals in onderstaand filmpje te zien is. Ik maak alleen geen gebruik van het luchtslangetje. Totale kosten ca. �20,-

https://youtu.be/9AJOlxnRscc?t=1m9s
 

Terug
Bovenaan