Beginnen met vuurgarnaaltjes


I

Ionize

Guest
Ik heb een 30L aquarium over en zou graag eens beginnen met vuurgarnaaltjes. Het filter is inmiddels 1,5 jaar ingedraaid en in wil de bacteriekolonie levend houden bij het opnieuw inrichten van de bak. Het bestand zal uit enkel garnalen bestaan, geen vis.

Qua bodem zit er nu blauwig grind in op een oude voedingsbodem maar die wil ik eigenlijk vernieuwen. In het andere aquarium gebruik ik metselzand en dat vind ik een heel mooi natuurlijk uiterlijk hebben.
Moet ik voor garnalen rekening houden met een speciaal soort bodem of is dat metselzand gewoon geschikt?

De bakken stabiliseren zich altijd zonder toevoegingen rond de pH 6.8 / KH 3-6 / GH 7 en dit is volgens mij wel geschikt voor vuurtjes.

Aangezien ik enkel javamos wil gaan gebruiken denk ik geen CO2 toevoer nodig te hebben.

Heeft iemand tips voor me hoe te beginnen en vooral waar rekening mee te houden?
 
Vuurgarnalen zijn heel makkelijk om te houden,als het water maar schoon is maakt het verder eigenlijk weinig uit welke bodem en dat soort zaken.
Welk filter is het? beste is dat de garnalen niet bij het draaiende gedeelte kunnen komen want dan blijft er niks van ze over aangezien ze altijd de neiging hebben om ergens in te kruipen bv.
En oppassen met nieuwe planten want die kunnen met slakkengif behandeld zijn en gaan garnalen ook dood van.
 
Vuurtjes kunnen ook wel op een lagere ph van 6 maar ik zou wel vragen op welke waarde ze zijn gekweekt voor de zekerheid Inderdaad erop letten dat de garnaaltjes niet in een filter kunnen komen..
 
Het filter is zo’n superfish ding wat je bij een 30L krijgt. Ze kunnen volgens mij niet bij de rotor komen.

Wat voor plantjes buiten javamos zijn geschikt voor garnalen? Ik wil er niet teveel planten inzetten
 
Als het de Aquaflow 100 is dan zou ik bovenop waar het snoer erin gaat wat filterwatten drukken want daardoor kunnen ze in je filter belanden.
 
Levermos doet het ook goed in zo n bakje en ook dat stellen ze zeker op prijs. Ik heb dat ook op wat hout opgebonden.
 
Ja dat komt bij mij bijna de bak uit terwijl het in andere bakken nooit zo lekker ging in het verleden.
 
Goede tips! Inderdaad rond de snoeringang komen de bellen uit als hij even droog heeft gestaan dus daar zit een ingang. Zal filterwatten indrukken. Eerst maar eens schoonmaken en inrichten.

Ik heb die bak onlangs met flubenol behandeld. Alles gaat schoon en nieuwe bodem maar zal voor de zekerheid even over kool filteren om ook uit het filter evt restjes te krijgen
 
Ik wil niet zeuren maar zelf heb ik bij dat schuifje een punt van een sateprikker ingestoken omdat daar ooit een garnaal vast zat hier. Dus die opening en die bij het snoer zou ik dichtmaken voor alle zekerheid.
 
Ik heb die bak onlangs met flubenol behandeld. Alles gaat schoon en nieuwe bodem maar zal voor de zekerheid even over kool filteren om ook uit het filter evt restjes te krijgen
Flubenol zou onschadelijk zijn voor garnalen, dus zolang je er geen slaken inzet zou ik dit gewoon zo laten als nabehandeling zeg maar.
 
Als er een paar keer ververst is kan dat helemaal geen kwaad meer,is toch al niet schadelijk voor garnalen.
Zou het filter zoveel mogelijk met rust laten,zeker als je een nieuwe bodem neemt!

EDIT-wat zijn jullie snel,3 keer nu dan! ;)
 
Zelden zo snel reactie gehad idd

Ok! Zal ook het schuifje dichtmaken. Zit hier in de stad iemand die vuurgarnalen en javamos uit eigen kweek verkoopt dus zal er binnenkort mee beginnen
 
Zelden zo snel reactie gehad idd

Ok! Zal ook het schuifje dichtmaken. Zit hier in de stad iemand die vuurgarnalen en javamos uit eigen kweek verkoopt dus zal er binnenkort mee beginnen
Vraag even aan hem/zij de waterwaarden, dan kan je dit kopieren.
 
Ik zou zeker geen metselzand als bodem gebruiken. Omdat de zandkorrels zo klein zijn slibt het makkelijker dicht is mijn ervaring. Ik gebruik zelf liever filterzand voor op de bodem, te koop bij bv. Wildkamp.
 
Ik heb over metselzand steeds heel wisselende verhalen gelezen. De een vind het niks, de ander zweert erbij.

Vanwege het natuurlijk karakter heb ik er in mijn andere aquarium voor gekozen. Denk dat ik er desalniettemin toch weer voor kies.
 
Ik zou ook geen zand nemen met een te fijne korrel om de reden die al is aangegeven hierboven. Als je problemen met de bodem gaat krijgen kan je ook uitval krijgen omdat garnalen nogal gevoelig zijn.
 
Als je metselzand gebruikt dan zou ik maar een hele dunne laag gebruiken. En hoornslakken of misschien vissen nemen die de bodem lekker omwoelen.

Heb zelf ook keer metselzand gebruikt. Zelfs met een dunne laag kreeg ik op sommige plekken bodemrot. Nee, dan bespaar ik mezelf de moeite en doe maar meteen filterzand.
Of anders fijn grind.
 
Check. Ik ga eens heroverwegen of het oude blauwige grind goed spoelen
 
Check. Ik ga eens heroverwegen of het oude blauwige grind goed spoelen

Wat je ook kan doen met je superfish filtertje, is er een panty omheen doen (even gaatjes aan de achterkant voor de zuignapjes maken)
De kleine babygarnaaltjes kunnen namelijk gewoon door de openingen bij de spons terecht komen.

Wat je ook kan doen is overstappen op sponsfilter met een luchtpompje of een sponsfilter met een motortje

Sponsfilter waar je een luchtpompje op aansluit:
9200000064622060.jpg
Bio-Aquarium.jpg


Sponsfilter zonder luchtpomp maar met een motortje:
aquael-pat-mini_zps06f9270f.jpg


Wat het zand betreft, zou ik een korrelgrootte van minimaal 0,4-0,8 mm nemen.
Bij de hornbach hebben ze dit in verschillende kleuren te koop.
 
04D405AF-D191-41EF-B642-7E5D7CC8CF2D.jpeg
Ik ga in eerste instantie even voor de panty truuk. Weinig zin om momenteel weer te investeren in een nieuw filter, en deze is al goed ingedraaid. De hele bak brandschoon gemaakt, bodem wel gespoeld. Ik laat het blauwe grind maar even voor wat het is, de rest van de familie vind het zo lekker “vrolijk”

Misschien contrasteert het ook wel lekker met de vuurgarnaaltjes . Oude plantjes maar even ingezet om het niet té leeg te maken. Ik wil de bak grotendeels met javamos gevuld hebben.
 
Ben bang dat je de vuurtjes niet mooi zal zien op het blauwe grind. Niet alle vuurtjes zijn mooi rood, maar meer bleek van kleur. Als het plantje rechts Javavaren is, zou ik deze maar uit het grind halen en op het steentje binden, anders gaat deze wegrotten.
 
Darbij is de bodem erg grof en ik zou een fijnere en donkere ondergrond kiezen zoals Lex al aangeeft. Hier kan het voer ook snel tussen zakken denk ik.
 
Haha ok ok.. zal opnieuw beginnen

Rechts is geen javavaren overigens, eoa los blad met wat wortels en scheuten uit zo’n zuurstofbosje
 
Verder misschien wat takjes halen bij de aquarium winkel zodat je daar planten op kan zetten en de garnalen wat in de hoogte kunnen klimmen. En wellicht een paar drijfplantje. Bij mij gaan de garnalen daar dan ondersteboven in zitten om voedsel van het oppervlak af te halen.
 
Kijk anders eens in de garnalen fotoalbums, daar kom je goede ideeën tegen voor de inrichting, je kan het dan zo lastig/leuk maken als je zelf wilt.
 
De Javavaren in mijn andere bak ziet er heel anders uit, veel donkerder groen en puntiger blad. Voelt ook veel ruwer aan. Nieuw blad begint op de Javavaren ook als een krul, zoals ook landvarens. Bij deze losse blaadjes ontstaat vanaf de steel een nieuw blad, als blad. Zal misschien net een iets andere soort zijn vandaar de verwarring.
 
Heb je een foto van die andere plant die je bedoeld? Hier zijn de kleine blaadjes van de Javavaren niet echt gekruld hoor.
 
Ik heb overigens onlangs een mooie "spiderwood" achtige tak uit de klimop haag hier gezaagd. Mooie vorm voor in het aquarium maarrrrr, de tak is natuurlijk vers. Kan ik hier iets mee of beter vergeten?
 

Terug
Bovenaan