Beginnen met vuurgarnaaltjes


Heb je een foto van die andere plant die je bedoeld? Hier zijn de kleine blaadjes van de Javavaren niet echt gekruld hoor.

deze is al aan het "ontkrullen" maar ik zie de vorm nog duidelijk:
Bestand 29-12-17 17 55 40.png

zou goed kunnen dat het wel javavaren is van dat losse blad, misschien dat bij een grotere plant de vorm en kleur iets veranderd

Ik ga uit van jullie kennis op dit gebied, ik begin hier pas net mee. Ik zal het blad in de nieuwe inrichting opbinden zoals in de 60cm bak ipv in het grind steken
 
Het lijkt wel of dit blad op de steel "wratjes" heeft.
 
Hedera helix is giftig en kan in contact met de huid problemen geven. Lijkt me niets voor in het aquarium.

Haha kak waarom lees ik dit nadat ik die hele tak gepeld heb
 
De giftigheid zit hem in de besjes en hoeft niet perse in het hout te zitten. Spiderwood is wortelstok van Rhodondendron, ook zeer giftig. Toch wordt spiderwood veelal gebruikt voor aquariumdoeleinden. Ik ga nog wat verder onderzoeken voor ik hem afschrijf..
 
Ik ga proberen de link terug te vinden waar ik de informatie bevestigd vond. Daar had men het over het sap bij snoeien als ik me niet vergis. Men vergeleek de reactie met die van 'poison ivy' maar milder. Zoals gezegd, ik ga zoeken of ik die link nog kan vinden.
 
Ik kan enkel vinden dat het blad en de besjes de stof Hederagenine (common Ivy) bevatten en deze schadelijk zijn voor mens en dier. Over takken en wortel word niet gesproken. Dit geld overigens ook voor de Rhodondendron die nog veel giftiger is, maar enkel blad en vrucht. Het wortelhout wordt hiervan wel in aquaria toegepast.

Ik zou kunnen proberen de tak te gebruiken en na een aantal weekjes wat slakken de proef op de som laten nemen.
 
Het lastige is dat niet alle dieren hetzelfde reageren. Er zit iets in mijn kraanwater waardoor appelslakken het zonder watervoorbereider niet overleven en schijf en poelslakken wel.

Als slakken het overleven zegt dat nog niet dat garnalen het overleven, of vissen natuurlijk. Iets hoeft ook niet meteen dodelijk te zijn maar kan dan toch bv invloed hebben op de voortplanting.

Ik blijf het een lastige vinden.
 
Ik zou het zelf niet durven. Zeker met garnalen die toch gevoeliger zijn.
 
Aangezien het toch een heel mooi stuk hout was heb ik de proef op de som genomen in de bak zónder bewoners. Al snel ontstond een wittige schimmelige slijmlaag rondom het hout. Ik dacht nog, vrij normaal, trekt vanzelf weg.

Na meer dan een week was het hele water melkwit geworden en dreven slijmslierten overal rond. Dit was te gek, eerst maar eens die schimmel verwijderen.

Toen ik het hout uit de bak nam... DIE LUCHT! ik ging bijna over m'n nek van de rotte lucht. Echt zwavelige rottingsgassen.

De bak is dus weer leeg en met vers water gevuld zonder hout :D, reset, start over :D
 
Jeetje zeg, succes met de nieuwe opstart!
 
Ja dat was dus niet geschikt en ik wens je succes met de doorstart.
 

Terug
Bovenaan