Baking soda + azijn en citroenzuur


Okay dan, tijd voor een update here.
Ik heb al paar maanden de goedkopere diy kit van AliExpress gebruikt en tot een zekere zin ben ik tevreden geweest. Wat ik de laatste tijd meegemaakt heb was dat het druk in de flessen in een keer omhoog schoot en tot een overmatige co2 injectie in mijn aquarium zorgde. Aangezien alles op timer aangesloten is hield ik het niet in de gaten totdat het laat was. 3 vissen dood tot gevolg. Dit probleem had ik in het begin niet en het komt door de lekkage dat ontstaat is denk ik. Mijn advies is dan altijd dit systeem goed in de gaten houden.
IMG_20210610_192901.jpg



Zo doende heb ik besloten om toch up te graden naar een cylinder systeem. Die is eindelijk binnen en aangezien ik al een selenoid van vorige diy had, kon ik de basis model kopen. €50 koste het en was binnen een week al binnen.
IMG_20210610_192558.jpg

Hoe deze systemen werkt is dat je bakpoeder en citroenzuur samen in een fles doet en niet in aparte flessen. Na toedienen van het water begint een reactie. Je moet dan ook snel zijn met het fles dicht doen. Zo doende heb je geen schommelingen in hoeveelheid druk meer en je krijgt meteen een maximale druk dat de mix je kan geven. Dit gebruik je totdat het leeg is.
Gisteren middag heb ik de oplossing in gedaan en vanochtend stond de wijzer op 20bar.
Ik zal mijn ervaring hiermee ook hier posten. 👍
IMG_20210611_084655.jpg
 
Okay dan, tijd voor een update here.
Ik heb al paar maanden de goedkopere diy kit van AliExpress gebruikt en tot een zekere zin ben ik tevreden geweest. Wat ik de laatste tijd meegemaakt heb was dat het druk in de flessen in een keer omhoog schoot en tot een overmatige co2 injectie in mijn aquarium zorgde. Aangezien alles op timer aangesloten is hield ik het niet in de gaten totdat het laat was. 3 vissen dood tot gevolg. Dit probleem had ik in het begin niet en het komt door de lekkage dat ontstaat is denk ik. Mijn advies is dan altijd dit systeem goed in de gaten houden.
Bekijk bijlage 326765


Zo doende heb ik besloten om toch up te graden naar een cylinder systeem. Die is eindelijk binnen en aangezien ik al een selenoid van vorige diy had, kon ik de basis model kopen. €50 koste het en was binnen een week al binnen.
Bekijk bijlage 326766
Hoe deze systemen werkt is dat je bakpoeder en citroenzuur samen in een fles doet en niet in aparte flessen. Na toedienen van het water begint een reactie. Je moet dan ook snel zijn met het fles dicht doen. Zo doende heb je geen schommelingen in hoeveelheid druk meer en je krijgt meteen een maximale druk dat de mix je kan geven. Dit gebruik je totdat het leeg is.
Gisteren middag heb ik de oplossing in gedaan en vanochtend stond de wijzer op 20bar.
Ik zal mijn ervaring hiermee ook hier posten. 👍
Bekijk bijlage 326767
Ik ben benieuwd, zit ook aan dit setje te denken.... ben benieuwd hoeveel bar je uiteindelijk krijgt. Of is 20 bar de Max?
 
Wat ik de laatste tijd meegemaakt heb was dat het druk in de flessen in een keer omhoog schoot

Bij dit systeem gooi je toch in 1 keer het mengsel bij elkaar?
hoe kan de druk in de fles dan nog omhoog schieten
lijkt me eerder dat je reductie ventiel defect is

lijkt me dat je de dop er rap op moet draaien als het mengsel in de fles zit of valt dat wel mee?
 
Ik ben benieuwd, zit ook aan dit setje te denken.... ben benieuwd hoeveel bar je uiteindelijk krijgt. Of is 20 bar de Max?
Je kan 2 liter kopen zoals mijne of dubbele 2 liter. Dan is het fles dikker en kan dubbele mengsel in en kan het druk beter aan. Bij deze gaat 200 gram van iedere componenten in.
 
Bij dit systeem gooi je toch in 1 keer het mengsel bij elkaar?
hoe kan de druk in de fles dan nog omhoog schieten
lijkt me eerder dat je reductie ventiel defect is

lijkt me dat je de dop er rap op moet draaien als het mengsel in de fles zit of valt dat wel mee?
Je houdt het fles 45° schuin vast. Dan voeg je water toe. Dit geeft je wat tijd om fles dicht te doen. Je hebt ongeveer 10 seconden. Well goed te doen uiteindelijk. Druk schiet meteen naar 10 baar. Volgende ochtend 20 bar.
 
Als de druk zakt moet je wel je naaldventiel bijstellen zodat je altijd het zelfde aantal bellen per minuut geeft.

Ben benieuwd hoelang dit mengsel werkt. Nu doe ik 2 weken met een mengsel van 200gr
 
Als de druk zakt moet je wel je naaldventiel bijstellen zodat je altijd het zelfde aantal bellen per minuut geeft.

Ben benieuwd hoelang dit mengsel werkt. Nu doe ik 2 weken met een mengsel van 200gr
Ik laat je weten. Zakken vind ik niet zo erg. Omhoog schieten is erg.
 
De druk in de fles kan niet omhoog schieten er is geen zuur en soda meer om te reageren
er kan alleen meer gas uitstromen dan de bedoeling is.
als dat gebeurd is er iets mis met je ventiel
 
ik heb zo'n fles sinds kerst 2019 (naja kwam iets later dus begin 2020) en het werkt echt prima. betrouwbaar, simpel thuis te hervullen, en goedkoper dan wegwerpflessen (duurder dan hervulbaar wel) zeker voor kleinere tot middelgrote aquaria vind ik het een prima systeem.
ipv water gebruik ik gebroken ijsklontjes. Duurt een paar uur voor de reactie begint (er is water en energie nodig voor de reactie tussen citroenzuur en bakingsoda) dus alle tijd om de fles netjes dicht te draaien.
 
ik heb zo'n fles sinds kerst 2019 (naja kwam iets later dus begin 2020) en het werkt echt prima. betrouwbaar, simpel thuis te hervullen, en goedkoper dan wegwerpflessen (duurder dan hervulbaar wel) zeker voor kleinere tot middelgrote aquaria vind ik het een prima systeem.
ipv water gebruik ik gebroken ijsklontjes. Duurt een paar uur voor de reactie begint (er is water en energie nodig voor de reactie tussen citroenzuur en bakingsoda) dus alle tijd om de fles netjes dicht te draaien.
Goeie tip 👍
 
Zo, even een update. Op 10 juni heb ik het fles geduld en vandaag is 25 juni. Fles is bijna leeg en ik denk morgen of overmorgen stopt het. Het aantal bellen per seconde bleef de hele tijd pressies hetzelfde. C.a. 2 bel per seconde. Dit werkt een stuk beter dan dubbele fles systeem. Gaat ook langer mee. Omdat er geen lekkages zijn.
IMG_20210625_125931.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb zo'n fles sinds kerst 2019 (naja kwam iets later dus begin 2020) en het werkt echt prima. betrouwbaar, simpel thuis te hervullen, en goedkoper dan wegwerpflessen (duurder dan hervulbaar wel) zeker voor kleinere tot middelgrote aquaria vind ik het een prima systeem.
ipv water gebruik ik gebroken ijsklontjes. Duurt een paar uur voor de reactie begint (er is water en energie nodig voor de reactie tussen citroenzuur en bakingsoda) dus alle tijd om de fles netjes dicht te draaien.
Dus 200mg ijs ipv 200ml water? Mijn koelkast kan crushed ijs maken dus ijs heb ik altijd tot mijn beschikking.
 
Heb het systeem ook en ben er super tevreden mee, aangesloten op de Dennerle controller., spul ook alleen erg iel in verhouding met het spul van Dennerle.
 
Ik heb een zelfde soort set aangeschaft maar ik heb 1 onderdeel over, dat los door de verpakking zwierf. Ik kan het nergens plaatsen en het lijk ook niet in dat zwarte filterbuisje te passen. Gaat om dat buisje linksboven. (en ik zie hierboven dat de teller eerst moet en dan het magneetventiel?😁)

2.jpg
 

Terug
Bovenaan