Baking soda + azijn en citroenzuur


L

Lyasco

Guest
Hoi,

Ik heb sinds lange tijd mijn CO2-setje - werkend met 1 fles gevuld met deels water en deels baking soda en 1 fles met azijn en een beetje citroenzuur waarbij de azijn langzaam in de fles met baking soda druppelt/stroomt - weer in werking gesteld... (zie foto onderaan voor het gebruikte systeem)

Nu ben ik er alleen weer achter waarom ik half jaartje geleden gestopt was met het toevoegen van CO2. Namelijk omdat het heel goed werkt... voor maximaal 2 à 3 dagen.

Dit heeft denk ik alles te maken met het feit dat de fles met azijn (gemengd met wat citroenzuur) erg snel leeg gaat. De fles met het water en de baking soda bevat dan alle te verkrijgen azijn en stopt dan met de productie van CO2.

Nu vroeg ik mijzelf af of het geheel langer meegaat wanneer ik in de fles met baking soda minder water toevoeg en in de fles met azijn iets meer azijn en meer citroenzuur. De zuurtegraad in de fles met baking soda zal dan met minder ml vloeistof uit de andere fles al hoger liggen waardoor, naar mijn idee, de azijn-fles langzamer leegloopt.

Heeft iemand enig idee of de oplossing zoals ik hierboven beschrijf zou kunnen werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

flc1iSSQW2YGkA8lEDdNr29QbNj5RIfe.jpeg
 
Waarom gebruik je niet gewoon 100 gram suiker en 1gram gist per liter? Dat gaat bij mij meer dan een week mee.
 
Waarom gebruik je niet gewoon 100 gram suiker en 1gram gist per liter? Dat gaat bij mij meer dan een week mee.
Heb ik eerder ook lange tijd gebruikt, was niet altijd even stabiel mede door de temperatuurverschillen. Het voordeel van de op dit moment gebruikte set is oa dat het nagenoeg geen opstarttijd heeft, regelbaar is en een drukmeter heeft.
 
Je hebt neem ik aan een recept? Gebruik je de juiste verhoudingen?

Hoeveel druppels per minuut geef je. In theorie moet je afhangelijk van je dosis er wel wat langer mee doen of je hebt een lek?

Ik doe ongeveer 3 tot 4 weken met onderstaande set-up.

Deze heb ik net pas besteld maar heb altijd dezelfde insteek gehad .

Heb ook veel met zuiker gelei en gist gewerkt maar dat kan je niet of moeilijk sturen of uit doen.

Ik heb onderstaande set nu zelfs met magneetventiel besteld. Zodat ik nog zuiniger ben met het verbruik.

Volledig met citroenzuur en bakingsoda werken werkt wel beter, azijn hoef je niet te gebruiken.

fd501-instruction.jpg
 
@Daniel 82 Ik gebruik nagenoeg hetzelfde recept, het verschil zit hem erin dat ik twee 1-literflessen gebruik met in de een 100g citroenzuur en 300ml water (of 300ml azijn en +/- 10g citroenzuur) en een fles met 100g baking soda en 100ml water.
 
@Daniel 82 Ik gebruik nagenoeg hetzelfde recept, het verschil zit hem erin dat ik twee 1-literflessen gebruik met in de een 100g citroenzuur en 300ml water (of 300ml azijn en +/- 10g citroenzuur) en een fles met 100g baking soda en 100ml water.

De ervaringen met azijn zijn toch wat minder.

Onderstaande vragen zijn toch van belang om tot een oplossing te komen.

Waarom heb je het recept gehalveerd?

Waarom 1L flessen en geen 1.5 of 2L?

Hoeveel liter is je aquarium?

Hoeveel bellen per minuut geef?

Als je het vol open hebt staan op een grote bak dan gaat het recept ook niet lang mee. Heeft ook te maken met de druk opbouw in de flessen voor het hevel effect.
 
De ervaringen met azijn zijn toch wat minder.

Onderstaande vragen zijn toch van belang om tot een oplossing te komen.

Waarom heb je het recept gehalveerd?

Waarom 1L flessen en geen 1.5 of 2L?

Hoeveel liter is je aquarium?

Hoeveel bellen per minuut geef?

Als je het vol open hebt staan op een grote bak dan gaat het recept ook niet lang mee. Heeft ook te maken met de druk opbouw in de flessen voor het hevel effect.

Ik heb het recept gehalveerd omdat het oorspronkelijke recept uitgaat van 2-literflessen, ik wist niet of het qua drukopbouw dan veilig zou zijn als ik hetzelfde recept toepas met 1-literflessen.

Ik heb een Juwel Rekord 600, netto dus zo'n 54 liter.

Bellen per minuut was altijd lastig te meten aangezien dit erg fluctueerde. Wanneer ik weinig CO2 door liet stromen met bijv. 2 bellen per seconden dan stopte hij na +/- 1.5 uur nagenoeg met de productie. Draaide ik het dan weer verder open begon de boel weer te werken maar dan moest er eigenlijk altijd een hoger aantal bellen per seconden draaien.
Punt is dan deels ook dat het niet erg wil lukken met een stabiel aantal bellen per seconden, ik moet altijd om de aantal uur het weer iets verder opendraaien (paar minuten later kan ik het dan weer iets verminderen).

De drukmeter blijft ook altijd hangen op de scheiding tussen het onderste geel/oranje en het groene gedeelte. Echt lekker in het groene deel komt hij eigenlijk nooit.
 
Dan zou ik het toch met 2L flessen proberen en kijken of het mengsel dan wel werkt.

Er zit een veiligheidsventiel op dus ontploffen doen de flessen niet.

Ik draai ook met een rekord 600 en heb niet zoveel problemen.

Het enige wat jij hebt aangepast is het recept. Dus ik zou het daar wel zoeken.



Anders weet ik het ook niet
 
@Daniel 82 op hoeveel bellen per minuut laat jij het draaien wanneer die 3-4 weken mee gaat?
 
Voor mij is 10 bellen per minuut genoeg.

Maar gebruik een jBL taifun diffuser. Alle bellen worden opgelost.
Hangt dus ook af van je diffuser.
 
Je moet idd even prutsen met de juiste afstelling en het juiste apparatuur.

Maar het verschilt per diffuser of je bellen volledig worden opgelost en dan speelt de stroming ook nog een rol.

Des te meer opgelost wordt des te minder bellen heb je nodig.

Dat is het leuke er aan. Lekker prutsen tot dat het lukt en je een eureka momentje hebt.
 
@Daniel 82 ik maak gebruik van een kleine diffuser met keramisch membraan.
Deze hangt hang ongeveer halverwege (verticaal) in het aquarium en een stukje voor de uitstroom.

kunsstof_diffusor_g-025-s-450x600.jpg
 
Ik ben niet de expert op dit gebied.

Maar als je uitstroom ook op het oppervlak gericht hebt dan zal grotendeel daar oplossen en direct de bak uit gaan.

Maar oppervlakte beweging heb je nodig voor de uitwisseling van zuurstof.

Je kan beter de diffuser aan de ander kant van je uitstroom in je bak hebben hangen zodat de stroming grotendeel van de Co2 mee neemt.

Komt er bij je diffuser een stroom belletjes uit het membraam?

Als deze bellen de oppervlakte bereiken zonder op te lossen dan is dat zonde.

Je moet de diffuser ook zo laag mogelijk in de bak hangen. Kan je dan verstoppen met een stuk hout, steen of plant.
Als deze zo laag mogelijk hangt dan leggen de bellen een langere weg naar het oppervlak af zodat ze meer de kans krijgen om op te lossen in het water
 
Ik heb de diffuser nu op een andere plaats gehangen, bijna onderaan in het aquarium en niet meer bij de uitstroom.

De stroom belletjes die uit de diffuser komen lost nog niet 100% maar je ziet wel dat de stroom naar boven toe steeds fijner wordt (lijken minder belletjes dan direct bij de diffuser en de belletjes zijn nog kleiner)
 
Dat is een mooi begin.

Ik weet niet of je een co2 continu test hebt.
Is wel makkelijk om te bepalen of je teveel of te weinig toevoegd.

Ik stel het zo af zodat alle bellen oplossen.

Hoeveel bellen geef je nu?
 
Ik heb een continu-test in het aquarium hangen ja.

Ik heb gisteren op zo'n 15 bellen met minuut gezeten maar de continu-test bleef blauw.
Heb daarom net het aantal bellen wat verhoogd naar zo'n 25 bpm, nu even afwachten of de kleur van de test groen(er) wordt.

Gisteren heb ik ook even de kH en de pH gemeten om op basis daarvan de CO2 uit te rekenen en daarbij viel op dat de CO2 wel wat verhoogd was (van 4.7 naar 5.7) maar dit kwam niet door de verwachte lagere pH, deze was namelijk niet gezakt en zat nog steeds op 7.5, maar door de verhoogde kH (van 5 naar 6)
 
Nu even afwachten. Als je teveel veranderd weet je niet meer welke aanpassing het positieve effect heeft gehad.

Hoe gaat het nu met je recept/mengsel?
 
Ik heb jouw setje ook een tijdje in gebruik gehad i.c.m. citroenzuurpoeder en baking soda. Ik was daar vrij snel klaar mee. De ene keer ging het inderdaad meer dan een week mee. De andere keer nog geen dag. Ik had een systeem zonder overdrukventiel (wat de jouwe wel heeft) waardoor een keer een slang gesprongen was en een keer een aansluiting los gesprongen was op 1 van de doppen en ik de hele kast onder de rommel had zitten. Ook liep de druk in de fles regelmatig op tot boven de 6 bar. Dat vond ik nogal riskant. Ervaring met gist heb ik niet maar dat werkt temperatuurafhankelijk en dit systeem werkt direct.
Uiteindelijk ben ik snel overgestapt naar een drukfles-systeem omdat ik hier wel klaar mee was en het feit dat het een lage(werk)druk-Co2 systeem was voor mij te weinig mogelijkheden gaf aangezien ik naar een inline Co2-reactor wilde.

Wel merkte ik dat het systeem iets stabieler werd toen ik het witte bolletje aan het eind van de slang vervangde door een bruissteentje. Helaas houdt deze het alleen niet lang vol vanwege de vloeistoffen waarmee het in contact komt.
 
Ik heb de opstelling nu sinds afgelopen vrijdag staan en het begon erg goed. De druk en aantal bellen per minuut bleef redelijk constant en de citroenzuuroplossing liep niet snel leeg.

Maaaaar... gisteravond viel mij op dat de diffuser wel heel vrolijk aan het bubbelen was, aantal bellen per minuut waren niet te tellen. Toen ik naar de opstelling keek bleek dat de naaldventiel ineens erg ver open stond. Het enige wat ik kan bedenken is dat dit op de een of andere manier door de druk gebeurt is. Het probleem was alleen dat het (verder) dichtdraaien van het naaldventiel (nagenoeg) geen effect had, de citroenoplossing werd ook in rap tempo overgeheveld waardoor vanochtend de fles al weer bijna leeg is.

Heb echt geen flauw idee waarom het na een aantal dagen ineens weer fout gaat, had er eigenlijk toch best een goed gevoel over nadat ik het recept had aangepast zoals @Daniel 82 voorstelde.
 
Ik had onderstaand setje in gebruik. Wat ik daar veel over las was dat dit naaldventiel nauwkeuriger en constanter was dan de jouwe (al was dat niet mijn ervaring). Nog moest ik dagelijks het aantal bpm controleren/corrigeren.

6PJ4o0Qt56Yln3UKFV9Kcgc1v8-nzqeJ.jpeg
 
Nadat gisteren de fles met de citroenzuuroplossing in zijn geheel leeg was heb ik de fles met de baking soda wat geschut, de baking soda zat als een plak onderaan in de fles met daarbovenop de vloeistof. Op het moment dat de baking soda los door de vloeistof ging bewegen kwam de CO2 productie in extreme maat op gang (drukmeter gaf zo'n 4.5 bar aan) en schoot de diffuser los van de CO2-slang. Ik heb de CO2-slang uiteindelijk uit het aquarium gehaald en de naaldventiel in zijn geheel open gezet, de druk liep daarna binnen enkele uren weer terug naar uiteindelijk 0.

Mij viel daarna op dat in de fles met baking soda alleen nog maar vloeistof aanwezig was, de baking soda was dus volledig verbruikt. Nu lijkt mij dat het dus de bedoeling is dat de baking soda in zijn geheel opgebruikt moet worden maar dan verspreid over een langere tijd... hoe kan ik er voor zorgen dat er geen plak baking soda ontstaat en dat de citroenzuur die de fles indruppelt ook echt in contact komt met de baking soda?
 
Ik zal eens flink google gebruiken. In Azie gebruiken ze dit veel en je zou vast niet de enige zijn. Als je nog de fles om de 2 deagen een beetje schud of in de fles knijpt?

Anders toch weer overstappen op een recept met gist. Geeft wel lang Co2 af maar dan wat langzamer. Heb ik 2 jaar na tevredenheid gebruikt. Kan je deze instalatie gewoon voor gebruiken met een paar aanpassingen
 
Ik weet het, dit draadje is al bijna drie jaar oud. Hopelijk kan iemand me wijzer maken.

Dit systeem heb ik ook gekocht en ben er dit weekend voorzichtig mee aan het experimenteren. Wat ik me echter afvraag is wat ik met de reststoffen doe. Ik neem aan dat de citroenzuurfles helemaal leeg gaat en zo niet dat ik dat kan aanvullen met nieuw zuur en water.

De baking soda bezinkt inderdaad op de bodem van de fles. De reactie vind plaats in die fles dus ontstaat er naast co2 en water nog iets. Als dat restproduct daar in een laagje bovenop de baking soda ligt dan lijkt me dat niet handig, anders maakt dat weinig uit denk ik zolang de uitgifte toch laag moet zijn.

Het reactieproduct (C6H5O7Na3) zegt mij helemaal niets wat het zou kunnen zijn, Google maakt me niet veel wijzer. Sowieso is dat spul opgelost in het water of is het een vaste stof (of vloeistof) die neerslaat? Of -onwaarschijnlijk- een gas wat met het co2 mee ontsnapt? En wat mag ik er mee doen, mag het door de gootsteen? Dat zal wel want deze reactie komt ook voor in zelfrijzend bakmeel.
 
Ik weet het, dit draadje is al bijna drie jaar oud. Hopelijk kan iemand me wijzer maken.

Dit systeem heb ik ook gekocht en ben er dit weekend voorzichtig mee aan het experimenteren. Wat ik me echter afvraag is wat ik met de reststoffen doe. Ik neem aan dat de citroenzuurfles helemaal leeg gaat en zo niet dat ik dat kan aanvullen met nieuw zuur en water.

De baking soda bezinkt inderdaad op de bodem van de fles. De reactie vind plaats in die fles dus ontstaat er naast co2 en water nog iets. Als dat restproduct daar in een laagje bovenop de baking soda ligt dan lijkt me dat niet handig, anders maakt dat weinig uit denk ik zolang de uitgifte toch laag moet zijn.

Het reactieproduct (C6H5O7Na3) zegt mij helemaal niets wat het zou kunnen zijn, Google maakt me niet veel wijzer. Sowieso is dat spul opgelost in het water of is het een vaste stof (of vloeistof) die neerslaat? Of -onwaarschijnlijk- een gas wat met het co2 mee ontsnapt? En wat mag ik er mee doen, mag het door de gootsteen? Dat zal wel want deze reactie komt ook voor in zelfrijzend bakmeel.
De citroenzuur en soda lossen helemaal op en als de fles met citroenzuur op is dan hou je een heldere vloeistof over in de fles met soda. Deze spoel je weg in de gootsteen.

Je moet altijd het volledige recept weer maken, als er soda overblijft nadat je fles citroenzuur leeg is dan heb je de verhouding verkeerd.

Verhouding is:

Fles 1: 200gr citroenzuur en 600CL water
Fles 2: 200gr Soda en 200CL water

Ik gebruik deze opstelling nu al 5 jaar en zonder noemenswaardige problemen.
 
Laatst bewerkt:
ik wil niet onnodig een nieuwe onderwerp starten dus ik steel even deze op. ik heb deze set aangeschaft om ook te gaan proberen. Mijn vraag is, maakt niet uit waar ik de citroenzuur koop? citroenzuur is citroenzuur toch?
Aquarium-Diy-CO2-Generator-Systeem-Kit-Met-Magneetventiel-Bubble-Counter-Check-Kooldioxide-Rea...jpg
 
Toen ik het systeem gebruikte voor wat extra co2 zag ik ook dat hij er vaak mee stopte na de nacht. Als het magneetventiel aansloeg dan gebeurde er weinig tot niks meer. Het systeem kwam dan moeizaam opgang. Met wat schudde ging hij dan weer volle bak aan. Ik denk dat het met dit systeem veel beter is om 24/7 co2 toe te voegen. Dus veel minder dan je gewend bent maar wel continue. De chemische reactie gaat dan namelijk continue door waardoor er minder fouten optreden.
 
Toen ik het systeem gebruikte voor wat extra co2 zag ik ook dat hij er vaak mee stopte na de nacht. Als het magneetventiel aansloeg dan gebeurde er weinig tot niks meer. Het systeem kwam dan moeizaam opgang. Met wat schudde ging hij dan weer volle bak aan. Ik denk dat het met dit systeem veel beter is om 24/7 co2 toe te voegen. Dus veel minder dan je gewend bent maar wel continue. De chemische reactie gaat dan namelijk continue door waardoor er minder fouten optreden.
Had ik maar dan deze aangeschaft. hier is al alles gemengd en fles is al vol met co2 totdat het weer leeg raakt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
 
Bij mij draait deze zonder problemen samen met een magneet ventiel en PH controller.

Je moet de druk gewoon tussen de 2 en 4 bar houden.

Dit betekent dat je na het maken van het recept langer moet wachten voordat je deze open zet. Ik sluit hem altijd aan nadat het licht in de avond uit is zodat deze druk kan opbouwen. In de ochtend staat de druk dan altijd boven de 2 bar.

En als dan je magneet ventiel open gaat dan heeft deze voldoende druk om op te starten.

Baking soda en cittoenzuur bij de chemie boer kopen, vragen maar een fractie van de prijs die een winkel vraagt.
 
Had ik maar dan deze aangeschaft. hier is al alles gemengd en fles is al vol met co2 totdat het weer leeg raakt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Heb ik ook vaak over na gedacht maar om nu een Ali Cilinder tot 8 bar te vullen en onder je aquarium in de kast te zetten vind ik iets te risicovol.
Die pet flessen kunnen 10 bar hebben en de druk komt niet boven de 6 bar uit.

Iets minder risico vind ik.
 



Hierbij even mijn setup. Alles moet nog even weer op zijn plek maar heb een RVS rails laten maken om alles op te hangen.

Hier dus te zien dat het werkt.
 
Bij mij werkt dit niet zo goed. Ik vermoed dat de flessen lekken. een stevige fles is ook niet meer te krijgen dus zit ik te klooien met die hele dunwandige petflessen. De truuk van Daniel om het eerst een dag te laten staan zal ik nog eens uitproberen maar ik vrees dat de fles aansluitingen lekken.
 
Bij mij werkt dit niet zo goed. Ik vermoed dat de flessen lekken. een stevige fles is ook niet meer te krijgen dus zit ik te klooien met die hele dunwandige petflessen. De truuk van Daniel om het eerst een dag te laten staan zal ik nog eens uitproberen maar ik vrees dat de fles aansluitingen lekken.
Dat probleem heb ik ook,

TIP. Je moet elke keer controleren of de rubbers in de doppen goed zitten en niet dubbel gaan deze komen namelijk los bij het open draaien van de doppen.

TIP. Doe de doppen hand vast, je knijpt nu in de fles met citroenzuur zodat deze vloeistof overhevelt naar de fles met baking soda. Nu binnen enkele seconden gaat de druk opbouwen en dan zijn je flessen hard genoeg om de doppen veel strakker aan te draaien (nu knijp je de flessen niet meer in)

TIP. Voordat je de dop op de fles draait van de baking soda doe je er een theelepel citroenzuurchristallen in zodat de reactie sneller op gang komt. Hierdoor is je fles sneller op werkdruk.

Mijn werkdruk ligt tussen de 2 en 4 bar.
 
Ik zag dat men ook vaseline gebruikt om doppen luchtdicht te houden.
 

Terug
Bovenaan