Bacteriebloei

En Hygrophyla groeit anders de bak uit dus moet er toch gesnoeid worden?
Die Hygrophila groeien als een malle. Die moet ik minimaal 1x per week snoeien.. (misschien moet ik eens wat meer rigoureus te werk gaan)

Wat is dan de reactie bij planten,die nemen toch overdag enkel CO2 op en geven toch s'nachts zuurstof af.
Overdag nemen planten CO2 op en geven ze zuurstof af. S'nachts nemen ze zuurstof op :)
 
Pas op. Nogmaals de waarschuwing, probeer niet teveel tegelijk te wijzigen.

Je hebt gelijk. Geduld is een schone zaak, maar niet mijn sterkste kant vrees ik. Hoewel ik eerst rustig enkele dagen gewacht heb voor ik hier om hulp vroeg. Daarna op basis van adviezen hier het filter weer geopend, en nog eens en nog eens..... en water gewisseld, en nog eens, en weer...
Dat zal de boel niet helpen, de bloei wellicht wel. En de algen ook.
Ik heb morgen vrij en ga dan geloof ik even wat hoornblad ed kopen en de totaal bealgde ammania verwijderen want die is overleden denk ik... en test voor fosfaat en misschien nog iets anders? Goede ph meter? Zou het ‘s nachts aanlaten van CO2 meer stabiliteit geven of vergas ik dan de vissen?
 
Ik denk dat het nu wel belangrijk is om vast te stellen of er sprake is van bacteriebloei of algenbloei en zover ik van Steven begrijp blijkt het op een bepaalde manier "groen" te zijn dus dan lijkt me dat geen bacteriebloei. Dit is denk ik van belang om de oorzaak te achterhalen en weg te kunnen nemen.
Kijk dat lijkt me als dokter nu een goed standpunt: eerst de diagnose en dan de behandeling! Ik vind het echt een witte waas. Kan het niet groen vinden. Natuurlijk ga je op een foto wat groene weerschijn zien van de hygrophila corymbosa, maar wanneer je voor het aquarium zit en naar boven kijk is het grijzig/wittig en niet groen. Hoe weet ik dit nu zeker? Maw, welke test leidt tot de juiste diagnose?
 
Je hebt gelijk. Geduld is een schone zaak, maar niet mijn sterkste kant vrees ik. Hoewel ik eerst rustig enkele dagen gewacht heb voor ik hier om hulp vroeg. Daarna op basis van adviezen hier het filter weer geopend, en nog eens en nog eens..... en water gewisseld, en nog eens, en weer...
Dat zal de boel niet helpen, de bloei wellicht wel. En de algen ook.
Ik heb morgen vrij en ga dan geloof ik even wat hoornblad ed kopen en de totaal bealgde ammania verwijderen want die is overleden denk ik... en test voor fosfaat en misschien nog iets anders? Goede ph meter? Zou het ‘s nachts aanlaten van CO2 meer stabiliteit geven of vergas ik dan de vissen?
's nachts co2 geven heeft weinig tot geen toegevoegde waarde; je planten hebben 't zonder licht niet nodig. Je pH gaat niet zoveel schommelen dat je (veel) co2 hoeft te geven 's nachts. Planten die te ver heen zijn kun je verwijderen en inderdaad snelgroeiers erin steken. Voor een testset zou ik meteen een koffertje halen; is verhoudingsgewijs goedkoper (bv Colombo/Wesdijk voor 30/40 euro)
 
Kijk dat lijkt me als dokter nu een goed standpunt: eerst de diagnose en dan de behandeling! Ik vind het echt een witte waas. Kan het niet groen vinden. Natuurlijk ga je op een foto wat groene weerschijn zien van de hygrophila corymbosa, maar wanneer je voor het aquarium zit en naar boven kijk is het grijzig/wittig en niet groen. Hoe weet ik dit nu zeker? Maw, welke test leidt tot de juiste diagnose?

Tja een test is daar niet echt voor te krijgen denk ik en je moet afgaan op wat je ziet.
 
's nachts co2 geven heeft weinig tot geen toegevoegde waarde; je planten hebben 't zonder licht niet nodig. Je pH gaat niet zoveel schommelen dat je (veel) co2 hoeft te geven 's nachts. Planten die te ver heen zijn kun je verwijderen en inderdaad snelgroeiers erin steken. Voor een testset zou ik meteen een koffertje halen; is verhoudingsgewijs goedkoper (bv Colombo/Wesdijk voor 30/40 euro)
Op dit moment permanent tijdelijk een tientje korting. Ik heb deze voor het weekend ook besteld, maandag was ie binnen: Wespro testkoffer
 
Je zou een witte spatel o.i.d. in het aquarium kunnen steken en dan kijken of je een groene waas ziet. Zo controleer ik de kleur van mijn CO2 dropchecker ook.
 
Je hebt gelijk. Geduld is een schone zaak, maar niet mijn sterkste kant vrees ik. Hoewel ik eerst rustig enkele dagen gewacht heb voor ik hier om hulp vroeg. Daarna op basis van adviezen hier het filter weer geopend, en nog eens en nog eens..... en water gewisseld, en nog eens, en weer...
Dat zal de boel niet helpen, de bloei wellicht wel. En de algen ook.
Ik heb morgen vrij en ga dan geloof ik even wat hoornblad ed kopen en de totaal bealgde ammania verwijderen want die is overleden denk ik... en test voor fosfaat en misschien nog iets anders? Goede ph meter? Zou het ‘s nachts aanlaten van CO2 meer stabiliteit geven of vergas ik dan de vissen?

Enkele dagen is erg weinig, algen reageren bliksemsnel maar planten hebben daar meer tijd voor nodig. Afhankelijk van de soort kan dit in een week tot enkele weken zijn! 's Nachts je CO2 aanlaten is alleen mogelijk met een geautomatiseerd systeem. Dus met een sensor en controller die je respectievelijk je pH level meten en je magneetventiel al of niet openen. Ammania hoeft niet overleden te zijn. Je kan ze zelfs zo weer , emers dat is boven water, opkweken. Ik heb dit al vaak gedaan. Het zijn immers moerasplanten. Filters voorlopig met rust laten en ook geen water verversen de komende weken. Wel Cabomba, Waterpest en Hoornblad in je bak zetten.Deze adviezen zijn bedoelt om je af te helpen van je bacteriebloei. Ik begrijp inmiddels dat er nog een algensoort is maar eerst dit verhelpen!
 
Even een update.

Een witte spatel achter in in het aquarium wordt wazig, maar niet groen. Dus volgens mij echt geen algenbloei. Ik houd het op bacteriebloei. Dat betekent dat ik even helemaal NIETS meer doe in de bak. Ik wissel geen water, snoei geen planten, zit niet aan het filter of wat dan ook. Ik wacht gewoon tot het afneemt. Dat lijkt nu overigens al een beetje het geval na enkele dagen op mijn handen zitten.. maar dat wil ik ook graag zien wellicht en heb ik eerder gedacht.

De algen lijken overigens wat te minderen, ik denk door afname lichtintensiteit en belichtingsduur. Plantengroei valt nog tegen. Ik heb daarom zojuist het water even laten analyseren bij mijn LFS (Frits Kuiper in Groningen). Nitraat 20 mg/l, fosfaat en ijzer vrijwel onmeetbaar laag. Dat is natuurlijk niet okay. Nu fosfaat en ijzer aangevuld. De "alles-in-een" voeding bevat kennelijk toch niet alles, of in elk geval niet voor mijn aquarium genoeg. Ik ga nu de komende twee weken zien wat er gebeurt. Mocht dit goed effect hebben dan overweeg ik over te stappen op een E.I. methode, bijvoorbeeld van Planted Box. Want dat meten is maar gedoe en in mijn ogen ook weinig exact ook al zijn die druppeltests duur genoeg, maar kleuren schatten is best lastig...

Ik heb de website van "easylife" bekijken waarop veel informatie over plantengroei in het aquarium te vinden is. Het klinkt lekker wetenschappelijk en daar houd ik van! Het "gouden driehoek" verhaal wordt hierin duidelijk onderbouwt en bevestigt. Licht heb ik genoeg, CO2 is er ook voldoende, maar in elk geval de macronutrienten zijn nu niet in orde. Dat verklaart in mijn ogen de stagnerende groei van mijn planten en dat verklaart weer de toename in algengroei. Zoals eerder gezegd had ik deze algen ook in het hele prille begin van mijn bak (februari). Op het moment dat de planten gingen groeien verdween de alg als sneeuw voor de zon. Als het goed is gaat dat nu weer gebeuren. De aanvankelijk zeer forse groei van mijn planten zal wel gezorgd hebben voor uitputting van bepaalde voedingsstoffen die kennelijk onvoldoende werden aangevuld met mijn huidige bemestingsmethode. Ik ga nog even studeren op E.I. en op Redfield ratio. Dat laatste is wel leuk maar dan moet je natuurlijk ook steeds meten en bijsturen.
 
Ik zou de voeding voor planten niet baseren op je waarden van deze week.

Er zijn veel mogelijke redenen waarom fosfaat en nitraat nu niet eenzelfde waarde laten zien als ze zouden doen in een meer stabiele situatie.

Ik zou er voor kiezen nu tijdelijk iets bij te sturen, en pas over een poos, wanneer alles wat rustiger is, over een periode van in elk geval enkele weken, te kijken hoe de waarden zich verhouden tot de bezetting en planten die je dan hebt.

Als EI jou een leuke goede methode lijkt dan zullen veel mensen dat met je eens zijn hier. Ik zou dus alleen niet je all in one voeding afserveren op de wiebelige omstandigheden van de afgelopen tijd.
 
Ik zou de voeding voor planten niet baseren op je waarden van deze week.

Er zijn veel mogelijke redenen waarom fosfaat en nitraat nu niet eenzelfde waarde laten zien als ze zouden doen in een meer stabiele situatie.

Ik zou er voor kiezen nu tijdelijk iets bij te sturen, en pas over een poos, wanneer alles wat rustiger is, over een periode van in elk geval enkele weken, te kijken hoe de waarden zich verhouden tot de bezetting en planten die je dan hebt.

Als EI jou een leuke goede methode lijkt dan zullen veel mensen dat met je eens zijn hier. Ik zou dus alleen niet je all in one voeding afserveren op de wiebelige omstandigheden van de afgelopen tijd.
Op zich wel een verstandig advies denk ik. Want ik realiseer me nu dat ik afgelopen weekend bijna 50% water heb gewisseld zonder bemesting aan te vullen... dat scheelt de helt natuurlijk. Maar tweemaal nul is nul... Eerlijk gezegd doseer ik altijd een beetje aan de voorzichtige kant om niet teveel te hebben. Misschien moet ik dat eens niet doen. Maar goed, we zullen zien wat er de komende tijd gebeurt. Mocht alles weer opklaren dan ga ik wel weer 25% wisselen en aanvullen met alles-in-een me juiste dosering. Ik kan nu ook fosfaat en Fe meten dus kan ik zien of het daarmee goed blijft. Want ik vind het wel handig zo eerlijk gezegd. De E.I, methode houdt wel hoge streefwaarden aan van nitraat en fosfaat en dergelijke vind ik. Ik ben eigenlijk van oorsprong meer van de "natuurlijke methode", dus wel CO2 en micronutrienten maar geen macro extra toevoegen. Maar dan moet ik meer vissen hebben om voldoende nitraat en fosfaat te maken en eerlijk gezegd houd ik dan weer niet van een erg drukke bak..
 
Enkele dagen is erg weinig, algen reageren bliksemsnel maar planten hebben daar meer tijd voor nodig. Afhankelijk van de soort kan dit in een week tot enkele weken zijn! 's Nachts je CO2 aanlaten is alleen mogelijk met een geautomatiseerd systeem. Dus met een sensor en controller die je respectievelijk je pH level meten en je magneetventiel al of niet openen. Ammania hoeft niet overleden te zijn. Je kan ze zelfs zo weer , emers dat is boven water, opkweken. Ik heb dit al vaak gedaan. Het zijn immers moerasplanten. Filters voorlopig met rust laten en ook geen water verversen de komende weken. Wel Cabomba, Waterpest en Hoornblad in je bak zetten.Deze adviezen zijn bedoelt om je af te helpen van je bacteriebloei. Ik begrijp inmiddels dat er nog een algensoort is maar eerst dit verhelpen!

De ammania begint weer frisse roze-rode blaadjes te maken aan sommige toppen dus ik heb ze te snel dood verklaard. Dank voor je nuttige tips "Benvo"! Ik geloof dat ik nog het meest gehad heb aan jouw rustige adviezen om vooral niet teveel tegelijk te willen doen. Dat spreekt me ook wel het meest aan, ook al houd ik soms wel van een "quick fix" maar die is hier gewoon niet voor heb ik wel in de gaten. Allerlei mensen roepen van alles, maar als je dat allemaal gaat doen dan loopt de boel alleen maar meer in de soep. Ik ben eigenlijk best een ervaren aquariaan, maar de moderne aquaristiek is nieuw voor me. Ik deed alles vroeger een stuk rustiger aan, minder licht, minder mest, minder CO2 en gemakkelijke planten en ook meer vissen trouwens . Er is veel veranderd de laatste 15 jaar toen ik even wat andere hobby's had (oldtimers..)

Hoe kweek je de Ammania emers? Gewoon een topje in een potje met potgrond steken of is het ingewikkelder? Met broeikassen en zo? Want dat klinkt wel leuk eigenlijk. Tegenwoordig smijt iedereen alles maar weg en koopt weer nieuw, maar dat is natuurlijk zonde en helemaal niet nodig.
 
De ammania begint weer frisse roze-rode blaadjes te maken aan sommige toppen dus ik heb ze te snel dood verklaard. Dank voor je nuttige tips "Benvo"! Ik geloof dat ik nog het meest gehad heb aan jouw rustige adviezen om vooral niet teveel tegelijk te willen doen. Dat spreekt me ook wel het meest aan, ook al houd ik soms wel van een "quick fix" maar die is hier gewoon niet voor heb ik wel in de gaten. Allerlei mensen roepen van alles, maar als je dat allemaal gaat doen dan loopt de boel alleen maar meer in de soep. Ik ben eigenlijk best een ervaren aquariaan, maar de moderne aquaristiek is nieuw voor me. Ik deed alles vroeger een stuk rustiger aan, minder licht, minder mest, minder CO2 en gemakkelijke planten en ook meer vissen trouwens . Er is veel veranderd de laatste 15 jaar toen ik even wat andere hobby's had (oldtimers..)

Hoe kweek je de Ammania emers? Gewoon een topje in een potje met potgrond steken of is het ingewikkelder? Met broeikassen en zo? Want dat klinkt wel leuk eigenlijk. Tegenwoordig smijt iedereen alles maar weg en koopt weer nieuw, maar dat is natuurlijk zonde en helemaal niet nodig.

Neem een kweek bakje en doe daar potgrond in, gewoon de potgrond die je ook zou gebruiken bij kamerplanten. Daarbovenop moet een laagje aquariumzand of grind. De reden daarvoor maak ik zo duidelijk. Daarin plant je, bijvoorbeeld, je Ammania. Dan vul je bakje met water tot en met de zandbodemlaag. Nu begrijp je waarom dat laagje er bovenop moet want alleen potgrond gaat drijven in water. Je Ammania kan je nu opkweken in emerse vorm. Het plantje immers staat alleen met de wortels in de bodem. Dat, die emerse vorm, ziet er trouwens iets anders uit dan de vorm die je in je bak ziet. In je aquarium zie je oranje, langwerpige bladeren maar de emerse vorm geeft ronde groene blaadjes die ook wat kleiner zijn. Hou het water niveau altijd zo'n beetje tot aan de zand/grind bovenlaag, je hebt het namelijk van doen met moerasplanten. Het kweekbakje kan je nu trouwens mooi buiten zetten, je plantjes krijgen voldoende licht en warmte. Dit kan de hele zomer door. Bovendien kan je dit met heel veel planten doen trouwens. Juist omdat het merendeel van onze planten moerasplanten zijn.
 
Op zich wel een verstandig advies denk ik. Want ik realiseer me nu dat ik afgelopen weekend bijna 50% water heb gewisseld zonder bemesting aan te vullen... dat scheelt de helt natuurlijk. Maar tweemaal nul is nul... Eerlijk gezegd doseer ik altijd een beetje aan de voorzichtige kant om niet teveel te hebben. Misschien moet ik dat eens niet doen. Maar goed, we zullen zien wat er de komende tijd gebeurt. Mocht alles weer opklaren dan ga ik wel weer 25% wisselen en aanvullen met alles-in-een me juiste dosering. Ik kan nu ook fosfaat en Fe meten dus kan ik zien of het daarmee goed blijft. Want ik vind het wel handig zo eerlijk gezegd. De E.I, methode houdt wel hoge streefwaarden aan van nitraat en fosfaat en dergelijke vind ik. Ik ben eigenlijk van oorsprong meer van de "natuurlijke methode", dus wel CO2 en micronutrienten maar geen macro extra toevoegen. Maar dan moet ik meer vissen hebben om voldoende nitraat en fosfaat te maken en eerlijk gezegd houd ik dan weer niet van een erg drukke bak..

Waterwissel, ja, ook dat. Maar ook dat je blijkbaar, in elk geval tijdelijk, een wat hogere organische belasting hebt, waardoor het niet ondenkbaar is dat je nitraat ook wat hoger is dan anders. Daarnaast heb je 1 of meerdere keren je filter schoongemaakt en groeien er veel bacteriën in je water nu, wat een verlagend effect kan hebben op fosfaat volgens de informatie die ik hierover lees.

Je bak is nog volop bezig in balans te komen :)
 
Neem een kweek bakje en doe daar potgrond in, gewoon de potgrond die je ook zou gebruiken bij kamerplanten. Daarbovenop moet een laagje aquariumzand of grind. De reden daarvoor maak ik zo duidelijk. Daarin plant je, bijvoorbeeld, je Ammania. Dan vul je bakje met water tot en met de zandbodemlaag. Nu begrijp je waarom dat laagje er bovenop moet want alleen potgrond gaat drijven in water. Je Ammania kan je nu opkweken in emerse vorm. Het plantje immers staat alleen met de wortels in de bodem. Dat, die emerse vorm, ziet er trouwens iets anders uit dan de vorm die je in je bak ziet. In je aquarium zie je oranje, langwerpige bladeren maar de emerse vorm geeft ronde groene blaadjes die ook wat kleiner zijn. Hou het water niveau altijd zo'n beetje tot aan de zand/grind bovenlaag, je hebt het namelijk van doen met moerasplanten. Het kweekbakje kan je nu trouwens mooi buiten zetten, je plantjes krijgen voldoende licht en warmte. Dit kan de hele zomer door. Bovendien kan je dit met heel veel planten doen trouwens. Juist omdat het merendeel van onze planten moerasplanten zijn.
Maar knip je dan gewoon een topje af en zet je die zo in de grond? Of moet het al worteltjes hebben? Want voorlopig trek ik geen planten meer uit het substraat...
 
Update: het gaat heel erg de goede kant op met mijn aquarium! Ik heb de verlichting iets gewijzigd: het brandt nu 6 uur op 100%, 3 uur op 80% en twee uur schemer voor en na. Ik heb de fosfaat en nitraat waardes op peil gebracht en gehouden. Hierop gingen de planten weer groeien en verdwenen de algen als sneeuw voor de zon. Ook werd de troebelheid beter, maar deze werd uiteindelijk toch groen.... toch een uv filter aangeschaft en de volgende dag was het al helderder dan de afgelopen drie weken het geval was!
Ik zit weer met plezier voor de bak, de planten stralen me tegemoet en de vissen kan ik weer zien.
Ik ben blij dat ik het niet heb opgegeven want ik heb er nu weer veel schik in.
Allemaal bedankt voor het meedenken!
 
Beetje te vroeg gejuicht vrees ik…. Het water is wel kristalhelder, maar nu gaan er groene haartjes op veel planten ontstaan. En lange groene slierten aan de drijvende bladeren van de vallisneria gigantae. Ik denk dus draadalg. Het fosfaatgehalte blijkt binnen 3 dagen helemaal niet meer te meten te zijn (na aanvankelijk 0,5-1,0 mg/l te zijn geweest). CO2 dropchecker lichtgroen. Licht intensiteit weer een tikje teruggezet en fosfaat weer aangevuld. Iemand nog meer suggesties? Moet ik gewoon meer bemesten? Want wellicht dat ik met veel licht en CO2 de planten erg aanjaag en ze daarom snel door hun macro heen zijn..? Vandaar dat ik het licht wat heb verminderd (minder gas geven zou Gilles van Planted Box zeggen). Want ik heb ook geen zin om drie maal per week planten te snoeien...
 
Beetje te vroeg gejuicht vrees ik…. Het water is wel kristalhelder, maar nu gaan er groene haartjes op veel planten ontstaan. En lange groene slierten aan de drijvende bladeren van de vallisneria gigantae. Ik denk dus draadalg. Het fosfaatgehalte blijkt binnen 3 dagen helemaal niet meer te meten te zijn (na aanvankelijk 0,5-1,0 mg/l te zijn geweest). CO2 dropchecker lichtgroen. Licht intensiteit weer een tikje teruggezet en fosfaat weer aangevuld. Iemand nog meer suggesties? Moet ik gewoon meer bemesten? Want wellicht dat ik met veel licht en CO2 de planten erg aanjaag en ze daarom snel door hun macro heen zijn..? Vandaar dat ik het licht wat heb verminderd (minder gas geven zou Gilles van Planted Box zeggen). Want ik heb ook geen zin om drie maal per week planten te snoeien...

bacteriebloei is vaak overschot aan micro's omdat als je geen veel fosfaat of teveel ijzer in het water hebt resulteerd teveel vaak in algenbloei of een witte waas wanneer je fosfaat en ijzer tegelijk in het water brengt
Eeen voedingsbodem die geeft mircro's af aan het water en ook de planten nemen dit via de wortels op dus als je maar mircro's erin blijft kieperen resulteerd dat in bacteriebloei omdat er al rijkelijk genoeg van is vanuit de bodem.

Fosfaten en Nitraten die opraken zijn gevolg van sterke opname van je planten en met name snelgroeiers zoals Hygrophila,Cabomba,valisinera Gigantea vreten enorm veel nitraat en fosfaat met veel licht en ook nog eens Co2 dus ik ben er niet zo verwonderd van dat je macro's op raken.
Wat je als eerst moet doen is je totale aantal lumen boven het aquarium berekenen en delen door liters netto water (aftrek bodem/decoratie) en kijken hoeveel lumen licht je per liter water op de planten zet.
25-35lumen per liter is ruimschoots voldoende om de planten goed te laten groeien, daarbij stop met micro's geven aan het water en vul enkel nitraat en fosfaat + ijzer bij als dit op begint te raken en je zal zien dat je geen last meer zal hebben van bacteriebloei.
Groene haartjes op de planten zijn laag fosfaat en veel licht met gevolg groenewier algen die ook nog eens extra profiteren van de overtollige micro's die je toediend terwijl er al genoeg is uit je voedingsbodem.
Had je te veel licht en verminderd dan kan je het aantal uren opvoeren naar 8-10uur om de planten langer in hun groei process te houden maar zonder teveel licht.
 
bacteriebloei is vaak overschot aan micro's omdat als je geen veel fosfaat of teveel ijzer in het water hebt resulteerd teveel vaak in algenbloei of een witte waas wanneer je fosfaat en ijzer tegelijk in het water brengt
Eeen voedingsbodem die geeft mircro's af aan het water en ook de planten nemen dit via de wortels op dus als je maar mircro's erin blijft kieperen resulteerd dat in bacteriebloei omdat er al rijkelijk genoeg van is vanuit de bodem.

Fosfaten en Nitraten die opraken zijn gevolg van sterke opname van je planten en met name snelgroeiers zoals Hygrophila,Cabomba,valisinera Gigantea vreten enorm veel nitraat en fosfaat met veel licht en ook nog eens Co2 dus ik ben er niet zo verwonderd van dat je macro's op raken.
Wat je als eerst moet doen is je totale aantal lumen boven het aquarium berekenen en delen door liters netto water (aftrek bodem/decoratie) en kijken hoeveel lumen licht je per liter water op de planten zet.
25-35lumen per liter is ruimschoots voldoende om de planten goed te laten groeien, daarbij stop met micro's geven aan het water en vul enkel nitraat en fosfaat + ijzer bij als dit op begint te raken en je zal zien dat je geen last meer zal hebben van bacteriebloei.
Groene haartjes op de planten zijn laag fosfaat en veel licht met gevolg groenewier algen die ook nog eens extra profiteren van de overtollige micro's die je toediend terwijl er al genoeg is uit je voedingsbodem.
Had je te veel licht en verminderd dan kan je het aantal uren opvoeren naar 8-10uur om de planten langer in hun groei process te houden maar zonder teveel licht.

Ik voeg helemaal geen extra micro's toe hoor. Ik heb nu alleen fosfaat aangevuld en de lichtintensiteit iets verminderd. Ik heb ook helemaal geen bacteriebloei meer, dat probleem is echt wel over. Ik vraag me ook af of je bacteriebloei krijgt van teveel sporenelementen. Hoe zou dat dan werken? Bij mijn verlichting geef ik ruim 22 lumen per liter water wanneer ik de LED's maximaal laat branden, nu dus bijna 18 lumen/liter, wat niet erg veel is denk ik. Misschoen bedoel je dat ik niet meer AIO voeding moet toevoegen?
 
Ik voeg helemaal geen extra micro's toe hoor. Ik heb nu alleen fosfaat aangevuld en de lichtintensiteit iets verminderd. Ik heb ook helemaal geen bacteriebloei meer, dat probleem is echt wel over. Ik vraag me ook af of je bacteriebloei krijgt van teveel sporenelementen. Hoe zou dat dan werken? Bij mijn verlichting geef ik ruim 22 lumen per liter water wanneer ik de LED's maximaal laat branden, nu dus bijna 18 lumen/liter, wat niet erg veel is denk ik. Misschoen bedoel je dat ik niet meer AIO voeding moet toevoegen?

AIO voeding bevat spoorelementen ofwel micro's maar geen fosfaat of nitraat !
Dus je voegd inderdaad teveel micro's toe aan het water terwijl je voedingsbodem dit al ruim voldoende afgeeft aan het water.
Je moet alleen macro's aanvullen en dat is fosfaat ijzer en nitraat als je tekorten krijgt in jouw situatie.
18-25lumen is ook genoeg mijn Rio 450 (filterzand bodem met rootstiscks en osmoscote) doet het ook maar op 20lumen en de Hygrophila Polysperma (belgies groen) groeit hier ook de bak uit en zo ongeveer om de 2 weken zet ik hem terug op 10cm.
Ook in de Rio 180 groeit de Hygrophila Polysperma de bak uit op 2 T5 buizen met c.a 35lumen de liter en die kan ik elke week bijna wel terug snoeien..maar het heet niet voor niks een snelgroeier die nitraten en fosfaten opvreet.
Dus zeer geschikte plant bij discussen of een druk bezet aquarium om van je overtollige fosfaten en nitraten af te komen, hoe meer licht en Co2 deze plant krijgt hoe harder deze gaat groeien net als Gedoornd hoornblad of Valisinera Gigantea die hier in de discus bak de pan uit groeid !
Beide aqauriums gebruik ik geen voedingsbodem enkel osmoscote voor de micro's en Rootsticks bij de wortels voor het ijzer, ik ben nooit zo'n fan geweest van voedingsbodems omdat ze nog wel eens problemen veroorzaken.
Dus met je licht zit je wel oke maar stop met AIO voiding te geven en vul enkel Nitraat en fosfaat bij en eventueel ijzer dan moeten de problemen echt oplossen.
 
AIO voeding bevat spoorelementen ofwel micro's maar geen fosfaat of nitraat !
Dus je voegd inderdaad teveel micro's toe aan het water terwijl je voedingsbodem dit al ruim voldoende afgeeft aan het water.
Je moet alleen macro's aanvullen en dat is fosfaat ijzer en nitraat als je tekorten krijgt in jouw situatie.
18-25lumen is ook genoeg mijn Rio 450 (filterzand bodem met rootstiscks en osmoscote) doet het ook maar op 20lumen en de Hygrophila Polysperma (belgies groen) groeit hier ook de bak uit en zo ongeveer om de 2 weken zet ik hem terug op 10cm.
Ook in de Rio 180 groeit de Hygrophila Polysperma de bak uit op 2 T5 buizen met c.a 35lumen de liter en die kan ik elke week bijna wel terug snoeien..maar het heet niet voor niks een snelgroeier die nitraten en fosfaten opvreet.
Dus zeer geschikte plant bij discussen of een druk bezet aquarium om van je overtollige fosfaten en nitraten af te komen, hoe meer licht en Co2 deze plant krijgt hoe harder deze gaat groeien net als Gedoornd hoornblad of Valisinera Gigantea die hier in de discus bak de pan uit groeid !
Beide aqauriums gebruik ik geen voedingsbodem enkel osmoscote voor de micro's en Rootsticks bij de wortels voor het ijzer, ik ben nooit zo'n fan geweest van voedingsbodems omdat ze nog wel eens problemen veroorzaken.
Dus met je licht zit je wel oke maar stop met AIO voiding te geven en vul enkel Nitraat en fosfaat bij en eventueel ijzer dan moeten de problemen echt oplossen.

Alles in één voeding bevat zeker wel nitraat en fosfaat, anders zou het geen alles in één voeding zijn natuurlijk. Het is geen ProFito bijvoorbeeld dat inderdaad alleen maar micro's bevat. Direct na toediening van deze voeding meet ik ook zowel fosfaat als nitraat in goede concentraties, echter de fosfaat is na 3 dagen weer vrijwel verdwenen en ik kan me voorstellen dat dit algengroei in de hand werkt. Ik heb losse fosfaat gekocht waarmee ik nu aanvul. het dimmen van de verlichting lijkt dus weer niet zo nodig omdat ik op 21 lumen per liter zit.
 
Alles in één voeding bevat zeker wel nitraat en fosfaat, anders zou het geen alles in één voeding zijn natuurlijk. Het is geen ProFito bijvoorbeeld dat inderdaad alleen maar micro's bevat. Direct na toediening van deze voeding meet ik ook zowel fosfaat als nitraat in goede concentraties, echter de fosfaat is na 3 dagen weer vrijwel verdwenen en ik kan me voorstellen dat dit algengroei in de hand werkt. Ik heb losse fosfaat gekocht waarmee ik nu aanvul. het dimmen van de verlichting lijkt dus weer niet zo nodig omdat ik op 21 lumen per liter zit.


Verlichting is het problem niet, wel je micro's die je teveel geeft aan het water.. volgens mij kan je ijzer en fosfaat niet samen voegen in een flesje omdat ijzer gaat binden met fosfaat en onbruikbaar is geworden.
Dus fosfaten samen met ijzer in een flesje dat geeft al problemen zou liever fosfaat en nitraat vrij planten voeiding nemen en zelf nitraat en fosfaat of ijzer na toedienen.
A: meer controle en vaak gaan planten slecht groeien door fosfaatgebrek en nitraat gebrek dan door spoorelementen omdat elk leidingwater en voiding voor je vissen ook spoorelementen bevatten die vrijkomen.
ik geef hier enkel Easy-life profito en los fosfaat en verder voeg ik niks toe dan bij de wortels osmoscote en rootsticks, ijzer toevoegen aan het water heeft namenlijk al weinig zin.. het oxydeerd met zuurstof en wordt onbruikbaar voor planten ook al meet je ijzer met een testje.
Maar goed probeer het eens zou ik zeggen om geen micro's meer te geven maar wel fosfaat en nitraat op peil houden..dan moet het wel gaan lukken als je al een voedings bodem hebt.
 
Beetje te vroeg gejuicht vrees ik…. Het water is wel kristalhelder, maar nu gaan er groene haartjes op veel planten ontstaan. En lange groene slierten aan de drijvende bladeren van de vallisneria gigantae. Ik denk dus draadalg. Het fosfaatgehalte blijkt binnen 3 dagen helemaal niet meer te meten te zijn (na aanvankelijk 0,5-1,0 mg/l te zijn geweest). CO2 dropchecker lichtgroen. Licht intensiteit weer een tikje teruggezet en fosfaat weer aangevuld. Iemand nog meer suggesties? Moet ik gewoon meer bemesten? Want wellicht dat ik met veel licht en CO2 de planten erg aanjaag en ze daarom snel door hun macro heen zijn..? Vandaar dat ik het licht wat heb verminderd (minder gas geven zou Gilles van Planted Box zeggen). Want ik heb ook geen zin om drie maal per week planten te snoeien...

Planten "jaag" je niet aan. Ze nemen wat ze nodig zijn, niet meer. Ik heb geloof ik al eens geschreven dat je je zou moeten houden aan de volgorde der dingen. Daar is eerst het licht. Een intensiteit en duur passend bij je plantenbestand. Daarop zal er een CO2 vraag ontstaan waar je aan moet voldoen. Is dit te weinig dan zie je dit door het beginnen van alg overlast. Dat kan Baard alg zijn maar ook groene alg soorten. Zorg dus voor CO2 maar ook de overige bemesting mag niet vergeten worden. Dat zijn de micro's en macro's voor de waterkolom maar ook, want we hebben voornamelijk moerasplanten, bodembemesting. Nu begin je dus weer meerdere dingen te wijzigen. Je volgende probleem ligt daardoor al weer op de loer. Waarom zou je de belichting willen verlagen? Misschien zijn je planten die lichtintensiteit wel degelijk nodig. Draad alg begint niet door een teveel maar door een tekort! CO2 en overige bemesting ligt veel meer voor de hand waarbij je er ook op moet letten dat die bemesting overal komt. Dat betekend dus zorgen voor een goede waterdistributie.
 
Planten "jaag" je niet aan. Ze nemen wat ze nodig zijn, niet meer. Ik heb geloof ik al eens geschreven dat je je zou moeten houden aan de volgorde der dingen. Daar is eerst het licht. Een intensiteit en duur passend bij je plantenbestand. Daarop zal er een CO2 vraag ontstaan waar je aan moet voldoen. Is dit te weinig dan zie je dit door het beginnen van alg overlast. Dat kan Baard alg zijn maar ook groene alg soorten. Zorg dus voor CO2 maar ook de overige bemesting mag niet vergeten worden. Dat zijn de micro's en macro's voor de waterkolom maar ook, want we hebben voornamelijk moerasplanten, bodembemesting. Nu begin je dus weer meerdere dingen te wijzigen. Je volgende probleem ligt daardoor al weer op de loer. Waarom zou je de belichting willen verlagen? Misschien zijn je planten die lichtintensiteit wel degelijk nodig. Draad alg begint niet door een teveel maar door een tekort! CO2 en overige bemesting ligt veel meer voor de hand waarbij je er ook op moet letten dat die bemesting overal komt. Dat betekend dus zorgen voor een goede waterdistributie.
Okay Ben, maar wat adviseer je me dan? Want ik heb dus 21 lumen per liter water licht, de CO2 dropchecker is lichtgroen dus die beide zaken zijn er genoeg. Dan moet het de voeding dus zijn lijkt me. Zou het door het fosfaat tekort komen? Dan zou ik dus anders moeten gaan bemesten. Wat doe jij zelf in die mooie bak van je? Alles apart geven (nitraat, fosfaat en micro) en steeds nameten? Of E.I. en elke week 150 liter water weggooien?
 
Terug
Bovenaan