Bacteriebloei


Met het schoonmaken van het filter heeft topicstarter veel vuil verwijderd waarvoor geen extra bacteriën meer aangemaakt hoeven te worden en de functionaliteit van het filter is volgens zijn eigen zeggen toegenomen.

Hoe is dat slecht in deze situatie?
 
Ik persoonlijk denk dat deze reiniging weinig negatieve invloed heeft, omdat het volgens mij beperkt is uitgespoeld en er dus ook nog genoeg bacterien achterblijven. De flow en doorstroming lijken wel verbeterd, wat juist weer positief is.

Bacteriebloei moet uitzichzelf verdwijnen, maar dat is de achterliggende 14 dagen niet gebeurd, dus waarom zou het nu nog bacteriebloei zijn?
 
Los van dit probleem is een filteropbouw, in mijn persoonlijke beleving, gewenst van:

mechanisch grof naar fijn
biologisch
evt chemisch

Dit is bij de JBL prima te doen, zowel in het voorfilter (alleen mechanisch) of met ook de onderste tray mechanisch.
 
Kun je die alg gemakkelijk afwrijven?
Ja die wrijf je er heel makkelijk van af. Wolken bruine vlokjes komen er dan vanaf. Het zijn bruine haartjes die je er zo vanaf wrijft maar die ook zo weer teruggekomen
 
Maar ik weet niet of je de intensiteit kan aanpassen met de Eheim controller, daar ben ik niet mee bekend.
Ik heb de controller even opnieuw geprogrammeerd: korter licht en minder intens. Nu bidden...
 
Ja die wrijf je er heel makkelijk van af. Wolken bruine vlokjes komen er dan vanaf. Het zijn bruine haartjes die je er zo vanaf wrijft maar die ook zo weer teruggekomen
Zou het geen roetalg kunnen zijn?
 

Nee, vooral met je ogen waarnemen, dat is nu veel belangrijker, en desnoods elke dag even je waarnemingen in een boekje/document of iets dergelijks opschrijven.

Verlichtingsduur = omlaag
Verlichtingsintensiteit = omlaag

manueel zoveel mogelijk alg verwijderen en/of stoot kuur Carbo/Waterstofperoxide
doorstroom filter en stroming aquarium goed -> beweegt alles -> komt voeding en co2 overal
wekelijks 25% blijven verversen

Zou het geen roetalg kunnen zijn?

 
Daarna voeg ik groeipower plus toe van DHA-aquarium: 20 ml per 100 liter.

Dit lijkt zover mijn kennis gaat een AIO, waar in ieder geval nitraat, fosfaat en andere basis elementen inzitten. Of het ook sporen bevat, dat weet ik weer niet zo goed, maar mogelijk iemand anders.
 
Pas op. Nogmaals de waarschuwing, probeer niet teveel tegelijk te wijzigen.
Tsja, ik krijg dringende adviezen die wil ik dan opvolgen.
 
maak meteen in het boekje een lijstje, en schrijf per datum op wat je gewijzigd hebt. Wat is voor de aanpassing van het licht je laatste aanpassing geweest? En wanneer was dat?
 
Inderdaad met Steven en Ben eens, als je opschrijft wat je doet en wanneer kan je na lezen welk effect dat had en of dat de juiste was, elke verandering heeft vaak pas na een week of 2 een effect, meerdere aanpassingen in korte tijd bevorderd de stabiliteit niet.
 
Maar is het licht terugschroeven wel slim. Ik begreep altijd dat je moet zorgen voor de gouden driehoek: voldoende licht, CO2 en voeding om de planten optimaal te laten groeien en zodoende de algen tegen te gaan. Ik heb de huidige alg ook gehad in de opstartfase. Toen duurde het even voor de planten begonnen te groeien uiteraard. Toen dat begon waren de algen al heel snel verdwenen. Dat was met dezelfde hoeveelheid licht en bemesting en CO2 als nu. Alleen is de CO2 een tijdje te laag geweest. Nu dat weer goed lijkt verwacht ik (hoop ik) dat ze opeens weer gaan groeien en de algen weer verdwijnen... maar met minder licht gaat dat misschien juist weer mis. En allemaal chemicaliën in mijn bak gooien zie ik ook niet zitten, want dat is ook maar symptoombestrijding. Oorzaak is onbalans die ik zelf op mijn geweten heb denk ik. Overigens lees ik verhalen dat 40 lumen per liter wel prima is...
 
Wat mij overigens opvalt is dat zogenaamd weinig eisende planten (anubias, javavaren) het behoorlijk matig doen in mijn aquarium. Misschien omdat die toch van wat minder licht houden.. iemand anders ook deze ervaringen?
 
Simpel is al moeilijk genoeg,deze uitspraak heb al ik meerdere keren herhaald.
Maar goed de bak draaid sinds februari met CO2,en met een voedingsbodem,en ik lees dat er in dit korte tijdsbestek planten gesnoeid moesten worden,?( vind ik erg vreemd voor de genoemde periode) dus alle planten zijn met turbo-snelheid gegroeid,daar is de voedingsbodem en de CO2 verantwoordelijk voor.
Ik zie op enkele geposte foto's planten met CO2 bellen,dat is helemaal niet goed,eigenlijk in totaal iets te veel van het goede.Waarschijnlijk is er nu een situatie ontstaan waardoor de planten veel te veel voeding moesten verwerken,en zo te zien konden ze dit niet aan ofwel verwerken,en dan slaat het e.e.a.Om in een onbelans

Volgens mij is dit geen bacterienbloei maar een flink overschot aan plantenvoeding en wat de planten niet aankunnen,en tja dan stopt het even en krijgen algen de boventoon.Overgens is een alg een plant die nooit tot ontwikkeling is gekomen,maar goed dat is een ander verhaal.

De verlichting speelt ook een belangrijke rol,is deze gedurende de dag ( intensiteit) veel te veel of in tijdsduur te weinig dan gaat het ook weer mis,het is een zaak van inregelen,ook langdurig met te korte belichting geeft problemen,want dan willen de planten zo snel als mogelijk groeien naar de lichtbron.
De algexplosie geeft een verkleuring aan het water af en die krijg je na "een " verversing niet terug,met verversen geef je weer meer energie aan de alg die nu in ongunstige omstandigheden floreerd.
Als je geen energie of zin hebt om de bodem te vervangen ( verwijderen) dan zou ik deze algplaag proberen te verwijderen met Eheim algozid in combinatie met flora carbo,de flora carbo pas na 2 dagen doseren.

Samenvattend is het sinds Februari allemaal iets te snel gegaan,het had allemaal langzamer moeten plaatsvinden.
Gr.bert,en geef het niet op.
 
Weinig eisende en langzaam groeiende planten krijgen meestal de eerste klap omdat deze traag groeien en zo geheel openstaan voor de aangroeiende algen.
 
Simpel is al moeilijk genoeg,deze uitspraak heb al ik meerdere keren herhaald.
Maar goed de bak draaid sinds februari met CO2,en met een voedingsbodem,en ik lees dat er in dit korte tijdsbestek planten gesnoeid moesten worden,?( vind ik erg vreemd voor de genoemde periode) dus alle planten zijn met turbo-snelheid gegroeid,daar is de voedingsbodem en de CO2 verantwoordelijk voor.
Ik zie op enkele geposte foto's planten met CO2 bellen,dat is helemaal niet goed,eigenlijk in totaal iets te veel van het goede.Waarschijnlijk is er nu een situatie ontstaan waardoor de planten veel te veel voeding moesten verwerken,en zo te zien konden ze dit niet aan ofwel verwerken,en dan slaat het e.e.a.Om in een onbelans

Volgens mij is dit geen bacterienbloei maar een flink overschot aan plantenvoeding en wat de planten niet aankunnen,en tja dan stopt het even en krijgen algen de boventoon.Overgens is een alg een plant die nooit tot ontwikkeling is gekomen,maar goed dat is een ander verhaal.

De verlichting speelt ook een belangrijke rol,is deze gedurende de dag ( intensiteit) veel te veel of in tijdsduur te weinig dan gaat het ook weer mis,het is een zaak van inregelen,ook langdurig met te korte belichting geeft problemen,want dan willen de planten zo snel als mogelijk groeien naar de lichtbron.
De algexplosie geeft een verkleuring aan het water af en die krijg je na "een " verversing niet terug,met verversen geef je weer meer energie aan de alg die nu in ongunstige omstandigheden floreerd.
Als je geen energie of zin hebt om de bodem te vervangen ( verwijderen) dan zou ik deze algplaag proberen te verwijderen met Eheim algozid in combinatie met flora carbo,de flora carbo pas na 2 dagen doseren.

Samenvattend is het sinds Februari allemaal iets te snel gegaan,het had allemaal langzamer moeten plaatsvinden.
Gr.bert,en geef het niet op.
Op zich kunnen stengelplanten toch prima in 4 a 5 weken tot het wateroppervlakte groeien? Was vroeger zonder CO2 ook al zo hoor. En Hygrophyla groeit anders de bak uit dus moet er toch gesnoeid worden?
 
Simpel is al moeilijk genoeg,deze uitspraak heb al ik meerdere keren herhaald.
Maar goed de bak draaid sinds februari met CO2,en met een voedingsbodem,en ik lees dat er in dit korte tijdsbestek planten gesnoeid moesten worden,?( vind ik erg vreemd voor de genoemde periode) dus alle planten zijn met turbo-snelheid gegroeid,daar is de voedingsbodem en de CO2 verantwoordelijk voor.
Ik zie op enkele geposte foto's planten met CO2 bellen,dat is helemaal niet goed,eigenlijk in totaal iets te veel van het goede.Waarschijnlijk is er nu een situatie ontstaan waardoor de planten veel te veel voeding moesten verwerken,en zo te zien konden ze dit niet aan ofwel verwerken,en dan slaat het e.e.a.Om in een onbelans

Volgens mij is dit geen bacterienbloei maar een flink overschot aan plantenvoeding en wat de planten niet aankunnen,en tja dan stopt het even en krijgen algen de boventoon.Overgens is een alg een plant die nooit tot ontwikkeling is gekomen,maar goed dat is een ander verhaal.

De verlichting speelt ook een belangrijke rol,is deze gedurende de dag ( intensiteit) veel te veel of in tijdsduur te weinig dan gaat het ook weer mis,het is een zaak van inregelen,ook langdurig met te korte belichting geeft problemen,want dan willen de planten zo snel als mogelijk groeien naar de lichtbron.
De algexplosie geeft een verkleuring aan het water af en die krijg je na "een " verversing niet terug,met verversen geef je weer meer energie aan de alg die nu in ongunstige omstandigheden floreerd.
Als je geen energie of zin hebt om de bodem te vervangen ( verwijderen) dan zou ik deze algplaag proberen te verwijderen met Eheim algozid in combinatie met flora carbo,de flora carbo pas na 2 dagen doseren.

Samenvattend is het sinds Februari allemaal iets te snel gegaan,het had allemaal langzamer moeten plaatsvinden.
Gr.bert,en geef het niet op.
De belletjes zitten vooral in de algen trouwens. Ik weet niet of het CO2 bellen of O2 belletjes zijn overigens. En welke plsntenvoeding zou de verkleuring dan veroorzaken? Ik meet niet veel nitraat of iets dergelijks. Ik wil best de voedingsbodem verwijderen maar dat betekent weer helemaal opnieuw opstarten met alle gevolgen voor mijn visjes... en wie zegt dat dit het probleem verklaart? Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Iedereen zegt wat anders en je moet ook niet teveel doen enzovoort enzovoort.
Mijn intuïtie zegt even licht wat terug, algen terugdringen en snelle groeiers (hoornblad en dergelijke plaatsen). To be continued.
 
Tsja, ik krijg dringende adviezen die wil ik dan opvolgen.

Niet doen. Je krijgt dan problemen die je niet wilt. Je kan niet alle adviezen tegelijk opvolgen. Het is als een dokter die voor een probleem 36 verschillende medicijnen geeft zonder af te wachten wat de mogelijke gevolgen zijn. In de aquaristiek is het bovendien zo dat alles ook weer op elkaar ingrijpt. Straks is niet meer te achterhalen wat of waardoor komt. Het beste is om nu rustig te zijn en één ding tegelijk te doen. Vervolgens wachten en zien wat het effect is. Zodra je dat weet is er een oplossing of kan je een volgend iets doen. Geduld is hier een noodzaak. Zelf heb ik er wel een mening over en die heb ik ook al gegeven. Maar die hoef je echt niet te volgen als je meent dat een ander advies beter is. Het is tenslotte jouw bak. Maar hou het bij een stap voor stap methode.
 
maak meteen in het boekje een lijstje, en schrijf per datum op wat je gewijzigd hebt. Wat is voor de aanpassing van het licht je laatste aanpassing geweest? En wanneer was dat?
Dit is een goed advies. Zeker wanneer je er ook nog bij zet wat het gevolg is geweest van een bepaalde ingreep.
 
Tja,ik weet niet of hoornblad tegen CO2 kan,maar het is wel een wortelloze plant die als deze goed groeid een positieve inslag geeft.Maar je bent 2 Maanden bezig,en wat wil je dan een perfect aquarium?,dat wil ik al meer dan 40 jaar,ook ik loop nog steeds tegen algproblemen aan,maar daarom geef ik het niet op,en ik hoop jij ook niet,je ben net begonnen,en dat de belletje's in de alg zitten is enigsinds positief dan breken deze misschien langzaam de alg af.De verkleuring zit in de waterverontreiniging,baardalg/smeeralg etc.Niet in de plantenvoeding.
Probeer de laatste regel in het net door jou verzonden bericht,wordt vervolgd,zoals je weergeeft.Of anders de kuur zoals even terug door mij geadviseerd.
 
Simpel is al moeilijk genoeg,deze uitspraak heb al ik meerdere keren herhaald.
Maar goed de bak draaid sinds februari met CO2,en met een voedingsbodem,en ik lees dat er in dit korte tijdsbestek planten gesnoeid moesten worden,?( vind ik erg vreemd voor de genoemde periode) dus alle planten zijn met turbo-snelheid gegroeid,daar is de voedingsbodem en de CO2 verantwoordelijk voor.
Ik zie op enkele geposte foto's planten met CO2 bellen,dat is helemaal niet goed,eigenlijk in totaal iets te veel van het goede.Waarschijnlijk is er nu een situatie ontstaan waardoor de planten veel te veel voeding moesten verwerken,en zo te zien konden ze dit niet aan ofwel verwerken,en dan slaat het e.e.a.Om in een onbelans

Volgens mij is dit geen bacterienbloei maar een flink overschot aan plantenvoeding en wat de planten niet aankunnen,en tja dan stopt het even en krijgen algen de boventoon.Overgens is een alg een plant die nooit tot ontwikkeling is gekomen,maar goed dat is een ander verhaal.

De verlichting speelt ook een belangrijke rol,is deze gedurende de dag ( intensiteit) veel te veel of in tijdsduur te weinig dan gaat het ook weer mis,het is een zaak van inregelen,ook langdurig met te korte belichting geeft problemen,want dan willen de planten zo snel als mogelijk groeien naar de lichtbron.
De algexplosie geeft een verkleuring aan het water af en die krijg je na "een " verversing niet terug,met verversen geef je weer meer energie aan de alg die nu in ongunstige omstandigheden floreerd.
Als je geen energie of zin hebt om de bodem te vervangen ( verwijderen) dan zou ik deze algplaag proberen te verwijderen met Eheim algozid in combinatie met flora carbo,de flora carbo pas na 2 dagen doseren.

Samenvattend is het sinds Februari allemaal iets te snel gegaan,het had allemaal langzamer moeten plaatsvinden.
Gr.bert,en geef het niet op.
Planten met CO2 bellen zal je niet zien. CO2 stijgt onmiddelijk op. Wat je hebt geconstateerd is zuurstof welke je ziet aan assimilerende planten.
 
De belletjes zitten vooral in de algen trouwens. Ik weet niet of het CO2 bellen of O2 belletjes zijn overigens. En welke plsntenvoeding zou de verkleuring dan veroorzaken? Ik meet niet veel nitraat of iets dergelijks. Ik wil best de voedingsbodem verwijderen maar dat betekent weer helemaal opnieuw opstarten met alle gevolgen voor mijn visjes... en wie zegt dat dit het probleem verklaart? Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Iedereen zegt wat anders en je moet ook niet teveel doen enzovoort enzovoort.
Mijn intuïtie zegt even licht wat terug, algen terugdringen en snelle groeiers (hoornblad en dergelijke plaatsen). To be continued.
Dit zijn assimilerende planten.
 
Benovo,als er teveel CO2 wordt toegevoegd gaan de vissen op een gegeven moment sneller ademen,bij een teveel.Wat is dan de reactie bij planten,die nemen toch overdag enkel CO2 op en geven toch s'nachts zuurstof af.
 
Benovo,als er teveel CO2 wordt toegevoegd gaan de vissen op een gegeven moment sneller ademen,bij een teveel.Wat is dan de reactie bij planten,die nemen toch overdag enkel CO2 op en geven toch s'nachts zuurstof af.

Wanneer je teveel CO2 zou geven dan blijven er nog geen CO2 bellen aan de planten hangen maar stijgen die bellen razendsnel naar omhoog. Wanneer er bellen aan de planten blijven hangen is er sprake van assimilatie. 'k Heb even een foto gemaakt van de onderkant van mijn rode tijgerlotus. Hopelijk zie je dat die op dit moment vol zit met belletjes. Inderdaad; zuurstof! Je kan overigens wel teveel CO2 geven natuurlijk maar dat heeft dus niet het door jou aangegeven gevolg.
IMG_20200407_165431.jpg
 
Benovo als er te veel assimilatie is dan geeft dit toch ook weer dat er te veel CO2 wordt toegevoegd,dan is het toch teveel,of staan in de natuur de planten ook te borrelen,overgens wil ik je niet bekritiseren je weet meer van planten ( groei) dan ikzelf,ik ben meer een vissenmens,maar toch,dit is een forum en we ventileren meningen.
 
Benovo als er te veel assimilatie is dan geeft dit toch ook weer dat er te veel CO2 wordt toegevoegd,dan is het toch teveel,of staan in de natuur de planten ook te borrelen,overgens wil ik je niet bekritiseren je weet meer van planten ( groei) dan ikzelf,ik ben meer een vissenmens,maar toch,dit is een forum en we ventileren meningen.
In mijn vijver zie ik in de zomer ook regelmatig belletjes uit het glanzend fonteinkruid opborrelen hoor! Dat is heus zuurstof onder invloed van het zonnetje. Ik voeg geen CO2 toe aan de vijver.
 
Wat mij overigens opvalt is dat zogenaamd weinig eisende planten (anubias, javavaren) het behoorlijk matig doen in mijn aquarium. Misschien omdat die toch van wat minder licht houden.. iemand anders ook deze ervaringen?

Die je noemt zijn ook niet echt snelgroeieres en deze groeien dan ook zeer matig.
 
Benovo als er te veel assimilatie is dan geeft dit toch ook weer dat er te veel CO2 wordt toegevoegd,dan is het toch teveel,of staan in de natuur de planten ook te borrelen,overgens wil ik je niet bekritiseren je weet meer van planten ( groei) dan ikzelf,ik ben meer een vissenmens,maar toch,dit is een forum en we ventileren meningen.

Wanneer er belletjes zuurstof aan de planten zitten dan wil dan helemaal niet zeggen dat de planten "te veel" assimileren. Voor zover dat überhaupt zou kunnen. Bovendien zegt dat ook niet dat er teveel CO2 wordt toegevoegd. Elke dag beginnen mijn planten te assimileren zo rond een uur of vier, vijf. Voeg ik dan teveel CO2 toe? Nee hoor, mijn bak krijgt precies wat er gevraagd wordt. Trouwens, jij mag natuurlijk je mening geven! Bovendien hoef je het helemaal niet met me eens te zijn. We zijn hier om ervaringen te delen en om van elkaar te leren!
 
Zover ik weet is dat assimileren gewoon omdat de zuurstof die de planten produceren niet meer opgelost kan worden. Dat heeft denk ik niet veel te maken met teveel co2. Je kan er een berg co2 inpompen maar dat geeft niet dit effect tenzij je ook veel/voldoende licht boven de bak hebt en voldoende andere voeding waardoor de planten veel zuurstof gaan produceren.
 
Maar goed, ondertussen blijft het hier huilen met de pet op... aquarium staat op de donkerste plek in de kamer, maar in zo’n modern huis met hoge schuifdeuren komt zeker met deze zonnige tijd veel licht binnen... kan dat nog meespelen?
 
Maar goed, ondertussen blijft het hier huilen met de pet op... aquarium staat op de donkerste plek in de kamer, maar in zo’n modern huis met hoge schuifdeuren komt zeker met deze zonnige tijd veel licht binnen... kan dat nog meespelen?
Dat kan meespelen, maar dat kan je in je waterwaarden meten, zelf stond mijn bak op een prima plek, maar na een verhuizing is deze recht tegen over een raam op het zuiden komen te staan, waardoor ik minder No3 en meer Po4 moest toedienen, maar verder is de bak gewoon blijven doordraaien nadat deze weer stabiel was.
 
Ik denk dat het nu wel belangrijk is om vast te stellen of er sprake is van bacteriebloei of algenbloei en zover ik van Steven begrijp blijkt het op een bepaalde manier "groen" te zijn dus dan lijkt me dat geen bacteriebloei. Dit is denk ik van belang om de oorzaak te achterhalen en weg te kunnen nemen.
 

Terug
Bovenaan