Baardalg?


Weet niet als het wat toevoegd betrefd dit topic. Maar een praktijk voorbeeld. Kwam laatst uit het werk en uit vaste gewoonte een korte blik op het aquarium. Wat bleek het juwel binnen filter pomp heeft de geest gegeven. Maar wat mij verbaasde was dat ik een bak spa rood had. Even wat duidelijker de planten waren heftig aan het assimileren.

Ik had uiteraard een reserve en heb het spa rood effect niet weer gezien. Sinds de nieuwe pomp draaid. Misschien omdat de pomp niet circuleerde en co2 zich heeft opgestapeld. Ik bedoel er was geen waterbewegjng dus geen uitwisseling van gassen aan het oppervlak. Tis een praktijk voorbeeld en trek er geen conclusies uit. Een goed filter is onmisbaar hoe je het toepast is best wel een ding.
Mijn ervaring is ook dat je pearling sneller ziet met zachtere stroming dan met hardere stroming. Is het niet gewoon dat de bellen beter op zijn plek blijven omdat de stroming minder hard is? Met hardere stroming kan ik mij voorstellen dat de bellen meegenomen worden en zo weer naar de oppervlakte gaan.
 
Dit is volkomen normaal en heeft niets met CO2 te maken maar met ophopende zuurstof (O2).
Normaal gesproken wordt de door de planten geproduceerde zuurstof afgevoerd door het (stromende) water waardoor er geen bellen ontstaan.
Als het water niet stroomt raakt het water rondom de planten verzadigd met zuurstof en krijg je gasvorming.
Het zegt verder niets over de hoeveelheid assimilatie, die kan even hoog zijn als je geen bellen ziet.

Zet je filter maar eens 10 minuten stil, dan zie je dit ook.
 
Maar te harde stroming is er dan weer te veel stroming dan en snakken onze plantjes naar co2 maar dan geen hebbes want ons fliter blaast dan alles uit fantsoen??
 
Dit is volkomen normaal en heeft niets met CO2 te maken maar met ophopende zuurstof (O2).
Normaal gesproken wordt de door de planten geproduceerde zuurstof afgevoerd door het (stromende) water waardoor er geen bellen ontstaan.
Als het water niet stroomt raakt het water rondom de planten verzadigd met zuurstof en krijg je gasvorming.
Het zegt verder niets over de hoeveelheid assimilatie, die kan even hoog zijn als je geen bellen ziet.

Zet je filter maar eens 10 minuten stil, dan zie je dit ook
Maar toch zie je het ook wel in bakken met voldoende stroming als ik het goed heb.
 
Maar te harde stroming is er dan weer te veel stroming dan en snakken onze plantjes naar co2 maar dan geen hebbes want ons fliter blaast dan alles uit fantsoen??
Nee dat is onzin, er bestaat niet zoiets als 'de CO2 stroomt zo snel voorbij dat het niet opgenomen kan worden'. meer stroming = altijd goed.
 
Maar toch zie je het ook wel in bakken met voldoende stroming als ik het goed heb.
Ja maar minder. Mijn bak is ook de hele dag spa rood ondanks goede stroming.

Zodra de afvoer (door de stroming) niet meer alle (opgeloste) zuurstof kan afvoeren, raakt de vloeistof oververzadigd en krijg je bellen.
 
Weet niet als het wat toevoegd betrefd dit topic. Maar een praktijk voorbeeld. Kwam laatst uit het werk en uit vaste gewoonte een korte blik op het aquarium. Wat bleek het juwel binnen filter pomp heeft de geest gegeven. Maar wat mij verbaasde was dat ik een bak spa rood had. Even wat duidelijker de planten waren heftig aan het assimileren.

Ik had uiteraard een reserve en heb het spa rood effect niet weer gezien. Sinds de nieuwe pomp draaid. Misschien omdat de pomp niet circuleerde en co2 zich heeft opgestapeld. Ik bedoel er was geen waterbewegjng dus geen uitwisseling van gassen aan het oppervlak. Tis een praktijk voorbeeld en trek er geen conclusies uit. Een goed filter is onmisbaar hoe je het toepast is best wel een ding.
Volkomen off topic:

Als jij jou CO2 toevoer hebt ingesteld met een flinke oppervlakte stroming. Wat dus voor een hoop afgifte van CO2 zorgt.

Bij het wegvallen van deze oppervlakte stroming wordt de CO2 in jou aquariumwater een stuk hoger. Dus dat verklaard ook het pearlen van de planten
 
Maar even over het baardalg gebeuren.

Nu heb ik soms ook last van baardalg. Die lange haren.

Ze zitten meestal aan de stelen van de HN.
Maar ik heb sterk het vermoeden dat deze ook ontstaat als het filter te vuil is.
Niet dat de stroming minder is, maar wel dat de watten best vies zijn.
CO2 blijft via controller geregeld op de juiste pH, en ook de checker blijft mooi groen.

Als ik dan wat meer ververs en de watten vaker schoonmaak, dan blijft het weg.

En nu na de verhuis en met de maanvissen, heb ik ook weer baardalg.
Ook andere algen. Want de bak is nog behoorlijk uit zijn balans.

De CO2 daarentegen is nog steeds netjes constand en de checker net zo groen.

Dus het is volgens mij niet alleen maar CO2 afhankelijk.
Maar het is natuurlijk wel een makkelijke parameter om mee te spelen.
En het verhogen van de CO2 heeft ook weer het effect dat planten sneller groeien, dus misschien dat het kleine beetje verbuiling dan ook sneller wordt verbruikt door de planten, dan door de algen.

Just my 2 cents.
 
net nog wat zitten kijk op youtube daar zeggen ze dat fosfaat gepaard gaat met alg wat je ook in de natuur ziet wanneer boeren in een omgeving komen en kunst mest gebruiken krijg je algen in de rivieren water plant die geen kans krijgen door de aces nutriens
 
Zo het topic is een heel eigen leven gaan leiden zo te zien, blijkbaar zijn er toch nog flink van meningen over het alg bestrijden met Co2. Goed om te zien dat er zoveel discussie is, zo kunnen we vast nog wat leren van elkaars ervaringen.

M.b.t. mijn bak werd geadviseerd om KNO3 en KH2PO4 poeder te kopen.

KNO3
Hoe kan ik dit het beste doseren, heb nog geen doseerpomp, dus het zal handmatig moeten. Mijn bak is zo'n 900 liter, maar denk dat het niet handig is om in 1x 90ml toe te voegen? Elke dag 10ml bijv. en dan monitoren wat de waardes zijn of wat raden jullie aan qua dosering?

Aangeraden wordt om 10-20ppm (wat gelijk staat aan 10-20mg/l) te hebben voor KNO3, zijn jullie het daar mee eens als 'ideale' waarde?

Gebruiksaanwijzing: 41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.

KH2PO4
Mijn PO4 waarde zit momenteel op 0.5 mg/l, naar welke waarde kan ik het beste sturen? Aangeraden wordt om de waarde tussen de 0.5 mg/l en 1.5 mg/l te hebben, aansturen in eerste instantie op 1.0 mg/l? Ook hier de vraag, wat raden jullie aan qua dosering, 10ml per dag en dan de waardes monitoren?

Gebruiksaanwijzing: 4 gram KH2PO4 oplossen in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het fosfaat gehalte met ongeveer 0.5ppm en het kalium gehalte met 0.2ppm worden verhoogd.

Alvast bedankt!
 
Mbt je andere vraag, ik voeg alles gelijk toe na het verversen. de een doet het dagelijks en de ander om de dag. Ik weet niet of je de EI volgt.
Je kan prima na het verversen de waarden opkrikken naar bv 20/2 mg en dan zit je in de regel goed.
 
Mbt je andere vraag, ik voeg alles gelijk toe na het verversen. de een doet het dagelijks en de ander om de dag. Ik weet niet of je de EI volgt.
Je kan prima na het verversen de waarden opkrikken naar bv 20/2 mg en dan zit je in de regel goed.

Bij het schema van aquariumbemesting.nl raden ze aan om ook K2SO4 en Tenso Cocktail (sporen element) toe te voegen, wat in het algemeen wel aan te raden is waarschijnlijk voor een optimale plantengroei. Is dat in jullie ogen een must of is met KNO3 en KH2PO4 beginnen een goed begin?

M.b.t. 20/2 mg, wat bedoel je met die /2? Die manier van schrijven zegt mij niet zoveel.
 
KNO3
Hoe kan ik dit het beste doseren, heb nog geen doseerpomp, dus het zal handmatig moeten. Mijn bak is zo'n 900 liter, maar denk dat het niet handig is om in 1x 90ml toe te voegen? Elke dag 10ml bijv. en dan monitoren wat de waardes zijn of wat raden jullie aan qua dosering?

Aangeraden wordt om 10-20ppm (wat gelijk staat aan 10-20mg/l) te hebben voor KNO3, zijn jullie het daar mee eens als 'ideale' waarde?


KH2PO4
Mijn PO4 waarde zit momenteel op 0.5 mg/l, naar welke waarde kan ik het beste sturen? Aangeraden wordt om de waarde tussen de 0.5 mg/l en 1.5 mg/l te hebben, aansturen in eerste instantie op 1.0 mg/l? Ook hier de vraag, wat raden jullie aan qua dosering, 10ml per dag en dan de waardes monitoren?

het beste is natuurlijk een doseerpomp, dan kun je heel gelijkmatig per dag doseren.
Spuit kan natuurlijk ook, dan gaat het iets grover.
Elke dag 10 ml, zou ik niet doen omdat je anders achter de feiten lees verbruik en op peil houden zit te lopen.
Ik zelf doe 1 x per week waterwissel, nou ververs ik dan 75% en breng dan bij het vullen alles weer op de helft.
5ppm nitraat met KNO3,
1 ppm met KH2PO4
De dag erna breng ik nitraat verder op peil tot 10 met MgNO3.
Omdat bij mij per dag 10 liter water verdampt, en ik een auto top vulsysteem heb doseer ik dat allemaal in het bijvulwater.
Op die wijze wordt de hoeveelheid over 24 uur toegevoegd.
 
Bij het schema van aquariumbemesting.nl raden ze aan om ook K2SO4 en Tenso Cocktail (sporen element) toe te voegen, wat in het algemeen wel aan te raden is waarschijnlijk voor een optimale plantengroei. Is dat in jullie ogen een must of is met KNO3 en KH2PO4 beginnen een goed begin?

Vraag een anlyse op van je waterleverancier en kijk wat er in jouw drinkwater al zit....dan weet je ook wat een tekort is en of je tenso moet gebruiken.
Ik voeg niks toe, in mijn drinkwater zitten bijna alle sporenelementen en door wekelijks water tee verversen breng ik dat vanzelf weer allemaal op peil
 
Dat kun je doen Jan maar hoe weet iemand hoeveel mangaan of fosfor er in het water moet zitten? Dat is lastig denk en dan zou ik zelf gewoon sporen toevoegen zodat je een tekort ahw kan uitsluiten.
Daarbij merk ik hier dat het water uit de kraan nogal eens wisselt qua samenstelling en daarom ga ik niet af op de waterwaarden die de leverancier geeft.
 
Dat kun je doen Jan maar hoe weet iemand hoeveel mangaan of fosfor er in het water moet zitten? Dat is lastig denk en dan zou ik zelf gewoon sporen toevoegen zodat je een tekort ahw kan uitsluiten.
Daarbij merk ik hier dat het water uit de kraan nogal eens wisselt qua samenstelling en daarom ga ik niet af op de waterwaarden die de leverancier geeft.

Hoe merk jij dat het wisselt ? omdat de kH wordt opgemengd ?
Dat gebeurd bij mij ook, maar de leverancier geeft ook gemiddelden af, en een plant zal echt niet binnen een week een tekort laten zien als mangaan ipv 0.05 dan 0.03 is
Denk eerder dat het per plant zelfs verschilt wat het optimum is.
 
Inderdaad verschilt het nogal per plant Jan . Ik kijk nooit naar wat er hier in het water zit maar bemerk wel af en toe dat de kh zoals je al aangeeft wisseld. Dan 7, dan 8 en soms 9.
Zelf heb ik liever dat er voldoende sporen aanwezig zijn en door het toevoegen van plantenvoeding voldoe je aan de vraag en het kan geen kwaad dus ja waarom dan niet doen denk ik. Ik gebruik de Micromix en het kost geen drol eigenlijk.
 
Kosten boeien mij weinig, jij gaat uit van beter teveel dan te weinig......maar dat betekent niet dat het dan ook zo bij iemand anders moet werken.
en dan zeker niet bij iemand die al problemen heeft. meten is weten en als je diee componenten niet kunt meten kun je beter uitgaan van handhaven gemiddelde waarde waterleverancier....dan heb je tenminste die waarden.

woorden van Corne
Feitelijk maakt het niet zoveel uit welke vorm van bemesting je gebruikt. Zeker als de bak goed stabiel is en als de planten het goed doen zijn de targets niet bijzonder belangrijk meer. Toch geeft EI toch iets meer kans op algvorming. Niet omdat de voedingsstoffen opzich daar verantwoordelijk voor zijn. Het is vaak juist slecht onderhoud wat veel DOC aan het water afgeeft en waardoor de NH3 waarde gaan oplopen. Dit resulteerd altijd in algvorming. En als er dan veel voedingsstoffen in het water aanwezig zijn maakt alg daar dankbaar gebruik van.
 
Waarom deze discussie zo interresant is denk ik omdat er meet mensen zijn die er mee kampen baardalg dus. Na het opruimen op wat voor manier ook wil ik het dan niet weer zien.

Het filter verhaal van mij was op stroming bedoeld. Planten waren happy terwijl er geen sprake van doorstroming was toen de pomp aan barrels was. Ik denk dat we allemaal op zoek zijn naar het EI van Columbus maar het nog niet hebben daarom blijft dit Topic zo interresant
 
Ter vervanging heb ik trouwens een grotere capaciteit erin gezet 600 liter per uur zelfs. Veelste gek de vissen waren net een drol die je door trekt in de wc. Dat heb ik kunnen onderdrukken met een klein stukje 16mm slang. Daardoor een schroef gemaakt een voor de schroef een klein plukje filterwat. Maar oke op een andere plek had ik gelezen dat 10x de bak inhoud een aanrader was. Niet dus alleen nu kan ik met de filterwat groter of kleiner maken zelf afstellen wat verandwoord is.

Eenmaal baardalg op de bodem blijft er veel rommel haken waardoor ik wekelijks langs de bodem moet afzuigen. Daar baal ik van en hoop hier dan toch met alle tips en tricks er vanaf te komen.
 
Kosten boeien mij weinig, jij gaat uit van beter teveel dan te weinig......maar dat betekent niet dat het dan ook zo bij iemand anders moet werken.
en dan zeker niet bij iemand die al problemen heeft. meten is weten en als je diee componenten niet kunt meten kun je beter uitgaan van handhaven gemiddelde waarde waterleverancier....dan heb je tenminste die waarden.
Ja ik en ook de EI gaan uit van beter wat teveel dan te weinig maar goed dan moet wel de rest in de bak ook op orde zijn want anders werkt niets. Maar ik denk dat de EI en dus een overschot wel de beste wijze is om tekorten te voorkomen en je hoeft niet steeds te meten. Ik denk dat je met een overschot makkelijker algen voorkomt dan zonder. Maar goed zoals ik al aangeef moet dan ook de rest in de bak op orde zijn zoals bv je filter en de circulatie.
 
woorden van Corne
Feitelijk maakt het niet zoveel uit welke vorm van bemesting je gebruikt. Zeker als de bak goed stabiel is en als de planten het goed doen zijn de targets niet bijzonder belangrijk meer. Toch geeft EI toch iets meer kans op algvorming. Niet omdat de voedingsstoffen opzich daar verantwoordelijk voor zijn. Het is vaak juist slecht onderhoud wat veel DOC aan het water afgeeft en waardoor de NH3 waarde gaan oplopen. Dit resulteerd altijd in algvorming. En als er dan veel voedingsstoffen in het water aanwezig zijn maakt alg daar dankbaar gebruik van.
Dat klopt ook maar goed dat komt zoals hij al schrijft niet door een overschot aan voeding maar doordat de nh3 oploopt door andere omstandigheden. Daarom is naast voldoende voeding goed onderhoud minstens zo belangrijk.
 
Mijn ervaring is ook dat je pearling sneller ziet met zachtere stroming dan met hardere stroming. Is het niet gewoon dat de bellen beter op zijn plek blijven omdat de stroming minder hard is? Met hardere stroming kan ik mij voorstellen dat de bellen meegenomen worden en zo weer naar de oppervlakte gaan.
Die bellen dat zijn zuurstof bellen. Zuurstof die vrijkomt uit planten wanneer ze uit water en CO2 glucose maken. De energie die daarvoor nodig is komt uit het licht. Licht dat gevangen wordt in de bladkorrels. Fotosynthese heet dat. Hoe meer fotosynthese hoe meer zuurstof bellen. Maar dat is niet zonder gevaar. De zuurstof wordt eigenlijk in de vaten van de plant opgeslagen. Dezelfde vaten warin ook voeding opgeslagen wordt. Wordt nu de druk te hoog in die vaten, door een te snelle fotosynthese bij veel licht, dan kunnen ze knappen en ontstaat er een lek. Je ziet dan een bellenstroompje uit zo'n lek komen. Maar uit die vaatwand gaatjes kunnen dan ook weer voedingsstoffen ontsnappen van waaruit algensporen gebruik van kunnen maken om zich te ontwikkelen. Je ziet, te weinig licht is niet goed maar teveel kan ook tot problemen leiden.

Dat die zuurstof belletjes naar de oppervlakte gaan is ook logisch. Het zuurstof niveau in het water zal zich aanpassen aan het zuurstoflevel boeven je bak. Gasuitwisseling dus.
 
Vraag een anlyse op van je waterleverancier en kijk wat er in jouw drinkwater al zit....dan weet je ook wat een tekort is en of je tenso moet gebruiken.
Ik voeg niks toe, in mijn drinkwater zitten bijna alle sporenelementen en door wekelijks water tee verversen breng ik dat vanzelf weer allemaal op peil



VoedingsstofIdeale waardeWaarde uit de kraan
bicarbonaten (HCO3)150270
nitraten (NO3)104,5
ammonia (NH4)1<0,05
fosfaten (PO4)1 - 2Onbekend
sulfaten (SO4)50<5
calcium (Ca2)5055
magnesium (mg2)2011
kalium (K)104,9
natrium (na)1029
chloor (cl)127
ijzer (Fe3)0.10,027
mangaan (Mn2)0.050,012

Standaard is de nitraat waarde dus te laag, evenals de sulfaten, magnesium, kalium, ijzer en mangaan.

Dus wellicht goed om het volgende te kopen en de Micro/Makro dosering volgen van aquariumbemesting.nl.
- Kaliumfosfaat (KH2PO4)
- Kaliumnitraat (KNO3)
- kaliumsulfaat (K2SO4)
- Sporenelementen (Tenso cocktail)

aquariumbemesting.nl overigens de beste site om te bestellen of zijn er nog andere plekken (die redelijk snel leveren) waar het goedkoper kan?
 
Laatst bewerkt:
VoedingsstofIdeale waardeWaarde uit de kraan
bicarbonaten (HCO3)150270
nitraten (NO3)104,5
ammonia (NH4)1<0,05
fosfaten (PO4)1 - 2Onbekend
sulfaten (SO4)50<5
calcium (Ca2)5055
magnesium (mg2)2011
kalium (K)104,9
natrium (na)1029
chloor (cl)127
ijzer (Fe3)0.10,027
mangaan (Mn2)0.050,012

Standaard is de nitraat waarde dus te laag, evenals de sulfaten, magnesium, kalium, ijzer en mangaan.

Dus wellicht goed om het volgende te kopen en de Micro/Makro dosering volgen van aquariumbemesting.nl.
- Kaliumfosfaat (KH2PO4)
- Kaliumnitraat (KNO3)
- kaliumsulfaat (K2SO4)
- Sporenelementen (Tenso cocktail)

aquariumbemesting.nl overigens de beste site om te bestellen of zijn er nog andere plekken (die redelijk snel leveren) waar het goedkoper kan?
Aquariumbemesting.nl is vrij duur. Google maar eens op KNO3 bestellen en je vindt prijzen die een factor 5 lager liggen.

Zelf voeg ik geen K2SO4 toe, in KH2PO4 en KNO3 zit al genoeg kalium namelijk.
 
Goedkoop is ook de oplosmiddelenspecialist.nl

Hier bestel ik ook poeders voor de zeewaterbak echter hebben ze geen sporen.


 
Tja wat is duur....
oplosmiddelen specialist: KNO3 150 gram euro 2.75
Aquariumbemesting : KNO3 250 gram euro 3,25
De oplosmiddelen specialist wordt pas interessant bij afname van grotere hoeveelheden. KNO3 1000gram euro 7,95
En kaliumsulfaat.....daar hoef je echt niet veel van tee kopen. Met eeen zakje van 1100 gram doe je volgens mij een dik jaar mee.

Ik zelf vind aquariumbemesting ook fijn hoe ze de spullen leveren, mooi in her-afsluitbare alu zakjes en dat ik alles gewoon bij een partij kan kopen.
Zo kan ik zouten ook in grootverpakking kopen, maar aangezien zouten water aantrekken heb ik eens een zak natriumbicarbonaat uit de garage gehaald die een blok was geworden.
Enmet 1 kg KNO3 doe ik ook wel een poosje, 10 kg zou absurd zijn.
De oplosmiddelenspecialist is mij bekend, levert ook goed gesloten verpakking / potten ...is zelfs in de buurt van mijn werkgever en kan ik zo langs rijden.
 
Laatst bewerkt:
Zelf voeg ik geen K2SO4 toe, in KH2PO4 en KNO3 zit al genoeg kalium namelijk.

4 gram KH2PO4 oplossen in 500ml warm water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het fosfaat gehalte met ongeveer 0.5ppm en het kalium gehalte met 0.2ppm worden verhoogd.
Dit zet niet echt zoden aan de dijk.
41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.

Ik vind dat niet genoeg, maar net genoeg....uit ervaring. Ik streef nu naar een hoger kalium gehalte tov nitraat.
 
De oplosmiddelen specialist wordt pas interessant bij afname van grotere hoeveelheden. KNO3 1000gram euro 7,95
Inderdaad moet je geen kleine hoeveelheden kopen want de porto is ook rond de 8 euro. Ik bestel vaak 2 kilo nitraat en dan kun je gelijk ff vooruit.
 

Terug
Bovenaan