Baard alg grote boosdoener in nieuwe opstartende bak.


Daar heb ik gelezen van de Blauw alg maar niets gelezen over het filterzand als je Baard alg hebt dus moet ik dat filterzand nu ook gelijk behandelen of niet en hoe ?
Dan heb je niet goed gelezen. Ik legde je uit welke soorten alg hoe te bestrijden een maakte daarbij ook duidelijk dat alleen blauwalg, soms, met verduistering te verhelpen is...
Misschien nog eens nazien? Overigens ben ik niet de enige die dit probeerde uit te leggen, zo las ik.
 
Dan heb je niet goed gelezen. Ik legde je uit welke soorten alg hoe te bestrijden een maakte daarbij ook duidelijk dat alleen blauwalg, soms, met verduistering te verhelpen is...
Misschien nog eens nazien? Overigens ben ik niet de enige die dit probeerde uit te leggen, zo las ik.
Ik zal de boel door elkaar halen zeker he
 
Dat denk ik. Want ook op de vragen van sjac op een ander topic wil je zijn behandeling volgen?

https://www.aquaforum.nl/threads/algen.101915/page-3

Daar is sprake van blauwalg. Jij hebt toch baardalg? Dat is iets heel anders en is dientengevolge ook een andere behandeling nodig! Jij moet, ingeval je baardalg hebt, NIET met chloor gaan werken. Althans niet op de manier als omschreven op de topic van Sjac. Wat je wel zou moeten doen kan je lezen in mijn eerder gegeven advies. Probeer je goed in te lezen, hier of elders op het internet, om er achter te komen welke (algen-)problemen je echt hebt. Pas dan is het tijd voor een juiste behandeling. Pas op voor foute acties voor je echt onherstelbare problemen krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net in het topic van Sjac geantwoord dus dat antwoord mag verwijderd worden en ik heb de verduistering bij mijn bak er af gedaan en het licht wat laten branden en ik zie dat mijn planten het zwaar hebben en zeker de grootste Eichinodorus en op het filterzand is er al veel bruine alg te zien en dus zit ik nu ook nog steeds met toenemende baard alg op de planten en op de achterwand grrrrr.
 
Heb net paar foto's genomen van de baard alg op de achterwanden planten en van de bruine alg op de zandbodem.

Zo'n chloor kuur zou toch wel heel goed zijn voor de achterwand te reinigen en het hout (slagtanden)en dan kan de chloor misschien het vuil reinigen aan beide zijkanten van de achterwand tegen het glas.

Met welk product kan ik baard alg dan snel en efficient bestrijden op de achterwand en het hout(slagtanden).
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 001.JPG
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 002.JPG
 
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 003.JPG
 
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 004.JPG
 
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 005.JPG
 
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 006.JPG
 
Baard alg en bruin alg op achterwand en zand 007.JPG
 
Baard en penseelalg kun je het beste dan met een carbokuur bestrijden Johnny;)
 
Penseel en baardalgen zijn bij mij vanzelf weggegaan.

Het zijn algen welke ontstaan door of in stand gehouden worden door gebreken.

Het zal niet binnen 1 nacht werken, maar uiteindelijk wel.

Je kunt je nu wel focussen op allerlij chemicalien, maar als er nadien niets veranderd, dan komen ze toch weer terug.

Dus als je ze op een natuurlijke manier kunt laten verdwijnen, zullen ze ook niet terugkomen.

Wat heb ik gedaan. Zorgen dat het CO2 gehalte voldoende hoog is en stabiel. Dus heb dropcheckers gekocht. Om dat te controleren. LET WEL!! Het gaat om echte CO2!! Geen chemicalien.

Daarnaast de voeding op pijl gebracht. Moerasplanten voorzien van bodem bemesting. Een goede all in one voeding.

Ook moet je zorgen voor een juiste stroming. Het CO2 rijke water moet overal komen. Maar let op. Soms kan teveel stroming met zuurstofrijk water ook weer baardalg geven. Dus een rustige stroming, met een zeer lichte oppervlakte beweging.

De penseelalgen op de achterwand zijn hierdoor verdwenen. De baardalgen van bladranden zijn weg!
 
Zoals bij alle algen moet je inderdaad ook de oorzaak wegnemen. Ik denk dat Marcel alle tips hierboven al heeft aangereikt om deze niet weer te krijgen;).

Of je al dan niet carbo moet gebruiken dat is aan jou Johnny, ik heb het destijds wel gedaan maar zoals Marcel al aangeeft gaat het vanzelf weer weg en eventueel kun je bladeren met veel alg wegknippen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden:deal:;)
 
Penseel en baardalgen zijn bij mij vanzelf weggegaan.

Het zijn algen welke ontstaan door of in stand gehouden worden door gebreken.

Het zal niet binnen 1 nacht werken, maar uiteindelijk wel.

Je kunt je nu wel focussen op allerlij chemicalien, maar als er nadien niets veranderd, dan komen ze toch weer terug.

Dus als je ze op een natuurlijke manier kunt laten verdwijnen, zullen ze ook niet terugkomen.

Wat heb ik gedaan. Zorgen dat het CO2 gehalte voldoende hoog is en stabiel. Dus heb dropcheckers gekocht. Om dat te controleren. LET WEL!! Het gaat om echte CO2!! Geen chemicalien.

Daarnaast de voeding op pijl gebracht. Moerasplanten voorzien van bodem bemesting. Een goede all in one voeding.

Ook moet je zorgen voor een juiste stroming. Het CO2 rijke water moet overal komen. Maar let op. Soms kan teveel stroming met zuurstofrijk water ook weer baardalg geven. Dus een rustige stroming, met een zeer lichte oppervlakte beweging.

De penseelalgen op de achterwand zijn hierdoor verdwenen. De baardalgen van bladranden zijn weg!
Dus als ik dat zo lees dan zijn de penseel alg,de baard alg en de bruine alg relatief makkelijk weg te halen en dat ze weg blijven als ik het nu aanpak zoals Marcel zegt,en zijn de blauwe alg en de groene alg de veel moeilijkere en hardnekkigere algen om te bestrijden.
U beschrijft dat ik het CO2 gehalte voldoende hoog en stabiel moet houden maar dat is al punt nummer 1: Ik heb hoegenaamd geen CO2 installatie (daar heb ik geen geld voor op het moment) is dan een dubbele dosis vloeibare easy arbo ook goed ? Is er überhaupt wel een andere alternatief dat eveneens werkt en niet zo duur is in aanschaf ?
Begrijp me niet verkeerd,ik wil jouw techniek graag gaan toepassen en hoe sneller hoe liever maar ik kan mij nu geen CO2 installatie permitteren.
 
Zoals bij alle algen moet je inderdaad ook de oorzaak wegnemen. Ik denk dat Marcel alle tips hierboven al heeft aangereikt om deze niet weer te krijgen;).

Of je al dan niet carbo moet gebruiken dat is aan jou Johnny, ik heb het destijds wel gedaan maar zoals Marcel al aangeeft gaat het vanzelf weer weg en eventueel kun je bladeren met veel alg wegknippen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden:deal:;)
Ik ga Marcel zijn techniek zeker willen toepassen John maar ik beschik niet over een CO2 installatie en die kan ik mij niet permitteren dus had ik graag vernomen of er een goedkoper alternatief is dat ook een even goed resultaat zal geven,ik hoop dat een dubbele co2 Easy Carbo mij ook kan helpen.
 
Ik heb zelf ook een periode gehad in mijn rio dat ik gek werd van de baardalg.
Vooral op de langzaamgroeiende planten, hout en muurtjes.

Eerlijk gezegd heb ik in geen enkele bak baardalg.
In sommige geef ik voeding in anderen niet.
Overal zit wel een stukje hout is.
In geen enkele bak gebruik ik Co2 of easy carbo

In de Rio kwam ik er maar niet van af, totdat bleek dat ik een rot stuk hout in de bak had.
 
Ja altijd lastig en ik begrijp de situatie. Als je deze alg hebt dan zijn er dus tekorten. Dat is dan in dit geval wss de co2. Als je geen co2 kunt aanschaffen dan kun je ook proberen om de vraag terug te brengen door drijvers te gebruiken of om de duur te verkorten van het licht. Of eventuele reflectoren te verwijderen.
Carbo is geen echte co2 en kan helpen maar niet altijd lukt dat.
Wat ook nog kan is bio co2 maar dat is ook niet echt stabiel te noemen.Een carbokuur kan de algen die er nu zijn kapotmaken maar het blijft een feit dat je de oorzaak moet aanpakken. Zonder co2 zou dat in mijn ogen zijn het verlagen van de vraag naar voedingsstoffen.
 
Ik heb zelf ook een periode gehad in mijn rio dat ik gek werd van de baardalg.
Vooral op de langzaamgroeiende planten, hout en muurtjes.

Eerlijk gezegd heb ik in geen enkele bak baardalg.
In sommige geef ik voeding in anderen niet.
Overal zit wel een stukje hout is.
In geen enkele bak gebruik ik Co2 of easy carbo

In de Rio kwam ik er maar niet van af, totdat bleek dat ik een rot stuk hout in de bak had.
Das precies wat ik heb ontdekt dat dat prachtige hout (die slagtanden)een paar rot zijn en die zaten onder de baard alg,nu is het veel verminderd en ik wou eigenlijk die achterwand behandelen met pure easy carbo om die proper te krijgen of zoals die andere persoon het gedaan heeft met Chloor en zijn achterwand is helemaal proper geworden.
Heb juist mijn nieuwe stukken kienhout ontvangen dat zijn 2 super grote en prachtige stukken.
 
Wat John hierboven beschrijft klopt helemaal.

CO2 gehalte goed krijgen kan via 2 kanten. Enerzijds toevoegen. Of anderzijds de vraag minderen.

De verlichting kun je bijvoorbeeld inkorten maar op 50% laten branden.

Verder zijn alle aanrijkingen wel voor de lange termijn. Dus verwacht geen wonderen binnen 1 week.
Maar gedurende 1 maand moet het wel minder worden.
 
Ja altijd lastig en ik begrijp de situatie. Als je deze alg hebt dan zijn er dus tekorten. Dat is dan in dit geval wss de co2. Als je geen co2 kunt aanschaffen dan kun je ook proberen om de vraag terug te brengen door drijvers te gebruiken of om de duur te verkorten van het licht. Of eventuele reflectoren te verwijderen.
Carbo is geen echte co2 en kan helpen maar niet altijd lukt dat.
Wat ook nog kan is bio co2 maar dat is ook niet echt stabiel te noemen.Een carbokuur kan de algen die er nu zijn kapotmaken maar het blijft een feit dat je de oorzaak moet aanpakken. Zonder co2 zou dat in mijn ogen zijn het verlagen van de vraag naar voedingsstoffen.
Ik denk dat ik een goeie theorie heb John,Ik ga me om een fles of 2 Chloor in het Kruidvat (kost 2 keer niks),ik laat heel de bak leeg lopen en die laat ik een dagje of 2 a 3 leeg zodat de Chloor zijn werk kan doen op de achterwand en op het hout en dan na een dagje of 2 a 3 ga ik de bak vullen en doe er een dubbele of 3 dubbele dosis easy carbo in en dat laat ik dan terug een dagje of 2 er in en dan weer leeg trekken en mooi en grondig uit kuisen alles en dan terug vullen en zien wat er dan van komt,de planten ga ik waarschijnlijk weg gooien en een volledig nieuw plantenbestand kopen want ik wil van deze bak net die aqua scape met waterval gaan maken.
Wat de filter betreft: moet ik die van in het begin voor de kuur met de chloor volledig leeg halen en uitkuisen zodat daar geen algen meer in kunnen blijven zitten of moet ik gewoon de filter ongemoeid laten en laten mee draaien op de kuur van Chloor en op de easy carbo ?
 
Wat John hierboven beschrijft klopt helemaal.

CO2 gehalte goed krijgen kan via 2 kanten. Enerzijds toevoegen. Of anderzijds de vraag minderen.

De verlichting kun je bijvoorbeeld inkorten maar op 50% laten branden.

Verder zijn alle aanrijkingen wel voor de lange termijn. Dus verwacht geen wonderen binnen 1 week.
Maar gedurende 1 maand moet het wel minder worden.
CO2 heb ik niet,de verlichting zal ik serieus inkorten en dan ga ik beide kuren doen zoals hierboven beschreven Marcel,op hoop van zegen zeg maar.
 
Hier even paar foto's genomen zodat jullie kunnen zijn dat de baard alg sterk aanwezig is op de bladeren van de grootste zwaardplant en op het grind bruin alg en hoe de achterwand er bij staat van de baard alg of is dit dan weer een ander type alg ?
Ook een close up genomen van het vuil dat zich heeft opgehoopt bij de vorige eigenaar dat opzij van de achterwand zit dus tussen de zijkant en het glas van de bak.
Ik denk dus dat ik een goed resultaat zal boeken met een Chloor kuur dan kan op z'n minst mijn achterwand en de ruimte tussen achterwand(opzij)en glas toch zuiver worden.
Foto's volgen hier na.
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 001.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 002.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 003.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 004.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 005.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 006.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 008.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 009.JPG
 
Planten baard alg en zijkant van de achterwand tussen het glas 010.JPG
 
Eh? Johnny?

Je kunt gewoon meerdere foto's in één bericht zetten hoor :D :D :D

Misschien staat het al ergens, maar is je filter voldoende qua capaciteit.
Vuil is ook vaak een probleem als je baardalg hebt.
 
Ik zie voornamelijk een voedseltekort.
Maar je kan je ook in het Co2 topic even verdiepen in een Bio Co2 systeem, slangetje , petfles, mix, water en klaar.
 
Eh? Johnny?

Je kunt gewoon meerdere foto's in één bericht zetten hoor :D :D :D

Misschien staat het al ergens, maar is je filter voldoende qua capaciteit.
Vuil is ook vaak een probleem als je baardalg hebt.
De externe filter die in deze bak staat is een JBL Cristalprofi e1501 dus die moet wel zwaar genoeg zijn voor deze waterinhoud.
 
Ik heb de afgelopen 3 jaar twee keer heftig last gehad van baard en penseelalg. Zorg in elk geval dat de planten geen tekorten hebben, dat maakt ze vatbaar voor alg. Ik knipte de bladeren die last hadden van deze alg geheel weg. De achterwand, in mijn eerste aquarium, maakt ik alg vrij door het water flink te laten zakken en met easy carbo en een tandenborstel flink te schrobben. Daarna direct een waterwissel om het vuil af te voeren. Bij mij werkte dit prima.

In mijn tweede aquarium heb ik geen achterwand meer genomen. Zwarte schoolbord verf is voor mij net zo mooi, en onderhoudsvrij :)
 

Terug
Bovenaan