Baard alg grote boosdoener in nieuwe opstartende bak.


A

Altispinosa

Guest
Hallo,

Zoals Ton me heeft aan geraden om een eigen topic te starten hier ben ik dan.

Op 6 Juli 2017 heb ik de Aquatlantis aangekocht en is van dan af in een opstartende fase,ik moet er wel bij vermelden dat de externe JBL cristalprofi e1501 mee is gekomen die reeds lange tijd ingedraaid is met de voorziene levende bacterien.
Vorige week ontdekte ik dat de 2 mooie grote zwaardplanten en de rode lotus onder de baard alg zaten welke ik dan ook zoveel mogelijk heb verwijderd door de bladeren die het meest aangetast waren heb verwijderd en de rest mooi proper heb gemaakt maar de rode lotus was reddeloos verloren en heb die weg gegooid,nadien werd mij verteld dat ik de knol gerust had kunnen bij gehouden hebben maar door onwetendheid was die al mee met de vuilniskar.
Ik heb volledig nieuw (filter)zand in gedaan van bij Wildkamp want het zand wat er in lag was grote rommel.
Oo,het mooie hout(slagtanden zoals dat genoemd word)zat ook helemaal onder de baard alg en die heb ik onder de kraan onder zo heet mogelijk water af geschrobd en die heb ik er niet meer ingedaan(kan het zijn dat de resterende baard alg op dat hout nu dood gaat nu het uit de bak ligt ?
Ik heb er een luchtpompje in gehangen en de Eheim skim 350 heb ik er ook in gehangen.
Verder geef ik elke dag easy carbo en wekelijks easy ferro en profito en all in one.
De achterwand die er in gelijmd zit heb ik gisteren zoveel als maar kon alg af geschuurd en de rest krijg ik er (nog)niet af.
Morgen krijg ik het nieuwe hout binnen wat ik heb gekocht op MP maar zal wel wachten om het er in te zetten tot dit vervelend probleem is opgelost.
Ook heb ik mijn aquarium volledig afgeplakt (het blijkt niet nodig te zijn)maar ik heb er de moeite voor gedaan en ga het toch 2 a 3 dagen op laten en geen licht geven ook niet.
Wat ik ook wil bij vermelden is dat het licht met de TC420 bij de vorige eigenaar elke dag geprogrammeerd stond op 17 uren brand uren per dag wat eigenlijk maar de helft mag en daarom heb ik die baard alg gekregen.

Verdere tips zijn meer dan welkom waarvoor dank.
Johnny.
 
Is de baardalg bij jou ontstaan of zat het er al op?
De planten kwamen samen met de bak en kregen bij de vorige eigenaar al zoveel uren licht? Dan hadden ze waarschijnlijk al algen of niet?

Je kan misschien hout behandelen met waterstofperoxide (H202), dan zullen ze afsterven (sneller dan door droog te staan denk ik). Ik vermoed dat je ze daarna ook iets makkelijker kan verwijderen met een spons, je kan mss een inox sponsje overwegen om het hout te schrobben...

Easy carbo is niet nodig icm AIO-voeding denk ik. Je gebruikt ook profito en AIO-voeding tegelijkertijd? Lijkt me ook overbodig.
Heb je veel rode planten of waarom gebruik je de ferro? Zoveel planten heb je niet dus je moet niet overdrijven met voeding ook natuurlijk...
Het luchtpompje heeft volgens mij niet echt een meerwaarde op dit moment. Daar hebben de planten niet veel aan en er zitten nog geen vissen in of wel?

Ik zou in jouw geval inderdaad zeker minder uren belichten en niet op 100% intensiteit. dit hangt natuurlijk ook een beetje af van de sterkte van je verlichting, heb je daar meer informatie over?
Tja, die achterwand proper krijgen in de (gevulde) bak daar kan ik je niet echt mee helpen. Ik ben zelf geen fan van achterwanden om oa deze reden...
Je zou hem kunnen behandelen met H202 of met easy carbo (puur of verdund) met een penseel tijdens een waterwissel bij laag water of de bak even leegtrekken hiervoor.
Kans bestaat dat hij dan afsterft en vervolgens wordt gegeten door bvb japonica garnalen.
 
Misschien lees ik erover heen, maar voeg je ook CO2 toe?
Ik heb in mijn bak hetzelfde probleem gehad toen ik begon met CO2. In het begin te weinig toegevoegd en teveel mee gevarrieerd. Schijnt baardalg in de hand te werken....dat heb ik geweten ook.
Je moet inderdaad zoveel mogelijk weghalen. Van de planten de aangedane bladeren weghalen en een lange adem hebben vrees ik.... Het is zeer lastig weg te krijgen

Behandelen met easy carbo heb ik ook geprobeerd, maar dat zal bij een wijd verspreid probleem toch moeilijk worden
 
Is de baardalg bij jou ontstaan of zat het er al op?
De planten kwamen samen met de bak en kregen bij de vorige eigenaar al zoveel uren licht? Dan hadden ze waarschijnlijk al algen of niet?

Je kan misschien hout behandelen met waterstofperoxide (H202), dan zullen ze afsterven (sneller dan door droog te staan denk ik). Ik vermoed dat je ze daarna ook iets makkelijker kan verwijderen met een spons, je kan mss een inox sponsje overwegen om het hout te schrobben...

Easy carbo is niet nodig icm AIO-voeding denk ik. Je gebruikt ook profito en AIO-voeding tegelijkertijd? Lijkt me ook overbodig.
Heb je veel rode planten of waarom gebruik je de ferro? Zoveel planten heb je niet dus je moet niet overdrijven met voeding ook natuurlijk...
Het luchtpompje heeft volgens mij niet echt een meerwaarde op dit moment. Daar hebben de planten niet veel aan en er zitten nog geen vissen in of wel?

Ik zou in jouw geval inderdaad zeker minder uren belichten en niet op 100% intensiteit. dit hangt natuurlijk ook een beetje af van de sterkte van je verlichting, heb je daar meer informatie over?
Tja, die achterwand proper krijgen in de (gevulde) bak daar kan ik je niet echt mee helpen. Ik ben zelf geen fan van achterwanden om oa deze reden...
Je zou hem kunnen behandelen met H202 of met easy carbo (puur of verdund) met een penseel tijdens een waterwissel bij laag water of de bak even leegtrekken hiervoor.
Kans bestaat dat hij dan afsterft en vervolgens wordt gegeten door bvb japonica garnalen.
Wel wat jouw eerste vraag betreft moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven want ze hebben de aquarium met kast en zand en planten en hout en filter en alles wat er bij hoort geleverd met 3 personen en toen ze na een uurtje weg waren ben ik op m'n eentje eraan begonnen om de bak te vullen en op te starten nadat ik de bak natuurlijk eerst een grondige poetsbeurt had gegeven waar ik zo'n anderhalf uur tot 2 uur zoet mee was,de bak was enorm vies en vuil dus ik veronderstel wel stiekem dat het er al in zat.Verkoper heeft mij hier niets van gezegd en ik onwetende had er ook niet naar gevraagd maar feit is wel dat ik het nu wel zitten heb en dat komt volgens mij door die 17 uren lichtduur elke dag en omdat ik niets ken van de TC 420 controller wist ik niet hoe ik het licht moest regelen dus dat bleef dan een dag of 10 zo elke dag 17 uur branden en dat is volgens mij de grote dader.
Wat die waterstofperoxide (H202° betreft,(nog nooit van gehoord trouwens)waar kan dat besteld worden en hoelang moet ik deze kuur herhalen op het hout en de achterwand ?
Ik ga easy carbo blijven geven in de nieuwe bak waar deze vraag over gaat en de rest van de voeding ga ik stoppen tot de bak op punt staat (in m'n andere bak geef ik alles want heb wel wat rode planten erin staan maar dit terzijde.
Het luchtpompje hoeft niet ? Ik heb gelezen ergens dat het wel aan te bevelen was daarom dat ik het er ook in geplaatst heb maar kan geen kwaad of toch beter er uit halen ?
Ik heb gelezen dat baard alg niet goed tegen een luchtpomp kan.
Ik kan moeilijk de bak leeg halen en de achterwand eruit slopen want das wel een hele klus al moet ik wel zeggen dat als je op de zijkant van de ruiten kijkt dat je dan tussen de achterwand en het glas wel vuil ziet zitten wat natuurlijk geen mooi gezicht is en bovendien wel storend is.
De verlichting wil ik toch 2 of 3 dagen uit laten want heb de bak afgeplakt en dat wil ik toch eerst eens even aan kijken (had dat met mijn eerste bak ook gedaan en dat heeft toch geholpen.
 
Misschien lees ik erover heen, maar voeg je ook CO2 toe?
Ik heb in mijn bak hetzelfde probleem gehad toen ik begon met CO2. In het begin te weinig toegevoegd en teveel mee gevarrieerd. Schijnt baardalg in de hand te werken....dat heb ik geweten ook.
Je moet inderdaad zoveel mogelijk weghalen. Van de planten de aangedane bladeren weghalen en een lange adem hebben vrees ik.... Het is zeer lastig weg te krijgen

Behandelen met easy carbo heb ik ook geprobeerd, maar dat zal bij een wijd verspreid probleem toch moeilijk worden
Ik gebruik geen CO2 in geen van beide bakken toch geen CO2 installatie,enkel vloeibare CO2 esay carbo.Ik heb al enorm veel weg gehaald en blijf het op de voet volgen al moet ik nu nog wel 1 a 2 dagen wachten en dan doe ik er de verduistering af en dan pas ga ik zien hoe het er voor staat,indien nodig haal ik heel de bak opnieuw leeg.
Ik hoop dat ik de filter ook niet moet leeg halen en volledig proper maken of toch wel ?
 
Als je alleen baardalg hebt dan zal de oorzaak gerelateerd zijn aan de co2. Carbo is dan ook geen echte co2. Weet je je waterwaarden Johnny? Wat kan helpen is en carbo stootkuur.
 
Btw, waarom geef je zowel Profito als de All in One en ook nogeens ijzer? Normaliter moet de AIO volstaan;)
 
Btw, waarom geef je zowel Profito als de All in One en ook nogeens ijzer? Normaliter moet de AIO volstaan;)
Ik kan toch moeilijk mijn andere plantenvoeding weg gooien he John.
 
Als je alleen baardalg hebt dan zal de oorzaak gerelateerd zijn aan de co2. Carbo is dan ook geen echte co2. Weet je je waterwaarden Johnny? Wat kan helpen is en carbo stootkuur.
Wat is een carbo stootkuur John,wat moet ik me daar bij voorstellen ?
 
Zie hier een oud topic van mij en de reactie van Ikkie hierop.

https://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=7054
Dit heb ik als belangrijkste punt over gehouden John en ik ga dit dan ook toe passen gedurende 3 dagen want er zit toch nog geen enkele vis in dus zou ik hier voor de volle 100% kunnen gaan toch.
***************************************************************************************************************************************************************************************************************
Als je dagelijks carbo toevoegt gaan de algen daaraan wennen. Ze schijnen dan een enzym aan te maken dat ze er resistent tegen maakt. Daarom kun je beter een stootkuur geven. Ik zou het niet langzaam opbouwen maar direct beginnen met 4 keer de maximale dosering, dan een dag 3 keer de maximale dosering, dan een dag 2 keer de normale dosering en tenslotte een dag de normale dosering.
 
Ja dat zijn dan 4 dagen als je start met 4x de dosering;). De laatste is de normale dosering maar ja die telt wel mee.

Zelf heb ik steeds 5x de dosering genomen en dat afgebouwt naar 0. Zonder vissen is er verder ook geen gevaar.
 
Ja dat zijn dan 4 dagen als je start met 4x de dosering;). De laatste is de normale dosering maar ja die telt wel mee.

Zelf heb ik steeds 5x de dosering genomen en dat afgebouwt naar 0. Zonder vissen is er verder ook geen gevaar.
Morgen mag de verduistering eraf en dan ga ik eerst zien naar de planten die er nog in staan want moet ze dan mss schoon maken en het vuil van de bodem afhevelen en dan start ik direct de met de stootkuur dus dan zou ik volgende week dinsdag of woensdag hopelijk een goed resultaat moeten hebben.
 
Ik zag het hier afsterven omdat de kleur veranderde. De carbo moet even zn werk doen natuurlijk;)
 
Ik zag het hier afsterven omdat de kleur veranderde. De carbo moet even zn werk doen natuurlijk;)
Zou ik de achterwand dan ook inwrijven met puur easy carbo John ?
 
Ik kan toch moeilijk mijn andere plantenvoeding weg gooien he John.

Je krijgt dan echt veeeeeeeeel teveel sporen. En vooral ijzer.

Teveel kan ook belemmerend werken! Dus dan stagneerd de groei alsnog.

Bij 10mg/l nitraat heb je slechts 0,02 mg/l ijzer nodig. En dat is al een overdosering.
Dus ik bedoel maar....
 
Als daar algen opzitten dan kan dat prima want je kan het ook op een blad met alg spuiten. Maar hoe wil je dat doen als de achterwand in de bak vast zit? Of kan die er makkelijk uit, of.............:S
 
Je krijgt dan echt veeeeeeeeel teveel sporen. En vooral ijzer.

Teveel kan ook belemmerend werken! Dus dan stagneerd de groei alsnog.

Bij 10mg/l nitraat heb je slechts 0,02 mg/l ijzer nodig. En dat is al een overdosering.
Dus ik bedoel maar....
Dus dan kan ik best even kijken naar de houdbaarheidsdatums van alle flessen en degene met de langste datum aan de kant houden en eerst de andere op gebruiken.
Stel AOI houd langst dan geef ik eerst de voeding van easy life tot die opgebruikt zijn of andersom.
 
Als daar algen opzitten dan kan dat prima want je kan het ook op een blad met alg spuiten. Maar hoe wil je dat doen als de achterwand in de bak vast zit? Of kan die er makkelijk uit, of.............:S
De achterwand zit aan de bak vast gekit dus uithalen is geen optie,dus ik dacht er goed aan te doen om pure easy carbo er aan te doen.
 
Dus dan kan ik best even kijken naar de houdbaarheidsdatums van alle flessen en degene met de langste datum aan de kant houden en eerst de andere op gebruiken.
Stel AOI houd langst dan geef ik eerst de voeding van easy life tot die opgebruikt zijn of andersom.

Ja, alleen moet je dan nitraat en fosfaat wel controleren. En zonodig toevoegen.
 
De achterwand zit aan de bak vast gekit dus uithalen is geen optie,dus ik dacht er goed aan te doen om pure easy carbo er aan te doen.


Dan haal je eerst het water eruit begrijp ik en dat zet je in met een kwastje?
 
Dan haal je eerst het water eruit begrijp ik en dat zet je in met een kwastje?
Ja dan moet de bak helemaal leeg en als ik dan de achterwand met puur easy carbo doe hoelang moet ik dan wachten om de bak terug te vullen zodat ik met die kuur van paar dagen kan starten ?
 
Ik doe dat ook weleens met het hout waar Javavaren op zit en als daar een plukje opzat dan tipte ik dat even aan met een kwastje als ik het hout onder de kraan af spoelde en na enkele minuten deed ik het weer terug. Dus ik denk dat 5 minuten meer dan voldoende is en al helemaal als je het de dagen erna ook aan je water gaat toevoegen. Ik zou zelf met de dosis van de eerste dag de wand insmeren en hem dan weer vullen. Anders krijg je een grote dosis en wat er nog op de achterwand zit.
 
Zo maar hier (omdat ik het interessant vind) op ingesprongen. Qua alg viel het me op dat nogal wat mensen de achterwand in het aquarium hebben. Alg zet zit daar op vast en problemen. Sinds een jaar of 5 heb ik een superfish 30x30x30 (overgenomen van kleinzoon) met de achterwand buiten het aquarium (achter en 1 zijkant). Eventuele alg zit dus enkel op het glas en soms op de planten. Bij een nog nieuw/2ehands aan te schaffen 80x40x40 wil ik hetzelfde doen. Dat scheelt alg en ook zwem/plantruimte. 80x40x2 plus 40x40 x2 dus heel wat cm3. Misschien vindt een ander het niet zo mooi als in de bak maar smaken verschillen (gelukkig). Succes met de bestrijding/ordening.

20170721_212605.jpg
 
Bedankt voor je mee denkende reactie loekoek en die hou ik zeker in mijn achterhoofd,ik ga eerst proberen of ik het kan oplossen zoals ikvan plan ben en zoniet dan haal ik de bak opnieuw leeg en sloop ik de achterwand er voorzichtig uit maar ik hoop echt dat het niet zo ver moet komen.:'(
 
Zelf wil ik daarom ook geen achterwand in de bak en maak bij alle 15 bakken gebruik van posters. Een echte achterwand kan erg mooi zijn maar ik heb de bakken zo volstaan dat je daar maar een klein deel van ziet.
 
Heb net dit antwoord gekregen van een zeer gerenomeerd aquariaan die de hobby al meer dan 30 jaar uit oefent,wat denken jullie hier van.


Dag Johnny,

En natuurlijk die snertplaag. Verduisteren kan helpen. En maak het meteen PIKKEdonker in de bak. En maak daar geen 3 maar meteen 4 dagen van ( de aanhouder zou wel eens kunnen winnen).

Verder : die 4-voudige; 3-voudige ... dosering. Als dit niet helpt ? Wat dan wel ? De volledige bak leeg halen ? Ik denk aan iets radicaal waarbij de achterwand, het zand en alle decoratiemateriaal in de bak blijven.

Wat uiteraard hierbij taboe is zijn vissen en planten. Het wordt wel een werkje van dagen. Het aquarium vullen tot op de rand. Dus : nog één druppeltje er bij en het aquarium loopt over.

En dat aquarium wordt niet alleen gevuld met water (Oei ?). En terwijl het zo gevuld staat ? Het filter continu laten draaien. Ook daar zitten (sporadisch) baardalgen in verborgen.

En wat ik (met mijn ogen dicht) eveneens in dat aquarium zou inbrengen ? Nu komt het. Ik neem dus een volle 5 liter bus ‘SuperJavel’ ter hand en ledig deze in het aquarium.

Vul verder aan met water tot op het aquariumrandje en laat het filter dan een dagje of twee onverstoord hiermee verder draaien.

Nadien het filter volledig uitspoelen-naspoelen en het nog niet terug aansluiten. De bak omzeggens leegtrekken; dan het makkelijkste met de tuinslang achterwand en decoratiemateriaal afspoelen in het aquarium;

terug het aquarium omzeggens leeg trekken en de bak dan vullen zoals hij er normaal bij staat. Ondertussen het filter nog altijd niet opnieuw aansluiten.

Na een dag de bak opnieuw leeg trekken en terug vullen. Sluit het -ledige- filter aan en laat het 2 dagen zo draaien. Vul nadien het filter maar met de filtermaterialen en laat maar draaien.

Javel ? Weg. Alg ? Weg.
 
Dat spul is een vorm van bleekmiddel en zal ontsmetten als ik het zo even bekijk.
 
Dat spul is een vorm van bleekmiddel en zal ontsmetten als ik het zo even bekijk.
Klopt Javel is bleekwater en daarmee zou alles weg zijn van alg en ook javel (zit te twijfelen of ik dit zou proberen of toch de kuur met easy carbo).
Misschien kan ik dat inderdaad wel eerst eens proberen en mocht het niet het verhoopte resultaat opleveren kan ik alsnog de kuur starten met easy carbo.
Ik heb alle tijd en niets te verliezen want de planten gaan er dan wel uit en vissen zitten er toch nog niet in.
 
Ja dan werkt zoiets wel want dat maakt al het leven kapot natuurlijk. Carbo maakt niet de planten kapot maar enkel de roodwieren met zo n kuurtje. Misschien dat een enkele plant er minder goed tegen kan maar ik heb dat hier niet gemerkt.
 
Ja dan werkt zoiets wel want dat maakt al het leven kapot natuurlijk. Carbo maakt niet de planten kapot maar enkel de roodwieren met zo n kuurtje. Misschien dat een enkele plant er minder goed tegen kan maar ik heb dat hier niet gemerkt.
Dan ga ik de verduistering er nog iets langer op laten zitten en dan ga ik starten met de pure javel kuur.
 
Ik denk niet dat verduisteren bij baardalg zo n grote invloed heeft. Je planten krijgen daar ook een tik van.
 
Even voor de duidelijkheid een vraagje van mijn kant: de achterwand zit vast aan het aquarium gekit. Maar is de achterwand rondom helemaal goed afgekit?
 
Even voor de duidelijkheid een vraagje van mijn kant: de achterwand zit vast aan het aquarium gekit. Maar is de achterwand rondom helemaal goed afgekit?
Neen want aan de zijkanten zit er een smurrie van vuil tussen van een lange tijd.
 
Ophoping van vuil kan nh3/4 veroorzaken wat een boost voor de algen kan worden.
 

Terug
Bovenaan