Axolotls in 60cm


K

KidNatsu

Guest
Ik ga binnenkort een groter aquarium kopen en dan gaat mijn huidige bestand naar dat grotere aquarium. Mijn 60cm staat dan leeg. Voordat ik vissen wilde, wilde ik eigenlijk axolotls. En die wil ik nu alsnog gaan nemen.

Ik zat zelf te denken aan 2 axolotls. Nu heb ik 2 vragen:

1: Ik heb geen koeler in mijn aquarium, wel een ventilator en doorluchting in mijn kamer. Nu weet ik dat axolotls op lagere temperatuur moeten. Zomers zou ik ze op 21 graden kunnen houden, en als het buiten kouder wordt heb ik mijn huidige verwarming om ze op de 18(?) graden te houden. Zou dit gaan of moeten ze echt koeler zitten?

2: Wat zijn de waterwaarden voor axolotls? En ik weet dat ze veel vervuilen. Ik heb een 300 liter/uur filter erin zitten, moet dat genoeg zijn?
 
Botia zei:

Dat heb ik ook gelezen. Er zijn ook websites waar staan dat het wel gaat. Ik heb zelf deze dieren heel vaak gezien op school en bij anderen. Hun gedrag en lengte geeft mij aan dat 60cm goed genoeg voor ze is, dat is gebaseerd op beide in een 60cm en groter. Wat op internet staat is niet altijd te vertrouwen, en behalve als jij zelf ervaring hebt met deze dieren vind ik wat jij zegt niet kloppend. Ik heb ook liever mensen met ervaring die hierop reageren, maar alle reacties zijn goed. Bedankt voor de reactie in ieder geval.
 
KidNatsu zei:
Wat op internet staat is niet altijd te vertrouwen(...)
Fijn argument he? Als het je even niet uitkomt...

Ik ken Bart nu al een tijdje en die neemt echt geen linkje op naar een site met foutieve info.
Ga er dus maar vanuit dat 'wat op internet staat' EN door Bart gelinkt wordt juist is of zeer dicht in de buurt van juist komt.
In ieder geval heb ik daar per definitie meer vertrouwen in dan hoe ze 'op school en bij anderen' worden gehouden.

~ Ivo
 
Uit ervaring met deze dieren kan ik zeggen dat ze absoluut ongeschikt zijn voor bakken kleiner dan 100 cm.

Ze worden 30 cm. en groeien erg hard. Ze doen niet veel, dat klopt, maar de ruimte die ze hebben wordt echt wel benut.

Pak eens een liniaal en kijk hoe groot 30 cm. eigenlijk is. Beeld je dan in hoe het eruit zou zien als er twee van zulke dieren in dat 60 cm. bakje zitten. Als sardientjes in een blikje... Om van de vervuiling nog maar niet te spreken. Dat krijgt een filter niet opgevangen met zo weinig liters.

Hoe kom je erbij dat ze qua gedrag en zeker qua lengte wel in zo'n bakje passen?
 
Jones zei:
Uit ervaring met deze dieren kan ik zeggen dat ze absoluut ongeschikt zijn voor bakken kleiner dan 100 cm.

Ze worden 30 cm. en groeien erg hard. Ze doen niet veel, dat klopt, maar de ruimte die ze hebben wordt echt wel benut.

Pak eens een liniaal en kijk hoe groot 30 cm. eigenlijk is. Beeld je dan in hoe het eruit zou zien als er twee van zulke dieren in dat 60 cm. bakje zitten. Als sardientjes in een blikje... Om van de vervuiling nog maar niet te spreken. Dat krijgt een filter niet opgevangen met zo weinig liters.

Hoe kom je erbij dat ze qua gedrag en zeker qua lengte wel in zo'n bakje passen?

Ze worden in aquaria geen 30 cm, eerder zo'n 23 cm en dat is dan al een flinke voor een aquarium. Die ik heb gezien waren misschien zo'n 18 cm en leken mij gewoon goed te passen. Ze waren aardig rustig en gebruikten inderdaad gewoon de ruimte die ze hadden. Het kan kloppen dat de ruimte van het aquarium hun groei tegen hield, maar dat is dan maar in kleine mate. Opnieuw, als het echt niet gaat hoor ik het graag maar uit ervaring heb ik zelf ook argumenten.

Edit: die van 23 cm zaten in een 1 meter aquarium, plus dat als je op internet gaat lezen kom je deze maten ook tegen
 
Als je ze in een te kleine ruimte houdt groeien ze niet goed nee, maar of je dat moet willen?

Ook dieren van 23 cm. houd je niet in een bakje van 60 cm. Je zal zelf ook niet graag in een Dixie wonen.

Die van mij waren overigens na een jaar 22 cm. en zijn daarna nog aardig gegroeid.
 
Fabienne spreekt uit eigen ervaring, dus wat wil je nou precies?
Luister in het belang van de beesten alsjeblieft naar de gegeven adviezen van mensen hier die zeker wel weten waar ze het over hebben.
Je wacht nu volgens mij gewoon op iemand die zegt dat het wel kan, ook al raden nog 10 mensen het af, en luister je dan naar die ene persoon.
 
Dat kun je toch niet met droge ogen kwalificeren als 'maar in kleine mate'... 23 cm terwijl bijna het dubbele haalbaar is? :stars:
 
Grote dieren -> groot verblijf
Geen groot verblijf -> geen grote dieren

Zo simpel is het.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat kun je toch niet met droge ogen kwalificeren als 'maar in kleine mate'... 23 cm terwijl bijna het dubbele haalbaar is? :stars:

In aquaria worden ze echt geen 40 cm.

Jones zei:
Grote dieren -> groot verblijf
Geen groot verblijf -> geen grote dieren

Zo simpel is het.

Oke ik begrijp het, dan gaan ze dus niet in dit aquarium.
 
KidNatsu zei:
In aquaria worden ze echt geen 40 cm.
Kun je nagaan: hun potentie wordt al niet gehaald.
Weet je meteen dat 60cm -een klein aquarium- een slecht plan is.

Maar dat heb je gelukkig al gedaan zo te lezen :thums:
 
Wat raden jullie dan aan voor in mijn 60cm? Ik wil eigenlijk geen vissen erin omdat ik die dan al heb. Ik zat te denken om er een terrarium van te maken. Het enige probleem is dat de verwarming en filter dan niet gaan (ik mag qua energiekosten GEEN tweede aquarium), dus moet het op kamertemperatuur worden. Ook zit er een kleine opening in het deksel bovenin voor de snoeren, maar dat is te dichten. Dus wat zouden jullie dan aanraden?
 
Ik kan je alleen aanraden om even een maandje time-out te nemen en eens goed kijken wat je eigenlijk wilt en dit onderzoeken of het met alle omstandigheden lukt.
 
TonHageraats zei:
Ik kan je alleen aanraden om even een maandje time-out te nemen en eens goed kijken wat je eigenlijk wilt en dit onderzoeken of het met alle omstandigheden lukt.

Wat bedoel je precies? Ik was ook niet van plan meteen iets anders te nemen hoor. Sowieso heb ik voor een terrarium een hele andere inrichting nodig in mijn 60cm. Qua wat ik wil weet ik niet, en daarom vraag ik hier naar aanraders. Zelf kijk ik ook rond natuurlijk.
 
kellemes zei:

Op garnalen heb ik het niet zo

Edit: even voor de duidelijkheid, een terrarium is toch deels water deels land? Want dat is wat ik bedoelde. Alleen land zou ook kunnen maar die moeten al helemaal warm geloof ik

Edit: ah, dat heet een paludarium. Een terrarium of paludarium op kamertemperatuur wordt het dus, tenminste daar ga ik nu naar kijken.

Edit: salamanders lijken mij eigenlijk gewoon het leukste
 
jessicapilon zei:
Krabjes zijn ook wel leuk hoor.

Mascha&Ivo zei:
Vampierkrabjes?

Ik zal er even naar kijken, maar qua wat ik ken vind ik salamanders een stuk leuker. Iemand die hier een aanrader van heeft?

Edit: die krabjes zien er wel leuk uit, maar ik kijk liever eerst nog even naar salamanders. Ik kwam net de ommatotriton ophryticus tegen, maar ik ben bang dat die te groot is. Iemand nog andere aanraders? (Salamanders?)
 
ILoveAnimals zei:
Chinese vuurbuik salamanders?

Deze had ik ook al gezien en vind ik wel leuk maar wat.... simpel. Maar het is een mogrlijkheid

De marmersalamander of een rode soort lijkt mij wel leuk. Zo'n kam op de rug vind ik ook wel mooi. Iemand die hier iets van weet of nog andere aanraders
 
italiaanse kansalamanders, heb ze zelf gehad, hele interresant dieren!
Ik had ze in een meterbak
 
ILoveAnimals zei:
italiaanse kansalamanders, heb ze zelf gehad, hele interresant dieren!
Ik had ze in een meterbak

Die zien er ook wel leuk uit ja! Sommigen zijn wat saai gekleurd maar er zitten wel leuke tussen. Als ik foto's opzoek kom ik wel bij verschillende soorten uit:

Ea1G1tRvTq1T7TiD-Rx6chV3VCx91WNq.jpeg


Ea1G1tRvTq1T7TiD-Rx6chV3VCx91WNq.jpeg


Ea1G1tRvTq1T7TiD-Rx6chV3VCx91WNq.jpeg
 
De leukste die ik tot nu toe ben tegen gekomen is de trirurus marmoratus/ marbled newt. Iemand die ervaring heeft met deze beestjes of wat over ze weet?
 
Maar als de filter niet kan qua energie kosten, kan niks buiten volledig droog toch?want water word altijd vervuild eender welke dieren op temperatuur
 
BlackTurtle zei:
Maar als de filter niet kan qua energie kosten, kan niks buiten volledig droog toch?want water word altijd vervuild eender welke dieren op temperatuur

Dat klopt, maar een filter in een laag plasje water van een paar centimeter gaat ook niet. Ik heb deze dieren nooit gehad maar ik heb ook nog nooit een aqua-terrarium met een filter gezien.
 
Jones zei:
Niet? Ook daar hoort een filter in. Salamanders kakken ook!

Ja dat zal ook wel kloppen. Daarom dacht ik al. Het zal waarschijnlijk wel een veel kleiner (qua grootte en capaciteit) zijn dus het stroomverbruik een stuk minder.

Iemand die weet of de marbled newt wat is voor mij?
 
Natsu, ik heb al een tijd ervaring met deze dieren. Ik heb er nu 4 (leucist, golden albino, melanoid en wildkleur).

Hoe weet jij, als persoon zonder ervaring met deze dieren dat ze 23cm worden? Dat is een bijzondere claim van iemand die 0 ervaring heeft. Hoewel ik wel meer foutieve informatie van het internet getrokken heb voorbij zien komen.



Ze worden tussen de 25-35cm. Hoe groot precies verschilt, heeft te maken met genen, verzorging, etc.

Ik hou de groei bij van al mijn axo's (alle van andere kwekers) en die zijn verschillend. Erg gaaf om te zien hoe groot ze zullen eindigen.

Exemplaren van 35-40cm komen vrijwel nooit voor. Ik ken iemand met een axo van 38cm, helaas is die door slechte zorg door de vorige eigenaar vergroeid (verkeerd voer).

Ik ken ook mensen met gezonde exemplaren van 35+ maar het komt niet vaak voor. Ik heb een axo die, kijkende naar haar groei en leeftijd, kans maakt om de 35+ te halen. Maar ik betwijfel het.

Hoe groot moet de huisvesting zijn? Er zijn verschillende meningen hierover. Maar als ik kijk naar mijn axo's, de lengte, wat ze zo'n beetje doen is een bak van 80cm bak geschikt voor 1 en heel heeeeel misschien 2 als ze beide stoppen rond de 25cm. Dit is dan wel echt het minimale.

En het minimale is in mijn ogen nooit goed als het gaat over het huisvesten van dieren. 1 in 80cm is dan beter. Hoewel het groepsdieren zijn, dus 1 meter is een mooi begin formaat zodat je er 2 (misschien 3) kunt nemen.

----

"ik mag qua energiekosten GEEN tweede aquarium"

Voor axolotls heb je sowieso een aquarium koeler of ventilator nodig. Hoe dan ook lopen je energiekosten dus aardig op. Of je moet een kelder of dergelijke hebben.

Want ook tijdens hittegolven heb je de verantwoordelijkheid ze op de geschikte temperatuur te houden. Ik heb deze zomer weer veel overlijdens berichten op verschillende axo fora zien langskomen van mensen die hun verantwoordelijkheid niet namen.

Ook zijn axo's intense vervuilers en heb je dus een sterk filter nodig, voorkeur: extern filter met sproeibuis zodat de stroming niet te hevig is). En dit kost ook stroom natuurlijk.




KidNatsu zei:
Jones zei:
Uit ervaring met deze dieren kan ik zeggen dat ze absoluut ongeschikt zijn voor bakken kleiner dan 100 cm.

Ze worden 30 cm. en groeien erg hard. Ze doen niet veel, dat klopt, maar de ruimte die ze hebben wordt echt wel benut.

Pak eens een liniaal en kijk hoe groot 30 cm. eigenlijk is. Beeld je dan in hoe het eruit zou zien als er twee van zulke dieren in dat 60 cm. bakje zitten. Als sardientjes in een blikje... Om van de vervuiling nog maar niet te spreken. Dat krijgt een filter niet opgevangen met zo weinig liters.

Hoe kom je erbij dat ze qua gedrag en zeker qua lengte wel in zo'n bakje passen?

Ze worden in aquaria geen 30 cm, eerder zo'n 23 cm en dat is dan al een flinke voor een aquarium. Die ik heb gezien waren misschien zo'n 18 cm en leken mij gewoon goed te passen. Ze waren aardig rustig en gebruikten inderdaad gewoon de ruimte die ze hadden. Het kan kloppen dat de ruimte van het aquarium hun groei tegen hield, maar dat is dan maar in kleine mate. Opnieuw, als het echt niet gaat hoor ik het graag maar uit ervaring heb ik zelf ook argumenten.

Edit: die van 23 cm zaten in een 1 meter aquarium, plus dat als je op internet gaat lezen kom je deze maten ook tegen
 
Dit baseer ik op wat ik heb gezien en gehoord van ervaren mensen. Dat er een koeler nodig was was een vsn mijn vragen maar ik heb al besloten ze niet te nemen een aardig tijdje naar boven.


Dus weet er iemand iets van de Marbled Newt?
 
Waarschijnlijk ben ook bij het verkeerde forum hier voor vragen over salamanders. Weet iemand een goed forum voor vragen over salamanders?
 
Dan zijn die mensen toch minder ervaren dan je denkt. Dat je al besloten hebt om ze niet te nemen had ik gelezen, maar ik doel er op dat als je als beginner/onervaren persoon advies vraagt je meer open moet staan voor de adviezen van ervaren mensen in plaats van 1 moment waar je ze een keer op school hebt gezien uit te gaan.

Voor vragen omtrent andere salamanders kan je het beste naar salamander forum. Als je meer vragen hebt over axo's voor in de toekomst, ik zit daar ook.
 

Terug
Bovenaan