Ardenner breuksteen


Ardenner Breuksteen is een soort kalksteen. Bij een lage pH waarde zal deze zeker gaan oplossen en kalk afgeven. Hoe harder het water hoe minder effect.
 
Volgens mij is het water hier in Zoetermeer behoorlijk hard, kan het dan wel?
 
Alles kan Susanne, gewoon proberen (desnoods in een proefbak) en waterwaarden blijven controleren. Daarnaast bij regelmatige waterwissels zal het effect een stuk minder zijn wat van invloed is.
 
Als je bijvoorbeeld neontetras, cory panda en garnalen wilt, zijn deze bewoners die harder kalkwater prettig zullen vinden en zo ja kan de a breuksteen dan wel in het aquarium... Ik moet Susanne wel gelijk geven.. De ene zegt kan gewoon de ander zegt niet doen, maar ik als beginnend. Aquariaan weet ook niet wat ik hiermee kan...
 
Zoetermeer = 8,5 .

Waterhardheid per gemeente

De waterhardheid per gemeente kan in Nederland verschillen. Vul hieronder uw gegevens in om de hardheid in uw gemeente te bekijken.
www.zacht-water.nl/


De een zegt dit, de ander dat. Ja,?

Dan gewoon zelf even opzoeken.

Weet je. Voorkouwen doen ze bij Eskimo,s. om leer zacht te maken.
Doen de ouwetjes, zonder tanden.
 
We hebben allemaal denk ik het beste voor met onze bewoners, of toekomstige bewoners, maar we willen ook allemaal de mooiste inrichting, en vor mij zou dat zijn met de a.breuksteen ipv de maaskeien, dan is hrt toch niet raar dat hier vragen over worden gesteld, en dat als de ene zegt het kan en dr andere zegt van niet dat er twijfel ontstaat... Of te wel ik weet nu nig niet wat er bedoeld wordt... Het heeft niks met voorkauwen te maken, als je het mij vraagt.
 
Inderdaad smidsy, helemaal juist gezegd!Op internet lees is bijna overal dat de A breuksteen NIET kalkhoudend is en als er hier wordt gezegd dat dit toch wel zo is, dan zaait dat verwarring, lijkt mij logisch. En als er gezegd wordt dat de test met azijn uitkomst biedt en na het doen zijn we tot de conclusie gekomen dat het er nauwelijks op reageert, dan is het toch niet raar dat we denken dat het dan dus gewoon kan.
 
Bertus zei:
Lees nou dat artikel. 210.
Wat staat daar, kalkrijke stenen.
Kan je dus NIET gebruiken. kalk lost langzaam op.


Kenmerken: Harde kalkzandsteen.
Toepassingen: Tuindecoratie, Japanse tuinen.

Extra informatie:
Mooie harde kalkzandsteen, !!!!!!!grijs van kleur, wordt vaak gebruikt als siersteen of schanskorfvulling.


DAcht toch dat ik het hier vertelde aan jou.
maar ,ik zeg al, zet het er nou gewoon in.
Dan ben je klaar.
En meet dan daarna de hardheid.

IK zaai geen verwarring, Jij Twijfelt te veel.
 
smidsy zei:
Als je bijvoorbeeld neontetras, cory panda en garnalen wilt, zijn deze bewoners die harder kalkwater prettig zullen vinden en zo ja kan de a breuksteen dan wel in het aquarium... Ik moet Susanne wel gelijk geven.. De ene zegt kan gewoon de ander zegt niet doen, maar ik als beginnend. Aquariaan weet ook niet wat ik hiermee kan...

En waar staat dat Neontetra en Cory panda harder kalkwater moeten hebben?
deze soorten hebben juist liever zachter water.

smidsy zei:
We hebben allemaal denk ik het beste voor met onze bewoners, of toekomstige bewoners, maar we willen ook allemaal de mooiste inrichting, en vor mij zou dat zijn met de a.breuksteen ipv de maaskeien, dan is hrt toch niet raar dat hier vragen over worden gesteld, en dat als de ene zegt het kan en dr andere zegt van niet dat er twijfel ontstaat... Of te wel ik weet nu nig niet wat er bedoeld wordt... Het heeft niks met voorkauwen te maken, als je het mij vraagt.

Susanne zei:
Inderdaad smidsy, helemaal juist gezegd!Op internet lees is bijna overal dat de A breuksteen NIET kalkhoudend is en als er hier wordt gezegd dat dit toch wel zo is, dan zaait dat verwarring, lijkt mij logisch. En als er gezegd wordt dat de test met azijn uitkomst biedt en na het doen zijn we tot de conclusie gekomen dat het er nauwelijks op reageert, dan is het toch niet raar dat we denken dat het dan dus gewoon kan.

Op internet zal je meestal lezen dat deze stenen juist wel kalkhoudend zijn, snap echt niet Susanne waar je dit allemaal haalt.
Trouwens, de meerderheid hier in dit topic zeggen meestal ook dat deze kalkhoudend zijn.

Daarom nogmaals, breek een stukje steen af en gooi hem in een glas met azijn, je zal hem dan wel zien reageren.
 
Luc, het was een vraag van mij of ze harder water nodig hadden..., was alleen het vraagteken vergeten....
 
Sorry hoor, maar wat een enorme kuldiscussie begint dit te worden.
Gaan we net zo lang door tot alle kalk uit de stenen verdwenen is?

Conclusie is dat het kalksteen betreft. Of en zo ja hoeveel kalk dit afgeeft is niet bekend ! Punt.

Doe het er gewoon lekker in en meet je waterwaarden.
Ph, hardheid etc.. blijft gelijk : Prima, hup visjes erin die je erin wilt hebben.
Ph, hardheid etc.. stijgt: Koop visjes die hier beter tegen kunnen.

Klaar is Kees !!!
 
AadMec zei:
Sorry hoor, maar wat een enorme kuldiscussie begint dit te worden.
Gaan we net zo lang door tot alle kalk uit de stenen verdwenen is?

Conclusie is dat het kalksteen betreft. Of en zo ja hoeveel kalk dit afgeeft is niet bekend ! Punt.

Doe het er gewoon lekker in en meet je waterwaarden.
Ph, hardheid etc.. blijft gelijk : Prima, hup visjes erin die je erin wilt hebben.
Ph, hardheid etc.. stijgt: Koop visjes die hier beter tegen kunnen.

Klaar is Kees !!!

+1
 
Ter info
Ik heb al enkele jaren ardenner breuksteen met een lage ph en daarnaast oa cory's als bewoners.
 
AadMec zei:
Sorry hoor, maar wat een enorme kuldiscussie begint dit te worden.
Gaan we net zo lang door tot alle kalk uit de stenen verdwenen is?

Conclusie is dat het kalksteen betreft. Of en zo ja hoeveel kalk dit afgeeft is niet bekend ! Punt.

Doe het er gewoon lekker in en meet je waterwaarden.
Ph, hardheid etc.. blijft gelijk : Prima, hup visjes erin die je erin wilt hebben.
Ph, hardheid etc.. stijgt: Koop visjes die hier beter tegen kunnen.

Klaar is Kees !!!

Amen! ;)
 
Hoezo discussie....Breuksteen is hardsteen en dus kalkhoudend waarom risico lopen dat t je waterwaardes be�nvloed?? Zoek gewoon uit welke waterwaardes ideaal zijn voor de vissen die je wilt houden en pas daar je inrichting op aan.
 
Ardenner breuksteen is een hardsteen en ook kalkhoudend dat wil niet zeggen dat elke hardsteen kalkhoudend is!
Ardenner breuksteen, blauwsteen is ontstaan door fossiele deeltjes, je ziet in aanrechtbladen of tuintafels vaak fossiele resten zitten, dus feitelijk een heel oud stukje zeebodem. Fossielen bestaan nu eenmaal uit kalk vandaar dat dit gesteente kalkhoudend is.Ardennerbreuk steen zal volledig oplossen!
Kalkhoudend betekend dat er veel zo niet 100% uit Calciumcarbonaat CaCO3 bestaat, een zout die slecht oplosbaar is in water.
Daarom blijven we met kalkaanslag zitten in waterkokers badkamers kranen enz, als het wel goed oplosbaar was had je geen last van kalkaanslag. Daar hebben zo oa antikal voor uitgevonden een zuur wat de kalk oplost en ook je voegen maar dat wordt niet vertelt :)
Zolang de pH neutraal blijft zal er feitelijk niets/nauwelijks oplossen wordt de pH kleiner dan 7 dus zuur milieu dan lost de kalk wel op onder de vorming van Ca ionen en CO2 water wordt harder door de Ca ionen.
De test met keukenazijn om te testen is prima, je kunt ook antikal gebruiken, zie je meteen welke rotzooi het is. Met keukenazijn wat een zwakzuur is zie je gasbelletjes ontstaan dat is CO2. Gooi je de steen in zoutzuur dan ontstaat een heftige reactie wat lijkt of de vloeistof kookt. Deze reactie gaat net zolang door tot alle H3O+ ionen op zijn of de steen is opgelost.
In een aquarium zal je niet meemaken dat een steen in zijn geheel oplost, dan heb je wel een heel zuur biotoop. Maar kalkhoudend gesteente wordt je water harder van.

Ardenner breuksteen in keukenazijn, je ziet een lichte gasontwikkeling
View My Video

Ardenner breuksteen in zoutzuur, je ziet een heftige reactie:
View My Video

Ardenner breuksteen na 10 min steen bijna opgelost vloeistof zwart.
View My Video
 
Bij mij was de reactie in keukenazijn lang zou heftig niet, er kwamen even een heel paar belletjes en daarna gebeurde er niks meer. Hiermee zeg ik niet dat ik het toch ga gebruiken, maar vind het gewoon opvallend.
 
Is een heel verschil in azijn en zoutzuur,he.
Dus zo opvallend is dat niet.

Azijn is zwak, zoutzuur vreet de kalk uit de muur.

Zou je zoutzuur hebben ,verdwijnt de steen ook.
Zit ook in kunststof jerrycans en vaten ,en niet in flessen, die zouden ook oplossen.
 
De reactie van de link met keukenazijn, was veel heftiger dan bij mijn test met keukenazijn.
 
Ja, zal wat sterker zijn,dan bij jou.


A, ik heb altijd gelijk.
B. Heb ik ongelijk ,ga terug naar A.
 
Dit heeft niks te maken met wel of geen gelijk hebben! Maar heb er geen zin meer in zo, of je reageert normaal of je reageert gewoon niet. Ik heb andere ervaringen dan iemand anders, geef dat alleen maar aan hier.
 
Afhankelijk van hoe sterk het zuur is dat je gebruikt zal je denk ik een reactie zien. dat klinkt zelfs mij logisch in de oren.
Als ik de TS was dan zou ik het proberen en kijken wat het doet.
 
Dat heb ik dus gedaan John en er kwam nauwelijks reactie.
 
Dat begreep ik al uit je post. Ik zou dan de stenen gewoon gebruiken en in de gaten houden of het iets doet als je daar een vermoeden van hebt.
 
Zou ik dat op een andere manier dan met watertesten kunnen zien/constateren? En als ze toch kalk afgeven, dan neem ik aan dat dit op te lossen is door de stenen te verwijderen?
 
Het gaat hier denk ik niet om wie er gelijk heeft of wilt hebben, er wordt een vraag gesteld, en ik moet Susanne gelijk geven... de een zegt het kan wel de ander zegt als je met azijn test en er is weinig tot geen reactie kun je de stenen gebruiken, van de ander hoor je weer dat je zoutzuur moet hebben... dit brengt toch geen een duidelijk antwoord...?
Ik wou eerst ook de A. Breuksteen gebruiken omdat dit wel kon en deze steen overal makkelijk te verkrijgen was, echter later hoorde ik dat deze waarschijnlijk kalk bevatte, maar volgens de een kan het wel en de ander niet..
En ik denk beter dat je kunt twijfelen en af en toe een vraag kunt stellen waar je in ieder geval van hoopt dat je er een normaal en eenduidig antwoord op krijgt dan dat je A: Altijd gelijk hebt en B als je dan ongelijk hebt als nog denkt dat je gelijk hebt...
 
Uiteindelijk gaat het toch om de waterwaardes? En die worden be�nvloed door heel veel meer dan alleen aanwezig steen.
Die dien je dus te meten, als die goed zijn voor de dieren die je houd of wilt houden.. dan zijn die dus goed.
Hoe zeer de stenen ook borrelen ;)
 
Bedankt voor je reactie smidsy!

Dan wordt het dus toch waterwaarden meten, met en zonder de stenen, kan ik doen met het kleine bakje als het er nog van gaat komen dat ik mijn grote aquarium op kan starten. Op deze manier zijn er geen dieren bij betrokken en is het dus ook niet nadelig.
 
maar volgens de een kan het wel en de ander niet..

Het kan altijd, maar dan wel met de juiste soorten vis.
Wil je Zuid-Amerikaanse soorten hebben zal je zuurder water best kunnen gebruiken, dus zonder deze stenen, wil je wel stenen, neem dan maaskeien.
Wil je een Malawi, of andere Afrikaans biotoop hebben die ��n van de Afrikaanse meren zijn, dan kan je met deze Ardenner breuksteen gemakkelijk verder gaan.

Jullie stellen hier een vraag, wij antwoorden, en de meesten zeggen dat deze kalk bevatten, tja als je dan nog zegt, jamaar op het net......

Vertrouw er nu maar even op dat het hier juist wordt neergezet.
 
Bertus zei:
Is een heel verschil in azijn en zoutzuur,he.
Dus zo opvallend is dat niet.

Azijn is zwak, zoutzuur vreet de kalk uit de muur.

Zou je zoutzuur hebben ,verdwijnt de steen ook.
Zit ook in kunststof jerrycans en vaten ,en niet in flessen, die zouden ook oplossen.

Bertus, gec. Zoutzuur ook wel rokend zoutzuur genoemd wordt wel in flessen geleverd tast glas niet aan.
 
Beste mensen mijn flimpjes zijn alleen bedoeld om te laten zien wat een zwak zuur (azijnzuur) en sterkzuur (zoutzuur) met calciumcarbonaat doet. Het zal goed zijn dat de ene azijn iets sterker is dan de andere, wat tot resultaat heeft dat je bij de een wat beter de reactie kunt zien.
Aangezien wij geen zoutzuur als biotoop hebben en de pH rond de 7 ligt en dus neutraal zal de steen moeilijk of niet oplossen.
Het kan zijn dat je GH waarde wat hoger wordt, zolang de vissen of garnalen het goed doen is er toch niets mis mee. Als je in een gebied woont met hard water krijg je hetzelfde.
Ik heb ardennerabreuksteen in een bakje gehad samen met vuurgarnalen de garnalen deden het super goed, veel heel veel jongen gehad en de gh was rond de 15.
Als je een biotoop wilt met een wat zuurder milieu en met zacht water moet je gewoon geen ardennerbreuksteen gebruiken, je krijgt de waarden niet omlaag.
Susanne als jij die stenen mooi vind gebruik ze, meet zo nu en dan je waarden of pas je bestand erop aan.
 
Mijn bestand is al bekend en begreep dat corydoras op zachter water moeten, dan is de A breuksteen niet geschikt dus?
 
Froggies zei:
Bertus zei:
Is een heel verschil in azijn en zoutzuur,he.
Dus zo opvallend is dat niet.

Azijn is zwak, zoutzuur vreet de kalk uit de muur.

Zou je zoutzuur hebben ,verdwijnt de steen ook.
Zit ook in kunststof jerrycans en vaten ,en niet in flessen, die zouden ook oplossen.

Bertus, gec. Zoutzuur ook wel rokend zoutzuur genoemd wordt wel in flessen geleverd tast glas niet aan.

Ja,inderdaad.

Alleen ,bij ons werd het in jerrycans mee genomen, om muren met sterk verdunt uit te zuren.

Nu je het zegt, heb ik het ook in mandflessen gezien.
 
Susanne, google eens op noors graniet, is ook een breuksteen wat enorm lijkt op ardenner breuksteen. Graniet zit zover ik het weet geen kalk in.
 

Terug
Bovenaan