Ardenner breuksteen


S

Susanne

Guest
Ik heb de afgelopen dagen flink wat Ardenner breukstenen gekocht bij verschillende aquarium zaken, maar nu lees ik ineens ergens hier dat ze niet samen gaan met corydoras omdat deze stenen de ph zouden be�nvloeden en de corydoras zuur water zouden willen. Maar ik lees juist overal dat de Ardenner breuksteen juist geen invloed heeft op je waterwaarden. Wat is nou waar? Zou wel heel vervelend zijn als ik nu weer andere stenen moet halen, heb hier al zoveel moeite voor gedaan en ben er met mijn man vaak voor op en neer gereden... Bovendien vind ik de Ardenner breuksteen ook gewoon mooier dan bijvoorbeeld de maaskei.
 
Susanne zei:
Ik heb de afgelopen dagen flink wat Ardenner breukstenen gekocht bij verschillende aquarium zaken

Ik hoop niet dat je er de hoofdprijs voor hebt betaald bij aquarium zaken... Ardenner breuksteen is namelijk gewoon te koop bij de tuinierwinkels voor 40 cent per kilo.... :S
 
Ja ik ook iets van 19 cent per kg bij de Intratuin een klein jaar geleden. Bij Wesdijk 4,50eur een kg.....
 
Susanne zei:
heb hier al zoveel moeite voor gedaan en ben er met mijn man vaak voor op en neer gereden...

Zoveel stenen of waren jullie met een driewieler met zo'n kiepkarretje? ;)
 
Had eerst te grote stenen gekocht, toen bleken bij de Intratuin deze stenen gebruikt te zijn voor de kerst taferelen en nu dus weer naar een andere zaak geweest. Inderdaad wel een tuincentrum, �0,25 per kilo. :)

Maar ze zijn dus wel gewoon geschikt voor in een aquarium met corydoras? Dat was eigenlijk mijn vraag. :)
 
Mij was juist verteld dat ze te veel kalk bevatten, en daardoor niet geschikt zijn, daarom heb ik nu de maaskeien gekocht, en heb ik nog een emmer vol van de ardennerbreuksteen staan... Ben nu ook zeeer benieuwd...
 
Als dat zo was dan had Carlos me dat gisteren wel verteld, hij heeft er duidelijk veel verstand van. En heb het ook wel vaker gebruikt, nooit problemen gehad. :)
 
Ardenner breuksteen is kalkhoudend en bij water met een lage Ph heeft het zeker invloed.
Het ligt er dus nogal aan welke corydoras je hebt. De een houdt van zuurder water dan de andere.....
Als je Ph onder de 7 ligt zou ik zeker overwegen om de stenen er uit te halen.
 
A. Breukstenn kost hier niets. Het zijn helaas allemaal kleine stukken maar de gemennte heeft hiet jaren terug ik denk wel een ton of tien in het plantsoen gedumpt. Saliant detail bij navraag. Wij weten nergens van...
 
Susanne, ik gebruik jou topic eventjes als je het niet erg vind, ik zou graag de neon tetra, guppy's huisvesten, samen met de corry panda en wat garnalen, is dit aan te raden met de A. Breuksteen? aangezien ik erg twijfel over de maaskeien en de die ik er toch persoonlijk mooiere uitstraling hebben de A. Breuksteen.....
 
Nee hoor, vind ik prima. :) Waarom zou je dan kiezen voor Ardenner breuksteen als je maaskeien mooier vindt?
 
Hey Hey,
het staat er een beetje krom, maar ik bedoelde dus dat mijn eerste keus de A. Breuksteen zou zijn boven de maaskeien, als het niet veel uitmaakt voor de door mij beoogde bewoners....
 
Ardenner breuksteen kan prima hoor, alleen een beetje uitkijken dat je niet te scherpe stukken gebruikt ivm de cory's. Ik heb het ook, denk dat ik een paar stukken gebruik voor het opbinden van mos.
 
Dat zal er vast mooi uitgaan zien, echter ik twijfel nog of ik het bij de minder klakrijke maaskeien houd of dat ik voor de a.breuksteen ga, ik weet niet of deze TE kalkhoudend zijn of wel zouden kunnen...
 
Op diverse sites staat dat het kalksteen betreft. Wanneer is kalksteen TE kalkhoudend voor een aquarium en wanneer niet?
 
Ik lees juist bijna overal dat er juist GEEN kalk in Ardenner breuksteen zit, maar zou ze sowieso eerst goed afspoelen en daarna uitkoken, dan kan er volgens mij niks gebeuren.
 
Is wel dezelfde, vaag dat er dan blijkbaar overal weer wat anders staat. Maar raak je de kalk niet kwijt op het moment dat je de stenen uit hebt gekookt?
 
Nee niet echt.

Ik moet zeggen dat ik door de kleur en soort steen ook op andere gedachten werd gebracht, maar de site is vrij resoluut en duidelijk volgens mij.

Je kunt voor de zekerheid een test doen met azijn. Als het schuimt geeft het inderdaad kalk af en zou ik het niet voor Corys gebruiken.
 
Gewoon een beetje azijn erop gieten? Toch maar eens doen dan... Gelukkig is het niet duur, heb er flink wat van gekocht omdat ik dus wat anders las.
 
Heb het meteen geprobeerd en er kwamen alleen heel minimale belletjes, maar het schuimde zeker niet.

Ben benieuwd of smidsy dezelfde ervaring heeft.
 
Heey heey, omdat het mijn eerste keuze was, heb ik ook aardig wat ingeslagen, maar toen ik te horen kreeg dat deze stenen kalkhoudend waren, een fles azijn gekocht, en erop gegoten... Er kwamen net zoals bij jou hele kleine bubbeltjes...
Ik heb dus dezele ervaring maar ik dacht... Belletjes zijn belletjes dus zijn ze niet geschikt...
Kan iemand ons een verlossend antwoord geven, zijn de stenen wel of niet geschikt, want het zou wel mijn eerste keuze zijn!!
 
Het waren bij mij wel echt heel weinig belletjes en het schuimde zeker niet. Lijkt me dat ze dan gewoon geschikt zijn.
 
Herstel ,kan er wel in zitten.

aanbod - Brabant Trade levert bar en statafels, buitenhaarden ...

Extra informatie: De beste steensoort om planten in te laten groeien, zacht en kalkhoudend. ... Ardenner breuksteen (artikelnummer 210). Prijs: Vanaf �50,- per ...
www.brabanttrade.nl/onbewerkt-natuursteen.html


Artikel 210.
 
Dus het hoeft niet? Elke steen dan afzonderlijk testen?
 
Lees nou dat artikel. 210.
Wat staat daar, kalkrijke stenen.
Kan je dus NIET gebruiken. kalk lost langzaam op.


Kenmerken: Harde kalkzandsteen.
Toepassingen: Tuindecoratie, Japanse tuinen.

Extra informatie:
Mooie harde kalkzandsteen, !!!!!!!grijs van kleur, wordt vaak gebruikt als siersteen of schanskorfvulling.
 
Waarom staat er dan bijna overal dat ze wel geschikt zijn en schuimen/bruisen ze niet als je er azijn over heen doet?
 
Ardenner breuksteen is een Kalksteen uit het Carboon tijdperk ook wel Belgisch Hardsteen of Petit Granit genoemd.
 
Dat zeg ik niet Bertus, vind het alleen vreemd dat iedereen elkaar zo tegen spreekt en dat het nauwelijks tot niet op azijn reageert, terwijl dat DE test zou zijn.
 
Susanne zei:
Dat zeg ik niet Bertus, vind het alleen vreemd dat iedereen elkaar zo tegen spreekt en dat het nauwelijks tot niet op azijn reageert, terwijl dat DE test zou zijn.

Dan breekt er eens een stukje van af en steekt hem in een glas met azijn.
Je zal hem dan wel zien reageren ;)

Maar zoals ze hierboven al vertelden, heb je hard water nodig, zijn het de beste stenen die je kan vinden. :)
 

Terug
Bovenaan