Aquarium meubel van steigerhout


Leon1988

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2014
Berichten
85
Locatie
Wageningen
had al een stukje geschreven hierover bij een ander topic maar wil hier verder gaan met mijn verslag. Ik ben begonnen met het maken van een aquarium meubel, eerst wat ontwerpen gemaakt en dit is het uiteindelijk geworden.
L-V2tpv3EeFNZi74X3LYck2NdsbXSRUD.jpeg


Hier een paar foto's van hoe het uiteindelijk geworden is.
L-V2tpv3EeFNZi74X3LYck2NdsbXSRUD.jpeg


L-V2tpv3EeFNZi74X3LYck2NdsbXSRUD.jpeg


L-V2tpv3EeFNZi74X3LYck2NdsbXSRUD.jpeg


Morgen deurtjes er in achterkant en bovenkant er op en dan helemaal schuren en in de whitewash. Als dat allemaal gebeurt is gaan we verder met het aquarium. Ga beginnen met een achterwand. Wil dat van fijn piepschuim gaan doen of heeft iemand tips voor ander materiaal?

Groeten Leon
 
Hey Bertus,
De kopse kanten zijn afgetimmerd met steigerhout. En de voor kant is het frame van steigerhout waar straks de deurtjes inkomen van steigerhout. Als je goed kijkt zie je de naden zitten straks als de whitewash erop zit zul je het beter kunnen zien.
 
Ziet er netjes uit hoor Leon,
Moest ook even goed kijken, maar je hebt nieuw steigerhout gebruikt in plaats van gebruikt steigerhout,
Daarom valt het denk ik ook niet zo op.
Gaat er ook nog een andere bak op komen?
 
Ja komen in eerste instantie 2 bakken op. Die gene die je rechts op de foto ziet staan.
 
mark100186 zei:
Ziet er netjes uit hoor Leon,
Moest ook even goed kijken, maar je hebt nieuw steigerhout gebruikt in plaats van gebruikt steigerhout,
Daarom valt het denk ik ook niet zo op.
Gaat er ook nog een andere bak op komen?

Nieuw steigerhout,?
Voor mij is het gewoon nieuw hout. heb het zelf 48 jaar verwerkt.
 
Weer wat verder met het meubel.

Vandaag de deurtjes gemaakt en en bovenblad erop gemaakt.
KUYZ1RG9JwOuQIXT-gpBwCsFqNVqLAd6.jpeg


KUYZ1RG9JwOuQIXT-gpBwCsFqNVqLAd6.jpeg


Volgende taak is alles netjes schuren, binnen in nog wat plankjes maken en in de white wash.

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met PVC kogelkranen?
Wil deze gaan verwerken in de kast voor de pomp als ik eventueel de pomp uit de kast wil halen.
 
Nou,netjes gedaan,hoor.

Wat voor filter heb je dan?
Meeste kan je zo af koppelen.
 
Ik heb nog geen filter.. Ga een filter kopen zit nou te denken aan de Jbl CristalProfi e701 GreenLine.
En ik dacht voor het gemak zet ik er twee kogelkranen tussen zodat ik de slangen los kan halen en het gehele filter er uithalen. Maar is dat bij een Jbl CristalProfi e701 GreenLine al anders opgelost?
 
Dat is een knap gemaakt meubel,heel mooi!
Tegenwoordig hebben de meeste merken van filters wel een systeem dat je doel zo kan loskoppelen zonder dat er water uit de slangen komt.
En bij bv de Eheim classic filters zitten er vaak dubbele kranen bij.
 
Er is tegenwoordig meer steigerhout dan er steigers zijn, maar desalniettemin ziet het er fraai uit en zou ik je het niet na kunnen doen.
 
Dan ga ik eerst is even informeren en bekijken wat er allemaal bij de verschillende filters zit.
 
leon mooie kast gemaakt hoor complimenten
alleen ben je van plan om in de toekomst een grote bak aan te kopen je uitvoering van de kast is daar zeker geschikt voor qua uitvoering
het filter wat je noemt heeft de mogelijkheid om het filterhuis uit de kast te nemen zonder dat er lekkage ontstaat en zonder slangen
linkje https://www.youtube.com/watch?v=3kRP0Ysd9KM

groet

jaap
 
Hallo Jaap,

ik wil in de toekomst nog een groter aquarium aanschaffen/maken, en het liefst zoutwater. Alleen dat is een plan voor veel later :).
Bedankt voor het filmpje dat scheelt weer aan onderdelen.
 
Ik zie dat er twee types zijn die even veel liters rond pompen. de Cristalprofi e700= 700 l p/h en tot 160 l aquaria en
Cristalprofi e900= 700 l p/h en tot 300 l aquaria. is het dan niet handig om de e900 aan te schaffen als ik later nog groter wil?
 
eigenlijk zegt de waardes die op de doos staan en op vele sites aangegeven worden niet zo veel
dat zijn max doorvoerwaardes bij nul last dus zonder slangen en filtermateriaal
de volgende waardes zijn interessanter die zijn met slangen tot 150 en schoon filtermateriaal
de e 701:350-400 l/h
de e 901:380-450 l/h
de e 1501:800-900 l/h
je ziet dat scheelt nog al en deze nemen nog af naarmate het filtermateriaal en slangen vervuild raken
nu hangt het af wat voor soort bak qua beplanting en vis bestand je wilt welk filter je kan gebruiken
ga uit van ga 4 keer je inhoud bak bij een normaal beplante en normaal vissen bestand met normaal bedoel ik geen grote vissen de veel vervuilen en niet overbelast qua aantallen
en wat meer volume is nooit weg

groet

jaap
 
flipper3 zei:
ga uit van ga 4 keer je inhoud bak bij een normaal beplante en normaal vissen bestand (...)
Wat precies bij die 4 keer?

Die 're�lere' waarden die jij hier noemt, of de onbelaste waarden?
Het eerste lijkt mij zwaar overdreven, zou je op een Rio 125 niet eens wegkomen met een e701 en dat moet ik toch op basis van meerdere bakken hier tegenspreken. Zelfs een Eheim 2213 (onbelast 440 l/h) is hier voldoende (toegegeven, het houdt niet over). Kennis heeft een e901 op een Rio 240. geen centje pijn.

Ik ga dus uit van vier keer de bak vergelijken met de onbelaste capaciteit (dus gewoon de fabriekswaarden)
(en je zou zelfs nog wat kunnen zeggen voor drie keer)

~ Ivo
 
Altijd een lastig verhaal dit.
Staat toevallig wat onderhoud op de planning voor straks en zal ik voor de gein eens met een maatbeker kijken hoeveel liter per minuut m'n filters geven in de praktijk.
 
is niet zon moeilijk verhaal hoor alleen gaan de meesten er van uit dat de nul last waardes ook de opbrengst is
daarnaast als je de belaste waarde aanhoud houd dat niet in dat dan het water van de bak ook daadwerkelijk gefilterd wordt
dat zou je alleen bereiken door de bak leeg te pompen via het filter en daar na pas weer in de bak te doen
aangezien dat geen doen is houd je dus altijd een vermenging van gefilterd water en besmet water
vandaar ook de ga 4 maal waarde
Arjan de Winter heeft daar een leuke leerzaam artikel over geschreven
linkje http://www.dewinters.nl/artikelen/keuzevaneenfilter.htm


groet

jaap
 
Jaap, nog steeds geen antwoord op de vraag: vier keer de inhoud van de bak, netto of bruto liters/uur?

~ Ivo
 
Ik weet en snap het verhaal van de opgegeven liters op de doos en in de praktijk maar bedoel lastig om zo te zeggen hoeveel het precies is met een werkend filter.
Is natuurlijk oa ook afhankelijk van het filtermateriaal wat gebruikt wordt.

Heb net ff gekeken bij mijn filters en ze kwamen samen toevallig omgerekend op 240 liter per uur uit.
De 2213 had ik vorige week nog schoongemaakt en de 2422 een aantal weken daarvoor.

Niet echt spannend maar grappig om te weten voor mezelf en misschien anderen (knipogende vis).
 
Ik kom op 112Liter inhoud van mijn bak 80*35*40. Dan zou de e 901 ruim voldoende moeten zijn voor deze bak en als ik eventueel later een grotere zou willen aanschaffen kan ik het met die pomp ook nog redden.
 
Ja dan zit je zeker goed!
Misschien heb ik het niet goed gelezen en staat het er wel maar ga je het meubel nog in de beits zetten ivm bescherming?
 
Hey John,

Ik ben vandaag nog bezig geweest met het interieur en heb de eerste laag beits er op zitten (white wash). Ik wil de binnenkant ook een likje verf geven en dan als laatste komt er nog een achterkant tegen aan waarmee ik hem kan borgen aan de muur.
DPmiTmn4MXJpIkVKs_l0Gb18eSlz1iJa.jpeg

Begint al een beetje wit te worden.
DPmiTmn4MXJpIkVKs_l0Gb18eSlz1iJa.jpeg
 
Mooi man en verstandig om het te behandelen want je weet hoe dat gaat met aquariummen ;)
Handig kluskamertje heb je daar trouwens!
 
Dankje :)

We doen hier ook veel aan modelbouwvliegtuigen een van de andere hobby's vandaar dit hobby hok.
 
Netjes die kast...ach John, misschien kan je de bouwtekening wel krijgen als je lief vraagt...
 
Leon1988 zei:
Ik kom op 112Liter inhoud van mijn bak 80*35*40. Dan zou de e 901 ruim voldoende moeten zijn voor deze bak en als ik eventueel later een grotere zou willen aanschaffen kan ik het met die pomp ook nog redden.
kom je zeker mee uit de voeten zo als je het nu berekend heb
heb je de buiten maat genomen
dus de netto inhoud is minder immers je vult hem niet volledig
met water en de zand/grind bodem gaat er ook nog eens van af

voorbeeld rio 125
bak maten buiten zijde
lengte 81 cm
breedte 36 cm
hoogte 50 cm

dus binnen maat (ga uit van een glas dikte van 10 mm)
lengte 79 cm
breedte 34 cm
hoogte 34 cm (50 cm - 8 cm waterpeil en bodem 8 cm)

79x34x34=91,3 liter x 4 365 liter

dus de 900 is ruim voldoende

groet

jaap
 

Terug
Bovenaan