Aquarium indeling


Betta brownorum en Betta coccina worden regelmatig aangeboden bij groothandels en zijn dus voor de meeste aquariumwinkels wel te bestellen. Andere soorten moet je geluk hebben of via het hobby-circuit aankomen. voor meer soorten: https://www.seriouslyfish.com/species/search/betta/page/1 het zijn niet perse gemakkelijk te houden vissen!

Kwa meervallen zijn corydoras en een aantal L-nummers uit Zuid-Amerika een optie, uit Afrika zijn er een aantal kleine Syndontis soorten, uit Azië heb je Hyalobagrus flavus (vaak verkocht als Pelteobagrus ornatus) wat ik erg leuke visjes vond. Hara jerdoni is ook wel te krijgen maar zijn vaak erg schuw en zie je weinig overdag. Er zijn nog wel meer soorten maar ik ben niet heel thuis in de meervallen.
 
Ik heb heel fijn grint dat gaat ook wel toch?
Dat kan ik niet bepalen vanaf een afstand maar grindbodems zijn vrijwel altijd ongeschikt voor bodembewoners, cichlides hebben ook zand nodig, dus misschien eens nadenken een deel van je bodem vervangen voor filterzand.
 
Betta brownorum en Betta coccina worden regelmatig aangeboden bij groothandels en zijn dus voor de meeste aquariumwinkels wel te bestellen. Andere soorten moet je geluk hebben of via het hobby-circuit aankomen. voor meer soorten: https://www.seriouslyfish.com/species/search/betta/page/1 het zijn niet perse gemakkelijk te houden vissen!

Kwa meervallen zijn corydoras en een aantal L-nummers uit Zuid-Amerika een optie, uit Afrika zijn er een aantal kleine Syndontis soorten, uit Azië heb je Hyalobagrus flavus (vaak verkocht als Pelteobagrus ornatus) wat ik erg leuke visjes vond. Hara jerdoni is ook wel te krijgen maar zijn vaak erg schuw en zie je weinig overdag. Er zijn nog wel meer soorten maar ik ben niet heel thuis in de meervallen.
Synodontis worden te groot voor deze bak, misschien als je er niet in thuis bent, beter geen advies geven?
 
Betta brownorum en Betta coccina worden regelmatig aangeboden bij groothandels en zijn dus voor de meeste aquariumwinkels wel te bestellen. Andere soorten moet je geluk hebben of via het hobby-circuit aankomen. voor meer soorten: https://www.seriouslyfish.com/species/search/betta/page/1 het zijn niet perse gemakkelijk te houden vissen!

Kwa meervallen zijn corydoras en een aantal L-nummers uit Zuid-Amerika een optie, uit Afrika zijn er een aantal kleine Syndontis soorten, uit Azië heb je Hyalobagrus flavus (vaak verkocht als Pelteobagrus ornatus) wat ik erg leuke visjes vond. Hara jerdoni is ook wel te krijgen maar zijn vaak erg schuw en zie je weinig overdag. Er zijn nog wel meer soorten maar ik ben niet heel thuis in de meervallen.
weert jij toevallig ook hoeveel van die Syndontis ik in mijn aquarium kan doen
 
weert jij toevallig ook hoeveel van die Syndontis ik in mijn aquarium kan doen
Synodontissen worden te groot voor je bak, die zijn net zo groot als de pimelodus meerval.

Ik snap best dat je grote vissen in je bak wil, maar grote vissen hebben een grote bak nodig (minimaal 150cm in zwemlengte) en je klampt je nu aan dingen vast omwille van wat jij wil en je kijkt niet naar dierenwelzijn
 
Synodontis-soorten zou ik inderdaad niet doen. Qua grootte maar ook vanwege hun zwemlust. Zoiets komt veel beter tot z'n recht in een grote bak.

Ik heb heel fijn grint dat gaat ook wel toch?
Een bodem van filterzand wordt als ideaal gezien. Maar in het wild leven corydorassen lang niet altijd op fijne bodems. In feite zijn (aquarium)grindbodems prima, zolang de korrels maar afgerond zijn, dus niet scherp. Dan kunnen ze wroeten zonder hun snuit te beschadigen.
 
Synodontis worden te groot voor deze bak, misschien als je er niet in thuis bent, beter geen advies geven?

Blijkbaar heet de vis die ik aangeboden zag als Syndonotis polli, in werkelijkheid Microsyndonotis polli. Maar natuurlijk mijn oprechte en diepe excuses, voor deze grenzeloze ontwetendheid mijnerzijds. Mea Culpa. Mea Culpa...
 
Hoezo ik heb gelezen dat ze solitair en groeps dieren kunnen zijn en maar max 12 cm worden kan deze vis echt niet
Maar die gevlekte pimelodus kan toch wel
Hier is al een en ander over gezegd maar ik wil nog wat aanvullen.

Los ervan dat ze met 12 cm te groot worden voor je bak en ook nog in een school gehouden moeten worden, zijn het zeer goede en snelle zwemmers. Kijk maar eens hoe ze gebouwd zijn, om snelheid te maken. Zijn ook zeer fanatieke eters, veel andere vissen zullen niets meer krijgen als ze samen in een bak zitten.
 
Ik
Synodontissen worden te groot voor je bak, die zijn net zo groot als de pimelodus meerval.

Ik snap best dat je grote vissen in je bak wil, maar grote vissen hebben een grote bak nodig (minimaal 150cm in zwemlengte) en je klampt je nu aan dingen vast omwille van wat jij wil en je kijkt niet naar dierenwelzijn
Dat doe ik toch niet daarom heb ik deze threat gemaakt ik wil weten wat kan en wat niet kan en ja helaas kan de synodontis er niet in hoe mooi ik hem ook vind
 
Dus
Blijkbaar heet de vis die ik aangeboden zag als Syndonotis polli, in werkelijkheid Microsyndonotis polli. Maar natuurlijk mijn oprechte en diepe excuses, voor deze grenzeloze ontwetendheid mijnerzijds. Mea Culpa. Mea Culpa...
Is er een dus een kleinere versie of is dat een verkoop truc
 
Dat zijn verkooptrucjes, er bestaat geen microversie van http://www.seriouslyfish.com/species/synodontis-polli/

nou dit visje: https://www.seriouslyfish.com/species/microsynodontis-polli/
zit momenteel bij deze nederlandse groothandel: https://www.ruinemans.com/nl-NL/9562/dwergmeerval-congo-pool-malebo.html
en zoals je hier kunt lezen is "pool malebo" onderdeel van het natuurlijke verspreidingsgebied; https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=284
en dus heeft deze over het algemeen deskundige aquariumzaak hem ook als Microsynodontis cf. polli op de stocklist staan; http://utaka.nl/stocklist/.


zelf kwam ik het beestje een paar weken terug tegen in duitsland. of ze gemakkelijk te houden zijn kan ik je niet vertellen want ik ben niet zo thuis in meervallen. Maar in een 80 cm bak lijkt me dat dit visjes wel uit de voeten kan.
 
nou dit visje: https://www.seriouslyfish.com/species/microsynodontis-polli/
zit momenteel bij deze nederlandse groothandel: https://www.ruinemans.com/nl-NL/9562/dwergmeerval-congo-pool-malebo.html
en zoals je hier kunt lezen is "pool malebo" onderdeel van het natuurlijke verspreidingsgebied; https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=284
en dus heeft deze over het algemeen deskundige aquariumzaak hem ook als Microsynodontis cf. polli op de stocklist staan; http://utaka.nl/stocklist/.


zelf kwam ik het beestje een paar weken terug tegen in duitsland. of ze gemakkelijk te houden zijn kan ik je niet vertellen want ik ben niet zo thuis in meervallen. Maar in een 80 cm bak lijkt me dat dit visjes wel uit de voeten kan.
My bad, niet goed gezocht
 
Dit is waar ik nu aan aan het denken was na al jullie hulp.
6x black venezuela coridas
8x mannelijke guppen
6x vrouw guppen
3x Apistogramma Cacatoides
Misschien 2x kuhli loach als dater nog bij kan
Ook vind ik de Boraras brigittae mooi misschien als er nog ruimte is kan daar ook een schooltje van erin kan dit of ben ik veel te groot aan het denken.
 
Zoooooooo, wat een vooruitgang. Je hebt (denk ik) heel goed gezocht naar visjes!!! Natuurlijk zijn er nog opmerkingen, maar je bent op de goede weg!
 
Opmerkingen:
Cory's en apistogramma is geen goede combi in een 80 cm. Je kan dus beter kiezen voor Of een harem apistogramma of een groepje van 8 cory's.

Verder de combi apistogramma/cory + guppy weet ik niet zoveel vanaf.
 
Opmerkingen:
Cory's en apistogramma is geen goede combi in een 80 cm. Je kan dus beter kiezen voor Of een harem apistogramma of een groepje van 8 cory's.

Verder de combi apistogramma/cory + guppy weet ik niet zoveel vanaf.
Dus die harem apistogrammas gaan niet samen met de corys. Ik heb wel gelezen dat corys eigenlijk overal mee samen kunnen als de andere vissen de corys maar niet aanvallen
En zouden 2 kuhlis erbij kunnnen
 
Dus die harem apistogrammas gaan niet samen met de corys. Ik heb wel gelezen dat corys eigenlijk overal mee samen kunnen als de andere vissen de corys maar niet aanvallen
En zouden 2 kuhlis erbij kunnnen

Yes en daar zit t m in, dat de apistogramma's de cory's gaan lastig vallen (zekers als apistogramma's een nest krijgen is die kans heel groot).

keuzes maken is heel lastig!
 
Oow
Yes en daar zit t m in, dat de apistogramma's de cory's gaan lastig vallen (zekers als apistogramma's een nest krijgen is die kans heel groot).

keuzes maken is heel lastig!
Dan laat ik de apistogrammas eruit maar de rest wat ik heb samengesteld de guppies en de kuhlis enz. Gaat dat wel. Ook zat ik te denken ik mis ook nog iets in de bovenlaag
 
guppen zwemmen door de hele bak, ook vrijveel bovenin. bedenk wel dat guppen heel snel kweken en je in no time een bak vol jongen hebt.
 
Oke maar kan ik er denk je nog 2 van die kuhlis en een schooltje van 7 Boraras brigittae erin doen of word hetdan teveel van het goede
 
De verhouding m/v ligt scheef in lijn ogen. Best verhouding 1m/2v. Anders hebben de dames geen leven.
 
Euhm, van die kuhli's geen idee.
Maar de guppen zwemmen grotendeels bovenin en volgens mij de b. brigittae ook, dus je kan beter kijken voor een scholenvisje in de middenlaag.

Dan zou ik doen:
Guppy: 3m 6v
Scholenvisje: 10
Cory: 8

En dan misschien nog die kuhli's

Misschien is de rouwtetra (Gymnocorymbus ternetzi) wel een goed scholenvisje voor je, deze houden de kweek van je guppen een beetje op pijl.
 
Er zijn mensen die vinden dat je het bij 1 soort per waterlaag moet houden. Zelf heb ik geen moeite met het combineren van soorten zolang hun karakter dat toe staat. Kuhli's en Corydoras zijn beide vreedzame rustige vissen die vooral hun eigen gang gaan. Opzichzelf is een combi dus wel mogelijk naar mijn mening.

Beide soorten hebben rond hun mond aanhangsels waarmee ze de bodem aftasten/ruiken op zoek naar voedsel. Op een grindbodem kunnen deze gemakkelijk beschadigen, niet alleen geeft dat kans op infecties en ander leed, het zijn voor de vissen ook belangrijke zintuigen die daardoor niet meer goed werken. Daarom is een zand bodem wel echt aan te raden voor deze vissen.

Kwa guppen zou ik met een kleiner groepje beginnen, het is heel leuk om jonge visjes te hebben. maar bedenk dat een vrouwtjes gup elke 3-4 weken 20-30 jongen op de wereld zet. Met 6 vrouwen gaat dat wel heel erg snel.
 
Daarom dacht ik dus ook die rouwtetra's;)
 
Een heel belangrijke noot, waar zelfden of nooit rekening mee gehouden wordt, weinig mensen weten en nog minder mensen belang aan hechten (zeker de winkels al niet)

Is dat goerami's, net zoals alle andere labyrintvissen (waaronder de betta ook valt),
in aquaria dienen te zitten met geringe waterhoogte (soortafhankelijk), weinig tot geen stroming en absolut noodzaak hebben aan dekruiten tussen wateroppervlak en verlichting.
Doe je dit niet verkort je zowizo zeer drastisch hun levensverwachting.

Voor mij zijn deze dan ook absolut ongeschikt voor een standaard aquarium( pakweg type juwel, aquatlantis) en al evenveel ongeschikt voor een gezelschapsbak (waar zo goed als altijd zeer zuurstofbehoevende vissen bij zitten)
 
bedenk dat een vrouwtjes gup elke 3-4 weken 20-30 jongen op de wereld zet. Met 6 vrouwen gaat dat wel heel erg snel.

Dat is optimistisch. Mijn guppen bevielen hier vroeger elke maand van 80+ jongen per vrouwtje.
 
Er zijn mensen die vinden dat je het bij 1 soort per waterlaag moet houden. Zelf heb ik geen moeite met het combineren van soorten zolang hun karakter dat toe staat. Kuhli's en Corydoras zijn beide vreedzame rustige vissen die vooral hun eigen gang gaan. Opzichzelf is een combi dus wel mogelijk naar mijn mening.

Beide soorten hebben rond hun mond aanhangsels waarmee ze de bodem aftasten/ruiken op zoek naar voedsel. Op een grindbodem kunnen deze gemakkelijk beschadigen, niet alleen geeft dat kans op infecties en ander leed, het zijn voor de vissen ook belangrijke zintuigen die daardoor niet meer goed werken. Daarom is een zand bodem wel echt aan te raden voor deze vissen.

Kwa guppen zou ik met een kleiner groepje beginnen, het is heel leuk om jonge visjes te hebben. maar bedenk dat een vrouwtjes gup elke 3-4 weken 20-30 jongen op de wereld zet. Met 6 vrouwen gaat dat wel heel erg snel.
Ik denk dat ik dit dan doe
3 m guppen
6 v guppen
10 neon tetras
2 kuhlis
6 corys
Want de tetras zijn volgensmij middenlaag en de guppen eten toch ook hun eigen babys dus als ik ze niet apart zet zal het ook niet zo snel gaan ik heb trouwens ook gewoon een zand bodem
 
Ik heb heel fijn grint dat gaat ook wel toch?
Gaan ja, is het leuk voor de vissen... nee.
Eens je een corydora op zand hebt gehad weet je wel waarom.
Niet voor de baarddraden maar wel voor hun gedrag. Ze kunnen gewoon hun natuurlijk eetgedrag niet toepassen op grind, hoe klein het ook is.
 
Een heel belangrijke noot, waar zelfden of nooit rekening mee gehouden wordt, weinig mensen weten en nog minder mensen belang aan hechten (zeker de winkels al niet)

Is dat goerami's, net zoals alle andere labyrintvissen (waaronder de betta ook valt),
in aquaria dienen te zitten met geringe waterhoogte (soortafhankelijk), weinig tot geen stroming en absolut noodzaak hebben aan dekruiten tussen wateroppervlak en verlichting.
Doe je dit niet verkort je zowizo zeer drastisch hun levensverwachting.

Voor mij zijn deze dan ook absolut ongeschikt voor een standaard aquarium( pakweg type juwel, aquatlantis) en al evenveel ongeschikt voor een gezelschapsbak (waar zo goed als altijd zeer zuurstofbehoevende vissen bij zitten)
Wie heeft het dan ook over gourami's enzo? Heb ik er overheen gelezen:)?
 
Ik denk dat ik dit dan doe
3 m guppen
6 v guppen
10 neon tetras
2 kuhlis
6 corys
Want de tetras zijn volgensmij middenlaag en de guppen eten toch ook hun eigen babys dus als ik ze niet apart zet zal het ook niet zo snel gaan ik heb trouwens ook gewoon een zand bodem
Naar mijn mening kun je beter voor 8 cory's gaan, moet kunnen denk ik en het is meer een schooltje
 
Want de tetras zijn volgensmij middenlaag en de guppen eten toch ook hun eigen babys dus als ik ze niet apart zet zal het ook niet zo snel gaan
Dat gaat je nog vies tegenvallen. Al helemaal als de jongen veel verstopplekken krijgen naarmate je planten het beter doen en zeker met drijfplanten. Ik voorspel een zeer, zeer grot overschot dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt.
 
Een heel belangrijke noot, waar zelfden of nooit rekening mee gehouden wordt, weinig mensen weten en nog minder mensen belang aan hechten (zeker de winkels al niet)
Mijn LFS zeker wel hoor, die zegt het er elke x bij:)
 
Wie heeft het dan ook over gourami's enzo? Heb ik er overheen gelezen:)?
op de eerste pagina van dit toppic
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190806_114043_com.opera.browser.jpg
    Screenshot_20190806_114043_com.opera.browser.jpg
    53.3 KB · Weergaven: 58
Gaan ja, is het leuk voor de vissen... nee.
Eens je een corydora op zand hebt gehad weet je wel waarom.
Niet voor de baarddraden maar wel voor hun gedrag. Ze kunnen gewoon hun natuurlijk eetgedrag niet toepassen op grind, hoe klein het ook is.
Maa
Ik denk dat ik dit dan doe
3 m guppen
6 v guppen
10 neon tetras
2 kuhlis
6 corys
Want de tetras zijn volgensmij middenlaag en de guppen eten toch ook hun eigen babys dus als ik ze niet apart zet zal het ook niet zo snel gaan ik heb trouwens ook gewoon
Dat gaat je nog vies tegenvallen. Al helemaal als de jongen veel verstopplekken krijgen naarmate je planten het beter doen en zeker met drijfplanten. Ik voorspel een zeer, zeer grot overschot dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Hoeveel guppen mannen en vrouwn zou je dan aanraden
 

Terug
Bovenaan