Aquarium indeling


D

Daan07302

Guest
Ik heb een 110 liter aquarium en hij staat nu 3 weken en de waardes zijn goed dus er kunnen eindelijk vissen ik ik dacht aan 2 maanvkssen, en 2 Gevlekte Pimelodus en misschien nog een mini pleco. Zou dit in mijn aquarium kunnen of gaat diet niet. De afmetingen van mijn aquarium zijn L81-h40-b35
 
Voor maanvissen is deze bak te klein, en maanvissen zijn groepsdieren dus minstens 5 a 6 bij elkaar.
 
en dat geldt ook voor de Pimelodus, groepsdieren en te groot voor dit formaat bak.
 
En er bestaat ook geen mini pleco;) (volgens mij) tenzij je een ancistrus bedoeld
 
Kortom... nee neee neeeee.
 
Heb je zelf nog andere vissen die je leuke vindt? Je kan ongeveer vissen uitzoeken van max 8 cm. Kijk eens naar:
Bovenlaag: klein scholenvisje(8-10) of koppel/harem
Middenlaag: scholenvisje (10-15)
Onderlaag: scholenvisje (6-9) Of koppel/harem

Het is niet handig om voor 2x de koppel/harem te kiezen.

Dan kan je bijvoorbeeld ook nog kijken voor een ancistrus
 
Hoi Daan, dit bestand zou ik niet in een 80cm houden. Veel viswinkels zullen zeggen dat dit wel gaat en dat er zelfs "klein blijvende maanvissen" bestaan. Dit zijn helaas sluwe verkooptrucjes.
Voor een 80cm bak zijn er hele leuke bestanden. Wat vind je bijv. Van de apistogramma Cacautoides?

Ps. Kleine maanvissen kunnen(moeten!) zo groot worden (;
hqdefault.jpg

-afbeelding van wildfishaquarium op youtube-
 
Hoi Daan, dit bestand zou ik niet in een 80cm houden. Veel viswinkels zullen zeggen dat dit wel gaat en dat er zelfs "klein blijvende maanvissen" bestaan. Dit zijn helaas sluwe verkooptrucjes.
Voor een 80cm bak zijn er hele leuke bestanden. Wat vind je bijv. Van de apistogramma Cacautoides?

Ps. Kleine maanvissen kunnen(moeten!) zo groot worden (;
Bekijk bijlage 277359
-afbeelding van wildfishaquarium op youtube-
Ja dar dacht ik al wel flink jammer want ik wou de maan vissen eigenlijk als centerpiece
 
Ow de vrouw bij de viswinkel zij dat die er wel waren dat ze max 10 cm werden
Als ze een ancistrus bedoeld klopt dit, maar dat zal wel niet. Helaas is het advies van de dierenwinkel niet altijd even goed, ze denk vaak aan hun eigen kassa. Een mini pleco bestaat niet
 
Als ze een ancistrus bedoeld klopt dit, maar dat zal wel niet. Helaas is het advies van de dierenwinkel niet altijd even goed, ze denk vaak aan hun eigen kassa. Een mini pleco bestaat niet
Oke danke
 
Als ze een ancistrus bedoeld klopt dit, maar dat zal wel niet. Helaas is het advies van de dierenwinkel niet altijd even goed, ze denk vaak aan hun eigen kassa. Een mini pleco bestaat niet
Je kan dus beter hier vragen, super dat je dit doet!
 
en dat geldt ook voor de Pimelodus, groepsdieren en te groot voor dit formaat bak.
Hoezo ik heb gelezen dat ze solitair en groeps dieren kunnen zijn en maar max 12 cm worden kan deze vis echt niet
 
Ik denk dat de apistogramma Cacautoides(net als wat Kikkervis zei) wel iets voor jou kan zijn of een andere dwergchiclide.
 
Ik denk dat de apistogramma Cacautoides(net als wat Kikkervis zei) wel iets voor jou kan zijn of een andere dwergchiclide.
Die zijn wel mooi maarik vind ze zo klein
 
Maar die gevlekte pimelodus kan toch wel
 
Hoi Daan, dit bestand zou ik niet in een 80cm houden. Veel viswinkels zullen zeggen dat dit wel gaat en dat er zelfs "klein blijvende maanvissen" bestaan. Dit zijn helaas sluwe verkooptrucjes.
Voor een 80cm bak zijn er hele leuke bestanden. Wat vind je bijv. Van de apistogramma Cacautoides?

Ps. Kleine maanvissen kunnen(moeten!) zo groot worden (;
Bekijk bijlage 277359
-afbeelding van wildfishaquarium op youtube-
1 kleine kanttekening,
Het overgrote deel van de (kweekvorm) maanvissen die in de winkel verkocht worden hebben al gigantische groeiachterstand opgelopen waardoor ze nooit nog zo groot kunnen worden.
Komt daar nog eens bij dat de meeste mensen ook niet eens willen weten hoe je een goede maanvis opkweekt en er de vele voederbeurten en overfrequente waterwissels niet voor over hebben.
En krijg je wel klein blijvende, hopeloos misvormde misbakseltjes van dieren die de naam maanvis niet waard zijn.
 
zolang het bakje groter is dan 12 cm en er water in zit, kun je een Pimelodus indrukken, dus tjah wat niet kan.....

Wil je je vissen een goed huis bieden en aqaurium waar je zelf ook plezier aan beleeft dan kan ik het alleen maar afraden om 2 Pimelodus in een 80 cm bak te stoppen.

Om een beetje zwemruimte te hebben is een baklengte van 10 X de lichaamslengte wel echt het minimum. Liever meer. bovendien zijn vrijwel alle meervallen gevoelig voor een slechte waterkwaliteit en veel organische vervuiling, Grote vissen in een kleine middelmaat bak is een recept voor een waterkwaliteit die snel achteruit gaat. Dus tenzij je vrijwel dagelijks water gaat verversen, gaan je vissen het niet goed doen.

Je kunt Pimelodus met 1 of 2 houden maar dan krijg je schuwe vissen die zich zelden laten zien, en als je ze al ziet zijn ze schichtig en slecht op kleur. In een groep van een stuk of 6 voelen ze zich veel meer op hun gemak, laten ze zich ook overdag goed zien en kun je genieten van hun natuurlijke gedrag en fraaie tekening.

Een 80 cm bak is een kleine middenmaat. Daar horen ook kleine middelmaat visjes bij. Denk aan max 4-5 cm voor een scholenvisje en max 6-8 cm voor een groeps/koppelvis.
Dat is nog steeds enorm veel keus maar de grote vissen vallen echt af.
 
Koppelvissen voor deze bak:
Colisa lalia 1m1v
Apistogamma cacatuoides1m 2v
Epiplatys dageti 1m2v
kersenbuik 2v(!)
 
Ik zou dan voor de Honinggourami gaan ipv Lalia ivm het ons bekende virus.
 
voor 80 cm:

school: veel barbeeltjes, rasbora's, boraras, devario, danio etc. Tertra's karperzalmpjes you name it. alles tot een cm of 4-5 SL.

Groep/koppel: Veel dwergchiclides, veel betta's en kleinere gouramis, veel grondels. een groot aantal kleine meervalletjes, Killi visjes, (levendbarende)tandkarpertjes etc. vreemdere kostgangers als sommige kogelvissen, naaldvissen en halfsnavelbekjes.

Let op: sommige vissen stellen best wel wat eisen kwa water, voeding of inrichting, Maar er is keuze genoeg.

Als je goed stapelt ook wel meer dan 1 hoor:p
de blender helpt ook om heel veel vis in een kleine bak te krijgen. wel alleen in een bak met een goed sluitende lichtkap, het ruikt wel een beetje
 
Trichopsis vittata. Een hele mooie goerami! Een leuke school neons of t. Espei van een stuk of 12 bij en op de bodem corydorasjes of kuhlis. Een super mooi en kleurrijk bestandje!
 
Echt dankjullie wel voor alle adviezen ik ga even alles opzoeken en een samenstelling maken
 
Trichopsis vittata. Een hele mooie goerami! Een leuke school neons of t. Espei van een stuk of 12 bij en op de bodem corydorasjes of kuhlis. Een super mooi en kleurrijk bestandje!
Hoeveel van die kuhlis zal ik er in doen
 
voor 80 cm:

school: veel barbeeltjes, rasbora's, boraras, devario, danio etc. Tertra's karperzalmpjes you name it. alles tot een cm of 4-5 SL.

Groep/koppel: Veel dwergchiclides, veel betta's en kleinere gouramis, veel grondels. een groot aantal kleine meervalletjes, Killi visjes, (levendbarende)tandkarpertjes etc. vreemdere kostgangers als sommige kogelvissen, naaldvissen en halfsnavelbekjes.

Let op: sommige vissen stellen best wel wat eisen kwa water, voeding of inrichting, Maar er is keuze genoeg.


de blender helpt ook om heel veel vis in een kleine bak te krijgen. wel alleen in een bak met een goed sluitende lichtkap, het ruikt wel een beetje
Je kunt toch maar een betta in je aquarium en dat zij toch hele agressieve vissen ikwilde die eerst ook maar die kan je maar een en die is niet goed bij andere mooie vissen
 
voor 80 cm:

school: veel barbeeltjes, rasbora's, boraras, devario, danio etc. Tertra's karperzalmpjes you name it. alles tot een cm of 4-5 SL.

Groep/koppel: Veel dwergchiclides, veel betta's en kleinere gouramis, veel grondels. een groot aantal kleine meervalletjes, Killi visjes, (levendbarende)tandkarpertjes etc. vreemdere kostgangers als sommige kogelvissen, naaldvissen en halfsnavelbekjes.

Let op: sommige vissen stellen best wel wat eisen kwa water, voeding of inrichting, Maar er is keuze genoeg.


de blender helpt ook om heel veel vis in een kleine bak te krijgen. wel alleen in een bak met een goed sluitende lichtkap, het ruikt wel een beetje
En weet jij toevallig ook een mooie soort kleine meervallen voor mijn aquarium
 
Betta splendens kun je maar 1 man houden, en is zelfs moeilijk te combineren met vrouwen. Maar er zijn veel meer bettasoorten waarvan het karkater veel rustiger is, die prima als paar, harem of zelfs groep te houden zijn. Betta brownorum en Betta coccina worden regelmatig aangeboden bij groothandels en zijn dus voor de meeste aquariumwinkels wel te bestellen. Andere soorten moet je geluk hebben of via het hobby-circuit aankomen.

Kwa meervallen zijn corydoras en een aantal L-nummers uit Zuid-Amerika een optie, uit Afrika zijn er een aantal kleine Syndontis soorten, uit Azië heb je Hyalobagrus flavus (vaak verkocht als Pelteobagrus ornatus) wat ik erg leuke visjes vond. Hara jerdoni is ook wel te krijgen maar zijn vaak erg schuw en zie je weinig overdag. Er zijn nog wel meer soorten maar ik ben niet heel thuis in de meervallen.
 
Laatst bewerkt:
En weet jij toevallig ook een mooie soort kleine meervallen voor mijn aquarium
Kijk eens naar een corydorassoort is ook een meervalletje en daar kun je er rustig 8 van in je bak doen (mits je bodem geschikt is) (liefst een zandbodem dus)
 
Kijk eens naar een corydorassoort is ook een meervalletje en daar kun je er rustig 8 van in je bak doen (mits je bodem geschikt is) (liefst een zandbodem dus)
Ik heb heel fijn grint dat gaat ook wel toch?
 
Betta splendens kun je maar 1 man houden, en is zelfs moeilijk te combineren met vrouwen. Maar er zijn veel meer bettasoorten waarvan het karkater veel rustiger is, die prima als paar, harem of zelfs groep te houden zijn.
Hoe heet die rustige soort dan?
 

Terug
Bovenaan