Aquaforum uploadprogramma 'reloaded'


Status
Niet open voor verdere reacties.

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Berichten
5,169
Locatie
Kan alle kanten op..
aquaf
=====

Voor het uploaden van foto's naar http://www.aquaforum.nl/
En ook het (op de computer) opslaan van een persoonlijk archief van foto's die zijn ge-upload.

Origineel ontwikkeld door Riba.
Riba's aquazone - Aquaforum uploadprogramma: http://aquazone.leeuwen.nu/blog/uploadprogramma

verder ontwikkeld door Mark labordus - kellemes (bordumar@gmail.com)

Bij deze een nieuwe versie van Riba's uploadtooltje.
De veranderingen 'under the hood' zijn aanzienlijk.. vandaar dat ik er voor kies
om het programma naast de (eventueel aanwezige) versie van Riba te installeren.
Riba's versie wordt dus niet overschreven en zal gewoon blijven functioneren.


# Wat is er veranderd?

* Je kunt nu meerdere plaatjes klaarzetten om in 1 ruk te kunnen uploaden.
Wel is het zo dat de geselecteerde dimensie van de te uploaden plaatjes
geldt voor alle klaargezette plaatjes.. je kunt dat (vooralsnog) niet
per individueel plaatje aangeven..
* Kwaliteit van de plaatjes wordt zo maximaal mogelijk gehouden voor upload.
* Gebruikersnaam hoeft niet telkens opnieuw te worden ingevoerd.
* Bij sommige gebruikers werkte de archiefpagina schijnbaar niet..
Ik heb inderdaad problemen geconstateerd bij het gebruik van met name
Opera en Chrome. Heb dat opgelost door gebruik te maken van een eigen
browser-component die los van de geinstalleerde browser functioneerd.

# Instructies voor installatie (alleen voor gebruikers die al gebruik maken van Riba's versie)
De gegevens in het data-bestand van Riba's versie kunnen indien gewenst worden
geimporteerd, dit kan worden gedaan tijdens de eerste opstart van de applicatie,
of later vanuit menu -> importeren.
Dit importeren 'dumpt' de gegevens in de nieuwe (lege) database, het oude
data-bestand zal gewoon blijven bestaan..
Dit doe je dus maar 1 keer, anders zullen er dubbele entries in de database ontstaan.

Nieuwe gebruikers hebben niets te importeren en kunnen direct aan de slag.

# Instructies voor gebruik..
* Voer gebruikersnaam in.
* Selecteer in de lijst links op het scherm een plaatje die je uploaden wilt,
klik op de knop "toevoegen" zodat die wordt toegevoegd aan de lijst aan de rechter kant.
Ga zo door totdat je alle plaatjes hebt toegevoegd die je wilt uploaden.
* Selecteer de gewenste dimensies voor de te uploaden plaatjes.
* Klik op knop "upload naar aquaforum" en wacht op het volgende venster alwaar
je de URL's kunt kopieren om in je forumbericht te plakken.

# Bij problemen.
Laat het me weten.. liefst met zoveel mogelijk informatie, een duidelijke
beschrijving van wat er mis gaat.. en info over het besturingsysteem
dat je gebruikt, liefst ook architectuur (32bit/64bit).
Je kunt je vragen/opmerkingen poneren in dit forum-topic of via een PB'tje.

Aquaf 0.84 is getest op..
Arch Linux, openSUSE Linux 13.1, Linux Mint 17
Windows XP, Windows Vista, Windows 7
Windows 95/98/ME wordt niet (meer) ondersteund!

Download hier het installatiepakket voor Windows.
https://github.com/labordus/aquaf/relea ... fsetup.exe

* Code home page: https://github.com/labordus/aquaf

# Building
Python 2.7.9-1
wxgtk 3.0.2-2
wxpython 3.0.2.0-1
python2-pillow 2.6.1-1
python2-appdirs 1.4.0-1
python2-mechanize 0.2.5-4


Groet, Mark.
 
Top dat je dit gedaan hebt Mark, zal vanavond ook eens testen. Het topic maar even sticky gemaakt. Misschien handig de download straks bij ons (ook) op de server beschikbaar te maken.
 
Crash zei:
Top dat je dit gedaan hebt Mark, zal vanavond ook eens testen. Het topic maar even sticky gemaakt. Misschien handig de download straks bij ons (ook) op de server beschikbaar te maken.

Prima plan Lex.

En natuurlijk Mark, heel erg bedankt en top dat je dit hebt gedaan hoor :thumbs:.
 
Ik zag er al tegenop om het te proberen want ik heb er weinig verstand van.
Maar het werkt goed hoor. Toppie dus :thumbs:.
 
Crash zei:
Top dat je dit gedaan hebt Mark, zal vanavond ook eens testen. Het topic maar even sticky gemaakt. Misschien handig de download straks bij ons (ook) op de server beschikbaar te maken.

Net zoals de eerste pannenkoek zijn ook eerste releases vaak misbaksels ;)
En dus zal ik binnenkort zeker met een update komen en wil dan 'mijn verhaal' kunnen aanpassen (of laten aanpassen), en dan natuurlijk ook de link kunnen aanpassen. Anders zullen mensen misschien verzuimen om verder te lezen en de oude release downloaden.
Als dit niet mogelijk is dan hoor ik het wel..

�berhaupt wil ik er wat meer een uitleg met foto's van maken zoals Riba ook op z'n site heeft staan.. en het technische gewauwel achterwege laten ;)

Dat de executable dan op de server staat is natuurlijk prima.
 
Aanpassingen kunnen we natuurlijk voor je regelen. Lijkt me inderdaad handiger om het later via onze server beschikbaar te stellen als je de "kinderziektes" eruit hebt. :)
 
Nu er even met foto's op het forum gezet. Echt een mooie versie geworden. Vallen me wel een paar dingen op.

Dimensies is standaard 640x480, zou die naar 800x600 kunnen als standaard?
In het zwarte tekst veld rechtsboven zit een foutje, er staat;

"Welkom bij Aquaf v8.4"

Moet dat niet "v0.84" zijn?

Misschien mogelijk eens kijken of je een optie in kan bouwen om de "preview" bij elke foto die je selecteert uit te kunnen zetten?

Heb verder met de werking geen problemen ondervonden. :petjeaf:
Windows 7 64BIT SP1 Ultimate.
 
Dimensies is standaard 640x480, zou die naar 800x600 kunnen als standaard?
Zal een configuratieschermpje maken waar mensen hun eigen 'standaard' kunnen aangeven.

In het zwarte tekst veld rechtsboven zit een foutje, er staat;
"Welkom bij Aquaf v8.4"
Moet dat niet "v0.84" zijn?
Zal het even nalopen.

Misschien mogelijk eens kijken of je een optie in kan bouwen om de "preview" bij elke foto die je selecteert uit te kunnen zetten?
Ook een goeie tip inderdaad, bij de wat grotere foto's duurt die preview wat lang misschien..
Zal dat dan waarschijnlijk ook in een configuratieschermpje bouwen.
[/quote]

Thanks.
 
kellemes zei:
Ook een goeie tip inderdaad, bij de wat grotere foto's duurt die preview wat lang misschien..
Zal dat dan waarschijnlijk ook in een configuratieschermpje bouwen.

Je moet de foto's 1 voor 1 naar het upload gedeelte plaatsen, als je meerdere tegelijk wil doen, wordt eerst steeds een preview gedaan. Je kan dus niet vlot achter elkaar de upload lijst aan de rechterkant vullen. Moet zeggen dat de preview best snel is. :)
 
Nu nog een keer een app of proggie schrijven voor gebruik op de Mac of iPad en dan is er weer een doelgroep happy.
 
Moet er wel iemand zijn die dat kan en wil doen. ;) Mac/iPad/Android is toch ook weer anders dan Windows.
 
Fozzy zei:
Nu nog een keer een app of proggie schrijven voor gebruik op de Mac of iPad en dan is er weer een doelgroep happy.

Dit tooltje zou het nu moeten doen op OSX, alleen heb ik me niet verdiept in een setup-procedure.
Afgezien van een iPad heb ik geen Apple hardware om mee te testen/debuggen.
 
Vrees van niet, want de extentie exe werkt niet op apple systeem. En ik heb geen bootcamp oid op de iMac staan om Windows te draaien. Dan stelde ik deze vraag niet maat zou het dan wel op die manier doen altijd. Nu ben ik nog altijd aangewezen op Photobucket e.d.
 
Fozzy zei:
Vrees van niet, want de extentie exe werkt niet op apple systeem. En ik heb geen bootcamp oid op de iMac staan om Windows te draaien. Dan stelde ik deze vraag niet maat zou het dan wel op die manier doen altijd. Nu ben ik nog altijd aangewezen op Photobucket e.d.

Nee, de exe is de setupprocedure voor Windhoos ;)
Maar als je de sourcecode pakt van de github-pagina dan kun je de python-code starten met "python aquaf.py".. niets anders als op Linux, waarmee ik zelf werk. Maar aangezien er geen setupprocedure is moet je er zelf voor zorgen dat het systeem aan alle voorwaarden voldoet, juiste Pythonversie en nog wat dingen..
Als ik er aan toe kom kan ik wel even kijken of ik een setup-procedure kan bakken voor OSX.
 
kellemes zei:
Aquaf 0.84 is getest op..
Arch Linux, openSUSE Linux 13.1, Linux Mint 17
Windows XP, Windows Vista, Windows 7
Windows 95/98/ME wordt niet (meer) ondersteund!

Ik heb het zojuist uitgeprobeerd op Windows 8.1 en naar wat ik kan zien doet hij het prima. Ik kan alleen niet bij foto's die staan in de map documenten, maar ik weet niet of dat aan de Windows versie ligt.
 
Markvk zei:
Ik heb het zojuist uitgeprobeerd op Windows 8.1 en naar wat ik kan zien doet hij het prima. Ik kan alleen niet bij foto's die staan in de map documenten, maar ik weet niet of dat aan de Windows versie ligt.

Hoe bedoel je dat je er niet bij kan?
Je kunt er niet heen bladeren? De map is niet zichtbaar? Of zie je alleen de foto's niet?

Thanks.

Edit: Ik heb 'm al gevonden denk ik..
Met de volgende versie zal dit gefixed zijn, als het goed is ;)
 
lbakker zei:
MoniqueL zei:
blijft ook een eeuwig probleem met microsoft.

iedere versie verandering weer.

Voor vooruitgang is een verandering soms noodzakelijk!


klopt... maar een beetje compatible lijkt mij niet te veel gevraagd..

maar als absolute linux fan....
mag ik er niet te veel over zeggen natuurlijk;)

hihi
 
Het is inderdaad lastig om het op de verschillende os's (en hun versies) precies zo te laten werken als op mijn platform (Linux).. Maar ja, dat is ook wel weer het leuke ervan.. zonder uitdaging is er geen lol aan ;)
Ben er trouwens volop mee bezig.. de volgende versie zal weer een stuk completer en vooral configurabeler zijn.. mijn intentie is om dit tooltje goed en compleet af te leveren.

Ik steek in op januari 2015 ;)

Beste wensen alvast.. :engel:
 
Ik probeerde het programma te downloaden en te installeren.

Maar mijn Norton antivirus scanner accepteert hem niet en gooit hem meteen weer van mijn pc af.
Nou kom ik er wel op een andere manier maar mogelijk hebben meer mensen daar last van.

Wou ik even doorgeven.

Als je dit pakket download dan werkt het wel.

Download hier het installatiepakket voor Windows.
https://github.com/labordus/aquaf/relea ... fsetup.exe
 
Ik heb het gisteren ge�nstalleerd en gebruikt, werkt goed! :thumbs: Alleen zou het misschien ook mogelijk zijn om in ��n keer een boel foto's te kunnen selecteren welke je wilt uploaden? Nu moet je telkens alles apart aan klikken.

EdwinLelystad zei:
Ik probeerde het programma te downloaden en te installeren.

Maar mijn Norton antivirus scanner accepteert hem niet en gooit hem meteen weer van mijn pc af.
Nou kom ik er wel op een andere manier maar mogelijk hebben meer mensen daar last van.

Wou ik even doorgeven.

Je kunt het antivirus programma misschien even uit schakelen.
 
EdwinLelystad zei:
Ik probeerde het programma te downloaden en te installeren.

Maar mijn Norton antivirus scanner accepteert hem niet en gooit hem meteen weer van mijn pc af.
Nou kom ik er wel op een andere manier maar mogelijk hebben meer mensen daar last van.

Wou ik even doorgeven.

He, die kende ik nog niet :mad:
Toch even voor de duidelijkheid.. er zit geen schadelijke code in dit tooltje natuurlijk ;)
Maar dit is niet de bedoeling en zal proberen uit te zoeken waar dit mee te maken kan hebben..
Dank voor de melding.
 
Ludger zei:
Ik heb het gisteren ge�nstalleerd en gebruikt, werkt goed! :thumbs: Alleen zou het misschien ook mogelijk zijn om in ��n keer een boel foto's te kunnen selecteren welke je wilt uploaden? Nu moet je telkens alles apart aan klikken.
Ja, daar ben ik al een tijdje mee bezig.
Typisch zo'n puntje waarvan ik dacht dat het simpel zou zijn, maar zo verdomde lastig blijkt :stom:
Ik hoop binnen nu en 2 weken met de nieuwe versie te komen.
Thanks.
 
Flinke update, versie 0.85.. veel veranderd, waaronder..

* Meerdere foto's tegelijk selecteren met SHIFT/Ctrl-toetsen en dan
met Enter-toets in uploadlijst kunnen zetten, of dubbelklik met muis.
* Je kunt nu per individuele foto aangeven in welke dimensie je het wilt uploaden.
* Configuratiescherm waarin je verschillende defaults kunt vastleggen.
* Preview van foto's kan worden in/uitgeschakeld.
* Eventuele dubbel aanwezige foto's in de database worden verwijderd en voorkomen.
* Op de hoogte worden gehouden van beschikbare updates.
* Nieuwe archief-pagina (te kiezen in het configuratie-menu) die ook uploaddatum en dimensies
van foto's laat zien, wel geldt dit alleen voor foto's die met de nieuwste Aquaf zijn ge-upload.
* Vele kleine verbeteringen.. en bug-fixes.

Laatste release is altijd hier.. https://github.com/labordus/aquaf/releases/latest

Laat me weten als er iets niet naar behoren werkt of als er nog verdere wensen zijn qua functionaliteit..
 
Net even de nieuwe versie geprobeerd. Mooie update met de mogelijkheid een aantal instellingen te configureren. :thumbs:
 
Jammer daj je geen versie hebt gemaakt die op MacOs draait.
Hoe heb je het gebouwd, in Mono? Dan is er vast wel een Mac versie van te maken, toch?
 
Gebouwd in Python/WxWidgets, crossplatform.
Zou moeten draaien op een Mac, OSX is tenslotte ook 'unix' net zoals Linux waarop ik het ontwikkel.
Ik kan het alleen niet testen, heb zelf geen Mac, dus kan ik geen installatie-procedure schrijven, moet de eindgebruiker dan met de hand installeren.
Maar een gevorderde OSX-gebruiker zal 'in principe' de source-code kunnen pakken en het aan de praat kunnen krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan