Aqua 60 vol met alg


Bertus zei:
WElke gevolgen?

Je bodem en filter zijn belangrijker.

Planten haal je er uit,gooi ze in een bak met posthoornslakken.
Die eten de alg van de plantjes af.

Begrijp me niet verkeerd en ik wil ook niet twijfelen aan je kunde, maar ik ben het niet met je eens. Bodem en filter mogen dan wel belangrijk zijn, ik heb ook vissen erin zitten? En als ik het biologisch evenwicht verstoor kan niemand mij wijsmaken dat dit ook maar enigszins goed kan zijn voor de vissen.

:)
 
Als je een filter hebt met een flinke capaciteit aan filtermateriaal en daar zit je niet aan kan het prima hoor.
Komen hier bijna elke dag mensen voorbij die heel de boel veranderen incl bodem zonder problemen dus enkel planten is geen probleem.
Weet verder het doel er niet van eigenlijk want heb meer niet gelezen om eerlijk te zijn.
 
bolino12345 zei:
Bertus zei:
WElke gevolgen?

Je bodem en filter zijn belangrijker.

Planten haal je er uit,gooi ze in een bak met posthoornslakken.
Die eten de alg van de plantjes af.

Begrijp me niet verkeerd en ik wil ook niet twijfelen aan je kunde, maar ik ben het niet met je eens. Bodem en filter mogen dan wel belangrijk zijn, ik heb ook vissen erin zitten? En als ik het biologisch evenwicht verstoor kan niemand mij wijsmaken dat dit ook maar enigszins goed kan zijn voor de vissen.

:)

Nou,dan weet jij het toch beter.

Of je denkt het beter te weten.

En wat, met plantenloze bakken.???
liggen de vissen dan daar gelijk op sterven? Om dat het Biologisch evenwicht is verstoord?

Of het nu zo fraai is.

Had je in het begin zo bijdehand moeten zijn,om de waterwaarden te meten.

En,wat jij erin het zitten,daar is die bak te klein voor.
Horen op z,n minst in 80 cm.
Dus ik Twijfel of jij wel capabel bent,met je visjes.
 
hoi...

Als ik zo naar de foto's kijk, heb je last van roetalg, ik heb datzelfde ook gehad.
Dit is niet moeilijk op te lossen(roetalg is een zusje van blauwalg).

1...Bak 3 dagen helemaal donker maken, m.b.v. vuilniszakken o.i.d. en ervoor zorgen dat er helemaal geen licht in je bak komt.
2...niet voeren(geeft niets voor de vissen)
3...en je kunt het een handje helpen, door er spul in te doen van Colombo tegen blauwalg(ben de naam even kwijt)
4...Het resultaat was bij mij toen verbluffend, ik hoop dat het bij jouw ook zo werkt
5...baat het niet dan..............

Succes.

Gr. Rob
 
Roetalg???? waar zie jij dat?

Roetalg wrijf je er zo van af.

Zie niks om te wrijven.
En dan ga je er rommel in gooien?
 
Eerste foto bovenin.

Dat is zo, maar het komt gelijk weer terug

Colombo is m.i. GEEN rommel
 
bolino12345 zei:
backplay zei:
flipper34 zei:
daar rest mij maar 1 opmerking gaat bij jouw buiten ook overdag de zon uit tussen 13:00en 16:30 neem aan van niet
immers in de natuur is dit ook niet zo
waarom sommige mensen dit dan wel toepassen binnen bij hun bak
is mij nog steeds een raadsel
verstoort de planten groei en vissen alleen maar niet doen dus


mvg

jaap

Als er op ��n of andere manier niet genoeg co2 kan worden toegevoegd, zorg de lichtpauze ervoor dat er terug wat co2 word opgebouwd.
Zo vermijd je dus dat na een paar uur de co2 op is en de planten de rest van de dag zonder eten zitten.
Theoretisch is dit dus een goede oplossing voor een aquarium waar de co2 na een paar uur sterk daalt.
In dit geval heeft het dus weinig nut omdat er voor een constante aanvoer van co2 word gezorgd.


Je kan je co2 gehalte verhogen door een een groter omgekeerd bakje in te hangen.
Pas hier wel mee op! Naarmate je ph gaat dalen, word er verhoudingsgewijs meer co2 toegevoegd.
Van 7,6 naar 7,4 is dat bij een kh van 5 bv. 2mg co2 extra, terwijl van 6,8 naar 6,6 dit 17mg co2 extra is.
Hou je vissen dus goed in het oog.


Je lamp moet je echt niet na een jaar vervangen, alleen de lfs heeft daar iets aan.

Een nieuw/beter filter moet alleen maar als je merkt dat je huidig filter het niet aankan.
Een beter filter zorgt er wel voor dat het organisch afval beter verwerkt word, wat alleszins al wat helpt om algen tegen te gaan.
Maar ze zullen er niet plots door verdwijnen.

Als ik jou was zou ik alle planten eruit halen, die zien er mij toch verloren uit.
Koop wat nieuwe snelgroeiende planten, haal zoveel mogelijk de algen uit het aquarium en begin terug opnieuw met de planten.
Zo bespaar je jezelf weken/maanden frustratie en heb je terug een mooi zicht.
Schroef je lichtperiode terug ,en bouw dan langzaam terug op tot het punt dat je zelf merkt dat alles goed groeit en er geen overvloed van algen is.
En zoals Tom al zei, haal die ornamenten weg. Zijn alleen maar algenmagneten.

Bedankt voor de tips. Wat dat 'alle planten eruit halen' betreft. Ik ben geen persoon met erg veel biologische kennis, alleen in 1x alle planten eruit mieteren en dan nieuwe in gooien verstoort ongelofelijk het biologisch evenwicht met alle gevolgen van dien.

Als je dat rustig doet, met enig beleid, dan kan dat prima hoor.
 
Zie ik niets, wel haartjes.
Nee,Colombo is geen rommel.
Heb zelf van Easy life ,Alge Exit staan
Tegen groene algen.
Alleen ,weinig gebruikt, heb HAAST geen algen in mijn bakken.
 
Nou,dan weet jij het toch beter.

Of je denkt het beter te weten.

En wat, met plantenloze bakken.???
liggen de vissen dan daar gelijk op sterven? Om dat het Biologisch evenwicht is verstoord?

Of het nu zo fraai is.

Had je in het begin zo bijdehand moeten zijn,om de waterwaarden te meten.

En,wat jij erin het zitten,daar is die bak te klein voor.
Horen op z,n minst in 80 cm.
Dus ik Twijfel of jij wel capabel bent,met je visjes.

Met alle respect Bertus, maar je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, maar zoals ik al zei bedoel ik het niet verkeerd. Iedereen zegt wat anders, dus zou het voor mij prettig zijn als iemand met goede argumenten komt. Dus ik ben alleen maar benieuwd waarom jij er anders over denkt dan iemand van de aquariumspeciaalzaak die zegt al 30 jaar ervaring te hebben? In dat verschil ben ik juist ge�nteresseerd

RobB zei:
hoi...

Als ik zo naar de foto's kijk, heb je last van roetalg, ik heb datzelfde ook gehad.
Dit is niet moeilijk op te lossen(roetalg is een zusje van blauwalg).

1...Bak 3 dagen helemaal donker maken, m.b.v. vuilniszakken o.i.d. en ervoor zorgen dat er helemaal geen licht in je bak komt.
2...niet voeren(geeft niets voor de vissen)
3...en je kunt het een handje helpen, door er spul in te doen van Colombo tegen blauwalg(ben de naam even kwijt)
4...Het resultaat was bij mij toen verbluffend, ik hoop dat het bij jouw ook zo werkt
5...baat het niet dan..............

Succes.

Gr. Rob

Bedankt voor je reactie! Helaas is de fotokwaliteit niet al best. Als ik de alg zou moeten beschrijven;

Het is alg die de randen van mijn vallisnera's bedekt.
Het is alg die de uiteinden van mijn naaldgras bedekt.
Het is alg die de randen + oppervlakte. van mijn Belgisch Groen bedekt.
Het is alg die slierten/draden vormt vanaf sommige planten.
Het is alg die helemaal in en rondom mijn babyflipper zit voor mijn CO2-toevoer.

Zo zou ik mijn 'alg-probleem' omschrijven. Dus voor zover mijn kennis zou ik zeggen dat ik een beetje van elk heb. Draadalg en baardalg. Alleen dan rust de vraag een beetje, hoe kan ik dit het beste oplossen zonder mijn hele bak om te gooien? (mbt. alle planten eruit halen, dat beschouw ik als laatste redmiddel)

- Ik heb inmiddels handmatig mijn plantenbestand voor 1/4 verwijderd. En een cabomba erin gezet (snelgroeier).
- De verlichting draait van 11:00 tot 21:00 zonder lichtpauze oid 's middags.
- Nieuwe binnenfilter Eheim Biopower 200 met uitstromer voor een lichte stroming. (oude pomp maakte teveel lawaai + kwaliteit werd minder)

Hopelijk kunnnen jullie hier iets mee
 
Ben bang van niet maar hoop wel dat je het oude filter nog samen met de nieuwe hebt draaien want anders heb je de boel meer uit balans gehaald dan wanneer je alle planten had verwijderd.
De kans is dan groot dat je naast het algen probleem ook een probleem krijgt met je vissen.

Schaf zelf een goede set aan om je water te testen want de meeste mensen van een winkel hebben meer verstand van dingen verkopen wat ze natuurlijk het liefst doen dan een bak op zichzelf goed te laten draaien.
 
bolino12345 zei:
.. In dat verschil ben ik juist ge�nteresseerd ..

Iemand uit een winkel zal bijna altijd een afweging maken of dat je financieel interessant bent.
De meeste leden hier op het forum hebben dat belang helemaal niet ..
 

Terug
Bovenaan