Aqua 60 vol met alg


B

bolino12345

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje niet meer online geweest op het forum, dus excuses als dit de verkeerde plek is om mijn post te plaatsen.

Ik zit al een tijdje met een probleem, namelijk met het volgende:
Een aantal weken terug begon de algengroei (draadalg en pluisalg) sterk toe te nemen in mijn Aqua 60. Ik heb gelijk mijn water laten testen in de aquariumspeciaalzaak. Daaruit bleek dat mijn pH 6,9 was. Mij werd aangeraden dit naar 6,7/6,8 toe te werken. Dit heb ik toen ook gelijk gedaan.
Overigens is ijzer/nitraat/nitriet/KH getest. Allemaal dik in orde en stabiel. De pH iets verlagen zou dus moeten helpen/

Maar nee hoor, de alg bleef toenemen. Dus ik ben weer teruggegaan. Toen is mij gevraagd hoelang ik mijn huidige TL-lamp white/blue duo er al in heb hangen. 'Langer dan een jaar'. Even gepraat daar en ik heb binnen een week een nieuwe lamp erin gehangen. Dat 'zou' het probleem moeten verhelpen. Niet dus. :(

Nu ben ik zelf even gaan kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Omdat ik geen ruimte heb voor een buitenfilter, gebruik ik momenteel de binnenfilter van JBL, de cristalprofi i80. Die heeft het tot op heden goed gedaan. Er zitten 2 componenten in. Een poreuze blauwe schuimwat en een capsule met bioballetjes. Maar de pomp zelf begint ook onder het alg te zitten en dit lijkt me niet helemaal in de haak.

Dus zouden jullie mij iets aan kunnen raden wat ik moet doen?
Ik beschik over
- een Aqua 60 met CO2 (geen doe-het-zelf CO2, maar voorraadflessen)
- genoeg snelgroeiende planten
- geen luchtpomp,
- pH, nitraat, nitriet, KH en ijzer stabiel en op peil
- JBL CristalProfi i80 met bioballetjes-component en schuimwat.
- Plantenvoeding EasyLife Profito
- Kleibolletjes bij de wortels voor de bevordering van de plantengroei (zullen inmiddels uitgewerkt zijn)

Ik ben geen genie, maar naar even Google-en ben ik zelf tot 2 oplossingen gekomen, maar voordat ik wat wil ondernemen post ik het eerst hier en zou ik graag willen weten wat jullie zouden doen in mijn geval.

- Het ligt aan het fosfaat-gehalte
- Het ligt aan de binnenfilter die na ruim een jaar gewoon te zwak is geworden.
Daarvoor heb ik dan als goede vervanging de Eheim Biopower 130 op het oog met meer soorten watten e.d. (inclusief fosfaat-vermindering)

Maarjah, zoals ik al zei. Ik wil eerst weten of ik er verstandig aan doe om een nieuwe pomp aan te schaffen met extra zuigkracht en meerdere soorten componenten, of dat het aan iets anders kan liggen. :help:

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Bolino

Edit
ps. Verlichting draait van
09:00 tot 13:00 AAN
13:00 tot 16:30 UIT
16:30 tot 21:00 AAN
 
Welk licht zit erin?

Is het dat origineel blauw/wit licht?
 
Tropical Red/White
De kleur zou volgens de aquariumzaak niet uitmaken. Ik heb um overigens pas een week erin zitten.
Daarvoor had ik de blue/white en toen was het ook al aan de gang
 
Draadalg en penseelalg krijg je ook vaak door co2 tekort.
Weet je de kh dan ook zodat je dat kan nagaan.
Als de lichtopbrengst van de lamp minder is geworden dan is dat niet snel de reden voor de alg.
Ik denk eerder een co2 tekort.
Ik heb een 60 cm met amper 0,25W/L en geen alg. Waarom niet. Mede omdat de algen ook liver veel licht hebben en bij zo weinig licht dus ook niet groeien.

Ik wijt de algen eerder aan een co2 tekort.
Ik heb ook een aqua60/65 met de standaard binnenfilter en dat is meer dan voldoende hoor, zolang je de sponzen maar licht uitspoeld wanneer nodig. De SF Aquaflow 100 zit er denk ik in.
 
Dus een samenvatting uit 'uw' antwoord..

Het ligt hoofdzakelijk aan de CO2, het CO2-tekort zegmaar. En daarnaast zou eventueel een nieuwe binnenfilter erin kunnen. Alleen is dat meer optioneel en niet een must have?

Maar wel vreemd, de CO2-toevoer is constant en heeft het altijd prima gedaan. http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... rle/178117

Logischerwijs zullen de setjes van 300 euro vele malen beter zijn, maar hij heeft het altijd prima gedaan in mijn bakkie.
Dusjah.. ik blijf me dan toch afvragen of CO2 wel 'de' oorzaak is.
 
Er zijn/kunnen altijd meerdere factoren een rol spelen.
Meestal is penseel en draadalg een co2 tekort denk ik.
Hoe hoog is de kh bij jou, want dan is het co2 gehalte vast te stellen. Ook kan en slechte stroming er oorzaak aan zijn. Zitten de algen door de gehel bak of in een bepaald deel??

ik heb het ook gehad in een Rio125 met binnenfilter en toen ik een buitenfilter installeerde met betere stroming toen nam de penseelalg af.
Dus het kan zowel co2 tekort zijn als een slechte stroming.
 
jessicapilon zei:
Er zijn/kunnen altijd meerdere factoren een rol spelen.
Meestal is penseel en draadalg een co2 tekort denk ik.
Hoe hoog is de kh bij jou, want dan is het co2 gehalte vast te stellen. Ook kan en slechte stroming er oorzaak aan zijn. Zitten de algen door de gehel bak of in een bepaald deel??

ik heb het ook gehad in een Rio125 met binnenfilter en toen ik een buitenfilter installeerde met betere stroming toen nam de penseelalg af.
Dus het kan zowel co2 tekort zijn als een slechte stroming.

Bedankt voor je reactie!

Nee, het zit echt door heel de bak. Ik heb zojuist heel mijn bak schoongemaakt. Filter schoongemaakt, ook propeller zo ver als ik kon. Alle wattenstaafjes waren zwart, dus dat kon geen kwaad.

Wat de stroming betreft, die gaat door heel de bak. Maar ik heb zojuist wat planten gekortwiekt die voor de pomp staan. Daarmee haal ik alg weg �n bevorder ik de stroming. Dus dat zit wel goed en heeft altijd wel goed gezeten.

Grond omgewoeld dus ik laat hem nu even filteren totdat water weer helder is. Ik heb zojuist de kH even gemeten en ik kom uit op 3. Hij hoort 5 a 6 te zijn volgens de speciaalzaak.
Dus blijkbaar ligt het aan het CO2 gehalte dat te laag is... ik ben geen genie, maar 3 is te laag zover ik weet.

Maar dan rust de vraag een beetje... hoe kan ik dit oplossen? 'Ja, een andere CO2-set aanschaffen'. Snap ik, alleen dat is wat kort door de bocht. Ik ben normaal niet iemand die op de centen kijkt en een aquarium onderhouden is een dure hobby dat weet ik, maar een co2-set van 100 euro, tjahh dat haal ik er niet uit. Dus weten jullie een goede vervanging voor een paar tientjes ipv een nieuwe pomp eventueel dan?

Groetjes Thomas
 
Ja dat is niet hoog. beneden de 4 kun je eigenlijk beter niet komen en bij die kh3 mag je wel een ph van 6.55 hebben wil je een beetje redelijk co2 hebben. Dan zit je ergens richting de 30mg/L denk ik.

Dus ik vermoedt dat het wel in de co2 zit. Ik weet dat de verlichting redelijk is van die bakjes dus dan is er ook wel redelijk verbruik. Ligt er ook aan hoe hij beplant is.

Je co2 vraag begrijp ik niet helemaal want ik dacht dat je al een co2 installatie had staan in gebruik??
Of begrijp ik iets nu niet goed, want dan kun je dmv meer co2 de ph toch laten dalen??
 
jessicapilon zei:
Ja dat is niet hoog. beneden de 4 kun je eigenlijk beter niet komen en bij die kh3 mag je wel een ph van 6.55 hebben wil je een beetje redelijk co2 hebben. Dan zit je ergens richting de 30mg/L denk ik.

Dus ik vermoedt dat het wel in de co2 zit. Ik weet dat de verlichting redelijk is van die bakjes dus dan is er ook wel redelijk verbruik. Ligt er ook aan hoe hij beplant is.

Je co2 vraag begrijp ik niet helemaal want ik dacht dat je al een co2 installatie had staan in gebruik??
Of begrijp ik iets nu niet goed, want dan kun je dmv meer co2 de ph toch laten dalen??

De lamp heb ik net een week geleden vervangen, dus kwa lichtsterkte zal dat wel goed zitten denk ik zoals je zelf ook al zegt.

Hmm.. 6,55 ?? Dat klinkt wel aardig aan de lage kant?

Wat mijn co2-vraag betreft. Ik had een link geplaatst in de 3de post (http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... rle/178117) van welk co2-setje ik heb.

En voor jullie is het simpelste van het simpelste, dat snap ik, maar hij heeft het een jaar lang goed gedaan en is eigenlijk prima voor mijn bakje.
Maar aangezien hij nu begint te falen is mijn vraag eigenlijk, welk relatief goedkoop maar kwalitatief beter setje kan ik aanschaffen als vervanging? Een co2-set van 100 euro in zo'n bakje haal je er niet uit namelijk. Dus weten jullie dan een goed alternatief niet al te duur? Ik weet dat het een dure hobby is, en ik kijk (nogmaals) niet op de centen. Maar een setje van 100 euro in een Aqua 60 is wat teveel van het goede zegmaar.

Dus weten jullie een goed kwalitatief alternatief, desnoods met regelventiel e.d.?
 
Maar weet je wat ik raar vind, sorry om zo binnen te vallen.

Maar ik had ook heel erge algenproblemen in mijn aqua 60.
Terwijl alles in orde was, had zelfs zeer weinig eisende planten.

Dus dan dacht ikzelf dat het aan het licht lag.
 
ypoc zei:
Maar weet je wat ik raar vind, sorry om zo binnen te vallen.

Maar ik had ook heel erge algenproblemen in mijn aqua 60.
Terwijl alles in orde was, had zelfs zeer weinig eisende planten.

Dus dan dacht ikzelf dat het aan het licht lag.

Hmm, ja dat dacht de mensen in de aquariumspeciaalzaak ook, alleen zoals ik al zei. De lamp is vorige week/2 weken geleden vervangen door een gloednieuwe en het wordt alleen maar erger. Dus aan de verlichting ligt het niet. :)

Eerder aan de CO2 dan. Vandaar dat ik dan voor een ander setje kijk. Eentje met meer mogelijkheden en maar niet 1 van �100,-. Dat rendement haal ik er niet uit en dat is zonde
 
ypoc zei:
Maar weet je wat ik raar vind, sorry om zo binnen te vallen.

Maar ik had ook heel erge algenproblemen in mijn aqua 60.
Terwijl alles in orde was, had zelfs zeer weinig eisende planten.

Dus dan dacht ikzelf dat het aan het licht lag.

En dat dacht ik dus ook.
Rood en blauw kan nooit goed zijn voor de plantengroei. Beter kun je een lamp zoeken met kleurcode 840 of 830

Ikzelf heb overigens "normaal licht" en nooit last van algen. Ik doe niet zoveel bijzonders en mijn planten vragen dat ook niet.
 
En dat dacht ik dus ook.
Rood en blauw kan nooit goed zijn voor de plantengroei. Beter kun je een lamp zoeken met kleurcode 840 of 830

Ikzelf heb overigens "normaal licht" en nooit last van algen. Ik doe niet zoveel bijzonders en mijn planten vragen dat ook niet.

Ik heb een Aqua 60 en daar heb je maar 2 soorten lampen. wit/rood en wit/blauw.

Dus een lamp van de gamma er zelf in knutselen lijkt me geen goede optie, althans.. dan sloop ik me aquarium denk ik, haha! :)
 
Daarom dat ik dit topic ook volg.

Ik heb nooit echt problemen gehad met algen.
En gebruik water rechtstreeks uit de kraan.

Gebruik altijd weinig eisende planten.

Dus wat schiet er dan nog over als het niet de waterwaarden zijn?
 
Die lampen, maar dat is mijn redenering, van superfish.
Zijn gewoon lampen van philips met een kleurtje volgens mij.

Je moet eens opzoeken: 24 watt pl 4 pin

Zon licht zit erin en heb ook een ander licht gekocht kleurcode 840.
Past perfect...

Edit: als je zo'n philips vergelijkt met die van superfish.
Zijn er gewoon 3 verschillen:

-ander kleurtje

-er staat superfish op

-en die superfish kosten meer
 
Klopt dat de 840 en 830 beter zijn, maar die standaard lampen zijn erg wit/blauw.
Maar ook ik heb met die standaard lamp geen alg gehad dus dat is m.i. ook niet de oorzaak. Ik zou dus de ph terugbrengen.

Ik had die link gemist (sorry) en ja dat is bio co2 en is niet te regelen nee. Ik heb op al mn bakken co sets voor minder dan 100 euro via MP. Incl magneetventiel en met 1,5 of 2 literflessen. Nog nooit problemen gehad en via de post toegestuurd. Maar ja veel goedkoper zal je niet uitkomen denk ik. Zo n set gaat heel lang mee dan he.
Een andere oplossing is er niet behalve bv turf toevoegen maar dat is niet erg stabiel en dan krijg je bruin water.
 
Ja in die bakken kun je de Philipos wel krijgen in bv 840. Heb ik in de Aqua65 hier zitten. Zijn 18 of 24W. Beide passen wel dus.
 
ypoc zei:
Die lampen, maar dat is mijn redenering, van superfish.
Zijn gewoon lampen van philips met een kleurtje volgens mij.

Je moet eens opzoeken: 24 watt pl 4 pin

Zon licht zit erin en heb ook een ander licht gekocht kleurcode 840.
Past perfect...

Edit: als je zo'n philips vergelijkt met die van superfish.
Zijn er gewoon 3 verschillen:

-ander kleurtje

-er staat superfish op

-en die superfish kosten meer

Ik wil je best geloven, begrijp me niet verkeerd. Alleen ik kan me niet voorstellen dat het aan de kleur van de lamp ligt? Dat het aan de lichtsterkte ligt, okj, maar de kleur?

Ik heb altijd blauw gehad en het is maanden goed gegaan. Kraakhelder water, geen alg en stabiele waterwaardes. Dus daar beredeneer ik het uit. Dan ligt het bij meer voor de hand dat het aan het CO2-gehalte ligt aangezien mijn kH aan de lage kant is.

Vind je niet in mijn geval?
 
Kan zijn want ikzelf spreek over de rood/witte lamp.
 
Heb je snelgroeiers erin?
En welk filter?
 
Heb je snelgroeiers erin?
En welk filter?
Ik heb deze plantenset erin:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/686:c: ... -pakket-1/

Filter:
JBL CristalProfi i80 met 2 componenten
1 = Schuimwat
2 = MicroMec (bio balletjes)

Daarom was mijn vraag ook van.. is deze filter nog wel goed genoeg? (Naast het pruttelen van de motor kraakt hij ook) Is de Eheim Biopower 130 niet beter aangezien ik daar meer filtermogelijkheden heb.
 
Bertus zei:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/686:c:51/planten-sets/aqua-40-pakket-1/ ???????


Eheim? weet ik niet.

Ja, een Aqua 40 pakket. Een Aqua 60 pakket is er niet en een Aqua 65 pakket lijkt me zo groot, dus had ik de Aqua40-variant genomen. Snelgroeiende en niet veel eisende planten as far as I know.

Plantenpakket bestaat uit:
1. Glossostigma elatinoides 2x pot
2. Eleocharis acicularis (Naaldgras) 2x pot
3. Heteranthera zosterifolia 1x terracotta
4. Cardamina lyrata (chinese klimop)1x pot
5. Rotala wallichii 1x pot
6. Moorkien garnalen hout 1x ( NIET IN GEBRUIK )

Deze filter heb ik:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=7573

En ik heb deze op het oog als vervanging.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/3125:c ... nenfilter/

- http://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/ ... _explo.jpg

Zoals je ziet heb je meer filtermogelijkheden.
 
Voor een echt goed advies, kun je ons ook liever een foto laten zien van het probleem..


De enigste grote fout die ik opmerk, is de pauze die je hebt in de verlichting.
Je zou het klokje beter kunnen instellen op van 1 tot 10 uur..
 
van 13:00 tot 22:00, en waarom is dat dan beter? Ik had met opzet de pauze van 3,5 uur gedaan ivm met het middaglicht.

Kan het misschien niet zijn, bedenk ik mij nu net, dat ik algen krijg doordat ik teveel planten heb?
Ik heb namelijk een constante CO2-toevoer. In het begin kleine planten (geen alg) en later pas hele grote planten (veel alg). Zo groot, dat met dezelfde CO2-toevoer, de grote planten dusdanig groot zijn dat er dan verhoudingsgewijs te weinig CO2 is?

Ik heb gisteren namelijk mijn bakkie schoongemaakt. Water is een beetje doffig, maar dat komt door de omgewoelde grond met kleibolletjes. Inmiddels merk ik dat de stroming een stuk beter is en het grind helderder is zonder een een lichte verkleuring.

Dus ik denk dat het nu prima zou moeten zijn. Constante CO2-toevoer. Gemiddelde hoeveelheid planten. Paar achtergrond, paar middenzone en 2/3 voorgrond planten. Heldere bodemgrond. Enige is het water (kleibolletjes - doffig) en dat de schoongemaakte filter kraakt. Als de alg niet toeneemt ga ik denk toch voor de Biopower van Eheim als vervanging dan ipv een CO2-set van 300 euro ;)

En dan is dat niet voor alleen het gekraak, maar voornamelijk voor het heldere water. Ik lees tientallen positieve berichten op internet namelijk.

Wat denken jullie? Ik denk dat het aan de grote hoeveelheid planten ligt dan en nu dat minder is icm met een nieuwe binnenfilter dat ik een prachtig bakkie heb zonder alg
 
even drie regels uit je begin post gehaald die mij verbazen
knip@ Een aantal weken terug begon de algengroei (draadalg en pluisalg) sterk toe te nemen in mijn Aqua 60. Ik heb gelijk mijn water laten testen in de aquariumspeciaalzaak. Daaruit bleek dat mijn pH 6,9 was. Mij werd aangeraden dit naar 6,7/6,8 toe te werken. Dit heb ik toen ook gelijk gedaan.
lijkt mij pure onzin dit advies een hoge ph waarde heeft niets te maken met algen groei

knip@ Het ligt aan het fosfaat-gehalte das ook zon leuke alleen een te hoge fosfaat in combinatie met een hoog no3 gehalte veroorzaakt algengroei
beide zijn nodig voor planten groei als beide te hoog worden krijg je algengroei
met alleen een hoog fosfaat gehalte gebeurt dit niet

verlichting kan een oorzaak zijn maar dan weer en samenspraak met verkeerde waarden - of +
planten hebben meerdere stoffen nodig om te groeien de belangrijkste zijn

koolstof
stikstof
kalium
fosfor
ijzer
is 1 van deze uit balans dan kan de plant zijn voedsel niet goed opnemen en krijgen de algen de overhand

knip@ ps. Verlichting draait van
09:00 tot 13:00 AAN
13:00 tot 16:30 UIT
16:30 tot 21:00 AAN

daar rest mij maar 1 opmerking gaat bij jouw buiten ook overdag de zon uit tussen 13:00en 16:30 neem aan van niet
immers in de natuur is dit ook niet zo
waarom sommige mensen dit dan wel toepassen binnen bij hun bak
is mij nog steeds een raadsel
verstoort de planten groei en vissen alleen maar niet doen dus


mvg

jaap
 
@Tom zei:
Voor een echt goed advies, kun je ons ook liever een foto laten zien van het probleem..


De enigste grote fout die ik opmerk, is de pauze die je hebt in de verlichting.
Je zou het klokje beter kunnen instellen op van 1 tot 10 uur..

:thumbs:
 
flipper34 zei:
even drie regels uit je begin post gehaald die mij verbazen
knip@ Een aantal weken terug begon de algengroei (draadalg en pluisalg) sterk toe te nemen in mijn Aqua 60. Ik heb gelijk mijn water laten testen in de aquariumspeciaalzaak. Daaruit bleek dat mijn pH 6,9 was. Mij werd aangeraden dit naar 6,7/6,8 toe te werken. Dit heb ik toen ook gelijk gedaan.
lijkt mij pure onzin dit advies een hoge ph waarde heeft niets te maken met algen groei

knip@ Het ligt aan het fosfaat-gehalte das ook zon leuke alleen een te hoge fosfaat in combinatie met een hoog no3 gehalte veroorzaakt algengroei
beide zijn nodig voor planten groei als beide te hoog worden krijg je algengroei
met alleen een hoog fosfaat gehalte gebeurt dit niet

verlichting kan een oorzaak zijn maar dan weer en samenspraak met verkeerde waarden - of +
planten hebben meerdere stoffen nodig om te groeien de belangrijkste zijn

koolstof
stikstof
kalium
fosfor
ijzer
is 1 van deze uit balans dan kan de plant zijn voedsel niet goed opnemen en krijgen de algen de overhand

knip@ ps. Verlichting draait van
09:00 tot 13:00 AAN
13:00 tot 16:30 UIT
16:30 tot 21:00 AAN

daar rest mij maar 1 opmerking gaat bij jouw buiten ook overdag de zon uit tussen 13:00en 16:30 neem aan van niet
immers in de natuur is dit ook niet zo
waarom sommige mensen dit dan wel toepassen binnen bij hun bak
is mij nog steeds een raadsel
verstoort de planten groei en vissen alleen maar niet doen dus


mvg

jaap

ik denk dat ze hebben geadviseerd de ph te verlagen om dus een hogere co2 te verkrijgen. Dat is opzich wel goed denk ik om te doen.
Een hoge fosfaat is niet de oorzaak want in principe worden algen veroorzaakt door tekorten veroorzaakt op welke wijze dan ook. Kan ook tgv een slechte stroming.

Ik hou het er op dat de co2 waarde omhoog moet, maar het zou mooi zijn om een foto te kunnen beoordelen. Zoals @Tom dus ook al aangaf.
 
John door de ph te verlagen krijg je wel wat meer co2 maar of dit opgaat met een verlaging van 6,9 naar 6.8-6.7 dat lijkt mij te vergezocht
heb zelf een ph 8,0 en zolang ik maar de andere waarden goed houd gaat het hier prima
daarnaast geeft de ts aan dat hij al erg veel last heeft van alg ook dat zal de co2 geen goed doen
en inderdaad een foto maakt het een stuk makkelijker en een duidelijk overzicht van de water waarden dat ben ik ook nog niet tegengekomen
ook de ph en kh en gh waarde van het kraanwater als hij dit gebruikt (heb je een mooie referentiewaarde voor wat in de bak gebeurd)

groetjes

jaap
 
Bij deze een aantal foto's.
Let erop dat de 'grijze/beige' aanslag van de kleibolletjes zijn. Zoals ik al een aantal keer zei heb ik de grond even omgespit en hij is een stuk helderder geworden. Desalniettemin is er nog wel alg aanwezig.

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Voorgrondplantje

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Stuk decoratie met planten op de achtergrond

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Ander voorgrondplantje

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Zijkant

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Voorbeeld van nog aanwezige alg

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Totaalplaatje

LlB-lSvqHC0rcoF_emm7aAugNUVxN84W.jpeg

Plaatje van het alg, beetje moeilijk te zien, maar het is denk ik penceelalg. Voelt zacht aan en zit met heel veel haren eraan vast zegmaar

Misschien een beetje dom van me om foto's te plaatsen n� het schoonmaken van mijn bakkie.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.
Het enige wat nu aan me bakkie mankeert is de aanslag op de bladeren afkomstig van de kleibolletjes. Doorstroming is nu wel beter.
Het is niet te zien op de foto's, maar me water is helder.



Edit
Nu rest de vraag een beetje bij mij, wat kan ik vanaf dit moment het beste doen? De CO2-set kan ik moeilijk vervangen, dus dat is geen optie. Het licht zou opzicht kunnen, maar in mijn geval is dat niet d� oorzaak.. dus blijft een nieuwe binnenfilter een optie? Betere afbraak van chemische stofjes en restafval zegmaar?
 
bolino12345 zei:
.. wat kan ik vanaf dit moment het beste doen?

Zoals al eerder aangegeven, is het belangrijk dat de lichtpauze eruit moet..
Daarnaast moet je kijken of dat je koolzuurinstallatie wel het beoogde doet.
Dit betekend dat je de KH van je leidingwater en de pH in het aquarium moet bepallen.

Wat betreft de inhoud van de foto en de opzet van het aquarium ;
Het voorgrond-plantje is zo zwak dat je die beter kunt verwijderen.
De andere plant aan de achterzijde dien je op de juiste manier te stekkken en planten.
Er zitten geen gezonde zuurstof- of drijfplanten in je aquarium.
Dit is eigenlijk een tweede vereiste voor het verbeteren ..

Daarnaast raad ik je ook aan om je ' decoratie ' eruit te halen..
 
flipper34 zei:
daar rest mij maar 1 opmerking gaat bij jouw buiten ook overdag de zon uit tussen 13:00en 16:30 neem aan van niet
immers in de natuur is dit ook niet zo
waarom sommige mensen dit dan wel toepassen binnen bij hun bak
is mij nog steeds een raadsel
verstoort de planten groei en vissen alleen maar niet doen dus


mvg

jaap

Als er op ��n of andere manier niet genoeg co2 kan worden toegevoegd, zorg de lichtpauze ervoor dat er terug wat co2 word opgebouwd.
Zo vermijd je dus dat na een paar uur de co2 op is en de planten de rest van de dag zonder eten zitten.
Theoretisch is dit dus een goede oplossing voor een aquarium waar de co2 na een paar uur sterk daalt.
In dit geval heeft het dus weinig nut omdat er voor een constante aanvoer van co2 word gezorgd.


Je kan je co2 gehalte verhogen door een een groter omgekeerd bakje in te hangen.
Pas hier wel mee op! Naarmate je ph gaat dalen, word er verhoudingsgewijs meer co2 toegevoegd.
Van 7,6 naar 7,4 is dat bij een kh van 5 bv. 2mg co2 extra, terwijl van 6,8 naar 6,6 dit 17mg co2 extra is.
Hou je vissen dus goed in het oog.


Je lamp moet je echt niet na een jaar vervangen, alleen de lfs heeft daar iets aan.

Een nieuw/beter filter moet alleen maar als je merkt dat je huidig filter het niet aankan.
Een beter filter zorgt er wel voor dat het organisch afval beter verwerkt word, wat alleszins al wat helpt om algen tegen te gaan.
Maar ze zullen er niet plots door verdwijnen.

Als ik jou was zou ik alle planten eruit halen, die zien er mij toch verloren uit.
Koop wat nieuwe snelgroeiende planten, haal zoveel mogelijk de algen uit het aquarium en begin terug opnieuw met de planten.
Zo bespaar je jezelf weken/maanden frustratie en heb je terug een mooi zicht.
Schroef je lichtperiode terug ,en bouw dan langzaam terug op tot het punt dat je zelf merkt dat alles goed groeit en er geen overvloed van algen is.
En zoals Tom al zei, haal die ornamenten weg. Zijn alleen maar algenmagneten.
 
backplay zei:
flipper34 zei:
daar rest mij maar 1 opmerking gaat bij jouw buiten ook overdag de zon uit tussen 13:00en 16:30 neem aan van niet
immers in de natuur is dit ook niet zo
waarom sommige mensen dit dan wel toepassen binnen bij hun bak
is mij nog steeds een raadsel
verstoort de planten groei en vissen alleen maar niet doen dus


mvg

jaap

Als er op ��n of andere manier niet genoeg co2 kan worden toegevoegd, zorg de lichtpauze ervoor dat er terug wat co2 word opgebouwd.
Zo vermijd je dus dat na een paar uur de co2 op is en de planten de rest van de dag zonder eten zitten.
Theoretisch is dit dus een goede oplossing voor een aquarium waar de co2 na een paar uur sterk daalt.
In dit geval heeft het dus weinig nut omdat er voor een constante aanvoer van co2 word gezorgd.


Je kan je co2 gehalte verhogen door een een groter omgekeerd bakje in te hangen.
Pas hier wel mee op! Naarmate je ph gaat dalen, word er verhoudingsgewijs meer co2 toegevoegd.
Van 7,6 naar 7,4 is dat bij een kh van 5 bv. 2mg co2 extra, terwijl van 6,8 naar 6,6 dit 17mg co2 extra is.
Hou je vissen dus goed in het oog.


Je lamp moet je echt niet na een jaar vervangen, alleen de lfs heeft daar iets aan.

Een nieuw/beter filter moet alleen maar als je merkt dat je huidig filter het niet aankan.
Een beter filter zorgt er wel voor dat het organisch afval beter verwerkt word, wat alleszins al wat helpt om algen tegen te gaan.
Maar ze zullen er niet plots door verdwijnen.

Als ik jou was zou ik alle planten eruit halen, die zien er mij toch verloren uit.
Koop wat nieuwe snelgroeiende planten, haal zoveel mogelijk de algen uit het aquarium en begin terug opnieuw met de planten.
Zo bespaar je jezelf weken/maanden frustratie en heb je terug een mooi zicht.
Schroef je lichtperiode terug ,en bouw dan langzaam terug op tot het punt dat je zelf merkt dat alles goed groeit en er geen overvloed van algen is.
En zoals Tom al zei, haal die ornamenten weg. Zijn alleen maar algenmagneten.

Bedankt voor de tips. Wat dat 'alle planten eruit halen' betreft. Ik ben geen persoon met erg veel biologische kennis, alleen in 1x alle planten eruit mieteren en dan nieuwe in gooien verstoort ongelofelijk het biologisch evenwicht met alle gevolgen van dien.
 
WElke gevolgen?

Je bodem en filter zijn belangrijker.

Planten haal je er uit,gooi ze in een bak met posthoornslakken.
Die eten de alg van de plantjes af.
 

Terug
Bovenaan