Appistogramma


Zou het antennebaarsje te houden zijn op een ph7 ?
Of de boliviaanse ram?
Allebei zouden kunnen, alleen zijn ramirezi's wel wat ziektegevoeliger dan de altispinosus. Vergen een goede filtering.

@Lysia voor algemene info is die site prima, maar ik lees in de artikelen vrij vaak adviezen die niet echt sense maken. Bijvoorbeeld op de pagina van de altispinosus: "Het water moet een pH hebben zo rond de 6,5 a 7 en bij voorkeur worden gefilterd over turf." Dat is echt onzin.
 
Ben je bekend met AquaInfo:

En had je de lijst bij deze post bekeken?:
Ja hoor,ik heb eigenlijk alle dwergchicliden wat ruinemans op de site heeft staan met google opgezocht,
aquainfo komt dan meestal bovenaan de pagina.

Allebei zouden kunnen, alleen zijn ramirezi's wel wat ziektegevoeliger dan de altispinosus. Vergen een goede filtering.

@Lysia voor algemene info is die site prima, maar ik lees in de artikelen vrij vaak adviezen die niet echt sense maken. Bijvoorbeeld op de pagina van de altispinosus: "Het water moet een pH hebben zo rond de 6,5 a 7 en bij voorkeur worden gefilterd over turf." Dat is echt onzin.
Thank(s voor je antwoord.
Ik had het gelezen dat de bolivian ram sterker zou zijn.
Over aquainfo,
ik lees ook bij die dwergchicliden dat er overal bij staat moet op zand gehouden worden,
maar dan onderaan de pagina staan foto's/video's en zie ik dat ze net zo vaak op grind gehouden worden.
Daarmee dat ik hier mijn vragen ook nog eens stel,voor de zekerheid.
 
Allebei zouden kunnen, alleen zijn ramirezi's wel wat ziektegevoeliger dan de altispinosus. Vergen een goede filtering.

@Lysia voor algemene info is die site prima, maar ik lees in de artikelen vrij vaak adviezen die niet echt sense maken. Bijvoorbeeld op de pagina van de altispinosus: "Het water moet een pH hebben zo rond de 6,5 a 7 en bij voorkeur worden gefilterd over turf." Dat is echt onzin.

@Gino88 Stuur me gerust een berichtje als je iets tegenkomt wat niet juist zou zijn, dan kan ik daar naar kijken. In dit geval zou ik graag willen weten wat er onzin is? De waterwaarde of het turf of beiden. Naar mijn mening is de genoemde pH wel redelijk en filteren over turf kan ik me wel wat bij voorstellen om die pH waarde te halen, het water wat zachter te maken en anti-schimmelend. Ik hoor graag wat jij anders zou willen zien.
 
@Gino88 Stuur me gerust een berichtje als je iets tegenkomt wat niet juist zou zijn, dan kan ik daar naar kijken. In dit geval zou ik graag willen weten wat er onzin is? De waterwaarde of het turf of beiden. Naar mijn mening is de genoemde pH wel redelijk en filteren over turf kan ik me wel wat bij voorstellen om die pH waarde te halen, het water wat zachter te maken en anti-schimmelend. Ik hoor graag wat jij anders zou willen zien.
Dank je voor je reactie, en tof dat je (zoals je eigenlijk altijd wel laat blijken) graag feedback ontvangt. :) Ik wil daar wel een keer goed voor gaan zitten. (y) Daarbij gaat het me er niet om dat ik een eigen mening door zou geven, maar simpelweg om na te gaan: wat is er nou eigenlijk bewijsbaar of "gegrond" aannemelijk in de hobby. Waar kunnen we de aannames zonder duidelijke onderbouwing eruit halen...

In dit geval is het denk ik bijvoorbeeld niet (aantoonbaar) van meerwaarde om een hele specifieke pH na te jagen, of een bepaalde hardheid. Als zoiets heel stellig wordt gezegd in een artikel, ben ik altijd heel benieuwd naar het waarom. Maar research die zoiets staaft (d.w.z. dat de meeste vissen nauwe bandbreedtes hebben van de "juiste" waterwaarden) lijkt me niet te bestaan.

Simpelweg goed gefilterd water hebben voorkomt het gros van de ziektes. Zoiets als turf, wat al niet heel milieuvriendelijk is en zo, zou naar mijn mening dan alleen moeten/kunnen worden gebruikt als er ook echt duidelijke winst mee te boeken is. :) Mensen willen altijd maar dingen sturen, maar is het echt nodig...
 
Vanmiddag naar de lfs geweest en mijn eerste chicliden zijn gekocht :)
er waren verschillende soorten op voorraad,
ook de boliviaanse ram heb ik gezien.
Ik heb voor de rode cacatuoides gekozen,ze zijn wel nog redelijk klein,
de oranje zat er ook,die waren al een stukje groter,maar toch voor de rode versie gekozen.
Als het goed is zou ik 1 man en 3 vrouwen hebben.
20231223_151838.jpg
20231223_151813.jpg
20231223_151549.jpg
20231223_151148.jpg
20231223_151043.jpg
 
Leuke visjes Marc, moeten duidelijk nog even op kleur komen, maar dat komt wel goed.

Over turf filteren is trouwens helemaal niet meer nodig. Goede filtratie zeker wel. Een lage of lagere pH kan verkregen worden door eventueel CO2 te gebruiken of bepaalde bladeren (Catapa, Guave etc) of ander plantaardig materiaal (als Elzenproppen). CO2 is uiteraard zeker niet persee nodig en sterk afhankelijk van de bak die een aquariaan voor ogen heeft. Biotoop getrouw of zwaar beplant.
 
Leuke visjes Marc, moeten duidelijk nog even op kleur komen, maar dat komt wel goed.

Over turf filteren is trouwens helemaal niet meer nodig. Goede filtratie zeker wel. Een lage of lagere pH kan verkregen worden door eventueel CO2 te gebruiken of bepaalde bladeren (Catapa, Guave etc) of ander plantaardig materiaal (als Elzenproppen). CO2 is uiteraard zeker niet persee nodig en sterk afhankelijk van de bak die een aquariaan voor ogen heeft. Biotoop getrouw of zwaar beplant.
Ze zijn nog vrij klein nu,ik schat 2,5 a 3 cm,
ze zullen dus nog wel mooier worden na verloop van tijd.
Mijn ph is 7 en daar zou de cacatuoides geen problemen mee hebben.
Maar ik hou het zeker in het achterhoofd en mss leg ik nog wel eens van die bladeren erin.
Mijn bak is een goed beplante gezelschapsbak met wat levendbarenden.
Als hij ooit leeg gaat en opnieuw op gestart word ga ik biotoop getrouw te werk gaan.
Net gevoerd en ze aten toch al goed mee zag ik :)

De 1ste en de laatste foto is van het mannetje,
op de andere foto's zou telkens een vrouwtje moeten zijn,
klopt dit,kan iemand met een ge'oefend oog dat bevestigen?
 
Leuk!! Ik weet niet of je inmiddels al iets hebt als holletje, maar soms vind je ook stukken hout die van zichzelf een soort holletje hebben. Ik heb zo'n stuk op zijn kant liggen half tussen/over wat stenen en dat is echt het huis van mijn A. borelli vrouwtje. Daarnaast zijn er verderop nog wat overhangende stenen en kieren en spleten waar ze ook graag doorheen zwemt.
Een maansteen met grote gaten zou misschien ook nog kunnen?
 
Leuk!! Ik weet niet of je inmiddels al iets hebt als holletje, maar soms vind je ook stukken hout die van zichzelf een soort holletje hebben. Ik heb zo'n stuk op zijn kant liggen half tussen/over wat stenen en dat is echt het huis van mijn A. borelli vrouwtje. Daarnaast zijn er verderop nog wat overhangende stenen en kieren en spleten waar ze ook graag doorheen zwemt.
Een maansteen met grote gaten zou misschien ook nog kunnen?
Thank's voor de tip (y)
Ik heb 2 van die halve cocosnoot schalen mee gebracht vandaag,
morgen zet ik ze er in,heb ze nu even in een emmertje water liggen.
 
De visjes hebben hun 1ste nacht overleefd en zwemmen vrolijk door de bak heen en weer.
Heb ook 2 legholen/verstopplaatsen voorzien.
Maken ze daar sowieso gebruik van of kan het ook net zo goed zijn dat ze er niet eens naar omkijken?

20231224_124212.jpg
20231224_124157.jpg
 
Ze zijn voorlopig nog te druk bezig met de hele bak te inspecteren en zich langzaam aan wat thuis te gaan voelen voordat ze gaan kijken of er geschikte nestplaatsen zijn. (Al kan het zijn dat ze zo'n holletje ook wel prettig vinden om in te slapen. Maar kijk niet al te verbaasd als voorlopig iedereen behalve de apisto's gebruik maken van de holletjes...
 
Ze zijn voorlopig nog te druk bezig met de hele bak te inspecteren en zich langzaam aan wat thuis te gaan voelen voordat ze gaan kijken of er geschikte nestplaatsen zijn. (Al kan het zijn dat ze zo'n holletje ook wel prettig vinden om in te slapen. Maar kijk niet al te verbaasd als voorlopig iedereen behalve de apisto's gebruik maken van de holletjes...
Oke Lysia,
thank's voor je antwoord.
Het maakt ook niet uit of ze er al dan niet gebruik van gaan maken,
ze liggen er in,
moesten ze ooit eens gaan kweken kunnen ze er gebruik van maken :)
 
Ik heb er 1tje helemaal links in de bak geplaatst,
en het andere helemaal rechts,
zo ver mogelijk uit mekaar :)
 
Alsof het gefoto-shopped is 😊.
Ik zie ze de appisto's er regelmatig in/uit zwemmen :)
Ze hadden de holen al snel gevonden.
Ik denk wel dat er na verloop van tijd een heleboel vuil onder die schelpen in gaat komen,
wat mij dan weer niet zo ideaal lijkt.
 
Een keer bij het vullen je vulslang eronder laten vullen, dan blaast ie de rotzooi weg of bij het leeghevelen.
 
Een keer bij het vullen je vulslang eronder laten vullen, dan blaast ie de rotzooi weg of bij het leeghevelen.
Heb gisteren tijdens het snoeien eens eronder gekeken,
maar lag niks van vuiligheid onder.
De 1ste dagen dat ik de apisto's had zaten de vrouwtjes veel onder de coco's schelpen,
dat is nu veel minder,mss omdat ze in het begin wat schuw waren dat ze zich daarin schuil hielden.
Het viel mij ook op dat het kleinste vrouwtje door de andere telkens weg gejaagd word als ze in de buurt komt,
ook het mannetje gaat achter haar aan.
De vrouwtjes laten zich ook veel minder zien dan het mannetje,
Het mannetje daarentegen zie ik continu overal rond zwemmen.
 
1 van de dames heeft kleintjes na 2 weken in de bak te zitten :S
Dat had ik dus totaal niet verwacht omdat ze er pas net inzitten en nog zo klein zijn.
De dame in kwestie liet zich de afgelopen dagen ook alleen maar zien om te eten,
daarna zwom ze steeds terug ergens tussen het mos en het hout in.
Vandaag zag ik haar de hele tijd op en af zwemmen voor in de bak,
en plots ging ze achter een platy aan,
ik heb er toen wat naar zitten kijken en zag iets bewegen,
en ja hoor,heb 3 jonge visjes gezien die ze beschermd.
Het vrouwtje is ook wat geliger van kleur.


 
De kleintjes heb ik niet meer gezien,
ze zouden nu 2 weken oud zijn.
Mss dat ze toch nog leven en zich ergens tussen de planten schuil houden.
Als dat zo is zal ik ze binnenkort wel eens zien als ze wat groter zijn.
Ik heb ze nu bijna een maand en ik vind dat het mannetje toch al wat mooier geworden is.
1ste foto van een maand geleden.
2de foto van nu.
20231223_153106.jpg
20240121_181053.jpg
 
De kleintjes heb ik niet meer gezien,
ze zouden nu 2 weken oud zijn.
Mss dat ze toch nog leven en zich ergens tussen de planten schuil houden.
Als dat zo is zal ik ze binnenkort wel eens zien als ze wat groter zijn.
Ik heb ze nu bijna een maand en ik vind dat het mannetje toch al wat mooier geworden is.
1ste foto van een maand geleden.
2de foto van nu.
Bekijk bijlage 371012Bekijk bijlage 371013
Echt prachtig hoor!!
 
2 maanden verder...
1 van de 3 vrouwen heb ik al lange tijd niet meer gezien,waarschijnlijk overleden.
Van paar gedrag is er geen sprake tot nu toe.
De vrouwen groeien ook maar zeer traag 't.o.v. de man.
Ik weet dat ze kleiner blijven de vrouwtjes.
20240405_194027.jpg
20240405_194043.jpg
20240405_194058.jpg
20240405_194223.jpg
20240405_193807.jpg
 
Net even het topic doorgelezen. Mooie visjes zeg ! Jammer van het ene vrouwtje wel. Het is wel iets wat ik herken. Ik heb goerami’s in een harem en er is daar ook een vrouwtje dat wat uit de groep valt: ze zwemt het minst heen en weer, komt laat eten, zondert zich af… de natuur is soms hard.
 
Net even het topic doorgelezen. Mooie visjes zeg ! Jammer van het ene vrouwtje wel. Het is wel iets wat ik herken. Ik heb goerami’s in een harem en er is daar ook een vrouwtje dat wat uit de groep valt: ze zwemt het minst heen en weer, komt laat eten, zondert zich af… de natuur is soms hard.
Ik vind dat mannetje de mooiste vis van heel de bak.
Ooit verander ik de bak helemaal en wil ik allemaal van die specialere vissen erin,
Alleen jammer dat je niet veel van die dwergchicliden enz samen kunt houden in een 120cm bak.
 
Ik vind dat mannetje de mooiste vis van heel de bak.
Ooit verander ik de bak helemaal en wil ik allemaal van die specialere vissen erin,
Alleen jammer dat je niet veel van die dwergchicliden enz samen kunt houden in een 120cm bak.

Ja plannen maken hoort er telkens bij hè. Hele mooie visjes idd.
 
Mooie vissen Marc en ik denk dat je echt nog wel nakweek zal krijgen want daar zijn ze vrij makkelijk in volgens mij.
 
Mooie vissen Marc en ik denk dat je echt nog wel nakweek zal krijgen want daar zijn ze vrij makkelijk in volgens mij.
Altijd mooi wat kleine visjes in de bak maar ik zit er eigenlijk niet echt op te wachten.
Ik heb gelezen als het vrouwtje er klaar voor is dat ze geelachtig worden,
dat verschil zie ik wel goed tussen de vrouwtjes,anders zijn ze grijsachtig.
 

Terug
Bovenaan