Appistogramma


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Zou het mogelijk zijn om een koppel dwergchiclide in mijn gezelschapsbak te houden?
De bak is 123cm en 240l met veel planten,
het is een gezelschapsbak met platy's,zwaarddragers en molly's.
Er ligt een grindbodem van aquadella in met korreldikte 1-3 mm.
De watertemperatuur is 23 -24 graden en de ph zit rond de 7.
Schuilplaatsen zijn er niet,maar die zou ik wel kunnen maken op enkele plaatsen.
Ik vind de gekuifde cacatuoides enorm mooi.
Zouden deze in mijn bak kunnen i.v.m. mijn andere vissen?
Is mijn bodem geschikt ervoor,zoals ik lees zouden ze liefst op een zandbodem moeten zitten?
Hoeveel verstopplaatsen/legholen zouden er in de bak aanwezig moeten zijn?
Ik zou dan voor 1 man en 2-3 vrouwtjes gaan.
Maar hoe mooi ik ze ook vind,
als mijn bak er niet geschikt voor is dan koop ik ze natuurlijk niet,
daarmee dat ik ook even een topic aanmaak om de mening van anderen te horen die hier ervaring in hebben.
 
Mijn bak
20231217_143121.jpg
 
Nu is dat op zich wel op te lossen, door dat 'strandje' (vooral voor je waterklimop) te vervangen door zand (met wat afboording erom heen om te voorkomen dat het al te veel mengt), maar voor zover ik weet, hebben apistogramma's ook liever een iets lagere pH.
Er zijn nog wel andere -erg fraaie- dwergcichliden die misschien beter bij de pH in jouw bak passen. Je kunt met het zoekfilter van AquaInfo (dwergcichliden + pH) invoeren, te vinden. Als je er zelf niet goed uit komt, wil ik je met alle liefde helpen: mooie visjes kijken - al is het op de computer- heb ik geen enkel probleem mee.
 
Idd, hebben zandbodem nodig wat door hun kieuwen gaat
Ik had er al wat info over opgezocht en was het tegen gekomen,

Nu is dat op zich wel op te lossen, door dat 'strandje' (vooral voor je waterklimop) te vervangen door zand (met wat afboording erom heen om te voorkomen dat het al te veel mengt), maar voor zover ik weet, hebben apistogramma's ook liever een iets lagere pH.
Er zijn nog wel andere -erg fraaie- dwergcichliden die misschien beter bij de pH in jouw bak passen. Je kunt met het zoekfilter van AquaInfo (dwergcichliden + pH) invoeren, te vinden. Als je er zelf niet goed uit komt, wil ik je met alle liefde helpen: mooie visjes kijken - al is het op de computer- heb ik geen enkel probleem mee.
Hey Lysia,

dat klopt dat de meeste een lagere ph nodige hebben,
ik had mij al een beetje ingelezen de laatste dagen en heb juist eens die zoekfilter gebruikt op aquainfo,
de meeste zitten tussen een ph van 5 - 6.5,
de gekuifde wat ik zou willen zou 1 van de gemakkelijkste/sterkste dwergchicliden zijn en staat een ph bij van 6.8 - 7.5,
dat zou dus kunnen in mijn bak.
Zo'n zandstrandje maken,zouden ze dan op dat stukje gaan woelen en in de rest van de bak waar het grind ligt niet?
Ik lees ook dat ze graag veel bladeren op de bodem hebben liggen,is dat ook noodzakelijk?
Ik heb chicliden altijd mooie vissen gevonden maar met een123cm bak kun je enkel naar de dwergchicliden kijken.
Als ik ooit van de levendbarenden afstap en de bak eens opnieuw inricht,wou ik toch die kanten opgaan.
En dan van vooraf aan al bij de inrichting beginnen met een geschikte bodem,
schuilplaatsen maken d.m.v. hout en stenen....
 
Bij de waterwaarden die je levendbarenden waarderen zou ik niet voor Apistogramma gaan.

Gelukkig is er een heel leuk alternatief, in de winkel zijn ze vaak grijs, maar in het aquarium kleuren ze leuk op, geven mooi gedrag en zijn de ideale instapdwergcichlide (pas op, ze zijn verslavend) Anomalochromis thomasi. In mijn ervaring geen zandhapper, dus geen gedoe met nieuwe bodem, legt eieren op een steen, hout of blad, dus geen extra schuilplaatsen nodig. Niet erg agressief, dus goed te doen in een gezelschapsbak. 0

In een bak als die van jou zou ik voor 6 jonge vissen durven gaan, hopelijk komen daar 3 mannen en 3 vrouwen uit. Ze vormen koppels maar zijn niet erg trouw, als een nestje klaar is, swingen ze zo weer door naar een nieuwe partner.
 
Och, voor de cichliden hoef je niet van de levenbarenden af te stappen. Vinden ze juist wel leuk....eh lekker.
Ik weet niet genoeg van apisto's om in te schatten of een pH van 7 aan de hoge kant voor ze is, of dat ze daar wel tevreden mee zijn. @Lagerwerf misschien? Op zich zullen ze het wel overleven, maar de kans op een succesvol nestje kan met pHwaarden die op de rand zijn, wel minder worden. ik heb geen idee hoe 'ruim' de waarden genomen zijn. Je kunt anders ook eens met VKC, of Verduijn bellen. Die kunnen je vast wel verder helpen en zijn ook eerlijk genoeg om het te zeggen als het niet gaat. Ze hebben mij iig Geo's afgeraden, en geloof me, daar liet ik me niet snel in ontmoedigen....

Als je de vissen normaal gesproken op het strandje voert, zal daar ook het meeste voer liggen. En ze hebben het zand ook nodig om hun kieuwen te 'schuren'. Ze zullen er snel genoeg achter zijn dat dat daar beter gaat dan op het grint-deel. Vissen zijn (uitzonderingen daargelaten) een stuk minder dom dan 'men' denkt.
Wat betreft schuilplaatsen: een pvc pijpje met een doorsnede waar ze in passen kan ook al een geschikt holletje voor ze zijn. Ik heb zelf thorichtys elliottis', en heb pvc pijpen onder een soort van 'plantenbakken' gemaakt. Alle vissen vinden het prachtig om er in te liggen chillen of zich in te verstoppen of juist van de ene afdeling in de bak naar de andere te komen...Zorg dus voor genoeg holletjes, niet alleen de cichliden zullen er blij mee zijn.
 
Bij de waterwaarden die je levendbarenden waarderen zou ik niet voor Apistogramma gaan.

Gelukkig is er een heel leuk alternatief, in de winkel zijn ze vaak grijs, maar in het aquarium kleuren ze leuk op, geven mooi gedrag en zijn de ideale instapdwergcichlide (pas op, ze zijn verslavend) Anomalochromis thomasi. In mijn ervaring geen zandhapper, dus geen gedoe met nieuwe bodem, legt eieren op een steen, hout of blad, dus geen extra schuilplaatsen nodig. Niet erg agressief, dus goed te doen in een gezelschapsbak. 0

In een bak als die van jou zou ik voor 6 jonge vissen durven gaan, hopelijk komen daar 3 mannen en 3 vrouwen uit. Ze vormen koppels maar zijn niet erg trouw, als een nestje klaar is, swingen ze zo weer door naar een nieuwe partner.
Dat ziet er idd een leuk visje uit,
en die zouden eigenlijk zo mijn bak in kunnen zonder al te veel veranderingen,
wat platte stenen of hout is snel geplaatst in de bak.
Ik lees wel dat het moeilijk is om het geslacht te zien bij deze vissen.
Zijn ze gemakkelijk te vinden of eerder zeldzaam?

 
Ze komen geregeld voor in de handel. Zijn ook niet duur dus een groepje om mee te beginnen gaat prima. Dan is het ook niet zo erg dat je de geslachten nog niet kan zien.
 
Ze komen geregeld voor in de handel. Zijn ook niet duur dus een groepje om mee te beginnen gaat prima. Dan is het ook niet zo erg dat je de geslachten nog niet kan zien.
Dan is het enkel nog te hopen dat je dan niet teveel mannen er tussen hebt zitten.
Ik zie ze op de site van mijn LFS staan voor 4,99 euro,
weet wel niet of hij ze op het moment heeft zitten.

Zal ik nog even dwars liggen en zeggen dat je pH goed is, wat de artikelen ook beweren? En je bodem van 1-3 mm is ook best. Zo'n vis redt zich daar prima mee.

Kies een leuke soort uit en veel plezier. ;)
Thanks,

Volgens jou zou het dus wel gewoon kunnen op mijn grindbodem?
Over mijn ph maak ik mij ook niet teveel zorgen,
er zijn wel soortjes waar een echt lage ph waarde bij staat maar die sla ik gewoon over.

Bij die anomalochromis thomasi heb ik ook niet echt van die legholen nodig,
wat ook wel gemakkelijk zou zijn.
Zijn er nog zo van die dwergchicliden die niet teveel eisen/aanpassingen aan de bak nodig hebben?
 
Zou wel moeten kunnen inderdaad. :) Zand is in theorie nog iets beter, omdat er minder vuil in zakt = schoner water. Al is het formaat zand/grind dat jij nu hebt al heel gangbaar hoor.

Qua soorten, er zijn hierboven al mooie opties genoemd. Een andere makkelijke soort die je nog kan overwegen is de bolivian ram, Mikrogeophagus altispinosus. Met die kan het alleen wat lastig zijn om de geslachten te onderscheiden. Je zou dan het liefst in de winkel al willen zien dat twee vissen een paar hebben gevormd.
 
En deze had ik per ongeluk bij iemand anders zijn post gezet, waar het ook over cichliden ging, dus bij deze:
Misschien:

Ik heb er vluchtig naar gekeken, dus je moet zelf nog een keer goed checken op je voorwaarden, maar zo op het eerste gezicht, hoeven deze geen zandbodem, juiste pH en karakter. Dus wie weet....
 
Thank's voor het meedenken,
zien er allemaal leuke visjes uit.
Voor sommige (gravers) is wel echt een zandbodem verreist lees ik,
ik heb ze allemaal eens opgezocht op google.
De anomalochromis thomasi lijkt mij het meest geschikt voor in mijn bak,
Ik ga eens bij mijn LFS informeren als hij ze heeft.
Hoeveel zou ik er hier dan van nemen?
Er zouden zoals ik lees 2 koppels in een 120cm bak kunnen.
Ik lees ook neem 5 jonge vissen om hieruit 2 koppels te vormen?
Klopt dit een beetje,5 stuks?
Maar dan kun je toch met een beetje pech met bv 4 mannen en 1 vrouw zitten?
 
Dat van die 4 mannen en 1 vrouw is inderdaad mogelijk, bij de thorichthys is mij verteld dat dat geen probleem is, omdat er zich dan 1 koppeltje vormt en de rest een soort van vrijgezellengroep vormt.
Maar als de verhouding zo scheef blijkt te zijn, en het problemen oplevert, kun je natuurlijk altijd op zoek naar degene die 4 vrouwen en 1 man heeft....
 
Meestal is het wel goed om meerdere vrouwen aan een man te schenken.
Wij duelleren dus blijven jullie over🤗
 
Zal ik nog even dwars liggen en zeggen dat je pH goed is, wat de artikelen ook beweren? En je bodem van 1-3 mm is ook best. Zo'n vis redt zich daar prima mee.

Kies een leuke soort uit en veel plezier. ;)
Zou wel moeten kunnen inderdaad. :) Zand is in theorie nog iets beter, omdat er minder vuil in zakt = schoner water. Al is het formaat zand/grind dat jij nu hebt al heel gangbaar hoor.
Ik had mijn LFS gemaild i.v.m. de anomalochromis thomasi,
hij heeft ze zitten maar helaas nog maar 2 stuks.
Ik heb gevraagd of hij mij dan mss een andere leuke dwergchiclide zou kunnen aanraden voor op een grindbodem,
dat ik al naar verschillende soortjes had zitten kijken maar dat de meeste op zand gehouden moeten worden.
Voor de appistogramma zou dat geen probleem zijn om hem op grind te houden,dat is wat jij ook al zei.
Nu twijfel ik weer wat ik zou doen,
Ik heb ook nog niet gevraagd of en welke appistogramma's hij op voorraad heeft.
 
Het is niet omdat het nu kan dat jij de laatste zielige apistos uit die zaak moet kopen.
Je kunt veel beter rondspeuren gaan voor wat jij voor ogen hebt.
Apistos easy
 
Ik wilde ermee zeggen dat,, je bak enje bodem enje ph wel ermee door kunnen.
Maar het klonk zo voor mij dat je graag je dierenhandel een gunst wilde doen om met je kerstkooplust die winkel vd laatste armoedjes te verlossen.
Gun je liever topklasse apistos waar je vervolgens geen sores mee zult krijgen
 
Ik wilde ermee zeggen dat,, je bak enje bodem enje ph wel ermee door kunnen.
Maar het klonk zo voor mij dat je graag je dierenhandel een gunst wilde doen om met je kerstkooplust die winkel vd laatste armoedjes te verlossen.
Gun je liever topklasse apistos waar je vervolgens geen sores mee zult krijgen
Of laat maar, dat kan ook.
Ik weet niet hoe je daar nu bij komt.
Wat ik in mijn post zei was dat ik de lfs gemaild had om re vragen of hij van die thommasi had zitten,hij had er nog maar 2.
Ik heb hem dan enkele namen op genoemd van andere dwergchicliden die ik mooi vind en erbij gezegd dat deze op zandbodem gehouden worden,en of hij mss een andere leuke soort had die hij mij kon aan bevelen voor op mijn grindbodem.
Het antwoord wat ik hierop kreeg was dat appistogramma ook op een grindbodem kan gehouden worden.
Dat had ik gepost,
dat ik daar de laatste zielige visjes wil gaan kopen weet ik niet waar he dat gelezen heb.
Ik weet niet eens of hij wel appistogramma soortjes heeft zitten.
Maar je hebt 100% gelijk ,kopen wat he wil hebben en niet wat er zit.
De laatste uit een bak zou ik sowieso nooit kopen.
 
En sorry
17030981993071248831998.jpg
ze maar net ff wakker gemaakt , zo zitten ze wel stil voor op de foto.
Je ziet op grind corys en apisto trifaciata van lage kwaliteit.
Wel mooi maar kan nog mooier/beter.
Dat soort visjes zijn op zandbodem nog mooier om te zien
 
En sorry Bekijk bijlage 369786 ze maar net ff wakker gemaakt , zo zitten ze wel stil voor op de foto.
Je ziet op grind corys en apisto trifaciata van lage kwaliteit.
Wel mooi maar kan nog mooier/beter.
Dat soort visjes zijn op zandbodem nog mooier om te zien
Bedoel je met lage kwaliteit niet mooi van kleur Edwin?
Hoeveel van die apisto's heb je in je bak en heb je dan ook van die legholen voorzien?
Dat kom ik telkens tegen dat je veel legholen moet voorzien voor de apisto's ,
Nu kom ik steeds bij die halve cocosnoten uit als ik de zoekfunctie gebruik,
maar daar heb ik niet echt de plaats voor in mijn bak en lijkt me ook niet mooi,
en zeker niet als het er ook nog meerdere moeten zijn.
Ik had nog gevraagd aan de LFS of hij apistogramma soortjes had zitten en hij antwoorde erop dat hij vele soorten heeft.
In geleen bij robert knops staat op de site dat ze een ruim assortiment dwergchicliden hebben,
ik heb hun een mailtje gestuurd of ze daar mss de thomasi op voorraad hebben,
dan kan ik nog zien wat ik doe.
 
Ik heb deze 6 bij ruinemans vandaan via pets place, ze kleuren niet zo mooi als de site afbeeld en de borstvinnen zijn niet goed ontwikkeld ook geen legholen op een half ingegraven bloempotje na.
 
Je kunt zo'n kokosnoot camoufleren door er mos, microsorum windelov of bucelancephadra op te plakken, of ze ergens tussen de planten te verbergen. Dat geldt ook voor pvc pijpjes.
 
Je kunt zo'n kokosnoot camoufleren door er mos, microsorum windelov of bucelancephadra op te plakken, of ze ergens tussen de planten te verbergen. Dat geldt ook voor pvc pijpjes.
Ik was ze al tegen gekomen tijdens het zoeken,
dan zien ze er veel mooier uit met het mos erop.
Die pvc pijpjes,van welke doorsnede zouden die dan moeten zijn?

Is zoiets dan ook geschikt voor de apistogramma?

 
Ik neem aan van wel, en het formaat hangt af van het formaat van de vissen: ze moeten er in de hoogte en breedte in passen, maar ook geen pleinvrees krijgen.
 
Ik weet niet wat jij van bladeren in je aquarium vindt, maar een setje eiken of beukenbladeren bij elkaar vormt ook al voldoende holletjes voor de meeste apistogramma.
 
Ik weet niet wat jij van bladeren in je aquarium vindt, maar een setje eiken of beukenbladeren bij elkaar vormt ook al voldoende holletjes voor de meeste apistogramma.
Ik ben die bladeren al tegen gekomen maar heb er eigenlijk nooit over nagedacht om die in mijn bak te leggen,
persoonlijk vind ik het iets minder om ze er in te leggen.
Blijft daar ook niet een hoop vuil onder liggen na verloop van tijd?
 
Zal ik nog even dwars liggen en zeggen dat je pH goed is, wat de artikelen ook beweren? En je bodem van 1-3 mm is ook best. Zo'n vis redt zich daar prima mee.

Kies een leuke soort uit en veel plezier. ;)
Dat was ik ook van plan te zeggen. Ja, een lagere pH is wellicht ideaal maar een ph van 7 in een grote plantenbak is echt helemaal in orde voor de meeste apistos.
 
Dat was ik ook van plan te zeggen. Ja, een lagere pH is wellicht ideaal maar een ph van 7 in een grote plantenbak is echt helemaal in orde voor de meeste apistos.
Ik heb gisteren na lange tijd de ph nog eens gemeten in de bak en het was ph7.
Nu ben ik mij al enkele dagen aan het inlezen over de dwergchicliden,
maar hoe meer ik erover lees,des te minder ik weet voor welke ik uiteindelijk zal gaan,
Bakken vol met apisto's bij mijn lfs maar waarschijnlijk net die waar je voor gaat niet :rolleyes:
Ik denk dat ik maar eens een tripje naar de lfs ga inplannen en eens kijken wat er allemaal te krijgen is,
kan ik ook gelijk wat plantenvoeding en diepvriesvoer meenemen :)
 
Zou het antennebaarsje te houden zijn op een ph7 ?
Of de boliviaanse ram?
 
Ben je bekend met AquaInfo:

En had je de lijst bij deze post bekeken?:
En deze had ik per ongeluk bij iemand anders zijn post gezet, waar het ook over cichliden ging, dus bij deze:
 

Terug
Bovenaan