Anatome Helena slakken dood?


Ik voelde me totaal niet aangevallen.

Maar ik begrijp Ton's reactie wel, ik heb dat weleens op fakebook dan reageer ik lichtelijk sarcastisch op een posting en dan wordtie totaal niet begrepen en gaan ze heel serieus reageren, op internep is het vrij lastig iemand's bedoelingen te interpreteren.

Jaja, het is waar, zeker op faecesbook...
Maar dit is een forum, niet facebook en het staat in een topic dat volledig leesbaar blijft, hé (tenzij er nog wat meer laattijdig wordt gemodereerd :juggle:) dus iedereen die de moeite neemt om de context te lezen ziet toch dat dat geen geval is van op de vrouw spelen.
Maximaal zou je dat nog kunnen zeggen hebben van mijn eerste post maar die was al door mezelf ontkracht en genuanceerd voor er sprake was van een moderator.. Dus too little too late denk ik dan.

Als je nu het topic leest vind ik dat vooral ton's post uit de context valt maar dat ligt misschien aan mij...
 
Ja dat killer-virus is zo enorm besmettelijk :br:

Ja ik heb het eigenlijk helemaal niet op slakken, we hebben een tijd appelslakken gekweekt maar die gingen heel onhandig in de legholen van de L-nummers zitten waar ze dan vast kwamen te zitten en dood gingen, goor gedoe :br::D
 
Ja ik heb het eigenlijk helemaal niet op slakken, we hebben een tijd appelslakken gekweekt maar die gingen heel onhandig in de legholen van de L-nummers zitten waar ze dan vast kwamen te zitten en dood gingen, goor gedoe :br::D

Appels zijn mooi "op een ander" maar zelf vind ik ze te groot. Ik had ooit eens een dode volwassen appel en dat was "pretty gore" indeed

Ik ben vooral fan van zebraslakken, clithonslakken, puntslakjes, kapslakjes, .... Vind die allemaal heel nuttig en ik zeef zelfs mijn hevelwater zodat ik ze niet wegspoel.

En posthoornslakken vind ik oké maar die hou ik enkel als single, die kweken me te snel (en te uitgesproken)...
Ziezo, nu ken je al mijn slakkenangsten en -dromen!
 
Appels zijn mooi "op een ander" maar zelf vind ik ze te groot. Ik had ooit eens een dode volwassen appel en dat was "pretty gore" indeed

Ik ben vooral fan van zebraslakken, clithonslakken, puntslakjes, kapslakjes, .... Vind die allemaal heel nuttig en ik zeef zelfs mijn hevelwater zodat ik ze niet wegspoel.

En posthoornslakken vind ik oké maar die hou ik enkel als single, die kweken me te snel (en te uitgesproken)...
Ziezo, nu ken je al mijn slakkenangsten en -dromen!

Nou nu ik jouw slakkenangsten en demonen weet kan ik gerust op twee oren slapen :D

Maar zabraslakken zijn leuk alleen die eitjes krijg je niet weg, heb ze ook een tijdje gehad maar vond ze enorm onhandig, als ze op hun rug liggen komen ze niet uit zichzelf weer overeind en overlijden dan. Puntslakken zijn nog te doen maar met jonkies in je bakken vermenigvuldigen ook de puntslakken razendsnel door het vele voeren wat we doen.
 
Helena's boren toch eerst een gaatje in een slakkenhuis
Volgens mij gaan ze direct voor het vlees zelf. Ze hebben een soort "slurf" die ze via de ingang het slakkenhuis inbrengen en hiermee zuigen ze de slak op. (Als ik het goed heb) Hier een keer een filmpje van gezien maar kan deze natuurlijk niet terug vinden.
 
Nou ik zou dan de Tylo s ook wel willen benoemen als een mooie slak maar goed die moet je houden op een hoge kh en ph. Dit ook nog maar ff off topic;)

Plus dat de tylo's -dacht ik- op een wat hogere temperatuur gehouden moeten worden, ja als we dan toch offtopic gaan, dan maar voortborduren erop :D
 

Een prachtig filmpje, Thea. De maker bevestigd eigenlijk ook wat we al eerder aangaven; vissen en garnalen hebben niets te vrezen. Ze eten bij gebrek aan wat anders ook gewoon met de pot mee. Overigens wordt hier verteld dat er niet aan kannibalisme gedaan wordt waarbij ik meen dit toch wel eens gezien te hebben. Maar het kan natuurlijk zijn dat het ook hier ging om zieke of verzwakte slakken.
 



Oké, er wordt dus niet geboord! Dus slakken die zichzelf kunnen afsluiten met een operculum (dekseltje) zijn in principe iets veiliger, op voorwaarde dat de deur sterk genoeg is en ze ze snel genoeg dichtgooien.
Interessante video!

Maar bij het zien van de aanval valt me dus op dat de "slurf" als snorkel dient tijdens het ingegraven zijn en om de prooi te zoeken maar niet als "grijparm" fungeert.
Als ik dan ook zie op welke manier (en tempo) de slak haar prooi grijpt en vervolgens langzaam en levend "opraspt" blijf ik denken dat ze bij een gezonde vis/garnaal geen kans zou mogen hebben. Maar goed, ik heb zoals gezegd al een tijdje geen helena's meer dus ik zal het sowieso niet snel zien gebeuren natuurlijk... ;)

Trouwens bedankt!

Namens mezelf: ik dacht een videootje te bekijken terwijl mijn eten in de oven zit...
Smakelijke beelden, goed voor het hongergevoel! (Voor wie op dieet is misschien....) :mad:

Namens mijn posthoornslak in het bakje naast mijn laptop. Het arme dier werd helemaal bleek bij de beelden van de aanval maar ze ging totaal van haar stokje bij het zien van de bloedende soortgenoot...
De arme sloeber ligt hier nu te hyperventileren...
 
Maar bij het zien van de aanval valt me dus op dat de "slurf" als snorkel dient tijdens het ingegraven zijn en om de prooi te zoeken maar niet als "grijparm" fungeert.
Als ik dan ook zie op welke manier (en tempo) de slak haar prooi grijpt en vervolgens langzaam en levend "opraspt" blijf ik denken dat ze bij een gezonde vis/garnaal geen kans zou mogen hebben.

Precies,kunnen we lang of kort over praten maar een helena is fysiek gewoon niet in staat om een gezonde vis of garnaal te pakken.
Een slapende vis blijft echt niet doorslapen als er zo´n slurfje via z´n kieuw of andere lichaamsopening de boel komt wegschrapen bv.
 
Hai beetje laat :) zo wat is er veel gepraat hier. Maar het klopt dat Helena's gif kunnen afgeven daarom heeft de man van de dierenwinkel ze toen ook in aparte zakjes gegeven :)
Willem ze boren geen gaatje in het slakkenhuis maar ze spuiten gif in de opening van t huisje waarbij ze week worden en dan slurpen ze ze op ! Leuke tactiek iig.. O
Wat een horro filmpje btw :s Ik heb dus inmiddels al weer nieuwe en die ''lopen'' vrolijk rond door de bak :) Dus eind goed al goed!
Ik wist niet dat slakken zo konden bloeden wat is de natuur toch weer fascinerend...
 
@Seabait Helaas ben ik toch van mening dat mijn corry daar echt aan dood ging misschien was hij gewoon dom om bij mijn net gewende slakje te gaan grondelen.. Want de man in de vis speciaalzaak heeft echt veel ervaring en verkoopt geen vis als het aquarium niet groot genoeg is. Maar prima ieder z'n eigen mening :petjeaf:
 
Zat je cory al in de bak want cory's die gevangen worden kunnen wel een gif afscheiden dus dan kan dat de oorzaak zijn.
 
@quistero OOO ik begrijp het de corrys kunnen gif afgeven ik dacht dat de meneer van de dierenwinkel de helenas bedoelde is ook al weer een tijdje geleden :sorry:. Ik heb de corrys en de helenas toendertijd in de bak gedaan (wel natuurlijk wennen) en toen een paar weken verder was mijn corry dood. Maar het geeft niet er zijn nu allang geen problemen meer!
 

Terug
Bovenaan