Anatome Helena slakken dood?


PippaF

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2017
Berichten
141
Hoi kan iemand me helpen zijn deze slakjes dood? 2 maanden geleden heb ik er 3 gekocht alleen ze waren al groot bij aanschaf. Deze 2 op de foto kon ik nog vinden maar de laaste niet helaas.

Ze stinken (nog) niet.
De achterste zit helemaal in z'n huisje en de andere reageert niet op mijn aanraking..

Ik kan niets anders bedenken dan dat ze overleden zijn aan ouderdom.
20181222_151601.jpg
20181222_151636.jpg
 
Is vaak lastig met die slakken want ze kunnen soms heel lang zomaar op dezelfde plek blijven en dan ineens weer door de bak kruipen bv.
Die uit z'n huis hangt en niet reageert lijkt me wel dood iig.
 
Is t heel erg als ik hem nog tm morgen laat liggen? Zonde :(
 
Lijkt me geen probleem om het aan te kijken.
Tja zonde... bij sommige mensen zijn ze een plaag en belanden ze in de wc :juggle:
Hier is het ook een tijd niet lekker gegaan met ze maar de afgelopen maanden zie ik er steeds meer.
 
Hoi kan iemand me helpen zijn deze slakjes dood? 2 maanden geleden heb ik er 3 gekocht alleen ze waren al groot bij aanschaf. Deze 2 op de foto kon ik nog vinden maar de laaste niet helaas.

Ze stinken (nog) niet.
De achterste zit helemaal in z'n huisje en de andere reageert niet op mijn aanraking..

Ik kan niets anders bedenken dan dat ze overleden zijn aan ouderdom.
Bekijk bijlage 264685 Bekijk bijlage 264686
Helana's zijn slakken etende slakken. Heb je die? Wanneer ze die niet kunnen vinden eten ze ook wel met de pot mee. Wanneer er niet genoeg voedsel is komt er ook kannibalisme voor onder deze soorten.
 
@benvo vroeger hield ik altijd slak etende slakken (deze) en ik heb nog nooit gehoord dat ze (ookal hebben ze geen voedsel ) soortgenoten opeten?? Hoe hebben ze elkaar dan opgegeten.. want ze zitten allebei in het huisje. Waar heeft u dat dan gehoord?

In mijn aquarium zijn genoeg van die vervelende slakken die meekomen met nieuwe plantjes en algen zijn er ook wel:)

@Seabait ik laat t jullie weten als t licht weer aan is!
 
2 maanden geleden heb ik er 3 gekocht alleen ze waren al groot bij aanschaf.

Z|e worden flink oud soms want ik heb er nog 1 hier die de 4 jaar is gepasseerd en een compleet mismodel is geworden inmiddels maar hij is niet dood te krijgen lijkt het.
 
@Seabait tijdklok hè ik laat m'n vissen liever niet schrikken maar ik heb al weer nieuwe en die doen het goed.

@jessicapilon ze worden 5jaar oud ong toch? En dat kan je tellen in de draaiing van het huisje zegt het internet tenminste. Dus ik telde er echt al 5 helaas :(
 
@benvo vroeger hield ik altijd slak etende slakken (deze) en ik heb nog nooit gehoord dat ze (ookal hebben ze geen voedsel ) soortgenoten opeten?? Hoe hebben ze elkaar dan opgegeten.. want ze zitten allebei in het huisje. Waar heeft u dat dan gehoord?

In mijn aquarium zijn genoeg van die vervelende slakken die meekomen met nieuwe plantjes en algen zijn er ook wel:)

@Seabait ik laat t jullie weten als t licht weer aan is!
Wanneer er genoeg slakken in je bak zitten zullen de Helena's zich eerst daaraan tegoed doen. Wanneer ze geen prooi vinden eten ze wel met de pot mee. Komen ze daar ook tekort dan kunnen het kannibalen worden. Dat heb ik trouwens niet gehoord. Ik heb Helena's. Deze soorten kunnen zich trouwens uitstekend verstoppen, zeker als er voldoende slakken te vangen zijn. Ze zitten dan in de bodem te wachten tot er prooi langskomt. Mogelijk is dat bij jou het geval.
 
@Seabait tijdklok hè ik laat m'n vissen liever niet schrikken maar ik heb al weer nieuwe en die doen het goed.

@jessicapilon ze worden 5jaar oud ong toch? En dat kan je tellen in de draaiing van het huisje zegt het internet tenminste. Dus ik telde er echt al 5 helaas :(

Ik zou het niet weten want ik heb nog nooit de ringen geteld maar wellicht klopt dat wel.
 
Ik begreep ook dat Helena slakken Cory's dood kunnen maken door bepaalde gif of stof die ze los laten? klopt dit?
 
Tja, zover ik begrijp zijn de meningen daarover verdeeld want het ene lid ziet nooit iets van dat gedrag terwijl een ander het wel weer meldt.
 
Ja mijn en andere klanten van ons, is de ervaring dat helena's alle bodembewoners pakt, dus ook corydorasjes en baby-algeneters, er zijn zelfs klanten waarbij de guppen ten prooi vielen aan de helena's
 
Ja mijn en andere klanten van ons, is de ervaring dat helena's alle bodembewoners pakt, dus ook corydorasjes en baby-algeneters, er zijn zelfs klanten waarbij de guppen ten prooi vielen aan de helena's

Baby corys of ook gewoon grote ?
 
Ik begreep ook dat Helena slakken Cory's dood kunnen maken door bepaalde gif of stof die ze los laten? klopt dit?
Ik zou mij er niet druk overmaken, dit is een druk forum en eigenlijk nog nooit een melding daarvan gelezen, niet meer dan dat eens iemand dit van horen zeggen heeft.
 
Het is niet van horen zeggen, het is tevens mijn eigen ervaring
Om de een of andere reden is dit dan toch niet gewoon, Antje. Hier heb ik Corydorassen (Sterbai's) en garnalen en zelfs vrij veel Helena's. Ooit kocht ik er vijf om een posthoorn slakken plaag aan te pakken. De Posthoorntjes zijn al lang en breed op. De Helena's hebben zich vermeerderd, als ik voer zie ik ze met tientallen richting voer begeven. Maar nooit heb ik gezien dat er een garnaal werd aangevallen, zelfs geen jonkies. Ze eten zelfs gezamenlijk met de pot mee! Ook bij de Corydorassen zag ik nooit een aanval. Maar dat is slechts mijn ervaring het is dus geen wetenschappelijk onderzoek...;)
 
Ja mijn en andere klanten van ons, is de ervaring dat helena's alle bodembewoners pakt, dus ook corydorasjes en baby-algeneters, er zijn zelfs klanten waarbij de guppen ten prooi vielen aan de helena's

Ik denk dat een vis die te traag is om aan een slak te ontsnappen hoe dan ook een vogel voor de kat is. :D:D

Helena's boren toch eerst een gaatje in een slakkenhuis dus als ze tijd hebben om een gaatje te boren in het pantser van een cory dan is dat een trage cory, een heul trage cory!! :br::sorry:
Dan is die slak niet ineens een "superkiller", die vis is gewoon te traag en te zwak.

En een guppy die gepakt wordt door een slak, wat moet ik me daar bij voorstellen? :D:D:D
Zwemt de slak dan richting de guppy? :eek:
Ligt ze op een plant in hinderlaag en bespringt ze passerende visjes die ze vervolgens met veel geweld en een judogreep afmaakt? :S
Of moet het gupje eerst een beetje groggy op de bodem liggen voordat hij slachtoffer wordt van een turbo-slak? :engel:

Want ja, ik kan bvb het volgende zeggen:
Japonica's eten vissen! Levende vissen!

Ik heb het namelijk gisteren nog live gezien.
Ik kreeg een paar verzwakte visjes mee van de LFS omdat ze daar aan het sterven waren en ik ze een kans wou geven. 5 Sundadanio's om exact te zijn.
Na overwennen deed ik ze in de bak en twee van de visjes zonken naar de bodem (deels door zwakte maar vooral als stressreactie).
Ze lagen welgeteld twee seconden op de bodem, dat was genoeg voor mijn Japonica's om er op te springen en ze mee te nemen in het struikgewas...
Ik heb ze in eerste instantie nog gered en de garnalen elk een brokje voer in de pootjes geduwd ter afleiding.
Maar toch: twee uur later hadden ze er al drie gegrepen, 24 uur later hingen er 3 verorberde lijfjes tegen mijn filteraanzuig en was er geen vis te bespeuren

Maar zijn japonica's daarom ineens killers die gezonde vissen grijpen?
Helemaal niet, maar ze zijn wel de eerste die zwakte zien en van zodra ze weten dat een vis verzwakt is gaan ze hem achtervolgen en afmaken als ze kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een vis die te traag is om aan een slak te ontsnappen hoe dan ook een vogel voor de kat is. :D:D

Helena's boren toch eerst een gaatje in een slakkenhuis dus als ze tijd hebben om een gaatje te boren in het pantser van een cory dan is dat een trage cory, een heul trage cory!! :br::sorry:
Dan is die slak niet ineens een "superkiller", die vis is gewoon te traag en te zwak.

En een guppy die gepakt wordt door een slak, wat moet ik me daar bij voorstellen? :D:D:D
Zwemt de slak dan richting de guppy? :eek:
Ligt ze op een plant in hinderlaag en bespringt ze passerende visjes die ze vervolgens met veel geweld en een judogreep afmaakt? :S
Of moet het gupje eerst een beetje groggy op de bodem liggen voordat hij slachtoffer wordt van een turbo-slak? :engel:

Want ja, ik kan bvb het volgende zeggen:
Japonica's eten vissen! Levende vissen!

Ik heb het namelijk gisteren nog live gezien.
Ik kreeg een paar verzwakte visjes mee van de LFS omdat ze daar aan het sterven waren en ik ze een kans wou geven. 5 Sundadanio's om exact te zijn.
Na overwennen deed ik ze in de bak en twee van de visjes zonken naar de bodem (deels door zwakte maar vooral als stressreactie).
Ze lagen welgeteld twee seconden op de bodem, dat was genoeg voor mijn Japonica's om er op te springen en ze mee te nemen in het struikgewas...
Ik heb ze in eerste instantie nog gered en de garnalen elk een brokje voer in de pootjes geduwd ter afleiding.
Maar toch: twee uur later hadden ze er al drie gegrepen, 24 uur later hingen er 3 verorberde lijfjes tegen mijn filteraanzuig en was er geen vis te bespeuren

Maar zijn japonica's daarom ineens killers die gezonde vissen grijpen?
Helemaal niet, maar ze zijn wel de eerste die zwakte zien en van zodra ze weten dat een vis verzwakt is gaan ze hem achtervolgen en afmaken als ze kunnen.

Guppen zijn bodemslapers en dan slaat de helena toe, maar zoals verwacht word ik weer belachelijk gemaakt, jammer want het had een fatsoenlijke discussie kunnen worden
 
Om de een of andere reden is dit dan toch niet gewoon, Antje. Hier heb ik Corydorassen (Sterbai's) en garnalen en zelfs vrij veel Helena's. Ooit kocht ik er vijf om een posthoorn slakken plaag aan te pakken. De Posthoorntjes zijn al lang en breed op. De Helena's hebben zich vermeerderd, als ik voer zie ik ze met tientallen richting voer begeven. Maar nooit heb ik gezien dat er een garnaal werd aangevallen, zelfs geen jonkies. Ze eten zelfs gezamenlijk met de pot mee! Ook bij de Corydorassen zag ik nooit een aanval. Maar dat is slechts mijn ervaring het is dus geen wetenschappelijk onderzoek...;)

Tja wat is gewoon? ik doe ook niet aan wetenschappelijk onderzoek, ik kan enkel uit eigen ervaring spreken en die van onze klanten waarbij er dus heel veel kwartjes op hun plek vielen bij die klanten als ik ze het e.e.a. uitlegde en ze vervolgens zelf gingen ontdekken
 
Guppen zijn bodemslapers en dan slaat de helena toe, maar zoals verwacht word ik weer belachelijk gemaakt, jammer want het had een fatsoenlijke discussie kunnen worden

Belachelijk gemaakt? Dat vind ik niet.
Maar in alle eerlijkheid: ik zie ook andere posts van jouw hand, hé Nicolientje!
Daaruit maak ik op dat je zelf waarschijnlijk wel tegen een stootje kan aangezien je nu en dan ware kopstoten en stevige rechtse hoeken uitdeelt... :D:D
Dus ik dacht dat jij een ietwat grappige formulering wel zou kunnen plaatsen... ;) :S:D

Ik maak je niet belachelijk, ik lach hooguit met het feit dat helena's superkillers zijn. Het zijn volgens mij wel grote opportunisten, en die zien zwakte van mijlenver!

Maar ik blijf er bij dat een gezonde vis niet ten prooi valt aan een helena. Zelfs niet wanneer hij in dromenland is... ;)
 
word ik weer belachelijk gemaakt, jammer want het had een fatsoenlijke discussie kunnen worden

En mijn punt over japonica's was geen "lachen met" of iets anders.
Dat is echt gebeurd, hé! Ik heb het ze zien doen en nog altijd ben ik er zeker van dat ze geen gezonde vissen zullen pakken. Dat het geen killers zijn; het zijn ook opportunisten.
Dus zelfs na getuige te zijn van dit gedrag, nadat ik ze een zwemmend (maar kwakkelend) visje zag achtervolgen en vangen vind ik het geen killers, hooguit wannabe-killers.

En dat terwijl ze tien (misschien 100) keer sneller zijn dan een helena slak....
Dus een helena heeft misschien de ambitie om een vissenkiller te zijn, het ontbreekt haar aan snelheid en fysieke capaciteiten waardoor ze gedoemd is om slechts af en toe een zwak visje te kunnen verschalken...

Duidelijk zo? Hopelijk ernstig genoeg? ;)
 
Het heeft niks te maken met snelheid, de helenaslak graaft zich in en pakt alles wat voorbij komt.
 
Het heeft niks te maken met snelheid, de helenaslak graaft zich in en pakt alles wat voorbij komt.

Mja, dan nog denk ik dat enkel de verzwakte, zieke (of occasioneel de ronduit lompe :D ) vissen ten prooi vallen aan helena's.

Ik kan me wel voorstellen dat je dergelijk gedrag als kweker sneller terugziet maar ik denk dat het eigenlijk een deel van de 'natuurlijke selectie' is dan.
Jonge visjes kunnen bvb ongemerkt ziek of zwakker zijn waardoor ze kunnen gepakt worden.
Met veel jonge dieren in de bak lijkt de kans me dus groter dat je zoiets ziet maar dan is het natuurlijk altijd de vraag hoe gezond en sterk de vis in kwestie was...

Cory's liggen toch graag en veel op de bodem dus zij zijn echt "risico-slachtoffers'. Maar zelfs al gaat een cory bovenop een helena liggen dan nog denk ik dat een gezonde vis die zonder veel problemen van zich afschudt.

En hetzelfde geldt voor een "slapende gup" bij sommige van je klanten. Ik heb daar onmiddellijk een paar bedenkingen bij:

1) Als het tijdens de nacht gebeurt (aangezien de vis slaapt) dan is het in de meeste gevallen gissen naar de oorzaak want weinigen zien dat live gebeuren in een donkere bak denk ik.
2) Een slapende vis is ook altijd deels alert. Alert genoeg (volgens mij tenminste) om een "blitz-aanval" van een slak (hehe, het blijft toch een beetje grappig) af te slaan. Als hij dat niet kan dan gaan japonica's hem bijvoorbeeld ook proberen en kunnen pakken.
Een vis is kwetsbaar tijdens de nacht, akkoord, maar ze zijn niet dom of compleet weerloos ook hé.
3) Als iemand me vertelt dat zijn gup gepakt is door een helena ga ik altijd eerst de gezondheid van de guppen in vraag stellen. Je weet ook dat niet iedereen even goed is in het herkennen (en vooral het erkennen) van problemen in de eigen bak...

;)
 
Ja het blijft discutabel, je kan het ook nog aan waterwaardes en ziektes wijden, maar als al die dingen uitgesloten zijn en na veel denkwerk je onverklaarbare uitval hebt en je de helena's de schuld geeft die je er vervolgens uithaalt en je daarna nooit geen uitval meer hebt ook niet met nieuwe nestjes/aanwas/aankopen, lijkt mij 1+1=2
 
als al die dingen uitgesloten zijn

Heb je ooit in overweging genomen dat het misschien enkel specifiek jouw Helena's betreft?

En dat deze, doorgaans vreedzame, slakjes in dit geval echte killers geworden zijn in een poging in de voetsporen te treden van hun grote voorbeeld...

(=Nicolientje )...

:juggle:
:D:engel:
 
Laten we het bij een discussie houden en niet op de man gaan spelen, dat kan wel eens verkeerd worden begrepen.
 
Heb je ooit in overweging genomen dat het misschien enkel specifiek jouw Helena's betreft?

En dat deze, doorgaans vreedzame, slakjes in dit geval echte killers geworden zijn in een poging in de voetsporen te treden van hun grote voorbeeld...

(=Nicolientje )...

:juggle:
:D:engel:

Ja als dat nou het geval zou zijn, maar "mijn" helena's zijn al jaren geleden ontslagen door mij en niet verkocht maar vakkundig om zeep geholpen, en de klanten die hier komen staan daar helemaal los van
 
Laten we het bij een discussie houden en niet op de man gaan spelen, dat kan wel eens verkeerd worden begrepen.

Zo kan je alles verkeerd begrijpen.. Dat was niet op de vrouw spelen, dat was om te lachen en ik durf te vermoeden dat Nicolientje (en iedereen die de rest leest) wel snapt dat dit een grapje is, nee?
De smileys maken al één en ander duidelijk volgens mij :juggle::rolleyes:
 
Zo kan je alles verkeerd begrijpen.. Dat was niet op de vrouw spelen, dat was om te lachen en ik durf te vermoeden dat Nicolientje (en iedereen die de rest leest) wel snapt dat dit een grapje is, nee?

Ik voelde me totaal niet aangevallen.

Maar ik begrijp Ton's reactie wel, ik heb dat weleens op fakebook dan reageer ik lichtelijk sarcastisch op een posting en dan wordtie totaal niet begrepen en gaan ze heel serieus reageren, op internep is het vrij lastig iemand's bedoelingen te interpreteren.
 
Ja als dat nou het geval zou zijn, maar "mijn" helena's zijn al jaren geleden ontslagen door mij en niet verkocht maar vakkundig om zeep geholpen

:thumbs:
Korte metten, in de kookpot!
Minder kans op uitbreiding van het killer-virus!
Ik ben trouwens ook geen fan van helena's. Ik heb het sowieso voor slakken dus helena's zijn hier niet welkom.
 

Terug
Bovenaan