Amazone zelfbouw aquarium van 140x50x80


instrooien met zand was ook mijn idee. geeft een leuk effect inderdaad.
 
Haha nee JB, dat zal niet het geval zijn.

De Epoxy van Mr. Boat is inmiddels in huis. Hebben jullie nog tips om het een bruine kleur te geven? De meneer van Mr. Boat zei dat ik dat met coco peat mooi bruin kon krijgen. Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Hier nog de foto's van de bak met de achterwand. De maker van de bak heeft voor mij tevens deze achterwand gemaakt. Is nu alleen afgewerkt met tegellijm. Moet dus nog gekleurd worden en dan in de epoxy. Als kleur heb ik coco peat liggen. wat raden jullie aan als manier om dit spul erop geplakt te krijgen? eerst een laag epoxy en voordat deze droog is de coco peat er tegenaan drukken en daarna nog eens met epoxy? Of met een andere lijm eerst de coco peat eraan plakken en daarna pas met epoxy eroverheen?

2015-09-24%2019.06.12_zpstswnf22r.gif


2015-09-24%2019.05.49_zps4lfe390w.gif


2015-09-24%2019.06.54_zpssb5fqptz.gif


2015-09-24%2019.06.43_zpsxmkgnwwp.gif


2015-09-24%2019.06.33_zps18ttiq3p.gif



Tevens wil ik graag de afzuiging van de pompen door de achterwand heen verwerken, zodat deze niet te zien is in de bak. In de beide hoeken wil ik vanuit de droogkamer achter het piepschuim langs de leiding naar beneden werken en dan over de bodem of vlak daarboven naar binnen in de bak.
Omdat het werken met de slang (die standaard bij de pomp zit) nogal lastig gaat achter de wand langs en in bochten etc en omdat hij waarschijnlijk zal gaan knikken in de bochten, zit ik te twijfelen om dit met PVC te gaan doen. werken met hoekjes van 90 graden. Of werkt dat de doorvoer te veel tegen? en welke diameter zou ik dan moeten nemen?
 
Dan moet je 90 graden bochten nemen in plaats van hoeken
 
bezig geweest met de leidingen. nog niet af, enkele onderdelen waren niet op voorraad..

IMG_0248_zpsmjzh1vhw.gif


IMG_0249_zpsqxhltntn.gif


IMG_0251_zpsxhffv4li.gif



Ik ben bang dat de afzuigkorf te hoog van de bodem staat, dus daar heb ik andere voor besteld.
De slang die bij de pomp kwam vind ik niet lekker aansluiten op de pomp zelf, dus ik heb 2 andere slangen besteld.


Dan zit ik nog met een dingetje van de achterwand. de gaten die ik erin heb gemaakt voor de afzuiging en de ruimte tussen de achterwand en de bodem wil ik opvullen om het allemaal waterdicht te maken. Waar zou ik dat het beste mee kunnen doen? Ik denk bijvoorbeeld aan PUR schuim, maar ben bang dat de omvang daarvan veel te groot is waardoor ik met enorme stulpen kom te zitten, in plaats van dat ik de gaatjes vul. Echter is het weer te groot voor iets als een hout vuller of kit of iets dergelijks.. Iemand een tip?
 
Even een vraagje. Op de middelste foto heb je de leiding een cirkel laten maken. Waarom niet direct? Had ook een kraan gescheeld :)
 
mijn leidingwerk is heel sterk geinspireerd door een mede-aquaforumlid. zie hier:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1692882

als je goed kijk in de onderste leiding zie je 2 T-stukken. daar komen kraantjes op voor afvoer en aanvoer van water. Lees bovenstaande thread maar eens aandachtig door voor de details.
 
Kost wel stroomsnelheid natuurlijk. Als het filter sterk zat is maakt het niet uit natuurlijk
 
2x de JBL 1501e voor iets minder dan 500 liter water.
 
Leidingwerk is klaar.
Daarnaast heb ik de gaten en kieren van de achterwand gevuld met PUR schuim. Dit laat ik nu drogen en morgen snij ik het bij.
Is het dan nodig dat ik daar nog tegellijm overheen smeer? Dit zit wel op de rest van de achterwand. Maar liefst ga ik hierna gelijk aan de gang met verf. En daarna de epoxy. scheelt geld, moeite en tijd als ik de tegellijm achterwege kan laten voor deze paar plukjes en randjes PUR. Wat vinden jullie?
 
leidingwerk links:
IMG_0294_zpsn3hi9ozq.gif


afzuigkorf rechts:
IMG_0292_zpszqyqhj6e.gif


afzuigkorf links:
IMG_0290_zps3sceutdg.gif
 
Achterwand ingekleurd, chocolade bruin leek mij het mooist. Gewoon latex verf gebruikt, 2 lagen aangebracht.
Daarna 3 lagen epoxy aangebracht en dat is nu al bijna een week aan het drogen.

IMG_0874_zpsffnjmxux.gif


IMG_0873_zpsjk6maiaa.gif



In de onderkast nog kraantjes aangebracht voor het af- en aanvoeren van water. Er mist nog 1 onderdeeltje voor het aansluiten van de slang, daar ga ik morgen nog even voor shoppen.

IMG_0875_zpsaw9f66mn.gif


Wat ik erg vreemd vind is dat de slang die standaard bij de pomp komt, niet lekker op de pomp past. Hebben jullie hier ervaring mee bij JBL pompen?

Ook bezig met de kap van het aquarium. Ik wil een hardhouten lijst maken die op het glas komt de liggen en waarin een kunststof (nog geen keuze in gemaakt) deksel komt te liggen met scharnier.

IMG_0877_zpseixynaql.gif


IMG_0878_zps9pspxkur.gif


IMG_0881_zpsmtcclbfp.gif
 
Vanavond gewerkt aan de electriek. lampen en stekkerdozen in de kast gebouwd en de 2 verwarmingselementen en de LED controller geinstalleerd.


IMG_0883_zpsxm5gogh7.gif


IMG_0887_zpslttimgou.gif


IMG_0888_zps5vu2ymmk.gif


IMG_0889_zpstmoeaffi.gif



Tevens de kraantjes aangesloten op het leidingwerk.

IMG_0885_zpsletyteyy.gif
 
IMG-20151104-WA0010_zpssafrhbn4.jpg


Vandaag voor het eerst gevuld! Was er toch wel erg zenuwachtig om...! Maar alles ging goed! Op 1 klein dingetje na, maar dat had ik ook wel verwacht eigenlijk.
Hier lekt ie:

20151104_225120_zpsy8wbmfdd.jpg
 
Dat ziet er netjes uit! Wel handig om overal een kraantje tussen te hebben, mocht je een keer iets moeten schoonmaken of vervangen!
 
Donderdag en vrijdag bezig geweest om links en rechts wat kleine lekkages weg te werken. Het was voor mij voor het eerst dat ik met PVC heb gewerkt, en dat was ook wel te merken... Aantal aansluitingen druppelden. Dit opgelost door het opnieuw te lijmen (na eerst informatie in te hebben gewonnen hoe dit nu het beste te doen) en op sommige stukken heb ik een speciale tape gebruikt die ook lekkages tegen gaat.
Ook de lekkage bij de kraantjes opgelost, door er een slangtule op te zetten. Hierdoor moest ik wel de kraantjes iets omhoog plaatsen.
Foto's hiervan komen later.

Tegelijk wat momentjes kunnen pakken om aan de kap de werken. De lijst is nu af en zit om de bak heen. Hierin moet nog gemaakt worden een profiel om de LED balken te monteren. En de dekselplaat moet nog komen. Ik twijfel nog om deze gewoon uit 1 stuk te maken en er los in te leggen. Andere keuze is om de plaat uit 2 stukken te nemen zodat er een scharnier in kan. Dan kan ik 1 deel in de kap vastmaken en dmv het scharnier het andere deel openklappen.

Zondag was de dag van het overhuizen van de vissen. Aan de andere kant van het land stond mijn oude aquarium bij kennissen met al mijn vissen er nog in. Vissen 's ochtends allemaal eruit gevist, grote hoeveelheid water meegenomen uit de oude bak en de filterpomp meegenomen met behoud van de bacteriecultuur. Dit heb ik gedaan door de bakjes met filtermateriaal in een emmer met water te hangen en daaronder een luchtpompje op batterij te hangen, zodat het water door het filtermateriaal blijft stromen. Zodoende sterven de bacteri�n niet omdat ze blijven worden voorzien van stromend water.
Alles in de auto geladen en naar vaste leverancier gereden die speciaal voor mij op zondag aanwezig wilde zijn op de zaak om de vissen stevig in te pakken en van pure zuurstof te voorzien. Daarnaast heb ik een schooltje van 25 hockeystick visjes bij hem meegenomen en een Panaque (zal nog eens navragen welk L nummer precies). En een RGB LED balk meegenomen.
Thuis de pomp aangesloten, vissen in de bak en het water erbij. Ongeveer een kwart van het water dat er nu in zit, komt uit de oude bak, en inclusief het behoudt van de cultuur in de filtermaterialen, heb ik de bak mooi kunnen kickstarten. Alle visjes hebben het overleeft en lijken het goed te doen.

Foto's heb ik in alle drukte nog niet gemaakt, mede omdat het zand er nog niet zo lang in zat (zaterdag gedaan) en dit nog een behoorlijke waas gaf in het water.
Ik hoop vanavond foto's te kunnen maken en zal ze dan gelijk hier bij zetten.
 
hierbij de foto's:

De bak op zondag avond:
IMG_1060_zpshhhn3jjj.gif


de techniek eronder:
IMG_1063_zpsbxrmk48e.gif


de bak vanavond (maandag):
IMG_1072_zpsmd82yjig.gif


de bak met de lijst:
IMG_1119_zpsgeqtjwd0.gif


de kap:
IMG_1121_zpso6sqpumt.gif
 
Er moet nog veel gebeuren voordat hij helemaal af is, dat ziet iedereen natuurlijk. Maar ik ben erg blij dat de bak in ieder geval draait nu. Nu langzaam alles netjes maken.
M'n to-do lijst:

- Deksel
- Folie op de zijkant
- Plankjes in het tussenstuk van het meubel
- buitenkant van de meubel moet nog opgeschuurd worden en dan met beits behandelen en monteren aan het meubel
- De kap wil ik aan de binnenkant met epoxy insmeren om het helemaal waterdicht te maken
- aluminium profiel voor het ophangen van de LED balken
- uitvoeren van het water in de bak moeten spruitstukken op komen die ook kunnen draaien, om de stroming in de bak te kunnen beinvloeden
- de 'scape'. ik heb boven nog een bad vol met hout liggen dat nog moet zinken. ook wil ik nog wat andere planten erin.


Daarnaast ga ik langzaam het bestand 'finetunen' naar mijn smaak. Een aantal gaat eruit en er komen nieuwe in.
 
Heb je nog een update van je bak? :D
 
Ja, ik zal weer eens wat neerzetten vanavond. heb nog wel wat dingetjes gedaan gekregen in de tussentijd. inclusief wat nieuwe vissies.
 
Eerst de update(je)s qua techniek dan maar.

Ik heb de tweede LED controller ook geplaatst. Dit is de Kitelight. Hierop zit een RGB strip waarmee ik de zonsondergang en zonsopkomst simuleer.
IMG_1571_zpsisgdto37.gif


De uitvoeren vanaf de pomp de bak in zijn aangepast. Nog niet klaar, want ik wil er nog een spruitstuk op zetten zodat de stroming wat hoger is. Handig detail dat ik wil noemen is het feit dat het onderste knietje niet is vastgelijmd, zodat ik deze nog kan sturen.
IMG_1635_zpsg0ohesem.gif


Ik heb een deksel. Of nouja.. het begin is er. Materiaal is 'alubond'. twee lagen aluminium met daartussen kunststof. Zou heel licht en stijf moeten zijn. Stijfheid valt me toch een klein beetje tegen, maar wellicht wanneer het pianoschanier is gemonteerd aan beide stukken, wordt het nog ietsje beter. Ook wil ik nog een handvat erin maken.
IMG_1636_zpskwiy3v0z.gif


En ik wilde even melden dat ik ontzettend blij ben met de keuze om de kraantjes te maken. Werkt ontzettend praktisch zo! slang aanklikken, kraantje open en je bent aan het aftappen. Dan als je genoeg water heb afgevoerd draai je kraantje weer dicht, schakel je de pomp uit, sluit je de andere slang (met de andere kant op de kraan) op het andere kraantje aan. die draai je open en dan kraan open en je pomp er nieuw water in. Echt super gemakkelijk.
IMG_1568_zpsiidc2awq.gif
 
En dan in de bak.

Op Vivarium (naast een hoop voer) ook nieuwe planten gekocht. Echinodorus Bleheri. Hydrocleys nymphoides had ik al via een advertentie gekocht. Dus het is iets groener. Vooral de HN moet nog flink uitgroeien, maar dat gaat vanzelf.

IMG_1565_zpssw9zm2ge.gif


De oplettende kijker ziet ook in het visbestand wat nieuwkomers.
De huidige bezetting is:

1 Grote maanvis (daar zoek ik nog een plekje voor)
11 nieuwe Pt. Rio nanay (van Jos Hut)
25 hockeysticks
9 neon tetra
3 Copella Arnoldi (wil er nog wat van bij, zeer mooie beestjes!)
10 corydoras aeneus
2 crossocheilus siamensis (zoek ik nog een plekje voor)
1 roodkopzalm (twijfel om er meer te nemen of weg te doen)
8 otocinclus
5 Hypoptopoma
1 steurisoma
1 ancistrus dolichopterus
1 Panaque
1 L200
1 L081
1 L333


Ik zou jullie willen uitnodigen om de onderstaande link te drukken om alle foto's te bekijken, aangezien dat er anders wel heel veel worden hier.

Tips, opmerkingen, complimenten etc etc allemaal welkom!

https://familiebuijs.de.quickconnect.to ... 6b20313430
 
heb nog even jullie kennis nodig, als dat mag.

ik weet niet hoe ik het beste de pianoscharnier kan bevestigen op de alubond panelen. Kitten/lijmen? of toch schroeven of boutjes en moertjes..?
 
Hopelijk heb je een RVS scharnier want de gewone beginnen na een tijdje te roesten.
De scharnier wordt in principe met poprivetten vast gezet.

ypk1iPUWzOfAZaigvivRORKQTPzb5NPT.jpeg


ypk1iPUWzOfAZaigvivRORKQTPzb5NPT.gif


Jb
 

Terug
Bovenaan