Amazone zelfbouw aquarium van 140x50x80


T

ThEBoW

Guest
Hallo allemaal,

Korte introductie, ik ben Tom en anderhalf jaar geleden begon mijn aquarium hobby met een 2ehands Juwel Rio 180 met een gezelschapsbestand. Flink verslaafd geraakt, wat veranderingen gedaan aan het visbestand, nieuwe filterpomp aangeschaft, je kent het wel.
Nu, een verhuizing verder, wil ik heb ik een stuk muur waar een grotere bak prachtig zou staan. Na passen en meten kom ik op een aquarium van 140cm breed, 50cm diep en 80cm hoog. met 80cm hoog bedoel ik 70cm waterhoogte en 10cm lijst en kap. Nou, die maten vind je dus nergens. Dus dan kom je al gauw bij custom aquariumbouw. Maatwerk. Met een aantal aquariumbouwers gesproken en de mogelijkheden zijn er zeker wel. De ene is wat goedkoper dan de ander, maar dat zal vast ook een reden hebben. Dan komt er uiteraard nog een stuk techniek aan te pas, er moet een meubel gemaakt worden (ook weer specifieke wensen). Dit wil ik in dit topic allemaal bespreken, zodat ik een log heb van al het werk, maar vooral om een beroep te doen op de kennis die hier op dit forum aanwezig is, want die zal ik hard nodig hebben!
 
Wil je met een bioloog gaan werken?
Wat voor soort vissen?
Soort licht?
Soort afwerking van je meubel ?
 
[size]UPDATE 1: het plan en verzamelen van informatie en prijzen[/size]

Om gelijk maar te delen wat ik tot nu toe heb uitgedacht en om jullie al enkele vragen voor te leggen.

- Aquarium
Zoals gezegd wil ik dus een volglas aquarium van 140 centimeter breed, een diepte van 50 centimeter en een waterhoogte van 70. dat betekent dat het glas nog een stukje hoger uit gaat komen. ongeveer 80. In beide achterste hoeken wil ik een droogkamer hebben die op 45 graden staat. zoals onderstaand dus.
maten.jpg

het schuine stuk glas zal 15cm breed zijn, om zodoende voldoende ruimte te hebben voor de doorvoer van de slangen van de potfilter.
In de bodemplaat ga ik geen gaten laten boren, omdat dat het glas verzwakt. in plaats daarvan kies ik er voor om de hoeken er helemaal af te halen.

- filtratie
Op de Rio 180 draait nu een JBL e1501 waar ik opzich heel tevreden mee ben. Een bioloog zou natuurlijk ook heel mooi zijn, maar omdat hij in de woonkamer komt te staan, bij de eetkamer tafel, waar vaak gewerkt wordt, wil ik geen last krijgen van geluiden. En daar zijn mijn vriendin en ik allebei wel gevoelig voor.
Het is mij wel aangeraden om er een extra e1501 bij te nemen, zodat ik voldoende capaciteit heb daarin. Dan kan aan elke kant mooi 1 pomp staan. De in- en uitvoer doe ik dan zodanig, dat er een goede circulatie ontstaat:
stroming%2C%20invoer%20en%20uitvoer.png


- Achterwand
Het aquarium komt in een hoek van de kamer te staan, met aan de linker- en achterkant een muur. rechterkant is wel vrij. ik wil daarom een achterwand die de linker- en achterwand bedekt. zoals in onderstaand plaatje:
achterwand.png

Dit is dus ook weer een maatwerk product. Waar ik toch sowieso al aan zit, met deze hoogte. Voor de achterwand ben ik zeker nog op zoek naar goede tips van bedrijven die dit zouden kunnen maken. Of als je iemand bent of kent die al vaker zelf een achterwand heeft gemaakt en dit voor mij zou willen doen, dan kunnen we het daar ook zeker over hebben.
Ik wil hierin in ieder geval een amazone stijl, omdat ik een amazone bak ga maken, met maanvissen als hoofd attractie.

- verwarming
Als verwarming is mij aangeraden om bodemverwarming te nemen. Dit vooral zodat het filterzand goed circuleert. Bodemverwarming van 100 Watt nemen en dan slangverwarming van 300 Watt. Dan zit ik zeker goed en blijft de bak ook mooi clean.

- Verlichting
Wat ik het mooiste vind is een amazone bak met veel takken, een paar stenen en weinig planten en weinig licht. Een orinoco biotoop vind ik bijvoorbeeld erg mooi.
Qua verlichting heb je dan niet heel veel nodig. Ik heb al een LED controller (kitelight) waarmee ik dan goed het licht kan aansturen. verlichting zelf wil ik 1 ledbalkje van 120cm ophangen. JMB is mij aangeraden. en daarbij denk ik aan 1 of 2 powerleds van 3 Watt erbij, om bepaalde plekken iets meer licht te geven.

- Meubel
Het meubel wil ik van steigerhout maken. of in ieder geval de buitenkant. ik twijfel namelijk of ik er een aluminium frame in moet zetten. of kan een frame van hout ook prima?
De hoogte van het meubel wil ik 90 centimeter hebben. dit zodat de bak niet wegvalt achter de eettafel stoelen de 100cm hoog zijn.
hieronder 2 voorbeelden (van dit forum volgens mij) van meubels die mij hebben geinspireerd.

voorbeeld%20meubel%202%20deuren%20en%20midden%20open.jpg

voorbeeld%20meubel%202%20grote%20deuren.jpg



*edit: kan iemand me uitleggen hoe ik die plaatjes goed te zien krijg?
 
Maten van de bak. uiteraard moet dit 140x55x70 zijn:
maten_zpseczyasq8.gif


stroming richting:
stroming%20invoer%20en%20uitvoer_zpsdmvzswww.gif


achterwand:
achterwand_zpsb7ebnw05.gif


inspiratie voor meubel:
voorbeeld%20meubel%202%20deuren%20en%20midden%20open_zpsdtvi1waf.gif


voorbeeld%20meubel%202%20grote%20deuren_zpsv92wsknq.gif
 
Meubel kan makkelijk van hout. Dat is geen probleem
 
Achterwand is zeker goed zelf te maken. Ook voor een Amazonebak. Is niet zo moeilijk hoor
 
wat voor vissen wil je gaan houden?
 
Voor het meubel twijfel ik nog over hoe ik precies omga met de 2 afgesneden hoeken van de bodemplaat. Voor de droogkamers snij ik de 2 achterste hoeken weg. laat ik dan het frame wel doorlopen in die hoeken? maar dan moet ik ook niet te dikke materialen gebruiken voor het frame, want anders heb ik geen ruimte meer voor de slangen. en ik wil ook niet dat die schuine wand te ver naar voren komt te staan, ik hou graag zo veel mogelijk zwemruimte over uiteraard.

Zelf maken van de achterwand wil/ga ik zelf niet doen. ben niet zo'n hobbybobby en heb er ook de tijd niet voor. Maar als er iemand is die er al een aantal heeft gemaakt en dat ook voor mij wil doen, dan hoor ik dat ook graag!
Heb al wel contact gehad met een bedrijf die dat doet, maar ben bang dat dat erg duur zal zijn.

qua visbestand denk ik sterk aan de maanvis. De Altum zou erg mooi staan in zo'n hoge bak. daaromheen denk ik aan microgeophagus, L-nummers, sturisoma, biotodoma cupido, een zwermpje dat mooi bovenin zwemt.
 
Waarom wil je 2 droogkamers?
 
Mooi project. Ga dit zeker in de gaten houden. Qua zelfbouw heb ik weinig ervaring, daar kan ik je niet mee helpen. Denk wel dat je qua bestand nog keuzes moet maken. Altums, cupido's en nog een school bovenin wordt vrij veel voor dit formaat bak vindt ik.

Succes met de bouw!
 
@Cowboynl: Dat is omdat ik met 2 filters ga werken en aan beide kanten een in- en uitstroom wil hebben, zonder te veel met leidingen moet gaan werken.
Ik heb het topic van jouw bak eens doorgelezen en moet zeggen dat het erg dicht bij mijn ideeen ligt. Heel erg mooi!

@NickM: het is inderdaad wat aan de krappe kant voor zo'n bestand, maar met een kleiner groepje (5) altums en slechts enkele (3 of 4, als dat kan..?) cupido's zou het toch moeten kunnen?
 
Altums en cupido's zijn beide groepsdieren die beide groot kunnen worden. Voor een groep moet je op minimaal 6 tot 8 stuks rekenen. Daar is in mijn ogen de bak een slag te klein voor. Misschien kan Cowboynl er meer over vertellen. Die heeft meer ervaring met beide vissen.
 
Waarom wil je aan beide kanten een in- en uitstroom? Toen ik mijn bak liet bouwen wilde ik dat eerst ook, maar het werd mij door diverse mensen afgeraden. Zelf heb ik ook 2 filters. 1 droogkamer rechtsachter. De instromers hangen naast elkaar in de rechterachterhoek. De instromers (1 buis en 1 spraybar) hangen ook aan de rechterzijde. Dit werkt prima (zelfs met de 3 houteters in mijn bak) en scheelt weer in kosten en ruimte in de bak.
 
Ik werk met dat systeem,links en rechts een in en uitstroom.Geen klachten.
 
Verder twijfel ik net als nick of je bak groot genoeg is voor de combi altums ( ik ga ervan uit dat je peru altums bedoeld?) met cupido's. Wat vind je van een bestand met 8 peru altums, een koppel ramirezi's, kleinblijvende l-nrs en een scholenvis voor de bovenlaag?
 
Na enkele topics hier door te hebben gelezen en wat vissen te hebben opgezocht, ben ik ook wel gaan realiseren dat die cupido's toch wel aan de grote kant zijn voor mijn bak, zeker als ik er ook al de PTEROPHYLLUM ALTUM in heb als hoofd attractie.
In plaats daarvan gaat mijn interesse nu uit naar de wat kleinere cichliden, zoals de ANOMALOCHROMIS THOMASI en de DICROSSUS FILAMENTOSUS.
Als schooltje denk ik aan DICROSSUS FILAMENTOSUS. die heb ik al gehad en vind ik erg leuk.
over de bodem een groepje corydoras en voor het hout enkele mooie L-nummers en steurisoma's.

De discussie over 1 of 2 droogkamers snap ik wel. Het is mij vooral te doen om de in- en uistroom aan beide kanten. om zodoende een goede filtering en stroming te hebben. Om vervolgens niet allerlei knutselwerk te hebben met leidingen, denk ik dat het het makkelijkst is om het zo op te lossen, zonder erg veel op ruimte en uiterlijk in te boeten.
 
Twee filters met in- en uitstroom zoals je dat hebt getekend werkt bij ons naar grote tevredenheid.
Hoe je het vervolgens weg wilt werken is ook wel een kwestie van smaak denk ik.

De echte altum dus. Hele fraaie dieren! Weet je al waar je ze vandaan gaat halen?
Het is misschien een beetje vooruitlopend op de zaken, maar toch: de thomasi is een soort die middelhard water met een pH van rond de 7 wel op prijs stelt. Ga goed na of dat werkt voor je altums (en andere vissen, de Dicrossus bv.)

~ Ivo
 
Mooi project, ik ga hem volgen!
 
Morgen komt een timmerman langs om samen een design te maken van het meubel. even goed nadenken en veel uittekenen om met een doordacht plan aan de gang te kunnen straks.

Voor de bak heb ik weer 2 prijsjes binnen, beide behoorlijk hoger dan wat ik al had, maar waarschijnlijk ook wel van een betere kwaliteit. Dat is nog afwegen dus.

Mijn oude lfs heeft nakweek Altums die gemakkelijk eten en ook wat minder eisen stellen aan het water. Wat vinden jullie daarvan? Of toch opzoek naar wildvang? Is dat lastig te vinden in Nederland?

De Thomasi heb ik nog even nagezocht, want had wel ergens gezien dat hij een ph 5.5 tot 7.5 kon hebben, maar toen pas viel me op dat hij helemaal niet uit de amazone komt! Dat wordt hem dus niet. Helaas, want mijn moeder noemt mij altijd Thomasi. Had wel leuk geweest dus.
Kennen jullie dan nog een leuke cichlide die er goed bij kan misschien? schaakbord cichlide lijkt me leuk. Ramirezi vind ik ook wel leuk. Maar ben ook wel benieuwd naar suggesties.
 
Microgeophagus altispinosa ?
 
Ik zou erover nadenken om toch een doorvoer in de bodem te boren, dit met de reden dat je dan een bodemafzuiging kunt maken wat in schoonmaken echt bergen scheelt, het is natuurlijk aan jou, maar die stevigheid zal wel meevallen.
 
Ik ben een lijstje aan het maken met opties voor het bestand. zal ik te zijner tijd hier wel posten om jullie meningen erover aan te horen.

@Deny: bodemafzuiging is zeker iets wat ik wil. ik zal toch eens met de aquariumbouwer (nog geen keuze kunnen maken omdat ik nog op 1 moet wachten) overleggen wat hij daar van vind.

De Timmerman is afgelopen donderdag langs geweest en samen wat schetsen gemaakt. Daaruit weer wat nieuwe ideeen gekregen. Vooral voor wat betreft de doorgang voor de slangen vanuit de ruimte binnen het frame, door de bodemplaat omhoog naar de droogkamers. die ruimte is erg krap omdat ik de droogkamers zo klein mogelijk zou willen.
2 dagen later kwam de timmerman met een mail met zijn prijs en dat viel dus even flink tegen. 500 euro voor een meubel dat echt niet heel ingewikkeld is.

Daarom ben ik maar (vooral dankzij alle inspiratie op dit forum) zelf gaan tekeningen en rekenen en heb vandaag al een begin gemaakt met het frame. De enige bouwmarkt die de 44x69 balken op maat kon zagen voor me, was de enige bouwmarkt die niet voldoende hout op voorraad had. dus vrijdag krijg ik de rest.

20150519_220326_zpsqymlodp7.gif


20150519_223955_zpstexqcc2c.gif


Wat je hier zijn de onder- en bovenkant. die moeten nog met 8 verticale balken aan elkaar gemaakt worden.
Ze zijn niet 100% recht, in verschillende opzichten. maar als ik daar wat druk op zet, trekt dat wel recht. Dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken, toch? Ik moet ze nog vastlijmen, dus kan nog anders..

Waarmee kan ik het frame het beste afwerken, zodat het bestand is tegen vocht/morsen van water?
 
Hoeft in mijn ogen niet 100 % recht te zijn, zolang je staanders maar wel allemaal even lang zijn. Door het gewicht "werkt" het hout zichzelf wel recht. Volgens mij ook echt onmogelijk om 100% rechte balken te maken, of je moet ze zelf weer opnieuw recht frezen maar er zit altijd wel een kleine afwijking in. Ik heb zelf eerst het hout in de grondverf gezet, en geverfd met een lakverf, je kan dat zo duur maken als je wil natuurlijk die laatste laag, maar ik weet niet of het frame in het zicht komt? Ik heb de meest goedkope verf gebruikt, enige wat het moest doen was vocht tegenhouden.

Succes!
 
voor een bak met jouw maten lijkt het me een behoorlijk zware uitvoering wat je kast betreft
zon balken constructie is echt niet nodig en neemt onnodig veel binnen ruimte van de kast in beslag

groet

jaap
 
Was toch niet helemaal tevreden over het zelf gemaakte frame met de 44x69 balken. niet helemaal recht en de staanders waren niet allemaal even lang etc. Samen met het feit dat ik al verschillende opmerkingen had gehad dat 44x69 wel wat overdreven was, heeft mij doen beslissen om het frame opnieuw te beginnen met 44x44 balken.
Ziet er nu al een stuk beter uit moet ik zeggen! nog een aantal van die schuine balken en wat platen op de achterkant en in de binnenkant en dan kan ik aan de buitenkant (steigerhout) van het meubel beginnen. Foto's volgens nog.

Aquarium is ook in de maak! Ik heb behoorlijk moeten zoeken en bellen etc. maar uiteindelijk toch wel iemand gevonden waar ik een erg goed gevoel bij heb. En alsnog een stuk goedkoper dan de andere aanbieders. En wat nog mooier is, is dat die persoon ook gelijk een achterwand voor mij gaat maken!

Verder heb ik bij mijn leverancier de volgende items besteld:

- JBL e1501 inc materiaal en opstart bacterie
- turf voor 2 filters
- bodemverwarming inc thermostaat van Hydor
- slangverwarming van Hydor
- JMB 120cm LEDbalk Amazon
- 40 kilo zand voor bodem


Begint ergens heen te gaan, eindelijk.

Heb nog wel een vraag voor jullie. de JMB LEDbalk wil ik aansluiten op de Kitelight controller die ik heb liggen. lijkt me geen probleem toch? En om dan bepaalde plekken in de bak extra te voorzien van licht (wat lichte en donkere plekken creeren) wil ik boven de bak enkele 'high power LEDs' bevestigen. Opzich een goed idee toch? Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn die dingen waterdicht? Ik lees iets over een LED driver, is dat verplicht, aan te raden of eigenlijk niet per se nodig?
 
losse highpower leds zijn niet water dicht, een led driver is niet nodig als je ze op je controller aansluit, mits de voeding genoeg kan leveren voor de leds. Highpower moet je aansluiten icm weerstanden
 
Van de leverancier van de JMB LED balk heb ik bericht gekregen dat de LED balk absoluut niet te gebruiken is samen met een andere controller, dus ook niet de Kitelight die ik heb. De LED balk zou doorbranden, "dit heeft te maken met de aansturing van de LEDs".

Wat denken jullie? 80 euro extra uitgeven aan een extra LED controller? Want de controller van JMB heeft (volgens mij) weer niet de mogelijkheid om de powerleds aan te sturen... of wel?
 
je heb al contact met JMB, waarom informeer je dan niet gelijk bij hun over die powerleds? En anders je balken op een originele controller en je powerleds op de tc420
 
Ik vraag mij zeer erg af of jmb de waarheid vertelt over het niet kunnen gebruiken van een andere controller over het algemeen zit in de ledbalk zelf een voorschakel weerstand die de Max stroom Door de balk beperkt ( tegen doorbranden)
en als beide gewoon 12v ledbalken zijn zou dit dus gewoon goed moeten gaan
uiteraard kunnen ze hem wel zo'n ontwerpen dat je geen andere controller jan gebruiken maar vraag mij erg af of ze dat echt hebben gedaan
 
Zo had mijn ex-zwagertje eens een onderstel,eerst van 16 mm beplating.op maat gezaagt. en in elkaar geschroeft., en later verstevigingen erin gemaakt.
.
BC1-kx2Pc5zol6tDTMkq8-Tm4LIC6hiR.jpeg

Werkt toch stukken makkelijker, hoef de rest niet zo zwaar te zijn. 2 1/2 x 2 1/2,
beplating is dan het sterktst.
 
Ik heb geen ervaring met amazone aquariums, maar ik ben wel zeer benieuwd naar jou project.

Wat er vaak wel niet allemaal bij komt kijken, als je zelf een aquarium laat bouwen.
 
na een tijdje stilte hier eindelijk weer iets te melden.

De bak is geleverd!! Heeft erg lang op zich laten wachten maar ben er zeker wel heel blij mee! Zal later nog wat foto's ervan uploaden.

Echter toen ik de bak op het meubel zette, bleek al gauw dat er iets niet klopte.. de maten kwamen niet overeen. We laten maar in het midden wiens schuld dat is, maar het komt er wel op neer dat het meubel (wederom!) opnieuw gemaakt moest worden.

Zie hier het nieuwe meubel:

IMG-20150920-WA0011_zpsimw2gfn9.gif


2015-09-21%2022.02.30_zps5sfuwqdt.gif


2015-09-21%2022.02.44_zpsgj1ilaut.gif




De staande balken zijn 44x69 en de rest is 44x44. Platen zijn multiplex hardhout.

Omdat ik in beide hoeken van de bak een droogkamer heb, heb ik dit keer ook de achterste hoeken van het meubel schuin gemaakt, zodat alles makkelijk omhoog kan lopen.
Voor de ombouw heb ik de steigerplanken al klaarliggen. Eerst verder aan de gang met de bak.


Volgende klus is de achterwand. De achterwand is door de aquariumbouwer gemaakt, dus die zit er al in. Alleen moet deze nog ingekleurd worden en dan met epoxy afgewerkt. Erg creatief en geduldig ben ik niet, dus ik zat er aan te denken om mr Boat epoxy te nemen met de bruine kleurstof erin verwerkt. Dan krijg ik dus een egale achterwand.. Niet het allermooist, maar wellicht hebben jullie nog tips hierin?
 
Instrooien met zand? Heb ik ook gedaan.
 

Terug
Bovenaan