(Alweer) zwarte wormen in quarantaine bak


Dat zijn borstelwormen die in zeewateraquaria vaak voorkomen. In zoet hoef je daar niet bang voor te zijn en ik ben er ook geen fan van al zijn er hele mooie bij hoor om te zien. Je ziet ze eigenlijk amper tot niet en ze zitten in en onder het levendsteen. Ik heb weleens een steen eruit getild en kwam dan zo n rakker tegen onder de steen. Op een vervelling van de poetsgarnaal zie je ze ook wel afkomen als het vaak wat duister wordt in de bak.

 
Dat zijn borstelwormen die in zeewateraquaria vaak voorkomen. In zoet hoef je daar niet bang voor te zijn en ik ben er ook geen fan van al zijn er hele mooie bij hoor om te zien. Je ziet ze eigenlijk amper tot niet en ze zitten in en onder het levendsteen. Ik heb weleens een steen eruit getild en kwam dan zo n rakker tegen onder de steen. Op een vervelling van de poetsgarnaal zie je ze ook wel afkomen als het vaak wat duister wordt in de bak.



Zeewater, niks voor mij, net als die worm 😅
 
zo lijkt hij wel heel erg up een rups.
ik denk dat het een larve is maar geen idee waarvan.
 
zo lijkt hij wel heel erg up een rups.
ik denk dat het een larve is maar geen idee waarvan.

Ik heb een vermoeden van een motjes larve, zou dat mogelijk zijn? Ik zag vandaag trouwens in de keuken waar de bak staat 2 kleine motjes vliegen
 
Btw, als ik op google kijk dan zijn die juist heel licht van kleur en ik denk dat die ook niet onderwater overleven.
 
Btw, als ik op google kijk dan zijn die juist heel licht van kleur en ik denk dat die ook niet onderwater overleven.

Ik heb het idee dat die wat onder water zitten niet echt meer leven, ze kruipen niet, enkel die wat boven water zitten kruipen de hele tijd en leggen eitjes op het deksel
 
Leggen ze eitjes? Ik neem aan dat de larven van een mot dat niet doen en dat dit gebeurt door de mot in volwassen stadium. Lijkt me dus niet van een mot maar goed ik ben geen expert.
 
Leggen ze eitjes? Ik neem aan dat de larven van een mot dat niet doen en dat dit gebeurt door de mot in volwassen stadium. Lijkt me dus niet van een mot maar goed ik ben geen expert.

Ja dat klopt, had ik niet eens aan gedacht.
 
Ik kom net thuis en de vis is half dood, terwijl hij er gewoon goed uit zag, ik vermoed toch dat de wormen uit de vis zijn gekomen ofzo 🧐

En ze gaan niet dood van azijn 🤦‍♀️ Zwemmen gewoon lekker erin rond

Ik ben dus de hele bak weer aan het schrobben en dan hopen dat de vis er nog door komt
 
Jee wat een ellende en dat ze azijn overleven verbaasd me.

Ja inderdaad.. ik heb de hele bak schoon en heb zout bij het nieuwe water gedaan (werkt blijkbaar bij zieke vissen).
Deze heeft net 2 kuren bactopur achter de rug dus vind het gek dat ie nog ziek is..
Hopelijk herstelt hij want was een dure vis 🙈
 
Hoe groot zijn de wormpjes dan Kelly want ze ogen niet echt klein. Kan me dan niet voorstellen dat dit van welke vlieg dan ook maar is.
 
Hier lees ik dat de larven juist wit zijn.

Verschijdene soorten van deze familie hebben zwarte larven.
Ongeacht de soort is de larve niet schadelijk voor je aquarium. Het zijn detritovoren en zijn dus juist behulpzaam.

Lias_SRNTX2ON3bybfqmBw.png
 
Klinkt als riool vlieg( ook wel motmuggen). Die zijn ook gek op appel slak eieren (de larven dan)

Dat dacht ik ook na wat opzoekwerk, maar hoe komen die in zo een grote hoeveelheid, ze vermeerderden zich dagelijks en er kwamen dagelijks een hoop eitjes bij
 
Verschijdene soorten van deze familie hebben zwarte larven.
Ongeacht de soort is de larve niet schadelijk voor je aquarium. Het zijn detritovoren en zijn dus juist behulpzaam.

Lias_SRNTX2ON3bybfqmBw.png

Jep dat zijn ze, of waren ze, ik heb de bak goed geschrobd 🤣
 
Wat is er met de vis aan de hand? wat voor vis en waarom dubbele kuur bactopur? Direct versie? Lichten uit? Vis moet ook na een kuur weer herstellen/fit worden. Dat is niet zo met een paar daagjes gebeurd.
 
Wat is er met de vis aan de hand? wat voor vis en waarom dubbele kuur bactopur? Direct versie? Lichten uit? Vis moet ook na een kuur weer herstellen/fit worden. Dat is niet zo met een paar daagjes gebeurd.

Ik heb geen idee, de vis hing schuin op de bode en deed raar, het is een vieja synspilum, ik heb de hele bak geleegd en nieuw water erin gedaan etc, nu doet ie het weer goed, lichten liet ik inderdaad uit, ik gebruikte bactopur direct opdat de vis gatenziekte had, er was me aangeraden 1 week bactopur te gebruiken, 1 week niet en dan weer een kuur van een week maar die tweede kuur heb ik dus niet afgemaakt want hij zag er slecht uit.
Ik heb nu vitamines in het water gedaan zodat hij kan herstellen en ga gewoon elke dag een goede waterwissel geven.
 
Heb je ook behandeld tegen gaten ziekte? Flagelaten? Bactopur doet niets tegen flagelaten.

Had/heeft ie gaten in de kop, witte ontlasting?

Flagelaten zijn "beestjes" die in de darm zitten en niet met het blote oog zichtbaar alleen in poeponderzoek microscoop te zien. Als er teveel flagelaten zijn krijgt vis moeite met voedsel verwerking en vitamine/mineralen tekort. De darm kan ontsteken dat lost dan de bactopur op maar de beestjes niet.

Een goed middel voor beide zaken is octocil. https://manaus-aquarium.com/NL/octocil.php Na de kuur de diploral.

Weet niet of vis het nog gaat trekken na 2 x bactopur


Wel fijn dat je nu weet wat die engerds zijn.
 
Heb je ook behandeld tegen gaten ziekte? Flagelaten? Bactopur doet niets tegen flagelaten.

Had/heeft ie gaten in de kop, witte ontlasting?

Flagelaten zijn "beestjes" die in de darm zitten en niet met het blote oog zichtbaar alleen in poeponderzoek microscoop te zien. Als er teveel flagelaten zijn krijgt vis moeite met voedsel verwerking en vitamine/mineralen tekort. De darm kan ontsteken dat lost dan de bactopur op maar de beestjes niet.

Een goed middel voor beide zaken is octocil. https://manaus-aquarium.com/NL/octocil.php Na de kuur de diploral.

Weet niet of vis het nog gaat trekken na 2 x bactopur


Wel fijn dat je nu weet wat die engerds zijn.

Ik heb eerst behandeld met flagellax, hetzelfde als octocil dacht ik, na die kuur opgestart met bactopur.
Zoals je zegt was het allemaal wat veel, maar ik vermoed dat het allemaal ok is nu, de gaten zijn weg, de ontlasting is weer normaal, alleen eet hij nog niet supergoed maar dat komt vast nog wel.

Lekker vers watertje dagelijks en extra vitamines zullen goed doen, ik hou hem nog even in quarantaine zodat ik hem goed kan observeren maar vermoed dat hij weer in orde is en binnenkort bij de rest kan zwemmen.

Wat ik mij dan nog afvraag, waarom zeggen ze dat je 3x bactopur moet geven, 1 week kuur met telkens 1 week zonder kuur en zo verder tot je 3 kuren hebt gehad, dat is toch veel te veel?
Mij werd als reden gegeven ‘sommige ziektes breken ook na je kuur door’ dus ze kunnen daarna blijkbaar opnieuw ziek worden etc (heb ik nog niet gezien maar goed 😅
 
Volgens mij klopt dat laatste wel en zelf ken ik de term herhalen wel maar 3x was me niet bekend.
 
Volgens mij klopt dat laatste wel en zelf ken ik de term herhalen wel maar 3x was me niet bekend.

Ik zie net dat het toch octocil is die wij hebben 😅

Ik dacht dus altijd 2x herhalen bij ernstige gevallen, wat deze dus niet was maarja, aldoende leert men zeker 🤷‍♀️

Ik heb overigens altijd problemen met vissen die ik bij 1 bepaalde winkel haal, maar andere winkels verkopen deze soorten gewoon niet hier in de buurt dus de enige optie is om te bekijken wat ze hebben van ziekte en te behandelen.

Ik heb wel even genoeg van vissen nu 😅
 

Terug
Bovenaan