all 2 jaar problemen


Hoe weet je dat nu ineens?

Ververs je wel eens water?

En,heb je een foto van je bak?
 
Dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van je problemen. 100 is natuurlijk veel te hoog. Water verversen is de enige remedie
 
AquaVISie zei:
Dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van je problemen. 100 is natuurlijk veel te hoog. Water verversen is de enige remedie


Hoevell moet ik dan verversen ??
En het rare is dat ik een weekje bezig ben met ph laten zakken met osmose water dan kan het nu toch nooit zo hoog zijn
 
Heb je er discus in dan?

Anders gewoon kraanwater gebruiken.
 
Nee maar kraan water zit hier op 8,3 aangezien die jack tusse de 7 /8 zit heb met osmose water onge veer naar 7,5 /8.0
late zakke
 
Dat verschil is toch te groot in eens want neem aan dak sowieso 50 procent moet verversen
 
Bertus zei:
Hoe weet je dat nu ineens?

Ververs je wel eens water?

En,heb je een foto van je bak?



Ik weet dat omdat ik gelijk een nitraat test heb gehaald
Ik ververs weker lijks 20 / 30 %
Weet nie hoe je een foto moet toevoegen
 
Ik zit via ipad die gaat niet
 
Maar hoeveel water verversen raden jullie aan
En is er geen oorzaak dat hij zo hoog is vervuilde bodem is het enige wat ik kan bedenken die maak ik nooit schoon
 
Ververs nu eens 1/3.

Als jij met een stokje in de bodem prikt,komen er dan belletjes omhoog?
En stof?
 
Bertus zei:
Ververs nu eens 1/3.

Als jij met een stokje in de bodem prikt,komen er dan belletjes omhoog?
En stof?



Belletjes nie echt stof heeeel veeel
 
Heb net door heel de bodem gegaan mrt zon stof zuiger en dus tegelijk ong 50 % ververst wou minder doen maar moes nog door blijve zuige want bleef maar stof uitkomen.
Denk van de week nog maar een x doen
 
Ja ik ook zat een losse slang bij doorzichtig werkt prima steentjes valle trug
.... En men jack dempsey word ook activer
Wel een wolk in men bak maar is zo weg heb ook nitrivec er ingedaan
 
Hoop dat het goed ga kome hou jullie op de hoogte dank jullie Beste forum tot nu toe
 
Tja, Olifantje in moeders porcelein kast?

Moet je ook rustig doen,he.

Met die buis,zuig je het vuil gelijk door de slang,en weg.
 
Bertus zei:
Tja, Olifantje in moeders porcelein kast?

Moet je ook rustig doen,he.

Met die buis,zuig je het vuil gelijk door de slang,en weg.

Nou heb ik geprobeerd maar echt het meeste vuil licht onder men bodem onder het grind dus was ff kijke was beste ging...
Moet gewoon men stofzuiger rustig helemaal door het grind naar debodem drukke tot het glas en scheef houde, dan heen en weer slepe..
Dat geef minste rotzooi en is het net of ik alleen maar stof opzuig das echt nie normaal...
Dus voortaan iedere week die bodem maar beetje doen
 
Rocio ocotfasciatus wordt aangetroffen in Belize, Guatemala, Honduras en Mexico. Hier tref je de R. octofasciatus voornamelijk in drie soorten habitats...
De ��n zijn langzaamstromende laagland rivieren, lagunes enz enz, een ander zijn de hoogland vertakking van de Usumacinta en de derde zijn de cenotes in Yucatan.

Van deze habitats kom je ze hoofdzakelijk tegen in de langzaamstromende rivieren.

Omdat ze een behoorlijk verspreidingsgebied hebben is het lastig om "perfecte" waterwaarden te geven. Maar een mooie waarde om ze op te houden is een PH waarde van 7.5 tot hoger en wat harder water. Dit kun je bijv doen door KH plus toe te voegen ;)

De inrichting zullen we maar houden op smaakverschil :)
 
meksjoef zei:
Rocio ocotfasciatus wordt aangetroffen in Belize, Guatemala, Honduras en Mexico. Hier tref je de R. octofasciatus voornamelijk in drie soorten habitats...
De ��n zijn langzaamstromende laagland rivieren, lagunes enz enz, een ander zijn de hoogland vertakking van de Usumacinta en de derde zijn de cenotes in Yucatan.

Van deze habitats kom je ze hoofdzakelijk tegen in de langzaamstromende rivieren.

Omdat ze een behoorlijk verspreidingsgebied hebben is het lastig om "perfecte" waterwaarden te geven. Maar een mooie waarde om ze op te houden is een PH waarde van 7.5 tot hoger en wat harder water. Dit kun je bijv doen door KH plus toe te voegen ;)

De inrichting zullen we maar houden op smaakverschil :)

Dat was ook mijn gedachte tusse de 7,5 en 8,0
Maar met kh plus gaat ook je ph omhoog volgens mij
Het makkelijkste te berijken is ph tusse de 7,5 en 8 en hardheid (gh) van 8,5 tot 9 en kh van 6....
Volgens mij zijn dat prima waardes voor de jack dempsey en kan je makkelijk doen met kraanwater en osmose omdat dat te berijken doe ik 8 liter kraanwater en 2 liter osmose
 
Men jack maakt het stuk beter en nitraat zit ong 60 nu.
is wel een vooruitgang ....
Zal maandag nog een x goed die bodem afzuigen
En natuurlijk waardes in de gaten houwen !!!!
 
Zie net je foto, Zou er meer zuurstofplanten inzetten.
Die halen ook nitraat uit het water.

Is die kop echt,of nep?
Echt ,een bonk kalk!!
 
Bertus zei:
Zie net je foto, Zou er meer zuurstofplanten inzetten.
Die halen ook nitraat uit het water.

Is die kop echt,of nep?
Echt ,een bonk kalk!!

Die kop is nep haha ga geen echte er in leggen, zuurstofplanten overleven het niet bij jack dempsey
 
jessicapilon zei:
Mooi dat het toch gelukt is met die link die ik gaf :thumbs:


Ja bedankt werkt goed
 
Je hebt ook hardere zuurtsofplanten hoor en wat maakt het uit als je eens per maand een bosje zuurstofplanten erin moet doen?? Zijn niet zo heel duur en als dit je probleem oplost is het goed toch :) Misschien beter 2x per week 20 a 30% verversen zo voorkom je dat je No3 weer op kan gaan lopen naar die hoge waardes.
Zijn er bijvoorbeeld ook geen drijfplanten die nitraat vreters zijn. Denk dta je jack dit ook wel kan waarderen wat beschutting van bovenaf :)
 
Khoppie zei:
Je hebt ook hardere zuurtsofplanten hoor en wat maakt het uit als je eens per maand een bosje zuurstofplanten erin moet doen?? Zijn niet zo heel duur en als dit je probleem oplost is het goed toch :) Misschien beter 2x per week 20 a 30% verversen zo voorkom je dat je No3 weer op kan gaan lopen naar die hoge waardes.
Zijn er bijvoorbeeld ook geen drijfplanten die nitraat vreters zijn. Denk dta je jack dit ook wel kan waarderen wat beschutting van bovenaf :)

Licht er aan somige planten trekken zijn aandagt en houden het nog geen dag uit,
ben van plan paar stukke wortelhout of iets boven in te hangen.
all is dit niet makkelijk met verversen en bodem schoon maken.
Wat betreft no3 kan iedere dag wel water verversen,
maar het is veel belangrijker oorzaak te vinden.
Dat is iets wat ik wel heb geleerd nu......
Bedankt voor advies :)
 
Hoevel No3 zit er in je kraanwater waarmee je ververst? Ik zou dit ook eens meten :)
Heb je toevallig een voedingsbodem onder je grind liggen ook hier kan de oorzaak te vinden zijn.

Ik denk als dat je een No3 probleem hebt planten noujuist een beter oplossing zijn dan meer hout. Planten verbruiken No3 wat er al snel voor kan zorgen dat het minder word dus zou wel overwegen meer planten te nmen die No3 verbruiken.
Het is inderdaad belangrijk de oorzaak te vinden maar oplossen is ook een zaak en meer planten kan nooit kwaad. Misschien is waterpest wel beter dan dit is al iets harder dus misschien dat het dan minder snel gesloopt word :)
 
Kraan water heb ik getest en is 15 ik moet mijn bodem gewoon goed bij houden zoals ik all zij,
heel dom maar bijnanooit gedaan.
ik ben over gegaan op een grote bak ,
en er van uit gegaan dat ik zulke dinge minder hoefde te doen .
dat zijn verhale die ze vertellen in viswinkels vertellen tegen mij waar ik dus nooit meer naar luister,
weet bijna zeker dat ik mijn bak iets beter bij moet houden mijn jack maakt het nu all stukken beter na dat ik de bodem heb afgezogen en water ververst heb gisteren hing hij er levenloos bij enu ff voorbeeldje


Weet nu wat probleem is en weet hoe ik het op kan lossen
Bodem ziet er trouwens veel mooier, mooi zwart uit leek eerst als of er veel stof door heen zat



bKFXNZXw4jDQ8eciPNItRiccXijqAQpC.jpeg
 
Op zich is een no3 van 15 best een mooie waarde.
Hier zitten we op 5 tot 10mg/L dacht ik uit mijn hoofd.
 
jessicapilon zei:
Op zich is een no3 van 15 best een mooie waarde.
Hier zitten we op 5 tot 10mg/L dacht ik uit mijn hoofd.


Jah klopt kan zelf 50 zij heb ik wel is geleze dus komen wij goed weg,
Mijn overschakeling naar grote bak is nie helemaal lekker verlopen maar vanaf nu meet ik voorlopig 2 x per dag alle waardes om het te voor kome dat weer zo hoog word.
Heb volle vertrouwe er in dat goed gaat komen,
maar ik zal nooit geen info bij winkels hale de prate zomaar wa 2 jaar zeggen hun dat alles goed is terwijl precies tegenovergestelde is
 
2x meten per dag is niet nodig hoor beter iedere week je bodem doen en minstens 30% verversen dan moet het probleem ook wel weg blijven. Voor het goede zou je misschien 2x per week 25% kunnen doen. Maakt voor de vis niet zoveel uit en zal je No3 wel zakken :)
 
Zoals Khoppie al zegt is 2x meten echt niet nodig en zo spek je de LFS weer omdat jij weer sneller testen moet kopen.
Als je leidingwater een gehalte heeft van 15mg en je de bodem bij het verversen licht bijzuigt dan moet de waarde echt wel lager blijven dan de waarden die je al eerder hebt genoemd.
Ik heb dus met de EI hier ook een no3 van tegen de 40 na het verversen en dat is op zich geen probleem hoor.
Echter moet je ook niet hoger willen hebben.
 

Terug
Bovenaan