algen op planten


M

Mitchel.

Guest
Help!

Ik ben n�t van de draad algen in m'n aquarium af en nu zitten er opeens van de ��n op andere dag algen op m'n planten. Het lijkt alsof het haar is zeg maar. Beetje raar omschreven, haha, maar daar lijkt het op.

Hoe kan dit komen? En nog belangrijker; hoe kan er van af raken �n het in het vervolg voorkomen?
 
Tja, en welke planten heb je in je bak,dan?
Laat maar, al gezien.

Je had er toch al een topic over?
Veel snelgroeiers erin. Dat helpt voorkomen.
 
Bertus, ik heb geen zin om w��r preken van je te krijgen. Ik vraag alleen om hulp, zodat ook ik kan genieten van m'n aquarium. Ik had een topic over m'n draad algen en zoals ik al zei; dat probleem is verholpen, ik heb geen draad algen meer. Het is een tijdje goed gegaan en nu stuik ik op het volgende probleem, dus maak ik daar een nieuw topic voor aan.

Maar om antwoord op je vraag te geven, deze planten staan in m'n aquarium:

- Heteranthera zosterifolia (sterren kruid)
- Samolus floribundus (sla plantje)
- Hydrocotyle leucocephala
- Vallisneria torta (kleine schroef vallisneria)
- Rotala rotundifolia (ronde rotala)
- Cryptocoryne beckettii
- Microsorium pteropus (java varen)
- Waterpest.
 
Dat had ik al gezien.
IK zeg niets meer.
Ga maar googlen. Krijg je ook geen preken.
 
Op google ga je geen concrete antwoorden uit de praktijk vinden, maar er zijn vast wel mensen die me willen helpen hoor Bertus. Dus dat jij niks meer zegt; prima :)
 
Bertus, ik heb geen zin om w��r preken van je te krijgen. ?????


Nou ,die staan er wel.ook uit de praktijk.
Met oplossingen.
 
Wat zijn de waterwaarden Mitchel en met wat test je ze?
 
Heb net ff naar je andere topic gekeken en je zou kunnen denken aan bio-co2..
 
Tom heeft denk ik wel gelijk. Ik vermoedt dat je groene algen hebt en die haartjes zoals je omschrijft is vaak een tekort aan co2.
Hoelang heb jij de verlichting aan en wat zijn de waterwaarden??
Ik zou de verlichting in ieder geval niet langer dan zo n 9 uur laten branden.
 
Ik las net in je andere topic even snel wat door en dan kom ik de Rio125 tegen.
Die had ik ook en ik kreeg dezelfde problemen. Ik zou dan echt 8 tot max 9 uur het licht aan doen en ik zou eens gaan denken aan bio co2.
Is erg gemakkelijk te maken en kost erg weinig. Dan kom je een heel eind denk ik.
Verder moet je wel voldoende fosfaat en nitraat ook in je bak hebben en plantenvoeding doseren.
Wanneer er ergens een voedingsstof ontbreekt dan heb je zo weer algen namelijk.

Ik heb in de rio 125 ook bio co2 gebruikt en dat ging prima hoor.
 
Het gaat inderdaad om de Juwel Rio 125.

16 november heb ik het water getest met test strips en daaruit kwam het volgende resultaat:
ph 8.5
kh 300/16.8
gh 150/8.4
no2 0
no3 20

Nu heb ik druppeltesten gekocht van JBL, waarmee ik 20 november heb getest en daaruit kwam het volgende resultaat:
GH 8 dgh
KH 6 dkh
PH 7,6

De verlichting brandt iedere dag van 13.00u tot 23.00u (met een tijdklok, dus gaat automatisch). 10 Uur per dag is dus te veel als ik het goed begrijp? Van hoelaat tot hoelaat adviseren jullie dan? 14.00u tot 23.00u bijvoorbeeld? Of is 15.00u tot 23.00u n�g beter?

bio-c02 heb ik totaal geen verstand van (ik ben ook een beginner qua aquarium), maar ik ga meteen heel eerlijk zijn; ik heb het niet heel breed, dus heb niet veel te besteden. Kan iemand mij hierbij helpen alsjeblieft?

Fosfaat en Nitraat; hoe kan ik dat meten?

Plantenvoeding geef ik 1x in de twee weken (na m'n waterwissel) Dan doe ik 10ml Profito. Is dit goed?
 
De algenproblemen in mijn Rio 125 heb ik opgelost door drijfplanten toe te voegen. Makkelijker kan haast niet.
 
Hoezo zou een algenprobleem oplossen door een drijfplant? Ik heb de 'Hydrocotyle leucocephala' er in staan. Deze moet nog groeien, maar zal ook een drijfplant worden.
 
Drijfplanten dempen het licht voor de andere planten en nemen nitraat op.
Moet ook wel kunnen hoor zonder extra plantenvoedingmiddeltjes alleen als je eenmaal bepaalde toevoegingen doet moet je vaak ook weer andere gebruiken en dan blijf je bezig.

Ik ken je planten niet allemaal van naam maar lijken me niet de moeilijkste dus wie weet lukt het goed om ze zonder vloeibare voeding gezond te houden en ben je klaar met enkel een kleibolletje bij de wortels bv.
 
Boven de Rio 125 hangt een behoorlijke bak licht. Teveel om zonder drijfplanten, plantenvoeding en toegevoegde co2 je planten mooi te houden. Hoe meer licht, hoe harder de planten willen groeien en hoe meer voedingsstoffen ze nodig hebben. Krijgen ze dit niet, dan ontstaan er tekorten waardoor de planten niet kunnen concurreren met de algen. Drijfplanten dempen het licht, waardoor de planten met minder toe kunnen en de concurrentie met de alg aankunnen.
 
Heeft je bak T5 of T8 lampen en zitten er reflectoren boven de lampen Mitchel?
 
Jones zei:
Boven de Rio 125 hangt een behoorlijke bak licht. Teveel om zonder drijfplanten, plantenvoeding en toegevoegde co2 je planten mooi te houden. Hoe meer licht, hoe harder de planten willen groeien en hoe meer voedingsstoffen ze nodig hebben. Krijgen ze dit niet, dan ontstaan er tekorten waardoor de planten niet kunnen concurreren met de algen. Drijfplanten dempen het licht, waardoor de planten met minder toe kunnen en de concurrentie met de alg aankunnen.

Ja klopt en je moet veel drijvers erin doen ende reflectoren eruit. Dat had ik ook. En dan met co2 en de nodige toevoegingen is het wel mogelijk de algen buiten de deur te houden.

De bak heeft dus T5 met reflectoren.
 
Jones zei:
De algenproblemen in mijn Rio 125 heb ik opgelost door drijfplanten toe te voegen. Makkelijker kan haast niet.

Ja ik dus ook en daarnaast heb ik de EI gestart in de bak.
Maar wellicht kan het ook zonder toevoegingen als je genoeg drijvers hebt.
 
Ik heb geen reflectors, doe geen EI, ververs 1/3 per week en voeg daarna 7ml Profito toe, i.c.m. met Pistia als drijver. De bak is zo goed als algvrij, behalve wat aanslag op de ruiten.
De planten groeien traag, maar het heeft wel mijn voorkeur over co2, EI, spoorelementen e.d. toevoegen.
 
Er zit wel een voedingsbodem in, daarom leek me 1x in de twee weken 10ml Profito voldoende.

De planten die er in staan zijn inderdaad makkelijke planten, daar heb ik bewust voor gekozen.

Er hangen twee verschillende lampen boven; Juwel aquarium high-lite day 590mm/28W zit voorin en Sylvania Grolux zit achterin. Boven alle twee de lampen zit een trocal longlife power reflect.

Ik heb nog een Juwel aquarium high-lite day 590mm/28W op zolder liggen, maar mij is verteld dat het beter zou zijn om achterin de Sylvania Grolux te doen.

De algen worden met de dag erger, tranen springen bijna in m'n ogen als ik er naar kijk.
 
Wat kunnen jullie me nu het beste aanraden om de algen zo snel mogelijk weg te krijgen en weg te laten? Ik hoor zoveel verschillende dingen nu, haha. Ik heb echt stap voor stap hulp nodig. Sorry, maar anders begrijp ik er niks meer van..
 
Reflectors verwijderen, (veel!) drijfplanten toevoegen, eventueel een flinke bos hoornblad, wekelijks de standaarddosis profito toevoegen en kijken hoe het vanaf daar gaat is mijn advies :)
 
Van de reflectoren en drijfplanten ga ik met Jones mee maar profito zou ik zelf niet doen.
Heb je toevallig een luchtpomp die belletjes maakt in je bak staan?
 
Welke drijfplanten kan ik het beste toevoegen?

Ik moet zoiezo planten online bestellen, omdat ik dat nergens in de buurt kan kopen. Ik bestel via http://www.aquaplantsonline.nl/ en daar verkopen ze helaas geen hoornblad.

Reflectoren heb ik inmiddels verwijderd! :) Ik ben echt ontzettend dankbaar voor jullie hulp!!

Wat doe ik met de algen op de planten? Verdwijnt dat vanzelf?

Luchtpomp staat niet in m'n aquarium, maar ik heb er wel ��n op zolder liggen. Een tetra aps 1250 geluids arme lucht pomp. Alleen heb ik me laten vertellen dat deze slecht zou zijn in mijn aquarium? Daarom heb ik hem er hooguit maar 1 week in gehad. Is een nieuwe pomp.

Wat raden jullie me dan aan i.p.v. 10 ml profito per week? Nu doe ik 10ml 1x in de twee weken.
 
Luchtpomp lekker op zolder laten liggen dan want is idd niet goed voor de planten ;)

Is handig om ook nog druppeltesten te kopen voor NO3 en PO4.

EDIT-maakt niet heel veel uit welke drijfplanten,net wat je zelf mooi vindt.
 
Hoeveel drijfplanten moet ik er bij zetten dan? Er staat nu 1 drijfplant in.

Druppeltest voor no3 en po4 ga ik aanschaffen.

En wat zal ik doen met het licht? Aanlaten van 13.00u tot 23.00u? Of wijzigen?

En wat kan ik nu het beste doen met de profito?

En is 1x in de twee weken waterwissel eigenlijk goed? Of kan het ook 1x in de drie weken?

Wat doe ik met de algen op de planten? Verdwijnt dat vanzelf?

En hoe zit het met die twee lampen? Zijn die wel goed? Of kan ik beter die achterste eruit halen en die originele er in doen, net zoals die voorste?
 
Kunnen wel wat meer drijfplanten in.
Zou ff aankijken met dezelfde tijdsduur nu de reflectoren er al vanaf zijn.
Profito durf ik niks over te zeggen.
Waterwissels zijn o.a. afhankelijk van de hoeveelheid vissen en voer in je bak.
Als de veranderingen aanslaan merk je vanzelf dat de algen verdwijnen idd.
Van verschillende soorten/uitvoeringen lampen weet ik weinig maar normale 840 philips lampen zijn goed iig.
 
De reflectoren zijn er in ieder geval uit. Ook heb ik druppeltesten van JBL besteld voor no3 en po4. En ik ga drijfplanten bestellen.
 
Misschien ook handig om te weten voor jullie:

Er zit een Juwel filter system bioflow 3.0 in. De filter uit twee delen, van boven naar onderen:
- witte watten
- blauw spons grof
- doosje cirax
- blauwe spons fijn
- blauwe spons fijn
 
Klinkt goed,wel regelmatig de witte watten vernieuwen en als het nodig is af en toe de sponzen ff uitknijpen zodat je een optimale rondstroming hebt.

Komt nu veel op je af maar komt allemaal goed moet je maar denken,is een kwestie van de juiste balans in je bak te krijgen en te houden.
Iedereen is zo begonnen,is vaak een heel proces van vallen en weer opstaan...
 
De witte watten doe ik 1x per week vervangen. De drie blauwe sponzen doe ik alleen uitspoelen als dit nodig is (bijna nooit eigenlijk). En het doosje cirax doe ik helemaal niks mee, behalve 1x per jaar vervangen.

Dat is ook zo. Ik ben dan ook super blij dat jullie mij zo goed willen helpen! :)
 
Of het goed is moet je nog maar afwachten natuurlijk ;)

Is heel moeilijk zo om het juiste advies te geven,elke bak is weer op z'n eigen manier uniek en kan anders reageren op de algemene basis adviezen.
 
Ik heb zojuist 6 drijfplanten besteld: Limnobium laevigatum.
Nu wachten tot ik ze binnen heb.
 
Nee,hoor.
Heb bakken vol.
En nog Veel meer.met 12 aquariums, Maar ja!
 

Terug
Bovenaan