Algen eter?


En om dan terug ontopic te komen: ik heb hier de panaqolus maccus samen met een onsuccesvol koppel Ancistrus cf cirrhosus. In het begin zag ik hem bijna nooit en nu twee maanden later zie ik hem nog relatief zelden. Er is wel teken van verbetering. Ik zie hem wel nooit op de ruiten plakken. Qua formaat is die echter wel geschikt voor jou en misschien is hij minder schuw zonder andere L-nummers erbij.
 
Ik heb de panaqolus maccus in 2 verschillende bakken gehad met ongeveer dezelfde inrichting (tegelijkertijd en ik had dus 2 verschillende exemplaren.) De ene zag ik altijd en de ander een x of 3 per jaar.

Ik heb het idee dat het erg afhankelijk is van exemplaar tot exemplaar.
 
Ik denk er nu ook aan, mijn opa heeft die vroeger ook nog gehad en daar was die helemaal niet schuw.
 
Bij mij waren ze eerst heel erg zichtbaar en nu helaas totaal niet meer. Ik ben begonnen met een groepje van 3 maar dat bleken allemaal mannen te zijn (ging echt niet goed). Daarvan heb ik er uiteindelijk eentje gehouden. Een aantal maanden later heb ik een vrouwtje kunnen vinden. In het begin waren ze echt super zichtbaar. Op een bepaald moment zat de man de hele dag in een leghol te wapperen met het vrouwtje er omheen. In had nog een lege bak en dacht dat ze daar misschien meer rust zouden krijgen dan in een gezelschapsbak. Dat was een heel dom idee, want sinds die tijd laten ze zich nauwelijks meer zien en is het mannetje niet meer in de buurt van een leghol geweest, ook niet nu ze weer terug zijn op hun oude stekje. Het ligt dus denk ik aan een hele hoop verschillende factoren.
 
Een Rineloricaria zou ook een optie zijn, of eventueel een Farlowella. Qua lengte misschien niet direct iets wat je voor een Rio zou verwachten, maar kijkend naar het gedrag absoluut geen vissen die een grote bak vragen.
 
Farlowela en Rine. worden te groot. . hebben minstens 1 m. nodig.
 
Rineloricaria wordt zeker niet te groot, maximaal 10/11cm over het algemeen. Farlowella kan zeker wel de 15-18cm halen, maar beweegt heel weinig.
Hier nog een lijstje met algeneters, ongeveer van klein naar groot.

L129
L104
L015
L010a
L401
L106
L201
L134

Ook otocinclus soorten, meeste rineloricaria soorten en sommige ancistrus hybrides zouden prima kunnen. Farlowella kan net, maar zijn wel moeilijker qua voedsel vinden, mogen niet met te agressief etende soorten
 
Wat is nu het probleem van een rustige vis zoals de algen eters die groot zijn maar nauwelijks zwemmen dat ze in een grote bak moeten?
Vandaag een paar aquarium zaken langs geweest en zie zeer grote vissen in voor mijn ogen zeer kleine bakken, en nee die worden niet elke dag verkocht maar zitten er wel heel lang in, en de hobbyist maar zeggen nee een bak van 2meter nodig, :S:stom: ik denk dat hoeft toch niet?:sorry:
 
Die vissen zitten er echt geen jaren.. Binnen één jaar is elke vis sowieso wel verkocht. Als je kijkt dat een corydora bv. al 10 jaar kan worden, moet je je dan eens voorstellen hoe oud die panaque's en plecostomus'en kunnen worden. 20+ jaar denk ik wel, dus die paar maanden in de winkel zullen weinig effect hebben. Begrijp me niet verkeerd, ik had ze ook liever gezien in een grotere bak, maar om een algeneter van 30cm permanent in een meter bak te houden is ook niet goed. Ligt ook heel erg aan de soort, farlowella's ed hebben een minder grote bak nodig dan een panaque van dezelfde lengte.
 
Ik ben eruit.

In volgorde qua voorkeur;

L129
L260
L201
L134

Nu nog zien te krijgen. heeft iemand een idee omgeving Arnhem?
 
Let je er ook op of de rest van de omstandigheden in de bak geschikt is voor een L-nummer en niet alleen de maat? Het overgrote deel van de L-nummers wil warm zuurstofrijk water en daarvoor is 25°C toch echt wel de minimum temperatuur. Het zijn mooie vissen maar zeker niet makkelijk om te houden.

Je zou eens op een van de volgende sites kunnen kijken; www.planetcatfish.com (bij Cat-eLog) en www.L-welse.com (bij datenbank). Daar kun je alle soorten opzoeken en staat betrouwbare informatie over de eisen die deze vissen stellen aan het aquarium.
 
Ik moet me aansluiten bij @MarlonnekeW . Ik zou eerst de temperatuur vragen. Mogelijk is het beter om een soort te pakken die beter op een normale temperatuur kan worden gehouden. Ga er maar vanuit dat het aquarium ongeveer 24/25 graden is. Denk dat je met de L260 en L129 niet eens zo verkeerd zit. L201 wil liever een iets hogere temperatuur, L134 zou wel kunnen maar is moeilijker aan te komen. L129 is het best verkijgbaar.

Je zou ook eens kunnen kijken naar L015 en panaque maccus(L104). Blijven ook klein en zijn veel beter verkrijgbaar.
 
Me moeder is nogal het eigenwijze, ongeduldige type :stom:

Ze had wat visjes her en der gekocht gewoon op het zicht, die zijn leuk. Nu 3 maanden later heeft ze alleen wat guppen en van die blauw rood streep tetra over. De rest is allemaal dood gegaan. Ik ben van de sluiers dus weinig verstand van tropisch en geen zin in ellelange discussies met haar die het toch beter weet want 50 jaar geleden kon dit ook allemaal wel.

2 weken geleden was ze er toch wel klaar mee en wilde het toch anders doen want dit was ook zo zielig. We hebben haar aquarium helemaal leeg gehaald en opnieuw opgestart. Hij is 25 graden en we hebben een dunne zandbodem erin gedaan met levende planten (die gingen ook allemaal dood en stondvol met plastic, zelfs roze....), hout en wat grotere stenen. Haar rest vissen staan nu bij mij thuis in een curverbox en ben ik aan het behandelen en verversen want ik had geen ingedraaid filter en durf ze niet bij me sluiers te zetten gezien alle dode vissen.

We hebben afgesproken dat we nu eerst het aquarium rustig laten indraaien en over een maand, wanneer de waardes goed zijn langzaam groepjes visjes gaan terug plaatsen. Heb een vissenboek met soorten aan haar gegeven zodat ze kan uitzoeken en zal ik trachten aan de vissen te komen of als ze zelf wat koopt komen ze eerst bij mij en kijk ik of ze goed zijn voordat ze haar aquarium ingaan.

Vandaar ik haar een mooie aparte algeneter wil geven. Ik denk dat ze nooit van die mooie l nummers heeft gezien en hoop ik dat ze wat minder eigenwijs gaat worden.

We schrappen de l 201 als die hoger in tempratuur wil zitten. de L015 en L104 vind ik niet zo mooi. Ik heb even de tijd voordat hij in het aquarium kan dus ga me best doen om een van de andere op de kop te tikken.

Kan er 1 L nummer in of is het beter er 2 te nemen?
 
Wat goed dat je je moeder op deze manier met haar aquarium wilt helpen!
Wat je je wel goed moet realiseren dat dit geen vissen zijn die de hele dag actief en zichtbaar zijn. Ik heb verschillende soorten en bij de meeste ben ik al blij als ik af en toe een staart zie. Er zijn ook genoeg verhalen op internet te vinden die hun vis(sen) weken lang niet zien. Het zijn dus niet de eerste soorten waar je aan zou denken als je een 'leuk' aquarium zoekt. Qua bodembewoners zou ik dan eerder aan een groepje corydoras denken, omdat die meestal actiever en beter zichtbaar zijn.

Er wordt meestal gezegd dat L nummers solitaire dieren zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar de laatste tijd steeds meer een vraagteken bij aan het zetten ben. Ik heb b.v. 2 L201, die heel vaak elkaars gezelschap opzoeken, terwijl de bak groot genoeg is om elkaar te ontlopen (liggen zelf samen in een uitgehold stuk hout en dat is geen kweekgedrag, want daar zijn ze nog veel te jong voor). Ook mijn Ancistrus claro zitten heel vaak bij elkaar in de buurt. Dus ik zou zeggen, als het past zou ik voor 2 i.p.v. 1 gaan. Het lastige is alleen dat het bij de meeste soorten heel moeilijk te zien is of het mannetjes of vrouwtjes zijn (zeker bij aanschaf) en dat 2 mannen nog al eens problemen kan geven. Dus het blijft een gok of het goed gaat.
 
Ga ik er maar 2 halen. Als het op een gegeven moment niet samen gaat zal ik er eentje herplaatsen. Ik neem aan dat er liefhebbers genoeg zijn.

Heb er wel een beetje spijt van dat ik haar visjes hier heb staan want ik kan elke dag 2 x verversen omdat de waardes te hoog oplopen. Heb al 2 slachtoffers eruit moeten halen. Hoop dat ze over een maand of 2 zijn verhuist. Is niets voor mij die kleine friemel dingen. Heb ook al haar mooiste gup met de stofzuiger opgezogen. Leeft gelukkig nog maar daar heb je met mijn sluiers nooit last van.
 

Terug
Bovenaan