Algen eter?


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik ben zelf niet thuis in zoetwatervissen. Me moeder heeft een juwel 80 cm met wat guppen, tempratuur heeft ze op 25 graden. Nu wil ze graag een vis hebben die op het raam zit/plakt.

Geen flauw idee hoe deze heten. Ik wil haar graag een mooie kado doen. Eentje die dus niet te groot word en het liefst met een mooi patroon.

Zou een L201 een optie zijn? Geen idee of deze ook op het raam plakken maar zag een fotootje waar ik het patroon heel mooi van vind en blijft wat kleiner.

Andere opties?
 
De L201 is niet meteen een vis die "tegen de ruiten plakt".
Dan moet ik eerder denken aan Sewellia lineolata. Maar die zijn eerder voor hillstream aquariums, ze wensen zeer felle stroming. En ik neem aan dat dat niet zo is bij de bak van jullie. Dus dat zou ik niet doen.
Een andere "ruitenplakker" schiet me niet meteen binnen.
 
Geen vissen maar wel goede ruitenplakkers: neritina slakken. Die houden de ruit ook nog echt proper en bestrijden actief algen.
Vq-E3BBzhoz1m6zk-odso5o9nGVjNWbJ.jpeg
Vq-E3BBzhoz1m6zk-odso5o9nGVjNWbJ.jpeg


Als het haar eerder om de vorm gaat dan zijn er meerdere mogelijkheden zoals de L201 en de L015
 
Een Ancistrus zit veel op de ruiten en is een leuke vis. Ik heb ze ook zitten en ze zijn niet zo veeleisend. Je moet wel kienhout in je aquarium hebben en schuilmogelijkheden. Binnen het geslacht van de Ancistri heb je nog veel variëteiten, maar de meeste die aangeboden worden zijn kruisingen.
 
Een Ancistrus zit veel op de ruiten en is een leuke vis. Ik heb ze ook zitten en ze zijn niet zo veeleisend. Je moet wel kienhout in je aquarium hebben en schuilmogelijkheden. Binnen het geslacht van de Ancistri heb je nog veel variëteiten, maar de meeste die aangeboden worden zijn kruisingen.
Alleen wordt een Ancistrus tot wel 15 cm wat veel te groot is voor een rio 125.
 
15 cm worden ze bijna nooit in een aquarium en het is niet omdat hij ongeveer 12 cm wordt dat hij niet in een aquarium kan van 80 cm. De lengte is niet het enige criterium om te bepalen of hij al dan niet in een aquarium past. Een solitaire ancistrus moet kunnen.
 
Qua agressie kan dat zeker maar ik heb er al gezien die na een jaar in een 60-centimeter bijna 10 centimeter waren en ook al enkele van 15 cm in een nog groter aquarium. Met geluk blijft een Ancistrus onder de 10 cm in een rio 125 maar ik zou de gok niet wagen.
 
Het gaat om het optische. Ik weet ook niet of het een algeneter heet. Me moeder had het over een vis die op het raam hangt.

Die cedric aangeeft is wel een mooie maar las dat je er minstens 5 of 6 moet hebben. Weet nu niet of me moeder dat erg leuk vind.

Er zit kienhout en plantjes in het aquarium met de standaard filter en een zuurstof gordijn. Op zich een stromingspompje erbij is geen probleem maar weet niet of haar guppy's en 2 zwaardragers daar tegen kunnen.

Ik ben echt een leek qua tropisch.
 
En wil ze 1 die ook echt fysiek op het raam hangt of bedoelde ze dat als vergelijking van hoe de vis er ongeveer uit ziet. Want er zijn wel een paar L-nummers die geschikt zijn voor de bak van je moeder
 
Me neefje had een witte vis die op het raam plakt. Volgens haar maakt die de ramen schoon. Ze vond het zo leuk dat hij op het raam plakt. Nu dacht ik voordat ze een hele grote krijgt aangesmeerd in de LFS (had wel eens zo vluchtig gelezen dat je hele grote heb) zal ik een hele mooie aparte voor haar kopen als kadootje.

Het net op, maar je heb er zoveel dus bedacht op forum ervaringsdeskundige die de zoektocht wat makkelijker maakt. De naam anchistrus maakt het al wat makkelijker zag ik net even vluchtig.

Moet ook wel te zien zijn. Niet eentje die alleen s nachts te voorschijn komt.
 
Nou, de ramen schoonmaken doen ze niet echt. Er zal best wel wat alg mee geschraapt worden als ze er overheen gaan om de in de algen levende organismen te eten. Je zou eens kunnen kijken naar de Ancistrus claro, die laat zich doorgaans wat meer zien en blijft iets kleiner dan de Ancistrus ch. cirrhosus.
 
om wat op te noemen wat theoretisch zou moeten kunnen

ancistrus cf cirrhosus
ancistrus aguaboensis
ancistrus dolichopterus
L269
L156
L213
L309
L349
L136
L260
L262
L162
L002
L271
L272
L072
L080
L140

haal deze info altijd van https://www.planetcatfish.com/ af,
heb even gezocht op nummers die niet groter worden dan 12cm en de temperatuur goed aankunnen.

houd er rekening mee, hoe mooier hoe duurder :) beetje L-nummer gaat voor minimaal zo´n 20-40euro

ze verlangen vaak wel echte stukken hout, zowel om af te schrapen als om in te schuilen.
gaat niet altijd op maar altijd wel aan te raden.

er zou ook nog wel is een echte planten eter tussen kunnen zitten in het lijstje, dus kijk hier even goed naar.
 
Laatst bewerkt:
De Ancistrus claro zou een mooi alternatief zijn, maar ik denk dat je die wel kunt vergeten. Er is (zover ik weet) maar 1 iemand in Nederland die ze regelmatig beschikbaar heeft en van haar heb ik laatst gehoord dat ze de komende maanden nog geen kleintjes heeft die oud genoeg zijn om te verhuizen. In de winkel worden ze ook bijna nooit aangeboden (ik heb het in het afgelopen 1,5 jaar 1x gezien en toen waren ze binnen no-time gereserveerd en sinds dien is er een lange wachtlijst).

Daarnaast kom ik er steeds meer achter dat de claro's (en ook andere Ancistrussoorten) helemaal geen solitaire dieren zijn, zoals altijd wordt beweerd. Mijn claro's zitten eigenlijk altijd bij elkaar, terwijl de bak groot genoeg is om elkaar te ontlopen en er meer dan genoeg schuilplaatsen inzitten. Ik denk dat dit wordt gezegd omdat de meest aangeboden Ancistrus 'soort' helaas een stuk agressiever is dan andere soorten en dat daarom meer ruimte nodig is voor een groep dan de meeste mensen hebben. Het gaat het dus meer om dat het aquarium te klein is om er meer te houden, dan dat de dieren niet sociaal zouden zijn (want dan zijn ze in mijn ogen zeker wel).
 
Ik heb deze zie foto"s, weet geen naam, gekocht bij Intratuin pasgeleden en waren goedkoop en klein.
Zitten overal en komkommer vinden ze ook lekker!

20170228_125458.jpg


20170228_125558.jpg
 
Ik heb deze zie foto"s, weet geen naam, gekocht bij Intratuin pasgeleden en waren goedkoop en klein.
Zitten overal en komkommer vinden ze ook lekker!

Bekijk bijlage 9502

Bekijk bijlage 9504
Dat zijn dus ancistrus en worden wel 12-15 centimeter. Zelf vind ik dat ze in 60cm al genoeg ruimte hebben aangezien ze niet zoveel bewegen, maar 80cm is zeker genoeg!
 
Bedankt allemaal voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee. Ga vanavond op me gemak even alles wat jullie opsommen bekijken.

Heeft er wel eens iemand een vis opgestuurd gekregen? Ik zie dat sommige online winkels vissen versturen maar ik twijfel er een beetje aan of dat wel goed gaat.

Ben van plan om de vis eerst een weekje of 2 bij mij in huis in een curverbox te zetten om te zien of hij geen ziektes etc. Zodat moeders geen ziekte in de bak krijgt. Heeft net een hoop ellende en doden gehad onder haar guppen. Dit is inmiddels opgelost maar zal wel een beetje voorzichtig zijn met het plaatsen van nieuwe vis.
 
Ik ben net even naar IntraT geweest om te kijken , inderdaad de ancistres temmincki en kan 12 cm worden en kosten € 2.99

Ik heb ze in de Superfisch home 40 zitten.
 
15 cm worden ze bijna nooit in een aquarium en het is niet omdat hij ongeveer 12 cm wordt dat hij niet in een aquarium kan van 80 cm. De lengte is niet het enige criterium om te bepalen of hij al dan niet in een aquarium past. Een solitaire ancistrus moet kunnen.
Ik heb er anders zat gezien van 15cm. En er zelfs een gemeten van 17cm.
 
Die van mij zijn klein en als ze durven te groeien boven de 12 cm gaan ze de pan in en op brood.:chef:
 
Ik ben net even naar IntraT geweest om te kijken , inderdaad de ancistres temmincki en kan 12 cm worden en kosten € 2.99

Ik heb ze in de Superfisch home 40 zitten.
De Ancistrus temminckii wordt vrijwel nooit verhandeld. Wat jij hebt is de Ancistrus sp leucostictus (die worden dus ruim 15cm) want die wordt vaak verhandeld als Ancistrus temminckii, en deze is totaal ongeschikt voor zo'n klein bakje.
 
Ik ben net even naar IntraT geweest om te kijken , inderdaad de ancistres temmincki en kan 12 cm worden en kosten € 2.99

Ik heb ze in de Superfisch home 40 zitten.
Ik heb hier een mannetjes Ancistrus temmincki en die nadert toch al de 10 cm, lijkt me verre van onmogelijk dat ze 15 cm kunnen worden.
 
Ze hebben veel ruimte om te dwalen, ze vervelen zich niet, en met 12 cm zien we wel weer, mijn koekepan is groot genoeg.:oops:
 
Ik heb hier een mannetjes Ancistrus temmincki en die nadert toch al de 10 cm, lijkt me verre van onmogelijk dat ze 15 cm kunnen worden.
Mijn kweekkoppel was 15 en 16 lang. Gemeten met een meetlint.

En ik acht het onmogelijk dat jij een Ancistrus temmincki hebt. ;) lees mijn eerdere posting. ;)
 
Mijn kweekkoppel was 15 en 16 lang. Gemeten met een meetlint.

En ik acht het onmogelijk dat jij een Ancistrus temmincki hebt. ;) lees mijn eerdere posting. ;)
Las je post pas na dat ik de mijne had verstuurd en is best mogelijk dat het de leucostitcus is.
 
Net gekeken en ruinemans aquarium (vis komt daarvandaan) gebruikt idd de term geelpuntalgeneter voor de leucostictus, intratuin haalt ook zijn vissen bij ruinemans dus die van Herman is ook leucostictus waarschijnlijk.
 
En Ruinemans gebruikt die naam dus verkeerd (Ik ben zelf bij Ruinemans geweest (mooie bedrijf) en die gebruiken voor veel vissen verkeerde of sterk verouderde namen.

Bv ooit een Otocinclus affinis gezien? Ik niet (Deze wordt evenals de Ancistrus temminckii nooit geïmporteerd) maar doordat Ruinemans en andere groothandels verkeerde namen gebruiken lijkt het erop dat je deze vis bij vrijwel elke winkel kunt kopen.


https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=1290
 
Ik wil niet vervelend zijn, maar ook de A. leucostictus kom je bijna niet in de winkel tegen. De meest verkochte Ancistrus is de Ancistrus cf. cirrhosus (ook wel Ancistrus sp. genoemd). Deze wordt volgens Planet Catfish 12,5 cm (SL, dat is zonder staart, dus tel er rustig nog maar een paar cm bij).
 
Ik wil niet vervelend zijn, maar ook de A. leucostictus kom je bijna niet in de winkel tegen. De meest verkochte Ancistrus is de Ancistrus cf. cirrhosus (ook wel Ancistrus sp. genoemd). Deze wordt volgens Planet Catfish 12,5 cm (SL, dat is zonder staart, dus tel er rustig nog maar een paar cm bij).
Idd ook de leucostictus wordt niet verhandeld. De vissen die worden aangeboden onder de naam Ancistrus leucostictus , temminckii en dolichopterus zijn eigenlijk altijd de Ancistrus cf. cirrhosus.

Welke ik ook steeds bedoelde maar het verkeerd heb neer gezet.
 
Gaat goed komen met de info die ik heb. Prijs is voor mij niet zo van belang. Wil iets moois en speciaals halen, maar moet wel op een verantwoorde/gezonde manier kunnen leven in haar aquarium. We hebben er niets aan als het een groot monster gaat worden die we niet kunnen huisvesten of dat hij ziek, zwak en misselijk gaat worden.:cool:
 
Als ik er eentje heb uitgezocht doe ik hem nog even ter goedkeuring op het forum. Ik denk toch dat het een L nummer word want die hebben van die mooie patronen.
 
Dat is een heel goed idee. Botia heeft volkomen gelijk dat er echt helemaal niets van de namen klopt. Zo heb je b.v. ook de Panaqolus maccus. Die wordt overal verkocht als de Peckoltia Vittata, terwijl dat een totaal andere vis is. Allemaal op basis van de naamgeving vanuit Ruinemans. Ik heb hen daar laatst een mailtje over gestuurd (de P.maccus heeft per se hout nodig in zijn dieet en de P. vittata niet, dus die verkeerde naam kan best wel ernstige gevolgen hebben), maar daar reageren ze totaal niet op en ze doen er ook niets aan.

Dat is trouwens ook nog een soort waar je naar zou kunnen kijken. Deze worden niet groter dan een cm of 8 en zijn (als je op de hoogte bent naar welke naam je moet zoeken) op veel plaatsen verkrijgbaar. Het nadeel is alleen dat ze best schuw kunnen zijn en dat mannen onderling niet altijd even vriendelijk zijn. Maar verder is het wel een erg leuke soort, die in tegenstelling tot sommige andere L-nummers ook niet zo heel erg warm gehouden hoeft te worden.
 
Dat is een heel goed idee. Botia heeft volkomen gelijk dat er echt helemaal niets van de namen klopt. Zo heb je b.v. ook de Panaqolus maccus. Die wordt overal verkocht als de Peckoltia Vittata, terwijl dat een totaal andere vis is. Allemaal op basis van de naamgeving vanuit Ruinemans. Ik heb hen daar laatst een mailtje over gestuurd (de P.maccus heeft per se hout nodig in zijn dieet en de P. vittata niet, dus die verkeerde naam kan best wel ernstige gevolgen hebben), maar daar reageren ze totaal niet op en ze doen er ook niets aan.

Dat is trouwens ook nog een soort waar je naar zou kunnen kijken. Deze worden niet groter dan een cm of 8 en zijn (als je op de hoogte bent naar welke naam je moet zoeken) op veel plaatsen verkrijgbaar. Het nadeel is alleen dat ze best schuw kunnen zijn en dat mannen onderling niet altijd even vriendelijk zijn. Maar verder is het wel een erg leuke soort, die in tegenstelling tot sommige andere L-nummers ook niet zo heel erg warm gehouden hoeft te worden.
Nu leer ik hier nog iets belangrijks, ik heb hier ook zo een 'peckoltia vittata' zitten die verdacht veel lijkt op de panaqolus Maccus.
 

Terug
Bovenaan