Alg niet weg te krijgen


Fe zeker verhoger doormiddel van plantenvoeding. No3 (nitraat ) zou ik iets verhogen met bv easylife nitro tot 20.
Ik dacht draadalgen te zien, de beste oplossing is natuurlijk goede waardes, maar om er snel van af te komen terwijl je waardes goed zijn, raad ik aan een aantal Siamese algeneters. deze zijn niet duur maar lossen je probleem snel op.
 
Opletten met Fe. Dat wil je ook niet overdoseren houd je gewoon aan de aanwijzingen.

Ik doseer het droog als poeder gluconaat in de bak maar daarvoor gebruikte ik Ferro van easy life.

Hopelijk ga je snel veranderingen zien!
 
Ik volg dit topic ben benieuwd naar updates
 
chilltyperiod zei:
Opletten met Fe. Dat wil je ook niet overdoseren houd je gewoon aan de aanwijzingen.

Ik doseer het droog als poeder gluconaat in de bak maar daarvoor gebruikte ik Ferro van easy life.

Hopelijk ga je snel veranderingen zien!
Dat ligt eraan welke planten je hebt, ik heb wat rode planten en die vreten fe, dus ook al zou het de ene dag iets te veel zijn, is dat de volgende dag weer weg.
 
We zijn inmiddels maanden verder... De alg blijft terugkome; elke keer dat ik schoon maak en een week niet aan de ruit zit is het weer ��n en al alg...

De huidige waarden zijn:

PH 8
GH 10
KH 4
NO2 0
NO3 5
PO4 3
NH3 0
FE 0,05

Oftewel; nog steeds weinig FE en verder weet ik het niet....

Iemand een idee wat te doen want de lol is er inmiddels hard vanaf....
 
Hoe kan je ph nu zoveel lager zijn?? Voeg je co2 toe??
Ph was destijds 8 las ik.
Destijds had je veel co2 meende ik maar bij deze waarden heb je eigenlijk geen co2 en dat is wel nodig voor een goede groei.
Heb je alleen alg op de ruiten??
Hoelang heb je nu het licht branden en wat voeg je nu precies allemaal toe?
 
MiKeZZa zei:
Ik ben volop bezig met wekelijks verversen en (vrijwel) dagelijks denk ik aan het toevoegen van de middeltjes...

Ik voeg niks geen middeltjes toe en heb geen last van alg en vind dat hier op het forum zo snel op middeltjes toevoegen wordt gewezen.
 
Seabait zei:
MiKeZZa zei:
Ik ben volop bezig met wekelijks verversen en (vrijwel) dagelijks denk ik aan het toevoegen van de middeltjes...

Ik voeg niks geen middeltjes toe en heb geen last van alg en vind dat hier op het forum zo snel op middeltjes toevoegen wordt gewezen.

Is soms ook niet nodig hoor en doe ik ook niet in alle bakken hier.
Maar wel is het vaak van belang om te weten of men co2 of plantenvoeding geeft.
De co2 is niet goed op orde zo te zien.
 
Maar hoe kan de ph dan zoveel lager zijn nu??
Zijn de metingen betrouwbaar en hoe doe je dat??
 
Ik meet met een kit van sera (met die druppeltjes), maar pH is juist hoger.... Hij is nu 8, niet een heel bijzondere waarde toch als je vrij veel ververst?

Verder gooi ik er in:

minimaal 4x per week Easycarbo
1x p.w.; fosfo en nitro
Soms; ferro

En het zit naast de ruit ook op de achterwand en mijn hout.
 
Helaas lees ik dit echt een half uur nadat ik schoongemaakt heb... Heeft dat nu nog zin dan?
 
Ja inderdaad; het maken van foto's van een relatief schone bak. Is dat zinvol?
 
Neej niet echt zinvol denk ik :)
Misschien kun je dan vertellen hoe het gaat voor jou gevoel en of je veranderingen ziet?
 
Het is en blijft een drama; na een paar dagen zit de achterwand al weer vol met groene aanslag en na een goeie week moet ik de voorruit weer poetsen...
 
Kun je misschien alsnog een foto van die achterwand plaatsen??
 
Bij deze hoe hij er weer bij staat na enkele dagen:
dFLFeumEkmeTgB95n3U5UnhmLev37Qtp.jpeg


En nog eentje van de vlekken op de ruit:
dFLFeumEkmeTgB95n3U5UnhmLev37Qtp.jpeg
 
Dus ook op de planten is het steeds te zien begrijp ik.
Wat zijn nu je waterwaarden en hoe lang heb je de verlichting aan??
 
Ik heb de zelfde problemen al anderhalf jaar alleen had ik er ook nog blauw alg bij
De achterwand slibde helemaal dicht planten gingen dood .
De achterwand maakte ik 1 maal per maand schoon met een afwas borstel je wilt niet weten wat een drek daar afkomt nu moet ik er wel bij vertellen dat ik discussen heb dus veel voer maar ook veel ververs plus het feit dat de bak op 30graden staat zijn planten niet echt gek op heb de bak nu op 29graden staan en al het hout er uit gehaald
Een pluk blauw alg in het filter gedaan denk ik het verdwijnt wel niet dus
Het werd zo erg dat er allemaal luchtbelletjes op de achter wand kwamen te zitten
De ene zegt je moet dit gebruiken en weer een ander nee dit
Ik heb geprobeerd de oorzaak te achter halen en de grote boosdoener is denk toch het vele diepvries voer wat toch een hoop vet bevat dus van runderhart helemaal afgestapt
MAAAAR hielp het nee dus toch maar een middel tegen blauw alg gehaald nl Bleu Exit
Ben daar vorige week mee begonnen en het resultaat ziet er tot nu toe goed uit ik weet het is een tijdelijke op lossing ga de bak op 28 graden zetten en er een vracht water planten in zetten en dan maar afwachten ik heb zo n idee dat die standaard achterwanden zo snel dicht slibben door dat er geen epoxi laag op zit of zeg ik iets geks
We zitten in het zelfde schuitje algen krijgen mij er niet onder ik blijf vechten
 
In je vorige topic werd je geadviseerd om de verlichting te minderen (niet zozeer de verlichtingsduur, maar de intensiteit) en drijfplanten te nemen. Heb je dat gedaan? Welke lampen heb je precies? 90W op 120l. is gigantisch veel. Zo'n bak krijgt volgens mij bijna niemand hier goed gehouden.

Mijns inziens zit de oplossing hem niet in toevoegen, toevoegen, toevoegen, maar in minderen. Met beperkte verlichting heb je alsnog heel veel keuze qua planten en hoef je geen halve laborant te zijn om je planten in leven en je bak algvrij te houden. Het scheelt ook nog in de portemonnee...

Heb je de mogelijkheid om 1 van de lampen te verwijderen? 45W is zat (en zelfs al wat veel) voor zo'n bak. Ter vergelijking: in mijn 160l. bak gaan de planten als een tierelier met 2x 18W T8 en zonder extra toegevoegde plantenvoeding.


Seabait zei:
MiKeZZa zei:
Ik ben volop bezig met wekelijks verversen en (vrijwel) dagelijks denk ik aan het toevoegen van de middeltjes...
Ik voeg niks geen middeltjes toe en heb geen last van alg en vind dat hier op het forum zo snel op middeltjes toevoegen wordt gewezen.

:petjeaf:
 
MikeZZa,
Hoeveel licht heb je boven de bak hangen nu dan??
Gemiddeld 0,4W en 8 uur belichten is al meer dan voldoende voor de bak. Zijn zat die minder hebben dan 0,4 hoor.
 
Ik heb zo'n 7 uur licht per dag en er hangen 2 staven van 45 watt boven de bak... En nu ik dit zo hoor denk ik inderdaad dat het best eens zo kan zijn dat het ooit begonnen is toen ik op advies van een LFS een nieuwe verlichtingsbalk er in gooide.

Ik kan er helaas niet 1 uit draaien, dan doen ze het allebei niet :(

Vanavond weer flink staan poetsen.... Het blijft drama wat dat betreft...

Zie bijvoorbeeld hoe deze plant er uit ziet:

http://i62.tinypic.com/f5akr9.jpg
 
Mike, zou lichtduur tussen de 8 en 10 uur doen...7 is (te) weing. Maar zou de lichtintensiteit verminderen...bijv. door reflectoren ondersteboven of pvcpijpstukken om je lampen te doen. Dan halve dosis easycarbo en 2 x per weer plantenvoeding (profito oid) ..terug naar de basis dus ipv compleet de weg kwijtraken door (te) veel gaan toevoegen.
 
Je hebt 90W op 120 liter en dat is erg veel. Er is al eerder gezegd de intensiteit te verminderen dmv drijvers of pvc om je buizen.
Hoe staat het hiermee??
Jij hebt doordat je zoveel licht boven de bak hebt ook een grote vraag naar voeding natuurlijk.
Ik heb boven mn Ferplast met 125 liter zo n 56W hangen.En dat is al vrij veel denk ik.
 
Ik heb als het goed is wel iets meer dan 120 liter water, volgens mij iets van 150-180, maar toch...

Drijfplanten heb ik gehad, maar zelfs die trokken helemaal vol met die smerige alg dus die heb ik inmiddels weggehaald.

Wat bedoelen jullie met pvc om je lampen? Gewone normale PVC buizen? Wordt dat niet veel te warm waardoor het smelt o.i.d.? Kan ik anders ook aanzienlijk slappere lampen kopen?
 
pvc buis (grijs) met iets grotere diameter dan je tl in stukken zagen ter grootte van bijv eenvierde van de lengte en dan twee van die stukken om je lampen en op de juiste plek schuiven, zodat je het licht kan richten en je planten niet de volle laag krijgen. Smelt niet.
 
Dus concreet zeg je; 50% van de lamp moet bedekt zijn met PVC-buis?
 
Lijkt me wat veel want ik heb er 56W boven. Gewoon even proberen wat beter is.
Zelf heb ik in de 60 cm bak van dat bruine tape wat ze bij dozen hebben gebruikt om te dempen.
Op de 15W buis wil dat prima en dempt ook mooi en is naderhand te verwijderen.
Het is aan jou wat je wil gebruiken en hoeveel maar 50% lijkt mij persoonlijk wat veel.
Zou eerder aan 30% denken.
 
Zoals aangegeven heb ik het ook gedaan. Zie:

0I84et00FCcG68Yp_y17bdpjFmHy8LXB.jpeg


Ik hou jullie op de hoogte!
 
Ik ben benieuwd wat het effect ervan is dus.
 
Gewoon die verlichting op 7 uur zetten. ( als het nature lampen zijn )

ff voor de duidelijkheid. Je hebt een heel lastige alg !!
Ben d'r al 4 maanden mee bezig.
 
Wat is dan de grens wat planten moeten hebben aan aantal uren licht??
Als ze te weinig licht krijgen groeien ze toch ook niet goed??
Volgens mij is ergens geopperd dat 7 uren te weinig zou zijn.
 

Terug
Bovenaan