Alg niet weg te krijgen


MiKeZZa

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2005
Berichten
212
Mensen, help!!! Mijn hobby staat op de tocht.

Ik krijg de algen maar niet weg uit mijn bak en dat gaat ten kostte van mijn plezier in de hobby, maar ook ten kostte van het geduld dat mijn vrouw met de bak heeft.

Er moet dus wat gebeuren.

Ik heb al eens eerder een topic geopend (http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1362173), maar ondanks minder branduren van de lamp (6,5), de hele bak vol drijfplanten enz. krijg ik de alg niet weg...

Ook de planten blijven verschrompelen.

De waterwaarden:
PH 6
GH 10
KH 4
NO2 0
NO3 5
PO4 2
NH4/3 0
FE 0


Foto's:
RoOGKyL2mtkIi_IqDWRbMB7QTPMhFVKX.jpeg


RoOGKyL2mtkIi_IqDWRbMB7QTPMhFVKX.jpeg
 
geef je iets van voeding
 
Heb eerst even je andere topic gelezen en blijkbaar werkt e.e.a. nog niet.
Om je goed te kunnen helpen zal er meer informatie nodig zijn, liefst alles bij elkaar.

Dus, komt de lijst met vragen:

- Hoe lang staat je licht aan?
- Hoeveel planten voeding gebruik je per week?
- Wat zijn de waardes van pH, KH, GH, NO3, PO4 met druppels gemeten?
- Hoeveel liters water ververs je per week?
- Welk type filter heb je?
- Hoe vaak maak je filter schoon?
- Wat zit er voor materiaal in je filter?
- Hoe vaak zit je met de handen in het aquarium?
- Wat heb je allemaal geprobeerd tegen de algen?
- Hoe ruikt het water van het aquarium?
- Is de aanslag op platen en materiaal er af te vegen of zit het muurvast?
- Wat voor verversingswater gebruik je? (leiding, regen, osmose, demi)

Het lijkt en hele lijst (en ik ben nog niet klaar vrees ik) maar je worstelt al een tijd en dat moet nu maar eens gaan stoppen, toch?

Wel verstandig om te kijken, als je meerder adviezen krijgt, welke je wilt volgen. Het zelfde met een dieet, je volgt ook niet 3 di�ten tegelijk ;) want dat gaat niet werken (heb je geen honger denk ik)
 
- Hoe lang staat je licht aan? > 4 uur per dag
- Hoeveel planten voeding gebruik je per week? > geen
- Wat zijn de waardes van pH, KH, GH, NO3, PO4 met druppels gemeten? > De waarden uit mijn openingspost zijn met druppels gemeten.
- Hoeveel liters water ververs je per week? > 20 liter
- Welk type filter heb je? > Standaard Juwel
- Hoe vaak maak je filter schoon? > 1x per maand
- Wat zit er voor materiaal in je filter? > Standaard spul van Juwel; Filterspons Grof, Koolspons, Nitrax, Cirax
- Hoe vaak zit je met de handen in het aquarium? > 2x per week (ivm algen verwijderen)
- Wat heb je allemaal geprobeerd tegen de algen? drijfplanten er in, licht terug schroeven, anti-algen middeltjes, dagelijks poetsen, paar dagen helemaal verduisteren enz.
- Hoe ruikt het water van het aquarium? > niet bijzonder t.o.v. normaal aquariumwater
- Is de aanslag op platen en materiaal er af te vegen of zit het muurvast? > het is wel redelijk makkelijk los te krijgen
- Wat voor verversingswater gebruik je? (leiding, regen, osmose, demi) > leiding
 
Wat is de inhoud van je bak (je ververst 20 liter van ..? L )
Je hebt heel zeker een tekort aan voedingsstoffen: algen krijg je door tekorten!
In eerste instantie zou ik het volgende doen:
Ik zou nitraat toevoegen, 6 � 8 u licht, drijfplanten, Veel waterplanten, geen CO2 gebruiken want dan is de vraag naar voedingstoffen nog hoger.
Nitrax is een nitraat verwijderaar en je hebt juist nitraat nodig, min. 15 � 20mg. Als je groene spons er al lang inzit zal ze al uitgewerkt zijn anders vervangen door een blauwe grove spons.
Wekelijks 20% waterwissel. Eventueel Easycarbo (koolstof) dagelijks toedienen.
 
Zeker ook wekelijks sporenelementen toevoegen, vb. profito. Daar zitten de nodige stoffen in die planten nodig hebben. Het zal je ijzerwaarden ook doen stijgen.
 
Ik ga proberen je te helpen, het zou zonde zijn als dit het einde van je hobby is.
Ik heb ook je vorige topic gelezen.
Even punt voor punt.

Je licht gewoon tussen 8 en 10 uur aan.(wat heb je voor licht?, type?
Geen plantenvoeding? Koop een fles profito en een fles carbo van easy life(elke lfs heeft dat)
De no3 kan hoger, zo tussen 10 en 25.
waterverversen zou ik 30% per week doen.
Ik ben niet zo kapot van een binnenfilter, kijk eens voor een potfilter, ik weet de inhoud van je bak niet.
Filterschoonmaken doe je alleen als er duidelijk minder water uit komt.
Inhoud filter is goed, behalve de koolspons, die kun je verwijderen.
Anti algmiddelen niet gebruiken, ze vernielen ook je planten en is symtoombestrijding.
als het water niet stinkt, dan is het m.i. geen blauwalg.
Leidingwater is goed, hoef je ook niets bij te doen.

De planten die heel erg bealgt zijn, kan je net zo goed weggooien, krijg je toch niet meer goed, en schaf snelgroeiende planten aan.(cabomba, waterpest,hygrophila enz.
algen is een kwestie van concurentie, of het zijn je planten of de algen groeien.

Hoop dat je hier wat mee kan, nogmaals, het zou zonde zijn.

Gr. Rob
 
ik zie nu al dat je nitraat te weinig is. ik zou die naar zeker 15mg brengen of 20.
Dan zie ik met de ph/kh tabel dat bij een kh van 4 en een ph van 6 fde co2 ver boven de 100 is. Dat lijt me erg vreemd.
Tenzij devissen al dood zijn inmiddels.
Ik denk dat er ergens een fout is gemaakt.
je moet uit de filter de zwarte en groene spons halen want deze halen ook de voeding eruit.
lleen de blauwe sponzen erin laten en doen. maandelijks schoonmaken is denk ik veel te vaak en zo spoel je de goede bacterien weg. Alleen de watten dan even uitspoelen en de rest pas gedeeltelijk licht uitspoelen als de stroming sterk verminderd.ook de verlichting zou ik rond de 8 uur doen want anders is er tekort aan licht boven de bak.
Ik zou daarnaast plantenvoeding geven en dan bv profito. iets van 15ml per 100 liter zodat je iets meer doseerd dan aanbevolen.
ik denk dat als je de sponzen gaat verwijderen dat de waarden al wel stijgen want de voeding wordt door de sponzen eruit gefilterd.
Met die sponzen en geen plantenvoeding gaat het nooit niet goedkomen.
ook gegrijp ik niet het hoge co2 gehalte.

Zorg wel voor voldoende nitraat en fosfaat en co2 in je bak want dat zijn belangrijke voedingsstoffen en een uur of 8 licht. Dan de plantenvoeding erbij en de bealgde bladeren allemaal verwijderen.
Dan moeten de nieuwe bladeren tzt schoon kunnen blijven. ook moet je wel zorgen nog voor een goede stroming zodat je geen dead spots krijgt.
Nou een heel verhaal zeg.
 
Nitraat van 5 te weinig? nooit a priori! Ik verwijs naar de volgende topics:
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1053765

Ik begrijp ook niet waarom niet is gevraagd naar wat voor planten je hebt. Makkelijke planten in combinatie met weinig licht hebben weinig nodig.

Ik zou eerst wel eens willen weten wat voor vissoorten in de bak zwemmen. Ik zie in je eerdere topics bijvoorbeeld dat je ramirezi's hebt (gehad?) en als die nu ergens slecht tegen kunnen is het easycarbo, plantenvoeding en hoge nitraat- en fosfaatwaardes.

~ Ivo
 
Ik zou eerst wel eens willen weten wat voor vissoorten in de bak zwemmen. Ik zie in je eerdere topics bijvoorbeeld dat je ramirezi's hebt (gehad?) en als die nu ergens slecht tegen kunnen is het easycarbo, plantenvoeding en hoge nitraat- en fosfaatwaardes.

~ Ivo

Easycarbo is m.i. niet slecht, maar je moet niet overdoseren.
Je hebt zo weinig nodig, dat je wel de neiging hebt.
Dus goed aan de handleiding houden, dan is er niets aan de hand.
Ik gebruik het zelf bij mijn discusbak.

Gr. Rob.
 
Mijn advies:

Ik probeer het zo simpel mogelijk voor je te houden, middels een weekprogramma voor het onderhoud:

licht: van 4 uur nu naar 8 uur opbouwen door elke 2 a 3 dagen de duur met een 30 minuten te vergroten.

Zo:
-meet je waterwaardes en schrijf deze op. KH, GH, NO3, PO4, PH enz... dit voor het logboek. Alles wat je kunt meten meten :)
- onderhoud planten, dood / beschadigdb lad verwijderen
- schoonmaak van ruiten en bodem
- Waterwissel van 25%
- Vul NO3 en PO4 aan tot 15:1.5 (of 20:2, wat je zelf handig vind). Doe dit met Easylife Nitro en Fosfo

Ma:
- Easylife profito volgens voorschrift
- Easylife carbo, 2ml per 50 liter aqua-water (inhoud aquarium)

Di:
- Easylife carbo, 2ml per 50 liter aqua-water (inhoud aquarium)

Wo:
- Easylife carbo, 2ml per 50 liter aqua-water (inhoud aquarium)

Do:
- Easylife carbo, 2ml per 50 liter aqua-water (inhoud aquarium)

Vr:
- Easylife carbo, 2ml per 50 liter aqua-water (inhoud aquarium)

Za:
- Easylife carbo, 2ml per 50 liter aqua-water (inhoud aquarium)
--------
Wat heb je nodig:

Easylife profito: plantenbemester
Easylife Carbo: koolstofbemester
Easylife Nitro: Nitraat verhoger
Easylife Fosfo: Fosfaat verhoger

*Easylife heb ik genoteerd omdat ik er zelf goede ervaring mee heb. Het is alleen niet het goedkoopst maar goed verkrijgbaar.

Vissen e.d. gewoon blijven voeren.
-------
Dit schema is vrij simpel gehouden. Op de zondag, door mij gekozen schoonmaakdag, doe je de metingen en ververs je het water zoals normaal. Je voert Nitraat en Fosfaat naar hogere waardes, 1 maal per week.

Op maandag komt de week planten voeding in het water.
Overige dagen alleen koolstof toedienen.

Dit zou je minimaal 4 tot 6 weken moeten doen om verschil te gaan zien.
 
RobB zei:
Easycarbo is m.i. niet slecht, maar je moet niet overdoseren.
Je hebt zo weinig nodig, dat je wel de neiging hebt.
Dus goed aan de handleiding houden, dan is er niets aan de hand.
Ik gebruik het zelf bij mijn discusbak.
Dwergcichliden kunnen slecht tegen elke vorm van vervuiling van het water. Easycarbo is er daar ��n van. Er is zelfs een forumlid dat bij ziekte of dode dwergjes vraagt of er easycarbo is gebruikt.

~ Ivo
 
als je dan zo naar die bak kijkt, moeten ze allang het hoekje om zijn, toch.

Gr. Rob.
 
Dat zeg ik niet.
 
Ik vind dat elke vis(dier)zo goed mogelijk verzorgd moet worden.

Gr. Rob.
 
Wat wil je daarmee zeggen?

~ Ivo
 
Heren, wat erg veel adviezen. Geweldig!

De Ramirezis hebben inderdaad keer op keer het loodje geleden in tijden dat ik wat EasyCarbo gebruikte... Dus ik zeg niet dat het zo is, maar ook ik ervaarde zoiets.

Ik ga komend weekend eens poetsen (ben nogal druk en heb ook een hernia dus dat poetsen is niet fijn...) en wat zaken bestellen.

Dan begin ik denk ik met het schema van gozer, tenzij er iemand is die meent dat zijn tips in tegenspraak zijn met wat zij goed menen te vinden of omdat het mogelijk nog iets te kort schiet volgens mensen!?

Ter info: Wat er op dit moment nog aan vissen zit zijn Corydorassen, roodkopzalmen en kardinaaltetra's.
 
Ga maar het schema van Gozer eens uitvoeren en probeer dat een paar weken ..succes.
 
Meet je pH en KH a.u.b. nog eens. Want John merkt zeer terecht op dat het CO2 niveau dat bij deze waarde hoort bijna erop wijst dat de meting bijna niet kan kloppen. Als je voldoende CO2 hebt is EasyCarbo ook nergens voor nodig.

En voor je reamirezi's.: je bent niet de eerste.

~ Ivo
 
Als de waarden kloppen dan zijn de vissen inmiddels dood.
Dus de meting is niet goed denk ik en als er een veel lagere co2 uit komt dan is carbo m.i. ook weer niet nodig.
Maar eerst moeten we de juiste co2 waarde kunnen vaststellen.
Kun je de ph en de kh nogmaals meten??
 
Zojuist komt dit er uit:

ph: tussen 7,0 en 7,5
kh: 5

Flink verschil, heel bijzonder
 
Ja dat is heel iets anders he.
Ik zou ook het schema van Gozer gaan volgen.
Voor de poeders kun je ook het lid @Tom benaderen zodat je de waarden kunt verhogen.
Of evt via Aquariumbemesting.nl bestellen. Is veel goedkoper dan Easylife maar wel iets meer werk want je moet een stockoplossing maken. Wil je voor gemak en zekerheid gaan, koop dan de kant en klare.
 
Het grote poetsen is inmiddels uitgevoerd; over een uur heb ik de middeltjes in huis. Dus dan gaat het schema echt in.

Ik zal zo nu en dan updates geven.
 
Succes en laat even weten hoe het verloopt.
 
Inmiddels zijn we weer wat verder...

Ik ben volop bezig met wekelijks verversen en (vrijwel) dagelijks denk ik aan het toevoegen van de middeltjes...

Nog 1 vraag voor de zekerheid;

Wat wordt er precies bedoeld met 'Vul NO3 en PO4 aan tot 15:1.5 (of 20:2, wat je zelf handig vind)'? Hoe moet ik dit zien? Gewoon tot waarde 10 uit de testen of begrijp ik dit verkeerd?
 
De waardes meeten en dan aanvullen tot dat je de gewenste waardes hebt.
Als je geen co2 installatie hebt, zou ik lagere waardes aanhouden.
 
Maar dan nog snap ik niet wat voor waarde er mee bedoeld wordt!?

NO3 komt bij mij nu bijvoorbeeld 10 uit en PO4 komt 2 uit o.b.v. mijn meetset.

Hoe moet ik 2 of 10 dan zien t.o.v. 20:2?

En wat voor waarden lijken jou logisch dan Tom?
 
Iemand een uitlegje?
 
MiKeZZa zei:
Maar dan nog snap ik niet wat voor waarde er mee bedoeld wordt!?

NO3 komt bij mij nu bijvoorbeeld 10 uit en PO4 komt 2 uit o.b.v. mijn meetset.

Hoe moet ik 2 of 10 dan zien t.o.v. 20:2?

Als er nu 10mg NO3 in zit en 2mg PO4, is er genoeg voor de planten en hoef je niets toe te voegen.
Als je nu NO3 gaat toevoegen kieper je dat met de waterwissel gewoon weg.
In welke verhouding het er in zit maakt niet uit, zolang er maar genoeg is.

Veel verversen, goed onderhoud, voor goede stroming zorgen, filters proper houden,... Dat gaat bij jou ervoor zorgen dat er minder algen komen, en niet of je nu 10:1, 20:1, 5:1,... NO3/PO4 verhouding hebt.
 
MiKeZZa zei:
Inmiddels zijn we weer wat verder...

Ik ben volop bezig met wekelijks verversen en (vrijwel) dagelijks denk ik aan het toevoegen van de middeltjes...

Nog 1 vraag voor de zekerheid;

Wat wordt er precies bedoeld met 'Vul NO3 en PO4 aan tot 15:1.5 (of 20:2, wat je zelf handig vind)'? Hoe moet ik dit zien? Gewoon tot waarde 10 uit de testen of begrijp ik dit verkeerd?

Je hebt dus nu PO4 2mg/l dus normaal is het met die waarde beste dat de NO3 op 20mg/l aangevuld word maar je hebt geen CO2 toevoeging.. ik zou naar max. waarden gaan van PO4 1,5mg/l en NO3 van 15mg/l.. dan ga je normaal voldoende hebben voor de planten en krijgt alg minder kans... wel wat geduld hebben..
ik zou ook nog een complete plantenvoeding geven zoals bv easylife profito..
 
Die 2 ml per 50 liter Easy Carbo moet 1 ml per 50 liter water zijn. 2 ml geldt alleen als je heel veel beplanting erin hebt zitten. Nou weet ik niet of er inmiddels meer planten bijgekomen zijn. Heb net even op de verpakking gekeken want het klonk veel.
 
Inmiddels zijn we flink wat waterverversingen en ml's middeltjes verder. De alg wordt minder, maar is zeker nog niet weg.

Zojuist weer eens gemeten. Resultaten:

PH = 8
GH = 11
KH = 5
NO2 = 0
NO3 = 10
PO4 = 2
NH3 = 0
FE = 0

Sowieso qua ijzer te laag, dus dat geeft problemen met de planten.... Verder nog op- en aanmerkingen voor me?
 
Ik zie wel dat je ph opeens hoger is dan een poosje terug. Was toen 7 a 7.5.
Maar goed verder geen rare dingen. Wel zou ik zorgen dat de planten Fe krijgen om op te nemen.
Wellicht is het ijzer al verbruikt??
 
Tsjah, het blijft natuurlijk aflezen en doseren dus wie weet zit daar ietsje afwijking in...

Goed om te horen dat er geen rare dingen zijn. Fe ga ik regelen, maar gaat dat i.c.m. wat nieuwe planten de alg nog verder terug dringen?
 

Terug
Bovenaan