Alg bovenop water


Is het wel alg? dat het steeds dikker wordt.

Met schepnetje kan je het er ook af scheppen.
 
Het wordt niet echt dikker maar meer een vel.
Met een schepnetje is geen optie aangezien het (kleine) deeltjes zijn, die door het netje heen gaan.
Heb het er al een keer afgehaald met keukenrol maar er blijven toch deeltjes in het water/bovenop het water liggen.
Die deeltjes groeien dan weer uit tot meer deeltjes die samen een vel gaan vormen.
 
Dat is de kaamlaag.

Kaamlaag -


2 feb 2009 ... Kaamlaag een dun vliesje omschreven als een olieachtige laag of wazige
slijmlaag dat op het wateroppervlakte drijft en bestaat uit miljoenen ...
www.cichlidenkwekers.nl/kaamlaag/
 
Hoelang draait die bak?
Dit krijg je meestal in de opstartperiode.
 
Sorry voor de late reactie Bertus, mijn bak draait al een half jaar ongeveer.

Dan zet ik hier maar mijn vraag aangezien er een slotje op zit.
Ik heb waarschijnlijk blauwalg in mijn bak :(
Ik heb gisteravond weer een beetje de laag van het water schoongemaakt en nu zie ik vanmorgen kleine (licht) blauwe spikkeltjes het zijn er niet meer als 10. Ze liggen nu stil voor de ingang van het filter.
Is dit blauwalg volgens jullie ?
Ook heb ik aan de onderkant van mijn voorruit een groene aanslag die iets dikker is dan de ''gewone'' alg. Maar dit is niet zo donker als blauwalg.
Maar zijn deze blauwe deeltjes volgens jullie ?
In mijn bodem zitten wel een aantal afgestorven planten maar die begonnen weer te groeien, dus ik had ze laten staan. Nu lees ik op internet dat dit ook een oorzaak kan zijn van de blauwalg ?
En in dit topic is het hetzelfde maar dan duidelijkere foto's;
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=951447
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat ik actie kan ondernemen.
Dit is toch wel de minst leuke kant van deze hobby

Later toegevoegd;
Ik ben nu de laag er weer aan het afhalen. De blauwe deeltjes zitten vooral in het filter.
Als ik het bekertje in het water duw voor mijn filter (langzaam) dan stroomt het vanuit het filter zo m'n bekertje in.
Moet ik misschien dan ook het filter materiaal verwijderen en vervangen ?
 
Zou je met UV-c kunnen verwijderen.
Aquael filter UV-C 500.
 
Bedankt bertus.
Ik wacht het even af nu, ik heb de bodem afgezogen en de bovenkant helemaal alg vrij gemaakt.
Maar het zit dus waarschijnlijk in mijn filter.
Dit is een standaard binnenfilter. Kan ik dit door vervanging van de matten kunnen voorkomen ?
Maar hoe doe ik dit ? Aangezien ik niet in 1x alle matten eruit mag halen.
 
Zou iemand mij misschien kunnen helpen ?
Het is namelijk weer terug gekomen :(
 
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit kan verhelpen ?
Ik heb gelezen over de ''Blackout'' methode, dit is dmv de bak helemaal af te dekken zodat er geen licht meer in komt.
Is dit een goede methode ?
En is dit niet schadelijk voor mijn planten en/of vissen ?
Ps. Of heeft iemand een andere methode ?
 
Water verversen. En water verversen. En nog meer water verversen. Zo heb ik ook de blauwalg uit mijn bak gehaald. Er is volgens mij geen andere optie.

Mvg. Jorrit

Mag best iedere dag 20% zijn.
 
Helaas kan ik je niet helpen, ik zit met precies hetzelfde probleem. Weghalen helpt wel maar het komt telkens weer terug...
 
@vuvuzela, is dat de enige mogelijkheid die er is ? Help die blackout methode niet ?
@MsFelix, het is niet leuk die blauwalg. Het komt idd de heletijd terug al denk je alles weg te hebben gehaald.
 
AadMec zei:
Betwijfel of dit blauwalg is. Ik heb blauwalg nog niet op dee manier op het oppervlak zien drijven en bovendien is het een andere kleur (donkerder) met vellen. Denk meer aan een soort zweefalg / wier. Heb wel eens zo iets gehad, maar dit is wel erg dik !

Ik heb ook mn sterke bedenkingen of dit blauwalg is.
Om iets tegen blauwalg te doen heb ik o.a. deze link gevonden:
http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(t1p3zv ... amvtcxq2mr))/artikelen/h2o2.aspx
 
Op de bodem liggen kleine plekjes met een blauw/donkergroene kleur.
Misschien is dit ook een aanwijzing voor de blauwalg ?

Net te vroeg, in die laatste link staat een foto. De plekjes die op mijn bodem zitten zijn precies hetzelfde.
 
Blue Exit � Nederlands - Easy Life


Blue Exit werkt tegen blauwalgen ofwel slijm- en smeeralgen (Cyano sp.) in het
zoetwateraquarium. Onschadelijk voor vissen, garnalen en planten. Gebruik.
www.easylife.nl/nl/zoetwater-aquariumpr ... /blue-exit -


Dit zou je ook kunnen proberen.
En de bodem schoonhouden, en water verversen.
 
Bertus bedankt voor het middel.
Ik wil eerst zeker weten of het blauwalg is en dan wil ik het eerst gaan proberen op de ''blackout'' manier. Dit aangezien ik dit een natuurlijkere manier vind aangezien ik dan geen middeltjes moet toevoegen.
Als de blackout manier niet werkt zal ik overwegen dit middel te gaan gebruiken om het te verhelpen.
Maar ik wil eerst zeker weten of het wel of geen blauwalg is :)
 
Vuil afzuigen, water verversen. en verversen.
Wat zijn de waterwaarden?
 
Ik zie ook negatieve berichtgevingen onder in datzelfde topic over dit middel.
Dat het niet optimaal werkt en het de blauwalg niet volledig dood en het met de ''blackout'' methode beter gaat.
Ben erg blij dat jullie me willen helpen ! :D
 
Ja als je de oorzaak niet weghaald dan komt het wel terug in de regel.
 
Ik zei het al op je eerste bladzijde in dit topic.....is blauwalg.
Heb precies hetzelfde gehad. Heb het onder controle gekregen door:

Heel precies ALLES van de alg proberen weg te halen, elke dag. Al het " dode" materiaal verwijderen. Veel waterverversen.
BlueExit van Easy Life gebruiken volgens de voorschriften. Flinke pluk blauwe alg op een bord laten afsterven, verdrogen en dat daarna in mijn filter gestopt.

Dit heeft goed gewerkt en de blauwalg is nu ruim een jaar " afwezig" , niet meer manifest geworden.
 

Terug
Bovenaan